Carswell's JAN 3 1972 'Accuser' Challenged

Associated Press

Jacksonville, Fla.

The license of the television station that broke the story of Supreme Court nominee G. Harrold Carswell's 1948 white-supremacy speech was challenged yesterday by three groups, one headed by a friend of President Nixon.

The Jacksonville station, WJXT, is owned by Post-Newsweek Stations, a subsidiary of the Washington Post Co. The firm has operated the station for 20 years and has applied to the FCC for license renewal.

One of the three applications to take over the license came from Florida Television Broadcasting Co., a firm headed by George Champion Jr., a Republican fund-raiser and friend of the President, and financier Edward Ball.

The other two applicants were Trans Florida Television Inc., whose president, Fitzhugh K. Powell, was area coordinator of George Wallace's 1972 campaign; and St. Johns Broadcasting Co., headed by banker Winthrop Bancroft, construction man George D. Auchter and construction materials dealer Edwin L. Baker.

HEARINGS

WJXT's disclosures in 1970 played a prominent part in U.S. Senate hearings on the President's nomination of Carswell, then a Tallahassee, Fla., federal judge, to the Supreme Court. The nomination was subsequently rejected by the Senate.

WJXT reporters turned up a speech printed in the Irwinton, Ga., Bulletin which Carswell made as an unsuccessful Georgia legislative candidate 22 years before his nomination. In it, he

See Back Page

From Page 1

said: "Segregation of the races is proper and the only practical and correct way of life in our states."

Champion, who was chairman of the Florida Finance Committee to Re-elect the President, said he did not consult with Mr. Nixon before filing the application. "My friendship would not enter into it," he said.

"We are a group of concerned citizens who feel the needs of the community will be served better by a television station which is community owned," Champion s a i d. "Many community leaders feel that Channel 4 (WJXT) is not responsive to the community."

CORRUPT

A station spokesman said a WJXT investigative report on corruption in government in 1966 led to the indictment of ten city and county officials on charges of grand larceny and bribery.

A recent series by the station on dangerous railroad crossings was instrumental in the Florida Legislature's adoption of a law requiring signalization of all crossings in the state, the station spokesman said.

Champion's group includes Ball, who as Florida trustee of the DuPont Estate controls the Florida East Coast Railway, the St. Joe Paper Co. and vast DuPont family land holdings through north Florida.

WJXT also carried several

special reports on a controversial fence over the Wakulla River on Ball's estate near Tallahassee. Conservationists claim the fence bars public access to a navigable river.

Ball's group was <u>incorporated last</u> week as Florida Television Broadcasting Co., which is to be the applicant.

STRUCTURE

Officers include Ball, the chairman; Raymond Mason, a banker who recently purchased the DuPont mansion in Jacksonville from Ball, vice chairman, and State Rep. Mary Singleton, a black restaurant owner, and R. T. McCormick, a general contractor, directors.

Champion is president and director of the firm.

Robert Schellenberg, vice president and general manager of WJXT, said he is confident the FCC would renew the present license.

"By very objective standard that the FCC has considered for television broadcast stations and by specific guidelines recently proposed by the FCC, WJXT's service meets the standards of excellence," he said.