o

SFChronicle

SFChronicle ﬁpa 271973

hite Ho
‘Citizens’ Pro-|

Washington

Charles W. Colson, the
former special counsel to
President Nixon, was the
author of a newspaper ad
that purported to be a citi-
zens’ group effort in sup-
port of the President’s de-
cision to mine Haiphong

harbor last May, the i

Washington Post was told
yesterday.

Colson, according to a
source from the committee
for the re-election of the
President, also atterapted to
get the committee to publish
another ad using a photo
doctored up to make it ap-
pear that Democratic presi-

dential candidate Geor e
McGovern was supported by

“long-haired freaks” and
Viet Cong sympathizers,
Phillip Joanou, former ex-
ecutive vice president for
the November Group, which
handled the committee’s ad-
vertising, said in a telephone
Interview that Colson “initi-
ated the idea and wrote the
copy” for the apparently il-
legal Haiphong ad that ap-
peared last May 17 in the
New York Times.
UNAVAILABLE
Colson’s law office saigd
vesterday that Colson was
traveling and could not be
reached. Colson was pre-
viously implicated in a 1970
political advertising venture
in which a series of ads ap-
peared around the country,

denouncing 10 liberal senato-

rial candidates as “extre-
mists.”’ Sl .

Joanou also said he as-
sumed the ad' had been
cleared by H. R. Haldeman,
the White House chief of
staff, ““because that was the
usual procedure. Everything
we did was cleared through
Haldeman first.” However,
Joanou said he could not re-
call specifically if Haldeman
had cleared the ad that ap-
peared in the Times.

CHARLES COLSON
It's apparently illegal

" The Washington Post re-
ported Wednesday thatthe |
ct- |

re-election committee, act-
ing -chiefly through the No-
vember Group, conducted a

- campaign last May fo givea

distorted view of the Ameri-
can public’s response to the

.Haiphong mining.

Among the items in the
campaign was the .ad in the
Times which criticized a

Times' editorial opposing .

the mininf.
PROBE ‘
The General Accounting

Office is investigating the ad -

because the expenditure for
it was not reported as re-

" quired by campaign finance

law.

"The ad was signed hy ten
persons and gave the ap-
pearance of representing

use Aide

'rote

York Times;’ and - quoted
which -

from four polls
showed public support for
the mining. The ad wenton
to ask: “Who can you be-
lieve the New York
Times or the American peo-
ple?”

Several sources have told
the Post that there was noth-
ing. ‘spontaneous about the
ad and that all the signers
were-friends or relatives of
members of the November

Group.whose signatureshad

been solicited for the ad.
Joanou had previously told
the Post that the ad was
paid- for by 44 hundred-
dollar bills that were sent

ordinary citizens’ support of !

the President’s controversial

" decision. The ad was titled

-“The People vs. the New

27 Apr T3

from the Nixon committes
in Washington to New York.
Advertising officials at the
Times said the ad had been
paid for by a check from
SFM Media Services, New
York ad agency.

Ann Carver, the SFM mer-
chandising manager, said
the agency had placed the

- ad. but that she did not know

who brought the ad to the
agency.

Joanou acknowledged that -
the person named as ‘“‘coor-
dinator’ on the ad — Patri-
cia O’Leary — was the wife
of Stephen O’Leary, a No-
vember Group official who
wrote copy for other adver-
tisements placed by the
group. z

He insisted that everyone
whose name appeared on -
the ad intended to pay her
or his share of the cost of
the ad. .

“That’s why we didn’t put .
the money we paid out for
the ads in our books,” Joan-
ou said.

One of the signers of the
ad. Rabbi Abraham Gross,
disputed Joanou’s contention
that the signers had agreed
te pay for the ad. '

Rabbi Gross, president of
the Rabbinical Alliance of
America in New York, said
he had been told by a re-
election commiitee repre-
sentative that he would not
have to pay for the ad.

Waushington Post Service




