
Realization that President 
Nixon's departure from of-
fice may be imminent pro-
voked varying amounts of 
surprise and interest in 
world capitals yesterday, de-
pending on how closely each 
country had followed the 
unraveling of Watergate. 

The constant, mostly in 
newspaper 	comments, 
seemed to be a feeling that 
a change in American lead-
ership would not have any 
widespread effect on inter-
national relations. 

Although other govern-
ments had no official com-
ment on what they de-
scribed as an internal Amer-
ican affair, Monday's revela- 
tions were splashed across 
front pages everywhere ex-
cept in the Soviet bloc and 
China, which maintained the 
discreet veil they have cast 
over the President's trou-
bles. 

Soviet Union 
From Moscow, Washing-

ton Post correspondent Pe-
ter Osnos repooted that 
lass, the Sooviet news 
agency, and Moscow radio 
and television carried ex-
cerpts of Mr. Nixon's Mon-
day statement, but did not 
include the President's ob- 
servation 	 that 
"Impeachment is virtually a 
foregone conclusion." The 
English-language service of 
lass did add that comment 
late last night in a second 
report on the statement. 

Earlier, Pravda, the offi-
cial Coommunist Party 
newspaper, published a ma-
jor article on the long-term 
importance of better U.S.- 
Sovietrelations and the ac-
complishments of the recent 
Summit talks, but signifi-
pantly did not mention Rich-
ard Nixon by name a single 
time, Osnos said. 

While the language in the 
article—written before Mr. 
Nixon's statements—was 
somewhat oblique, Soviet 
sources familiar with the 
nuances of the official line 
on detente said the omission 
of Mr. Nixon's name from 
such an important article 
was too systematic to be ac-
cidental. 

From the outset, the So-
viet media have rarely men-
and have tended always to 
cast their reports in terms 
Most favorable to the Presi-
dent. In recent days, how-

.,ever, as the pace of events 
cinicitened, news items 
teen, appearing more 

uently. 

Japan 
From Tokyo, Washington 

-.Post correspondent Don Oh-
' erdorfer reported that Japa-
'nese leaders not feel that 
„Mr. Nixon's departure from 
office would bring about 

;long-term instability in 
American policy or harm 
Washington's relations with 
Japan. The Japanese press 
and Japanese officials have 
generally taken the line that 
the impeachment process 

.demonstrates h e strength 
of the American political 

,7stem. 
Noting that Mr. Nixon is 

not popular in Japan, be-
cause of his tough stand on 
textile imports and his fail-
ire to consult Tokyo before 

'reversing U.S. policy toward 
China, Oberdorfer added 
that the President's fall 
from power would bring 
Only pro forma expressions 
Of regret from senior politi-
Cal and diplomatic figures. 

The Washington develop-
ments rated very heavy 

,newspaper coverage in To-
-kyo under such headlines as 
"American President Con-
fesses Cover-Up" and "At 
the Edge of Impeachment or 
Resignation." Tokyo mass-
circulation dailies carried 
the text of the Monday pres-
idential statement as well as 
portions of the June 23, 
1972, transcript, translated 
in a low form of Japanese 
akin to gutter language, 

'which would be considered 
disgraceful for any Japanese 
official. 

The influential public tel-
evision network carried 
newsfilm of Mr. Nixon's pre-
vious denials of early knowl-
edge of the Watergate 

'cover-up. along with a simu-
lation of the Nixon-Halde-
man conversation in which a 
cover-up attempt was au-
thorized. 

South Vietnam 
In Saigon, although offi-

cials and politicians have 
long expected Watergate to 
force President Nixon out of 
office. His admission that he 
directed the cover-up caused 
surprise a n d excitement, 
Washignton Post corre-
spondent Philip A. Mc-
. Combs reported. 

Foreign Minister Vuong 
Van Bac said in an inter-
view that economic and mili-
tary aid to South Vietnam 
"is the assistance from a na-
tion to a nation and does 
not come from Mr. Nixon 
himself. 

