A8

Friday, dpril 27,1973 THE WASHINGTON POST

i

APR 27 1973

Nixon Aide Allegedly Wrote

- Ad Backing Haiphe

By Jobn Hanrahan
~ Washinglon Post Staff Writer

Charles W. Colson, - the
former spécial couhsel to
President Nixon, was the au-
thor of a newspaper ad that
purported to be a citizens’
group effort in support of
the President’s' decision to
mine Haiphong harbor last
May, The Washington Post
was told yesterday.

Colson, according to one
Nixon-election committee
source, also attempted to
get the committee to publish
another ad using a doctored
photo designed to make it
appear that Democratje
presidential candidate Sen.
George McGovern was sup-
ported by “long-haired
freaks” and Vietcong sympa-
thizers.

Phillip Joanou, former ex-
ceutive vice president for
the November Group, which
handled the committee’s ad-
vertising, said yesterday in a
telephone interview that
Colson “intitated the idea
and wrote the copy” for the
apparently illegal Haiphong
ad that appeared last May
17 in The New York Times.

Colson was called for
comment yesterday, but did
not return the call. A re-
porter made a second call
but Colson’s law office said
he had left on a trip and
could not be reached. Col-
son previously was implicat-
ed in a 1970 political adver-
lising scheme in which a
series of ads, denouncing 10
liberal senatorial, candidates
as “extremists,” appeared in
newspapers  around  the
country,

Joanou also said he as-
sumed the ad had bheen
cleared by H. R. Haldeman,
the White House chief of
staff, “because that was the
usual procedure. Everything
we did was cleared through
Haldeman first.” However,
Joanou said he could not re-
call specifically if Haldeman
had cleared the ad that ap-
peared in The Times.

.

The Washingten Post first
reported Wednesday that
the Committee for the Re-

election of the President,
acting chiefly through the
November Group, conducted
a campaign last May to give
a distorted view = of the
American public’s response
to the Haiphong mining,

Among the tactics in the
campaign was The Times’ ad
that criticized a Times’ edi-
torial opposing the mining.

The General Accounting
Office is investigating the
ad because the expenditure
for it was not reported as re-
guired by campaign finance
law.

The ad was signed By 10
persons and appeared to
represent ordinary citizens’
support of the President’s
controversial decision.

The ad, titled “The People
Vs. The New York Times,”
quoted from four polls that
showed public support for
the mining. The ad went on
to ask: “Who Can You Be-
lieve—The New York Times
Or The American People?”

Several sources have told
The Post that there was
nothing spontaneous about
the ad and that all the sign-
ers were friends or relatives
of members of the Novem-
ber Group whose signatures

had been solicited for the .

ad. .

Joanou had previously
told The Post that the ad
was paid for by 44 $100 bhills
that were sent from  the
Nixon committee in Wash-
ington to New York. Adver-
tising officials at The Times
said the ad had been paid
for by a check from SFM
Media Services, a New York
ad agency.

Ann Carver, the SFM
me r ¢ handising manager,
said yesterday that the ag-
ency had placed. the ad, but
that she did not know who
brought. the ad to the
agency. The official who
handled the ad did not re-
turn a call to The Post.

Joanou acknowledged yes-
terday that the person
named as “coordinator” on
the ad—Patricia O’Leary—
was the wife of Stephen
O’Leary, a November Group
official who wrote copy for
other advertisements placed
by the group.

He said this was done be-
cause when O’Leary took
the ad to The Times, the pa-
per said it would not print it
unless someone’s address
were listed on it. So, he
said, O'Leary called him?”

-and I said, ‘put down your
wife’s name.’ ”

Joanou insisted that every-
one whose name appeared
on the ad intended to pay
her or his share of the cost
of the ad. .

“That’s. why we didn’t put
the money we paid out for
the ads in our books,”
Joanou said.

One of the signers of the
ad, Rabbi Abraham Gross,
yesterday disputed Joanou’s
contention that the signers
had agreed to pay for the
ad

Rabbi Gross, president of
the Rabbinical Alliance of
America in New York, ‘said
in a telephone
that he had been- told hy a
re-election committee repre-
sentative that he would not
have to pay for the ad.

“I’'ve never paid anything
and I've never been billed
anything for it” Rabbi

Gross said. He said he could

not recall who had asked
him for permission to let his
name be used in the ad. He
said he “agreed with what
they said, and T said I would
sign it.” %

The November Group ob-
tained’ its name, campaign
officials said, because of its

" goal: Re-elect the President

in November,

According to Joanou, the
hierarchy of the November
Group was like this: Jeb
Stuart Magruder, as deputy
campaign chief at the re-
election committee, was
Joanow’s immediate boss.
Everything that the Novem-
ber Group produced, both in
Washington and New York,
was cleared by Joanou and
Magruder and was then sent
for approval to Haldeman,
himself a former advertising
executive, .

For The New York Times
ad, though, Joanou said, the
idea came directly from Col-
son. Joanou said Magruder
approached him about the
ad “and I went over to see
Colson about canceling the
deal, but Colson said we
should go ahead with it.”

During the campaign,
Joanou said, Colson “came
up with a lot of bad ideas

which we always ignored or -

rejected,” but he said he did
not recall any proposal to
use a doctored photo of Me-
Govern with Vietnam veter-
ans.

Another November Group
aide  said that Colson
“pushed hard” to get the

" doctored photo into newspa-

per ads. The source said an
artist had sketched in long

interview:

hair ou the veterans and
drew in a small Vietcong

flag on one of their shirts
“to make them look like a
bunch of freaks.”

A November Group offi-
cial, Elizabeth Johansen,
vesterday gave further de-
tails of.the re-election com-
mittee’s plan to drum up tel-
egram support for the Presi-
dent on the Haiphong min-
ing.

Miss Johansen, adminis-
trative assistant 'to Joanou,
said that all of the commit-
tee’s 300 employees were
told to stay on the job that
day and make calls across
the country to friends to ask
them to watch the Presi-
dent’s speech. After the
speech, she said, the em-
ployees were told to eall the |
same people back and ask
them what they thought of
the speech.

“If they told us they
thought it was a terrible
speech, we just thanked
them and cut off the conver-
sation,” she said. “If the re-
sponses were positive, we
suggested that they send tel-
egrams to the President and
members of Congress ex-
pressing their support for
the President’s action.”

She said that committee
members also urged people *
who were favorable to the
President’s decision to tell
other friends who were .fa-
vorable to send telegrams,
also. :

Another - former Nixon
campaign worker in Califor-
nia, Larry Carroll, said in a
telephone interview yester-
day that many of the tele-
grams expressing support
for the President’s decision
were paid for out of re-elec-
tion committee funds.

Carroll, now a newsman
at KABC-TV, Los Angeles,
said he observed campaign
employees calling friends,
acquaintances and other
campaign workers asking for
permission to use their
names on. telegrams. In
many cases, he said, when
people could not be reached
by phone, telegrams were
sent out under their names
anyway.

Carroll served for almost
four months as a radio liai-
son man at California re-
election committee head-
quarters in Los Angeles. He
said he did not know how
much money was spent for
phony or solicited tele-
grams, but that one worker
told him she spent $216 her-
self the night of the Presi-
det’s speech.




