SFChronicle  wmay 1 4 wn3 " MAY 14 1973

Magazine Reports

Dean Contradicts
Nixon Statement

Watergate
Probe
Denied

Associated Press

New York

Newsweek magazine
yesterday quoted former
White House eounsel
John Dean III as saying
that President Nixon had
never asked him for a re-
port on the Watergate
case and that he had nev-
er written one — despite
Mr. Nixon’s reassurances
to the American people.

Dean said in an inter-
view that he was “flab-
bergasted” at being quot-
ed by the President in a
news conference, last Au-
gust 29, as saying that no
current White House em-
ployees were involved in
the case, Newsweek said.

Time magazine published
a similar story yesterday,
quoting a close associate of
Dean as saying that Dean
did not conduct an investiga-
tion of the Watergate case
for the President.

Newsweek quoted Dean ag
saying:

“The first I heard of the
‘Dean report’ was ... in
my hotel room on August 2.

I was flabbergasted . . . I'

was getting ready to leave
my room when the news
broadcast came up. Here
was the President of the
United Stateg reassuring
the American people on the
basis of a report that didn’t
exist.”
CONFESSION

Time reported that Dean’

. that

was called into the Presi-
dent’s office last March, giv-
en two papers and asked to
sign them. One was a virtual
confession that Dean alone
in the White House had con-

. cealed facts in the case and

the other was his resigna-

tion, Time said. :
Time quoted this dialogue:
“What about Ehrlichman

and Haldeman?” Dean
asked the President.

“They have given verbal
See Back Page
From Page 1

assurance (that they were
not part of a coverup),” Mr.
Nixon. replied.

Dean refused to sign so
the President told him to
draft his own letter of resig-
nation, Time said.

Dean, bhalking, returned to
Mr. Nixon’s office later and
was told by the President
the counsel must
“shoulder the burden” and

that there would he no full

“airing,” Time continued,

Newsweek said that dur-
ing its interview Dean said
of his role in the White
House, ““I was used as a fire
fighter.” '

An instance of this was
after the exposure of a 1971
White House-ordered FBIlin-
vestigation of CBS newsman
Daniel Schorr, Dean said. ‘

The White House claimed
at the time that Schorr was
being investigated for a pos-
sible government post.

“That was typical of the
type of razzle-dazzle they
are able to put together. I'm
not sure how many people
believed that official story,
but I'm certain that Daniel
Schorr does not,” Newsweek
quoted Dean as saying.-



