
NY-Times 
	

Misc II — Walker 
	

24 feb. i.967 

High Court to Hear Libel Case 
Broughtby Walker Against A .P. 

O 

WASHINGTON, Feb. 23 tion: "With knowledge that (the 
(UPI)—The Supreme Court 
called up for argument today 
two cases expected eventually 
to result in far-reaching and 
important rulings on libel. 

The cases, involving The As-
sociated Press and The Satur-
day Evening Post, would be a 
sequel to the high court's deci-
sion of 1964 involving The 
Times. 

The Times ruling held that a 
public official might not collect 
damages for statements made 
about his official conduct unless 
he could show malice. 

The A. 'P., represented by 
former Attorney General Wil-
liam P. Rogers, urged the Court 
to extend its principle to cover 
prominent persons who are not 
public officials. 

The case stemmed from a 
$500,000 libel judgment won 
from the A.P. in 1964 in a Fort 
Worth, Tex., state court by for-
mer Maj. Gen. Edwin A. Walker. 
Mr. Walker's suit was based on 
two A.A. dispatches dealing 
with his activities on the cam-
pus of the University of Mis-
sissippi during the 1962 disturb-
ances when James H. Meredith, 
a Negro, was enrolled. 

Prominence Is Noted 

The A.P. contended thaf Mr. 
Walker was a person of "nation-
wide political prominence" who 
had "willfully, aggressively and 
defiantly thrust himself Into the 
vortex of controversy." 

The news service also argued 
that an award of such size for 
the publication of dispatches 
about newsworthy events, 
"without actual malice or any 
proof of pecuniary or other 
loss," impaired free speech. 

Clyde J. Watts of Oklahoma 
City, representing Mr. Walker, 
contended that the judgment 
satisfied all constitutional re-
quirements even if The Times 
decision were to be expanded, to 
cover prominent persons. 

Mr. Watts •told the Court a 
sufficient degree of malice had 
been shown to bring the case 
within the Justice& 1964 defini- 

statement) was false or with 
reckless disregard of whether it 
was false or not." 

The A.P. told the Court that 
Mr. Walker had brought 15 
cases against the news service, 
its members, or both, asking 
damages of more than $35-mil-
lion—all based on the same or 
similar news reports. 

Only one other has been tried, 
Mr. Rogers said. It is now .be-
fore the Louisiana Supreme 
Court. A Louisiana jury returned 
a verdict of $3-million, which 
was reduced on appeal to $75,-
000. 

The Saturday Evening Post 
case stemmed from a $46Q,000 
award to Wallace Butts, former 
University of Georgia athletic 
director,., and was based on a 
1963 article titled "The Story 
of a College Football Fix" , by 
Frank Graham Jr. 

The article alleged that Mr. 
Butts Conspired with Paul Bry-
ant, University of Alabama 
football coach, to rig the '1962 
Georgia-Alabama game, which 
Alabama won 35-  to 0.. 	' 

The award' originally brought 
in by the Butts jury was $3,-
060,000. 

Herbert Wechsler, New York 
attorney representing Curtis' 
Publishing Company,' publishers 
of The Post, contended that Mr. 
Butts was a "public official." 
But in any event."the integrity' 
of college football,  is a matter 
about which the public has im-
portant and legitimate concern, 
Whoever the participants„. be-
cause it is a phase of _higher 
education." This public interest 
brings the subject within the 
first amendment's protection, he 
said. 

Mr. Butt's attorney, Allen E. 
Lockerman of Atlanta, con-
tended that Curtis was asserting 
its cohstitutional arguments too 
late, butt that even if it was not 
the verdict should not be re-
versed. 

"The undisputed evidence 
shows conclusively that actual 
malice was. proved," Mr. Locker-
man said. 


