
and Chief U.S. District 
Miller said_ the're_is 

_ basic question of interprets- bringing to light rainy of 
-tion involved-in-weighing--the-cases-disclosures. 	 
each new Watergate disclo- 	HowIiver, staff members sure. 	 at the VOA said the current 

"One man's rumor is an- unrest over the network's 
- other- - 	- fact,"-- - said ---attributiorr policy-  came-  to-a--  

Miller. ,"There, is a vehe- head on Sunday and that 
ment difference of opinion; the Keogh instructions hive 
as of now, we stand on our been "expressed in stronger 
(story) file." 

ments seemed to preclude a tage and unattributed ac-
reversal of his policy, the counts carried in newspa-
deputy director, of VOA, pers and by commercial net- William D. Miller, said, "We works. 	 _ - -- are still dismissing this, and 	In one March 'commen- . there are differences that tary,  it praised the.-press '  are unsolved." 

terms" in the past several 
Examination of the files days. 

over the past four months 	One VOA executive said 
has shown that the VOA he received indications last 
covered the_Watergate case Friday that the. Watergate 
thoroughly and impartially, policy would be more 
drawing upon its own repor- . strictly, enforced. 

t. 

Voice of America Curbed on Broadcasts 
By William Claiborne 
Waslainstots Post Staff Write= 

The Voice of America news 
staff has been instructed by 
government officials not to 
broadcast Watergate disclo-
sures that are attributed to 
unidentified sources. 

The order has touched Off 
what one high vaA_official _ 
termed a "vehement differ- 
ence of opinion" between 
the government-operated ra-

- dio network and its parent 
agency, t5-6-13.S. - Informa-
tion Agency. 

'It has also resulted in dis-
tress in the newsrooms of 
VOA, where the partial gag 
on Watergate is viewed as 
an obstacle to covering a 
major story that free nation 
newspapers all over the 
world are reporting fully. 

The instructions prompted  

VOA 'editors to kill a story 
on Sunday that it had al-
ready sent to its outlets. The 
story, published in The 
Washington Post and The 
New York Times, quoted 
"reliable sources" as saying 
that former presidential 
counsel John-W. Dean has 
told federal investigators 
that be discussed the Water-
gate cover-up with President 
Nixon on at least 35 occa-
sions between January and 
April of this year. 

James Keogh, director of 
the USIA,-  said he had-or-
dered the VOA attribution 
policy and that it will re-
main in effect. 

"My guidance has been to 
cover the Watergate story 
factually, but do not use ru-
mor, speculation, hearsay or  

anonymous 	accusation." 
Keogh said he felt the Dean 
story fell within the latter 
category. 

"You have to realize that 
this is a very sensitive thing 
for us-the impression that 
the foreign audience gets," 
said Keogh. "It's difficult 
for ppospip to understand 
what we're doing. In some 
countries, they might get 
the impression of something 
conspiratorial about:__ this 
(the broadcasts themselves)." 

Keogh said the VOA had 
been instructed to explain 
that the Watergate affair is 
"interplay between a free 
press, the executive branch 
and the legislative and judi-
cial branches of govern-
ment." 

Although Keogh's corn- 

 

  

' 

 

  

 

  

:.THE .WASIliNOTOg POST 	 I#7,1, ;;T.A:  

f:.W4tegctt0 
Finally, at 2:30 p.m., Sun-

day, VOA' sent a rewritten 
Watergate story that began 
with a White House denial 
of The Post' and Times sto- • 
ries. 

Miller  said the story "kill" 
was 	made 	because _ 
"somebody misinterpreted 

e 	the instructions we had." He  
said when senior editors re-
alized what had happened, 
they re-instated the story, 
leading with 	the White 
House denial. 

Keogh said yesterday un- 
• 'attributed stories in newspa-
pers can be picked up by 
the VOA when they are fol-
lowed by specific denials. 
"If an accusation is impor-
tant enought to warrant a 
denial, it's a different 
thing," he said. 

Staff members said the 

Staff members in the 
VOA newsroom said that 
the overnight shift wrote a 

- broadcast based on The Post 
and The Times stories about 
Dean and that the story was 

-sent-to-VOA- transmitters in 
Europe, the Middle East and 
Southeast Asia for beaming 

-to-all-points-of-the-glo 
Hov9ever, at 11 am. on 

Sunday, according to the 
staffers, an advisory was 

--Sent-o-iit-instru-cting II-ffir=---  
eign VOA editors to "make 
no futhd use" of the Water-
gate story. 

The story "kill" was based 
on a note left by the duty 
-editor that day to the effect 
that "Mr. Keogh won't allow 
VOA to carry unnamed 
sources," acording to one 
staff member. 

VOA also was not peiniltted 
to broadcast a Watergte 
story that ran bioaday in ' 
The Times and on Ttieiday 
is ThP.‘Poit'utiOthViiite 
House had 	denied, _ 

- it-  The -,story-  •=baiecre- 	— 
memoranda written by Cen-
tral Intelligence,' Agency 
cleptify-  cnrector vernon 
ter indicated the 'White 
Hi:ruse regarded Wafeigste' 
as' a "political  bombshell"  

not as a nationak 
 threat.  

The staff member said 
there has been no organized 
effort in the VOA newsroom 
to get Keogh to change his 
mind, but added that some 
newsmen have been trynig 
to tell the USIA: that "You 
can't go wrong-11 you-tell It - --
like it is." 

1 


