
WXPost 
	J'our'nalist 

2 1976 
ritisn, Journatist Was Spy Suspect 

LONDON, March 11—The 
Times of London reported 
from Washington today that 
former President Richard 
Nixon was warned by J. Ed-
gar Hoover that a British 
journalist Nixon knew was 
suspected of working for 
British intelligence. 

The story by Fred Emery, 
The Times' chief Washing-
ton correspondent, was 
based on a sworn deposition 
Nixon submitted in a wire-
tap suit. Nixon said Hoover 
had told 'him that the sus-
pected British journalist 
was under electronic surveil-
lance, Emery reported. 

The Times correspondent 
then noted that Henry Bran-
don of The Sunday Times, a  

separate paper owned by 
the same family, has been 
frequently identified as a 
British journalist whose 
phone had been tapped. 

The Times played Eme-
ery's seven-paragraph story 
at the bottom of page 8. 

Two months ago, the pa-
per's deputy and foreign edi-
tor, Louis Heren, wrote an 
essay at the top of the oppo-
site-editorial page accusing 
The Washington Post and 
its London correspondent, 
Bernard D. •Nossiter of "a 
sloppy piece of misreport-
ing" and playing a 
"dangerous game that puts a 
gun at the head of British 
reporters abroad." 

Heren attacked Nossiter's  

saying, in a long article on 
British intelligence services, 
that the services sometimes 
employ British newsmen• 

In a related development, 
The Guardian newspaper 
also recalled links between 
British journalists and intel-
ligence services, in this case 
foreign agencies. A story to-
day says that Keith Wallace, 
a South African who worked 
as the London Daily Mail's 
motoring correspondent in 
the late 1960s, was an agent 
for the Bureau of State Se-
curity (BOSS), South Afri-
ca's equivalent of the CIA. 
The paper said Wallace died 
in a mysterious fall from his 
apartment and African na-
tionalists later claimed re- 

sponsibility for his death. 
Yesterday The Guardian 

reported that Jonathan Win-
ter, a British newsman now 
in South Africa, worked for 
seven years for Forum 
World Features. This was a 
CIA-run news serivce di-
rected by Brian Crozier, a 
contributor to The Times of 
London. The service dis-
banded a year ago because 
the CIA feared that it was 
about to be exposed. 

Winter has also been ac-
cused of working for BOSS 
and taking part in a cam-
paign to discredit Jeremy 
Thorpe, the Liberal Party 
leader. Winter, now at the 
Johannesburg Sunday Ex-
press, has denied the charge. 


