I'fdE NpW YORK

4

TIMES,

‘Ano2
wim N

Study Group

Says Nixon Fails
To Give Details on TV Charges

. By LES

The National News Council
said yesterday that the White
House had failed to support
with specific details President
Nixon’s charges against the
television networks of “out-
rageous, vicious, distorted re-
porting.” Mr. Nixon had made
the charges at his news confer-
ence in Washington on Oct. 26,
1973,

The White House’s lack of
action was “seriously detrimen-
tal to the public interest,” the
council said. It added that in
the absence of such dettails,
which have been sought from
the President and his staff over
the last three months, it was
unable to proceed with its eval-
uation of the charges. However,
the 15-member body decided to
continue its efforts to have
President Nixon identify the
specific broadcast items on

:| which he based his charges.

The council was set up by
the Twentieth Century Fund to
investigate public grievance
about national news reporting.
In its first open meeting since
its formation in April, 1973,
Council released to the press a
narrative of the attempts by
William B. Arthur, its executive
director, and Ned Schnurman,
associate director, to obtain the
cooperation of the White House.

It said all three networks had
agreed to furnish transcripts of
any newscast if the President
would specifically identify the
stories he felt were instances
of ‘“outrageous, vicious, dis-
torted reporting.”

After an initial delay, it said,
Ronald L. Ziegler, the Presi-
dent’s press secretary, said the
White House would cooperate
if the council provided exam-

ples of what it wanted.

BROWN

From their interview with
Mr. Ziegler and other meetings
with Kenneth W. Clawson,
deputy director of the White
House Office of Communica-
tions, Mr. Arthur and Mr.
Schnurman were able to iden-
tify six areas of news report-
ing on which Mr. Zigler and
Ms. Clawson “dwelled at some
length,” They were:
QThe reporting on Hanoi’s
charges of Presidential tyranny |
during the bombing period that|
began in December, 1972.
QThe reporting on the Presi-
dent’s personal finances in the
early fall of 1973.
QAccusations that the Ad-
ministration created the Middle
East alert late last year to
divert attention from Water-
gate.
gWalter Cronkite’s interview
with Special Prosecutor Archi-
bald Cox, after his dismissal,
mentioning a trust fund for the
President in spite of White
House denials that such a fund
exists, and other reporting
about the alleged trust fund.
QThe reporting on the Inter-
national Telephone and Tele-
graph Company, with alleged
unfavorable references to the
President.
QThe preponderance of “un-|
favorable” comments and inter-
views on network newscasts
beginning on Oct. 22, following|
the ouster of Mr. Cox on Oct.
20,

Abstracts Obtained

The Council secured abstracts
of network newscasts and com-
mentaries bearing on those
topics from the television news
archives at Vanderbilt Univer-
sity.

These were presented to Mr.
Ziegler on Jan. 17 with the re-
quest that the White House
specifically designate which of

'the newscasts were, in the Pres-
ident’s opinion, outrageous, vi-
cious or distorted.

Mr. Ziegler reportedly said
his office would respond with|:
an answer on how far it would
go in providing the council the
information it sought before the
council’s next scheduled meet-
ing, on Jan. 28. That was yes-|
terday, the council noted.

T e Al s mw m o e A as v



