
New York 

The Washington Post's editor 
says his newspaper obtained por-
tions of "The Ends of Power" by H. 
R. Haldeman at no cost beyond 
normal reporting expenses, while 
two other newspapers say a myste-
rious woman caller offered to sell 
them the book. 

"The story is infinitely, less 
complicated than. you suspect," 
editor Benjamin C. Bradlee said in a 
telephone interview in which he 
denied receiving a call from the 
woman. "We got it from someone 
whose name you don't know, whose 
affiliation you don't know. Nor 
have you ever heard of them." 

The Post published in Thurs-
day's editions what it said was 
material from the last two-thirds of 
the book, prompting early publica-
tion of the 352-page volume itself -
which sells for $12.95 — in addition 
to high-priced excerpts. 

Suspicions of the publisher, 
New York Times Books, and the 
Times syndication service centered 
on a possible security breach at the 
Scranton, Pa., press where the book 
was produced. 

In part, the suspicions were 
based on the Post's statement that 
it had not obtained all of the book, 
which was bound from printed 
pages collected into 11 sections 
called "signatures." 

Although three guards over-
saw the binding, executives believe 
"The Ends of Power" was most 
vulnerable to the theft of substan-
tial portions in sequence at this 
stage. 

Further, the New York Times 
said yesterday that a "Nancy Col-
lins" checked out of a Scranton 
motel Thursday. Nancy Collins is 
the Washington Post reporter cred-
ited with getting the book. The 

UPI Telephoto 

NANCY COLLINS 
Washington Post reporter 

reporter declined to comment. 
Speculation about a Scranton 

source was also fueled by a tele-
phone call the Times received one 
night last week. A Times editor who 
requested that his name not be 
used said the woman caller told 
him she would give the book to "the 
highest bidder." 

The editor quoted her as saying 
she was a reporter for a Scranton 
newspaper, that the newspaper had 
rejected • the book, that she was 
angry and that she intended to quit. 

"It sounded as though it might 
be real," the editor observed, say-
ing the woman never called back as 
instructed. He said the woman, who 
sounded like someone in her mid-
20s and spoke without an accent, 
gave him a cover name of "Nancy" 
so that he would know her when 
she called again. 

Peter Michelmore, metropoli-
tan editor of the New York Post,  

also said that a woman of similar 
description called him last week. 

She said that she or someone 
she knew worked at the printer's 
and that she was auctioning the 
book in calls to the New York Post, 
the Washington Post, the Times and 
the New York Daily News. She did 
not call back, Michelmore said. The 
News said it did not receive a call. 

Executives of the two Scranton 
newspapers, the Times and 
Tribune, said they would have 
printed stories if given the book 
and that they did not think anyone 
on their staffs could have been 
involved. 

ABC, which was allowed to 
read "The Ends of Power". at the 
publisher's office to help in prepa-
ration of ' a special show on the 
books, after signing a confidentiali-
ty stipulation, branded as "prepos-
terous" any possiblity that the 
network was the source. 

Bradlee declined to discuss the 
source in any detail but did say that 
ABC was not it. Nor, he added, was 
Newsweek magazine, which is pub-
lished by The Washington Post Co. 

Associated Press 

Washington Post 
Cagey About How 

It Got Book 