"The policies of the  

United States are govern-
ment policies of the Ameri-
can people ... so I think 
that no matter who is Presi-
dent the policies will remain 
the same," he added. 

Despite this cool official 
view, President Thieu is 
said to have been immedi-
ately alerted to the news 
and to be receiving frequent 
up-to-the-minute reports in 
the presidential palace. 

The news was featured 
yesterday as the most im-
portant page-one story in 
Democracy, the newspaper 
of Thieu's own political 
party and was the largest 
Watergate story ever run by 
the official organ. 

China 
The official Chinese press 

remained silent on Water-
gate, Agence France-Presse 
reported from Peking, and 
Chinese sources questioned 
by Western newsmen re-
fused to comment. 

The AFP dispatch noted 
that although the Chinese 
have steadfastly maintained 
that Watergate was an 
"internal affair" that did 
not call for public comment, 
the scandal must have been 
reported in some detail by a 
controlled circulation daily 
publication 	called 
"Reference Sheet," which 
regularly translates Western 
news. 

The publication—which is 
hot available to foreigners 
in China—has a circulation 
of 7 million copies. 

Israel 
For the first time, the Is-

raeli press took it for 
granted yesterday that Mr. 
Nixon's departure from the 
American political scene 
seems almost inevitable, 
special correspondent Yuval .  
Elizur reported from Jerusa-
lem. 

The latest events in Wash-
ington came as a shock to 
most Israelis, who until now 
have been largely unexcited 
by the Watergate affair and 
often said in private that 
Americans had "overreact-
ed" to it. 
Editorials dealt mainly with 

the possible consequences 
for the Middle East, rather 
than with Watergate's mean-
ing for the• American politi-
cal system. Two of Israel's 
leading newspapers wrote 
that the main danger is not 
a new administration, but a 
vacuum that could develop 
in international affairs 
while President Nixon fights 
for survival. 

Israeli officials refrained 
from comment. 

Europe 
In London, the chairman 

of the opposition Labor Par-
ty's foreign affairs commit-
tee. Tom Dalyell, said that 
the admission came as no 
surprise. 

"Most of our colleagues 
have assumed for many 
months that President 
Nixon was up to his neck in 
Watergate from an early 
stage," he said, expressing a 
hope "that the executioners 
win act quickly and deci-
sively." 

"The business of the West-
ern world has been clogged 
up by the situation in the 
White House." Dalyell 
added. 

The influential Paris 
newspaper Le Monde. see-
ing something "pathetic in 
what must be called the irre-
sistible agony of President 
Nixon," added: "Even a 
statesman as hard-bitten as 
Nixon must have nerves. 
There are limits to solitary 
resistance, especially when 
it reveals itself to be hope-
less." 

The news reached West-
ern Europe too late for most 
daily newspapers to com-
ment editorially 

The timing was even 
worse for Eastern Europe, 
and Hungarian newspapers, 
for example, relegated brief 
news dispatches of Mr. Nix-
on's announcement to inside 
pages. 

Ethiopia 
President Nixon's admis-

sion of an early involvement 
in the' Watergate cover-up 
was the leading news on ra-
dio stations in Addis Ababa 
and throughout most of 
black Africa all day yester-
day, Washington Post corre-
spondent David B. Ottaway 
reported. 

Ethiopians, who have gen-
erally admired Mr. Nixon 
for his foreign policy and 
only vaguely understood the 
import l of his political diffi 
culties at home, were 
sh.-.,ckeci by the news. 

"I would never have be-
lieved such a thing of an 
American President," one 
Ethiopian official said, "It's' 
shocking." 

The state-run radio sta-
tion, which only recently be- 
gan giving any coverage at 
all to Watergate develop+ 
ments, called it a "sensatio& 
al admission of guilt." 

WXPost 	AUG 7 . 1974 

World Press 
Focuses on 
Nixon's Woes 


