WORLD JOURNAL IS SUED BY LOOK

\$700,000 Action Cites Use of Manchester Material

By DOUGLAS ROBINSON

Look magazine sued The World Journal Tribune yesterday for more than \$700,000 for having allegedly used "unfairly excessive portions" of material printed in the magazine's sec-ond installment of "The Death of a President."

The suit, which was filed in Federal District Court here, also contended that the newspaper had violated an embargo on use of the material before the mag-azine appeared on the news-stand.

stand. It was the third suit filed against a publication since the serialization of William Man-chester's controversial book be-gan in the magazine last Jan. 10.

10. Look's complaint against The World Journal Tribune asserted that the newspaper went beyond the press-release limits of 300 words of direct quotation in the editions of Jan. 23. The suit said use of the material amounted to "willful infringe-ment" of the copyright.

\$1 a Copy Sought

\$1 a Copy Sought The suit, which was joined in by Mr. Manchester, sought \$1 for each "infringing" copy of The World Journal Tribune and estimated that this would amount to more than \$700,000. The magazine, which is owned by Cowles Communications, Inc. also asked for an injunction against further sales of the editions containing the material from the serialization. The suit also asks for an accounting of profits made through use of the material.

bargo had been broken because Newsweek magazine had pub-lished an account of the in-stallment in its then current issue.

stallment in its then current issue. Yesterday, Herbert Kamm executive editor of the news-paper said that "we are not aware that The World Journal Tribune violated any embargo or any other limitation on the publication of the material in Look." As in an earlier suit against The Chicago Daily News, the magazine contended that the breaking of the embargo had impaired the contracts Look had with publishers in 25 coun-tries for a coordinated publica-tion of the serialization. Look also filed suit in a West German court last month againt Stern Magazine for having printed uncut material after Look had agreed to a series of deletions asked for by Mrs. John F. Kennedy. Although the court upheld Stern, the German publication agreed last week to delete pas-sages in the future as "a per-sonal gesture" to Mrs. Kennedy. Copies Damaged

Copies Damaged

Copies Damaged Although Stern is now on sale in this country, some copies of the latest issue were with-drawn from newsstands here yesterday after having been ac-cidentally spattered with a tox-ic chemical on a freighter. The copies were apparently pulled back by the distributors, German Publications, of 73 Var-ick Street, after the City Health Department had received sever-al telephone calls from a pier safety officer. The chemical, dimethyl anilin a coal tar used in the manu-facture of drugs and chemicals. had splashed on some copies of the magazine aboard the Ger-man freighter Bauenstein. A Health Department official said the chemical was toxic to the skin. 'skin.

by Cowles Communications, Inc. also asked for an injunction against further sales of the editions containing the material from the serialization. The suit also asks for an accounting of profits made through use of the material. On the alleged violation of the embargo, the magazine said that each copy of the install-ment sent to magazines a few days before the appearance of the material in Look was stamped with the following warning: "Caution — Release date is 6 P.M., E.S.T., Monday, January 23. 1967. Direct quotes from this article must be limited to 300 words. Press use of this copyrighted material is limited to North America only." **Paper's Contention** The World Journal Tribune, the suit alleges, used the ma-terial in its 11 A.M. edition on Jan. 23. At the time, the news paper contended that the em-