
Washington Post 
	

Watergate 
	

30 Oct 72 

and Bob Woodward 
Washington Post Staff Writers 

Time magazine reportect,yes-
terday that Dwight L. Chapin, 
President Nixon's a p p oin t-
ments secretary, has "admitted 
to FBI agents that he had : ney denied "unequivocally" 
hired" California attorney! that. Sloan had named Haldf-
Donald H. Segretti to disrupt , man: to tie and jury GT aw 
Democratic politi c,a1._ cam- federal investigators. 	r  
paigns. 	 ! Post reporters then asked 

In its latest edition, Time Sloan if Haldeman was indeed 
says: "Chapin had also told among those authorized to ap-
the FBI that Segretti's pay- prove payments from the fuivi 
ment was as set by Nixon's per even if he did not tell that to 
sonal attorney, California law-1 the grand jury. Sloan declined 
yer Herbert Kalmbach." 	I to answer, but said, "Our di 

In addition, Time reported !ilia is :strictly limited" to they 
that Justic e Department question of whether he na:medl 
sources say that "Kalmbach, ' Haldeman to thegrand jury too, admitted to FBI agents 

Magazine Says Nixon Aide 
Admits Disruption Effort 

401,„(i, 
y Carl Bernstein 

- and investigators. 
The Post reporters then! 

went back to their federal!! 
sources and were told that The 
Post story was incorrect in 
identifying Sloan's grand jury 
testimony as a source of in-
formation oil Haldeman's link 
to the fund. 

However, these same sources, 
who have provided detailed in-
fottpaation on the Watergate in-
vestigation, confirmed onceJ 
more that Haldeman was au- 

reportedly had nenied Halde-
man in testimony before the 
,grand jury investigating the 
Watergate bugging. 

Thee next day Sloan's attnr- 

WATERGATE, From Al 

• • 

that the money he paid Se-
gretti came from cash kept by 
the Committee for the Re 
eleCtion of the President in 
the office of its finance chair-
man, Maurice H. Stans." 

On Oct. 15, The Washington 
Post reported that Lawrence 
Yonng, 32, another California 
attorney, had said in a sworn 
statement that Segrettti told 
him that "Dwight Chapin was 
a person I reported to in 
Washington." 

Chapin at that time said 
through the White House 
press office that the story "is 
based on hearsay and is funda-
mentally inaccurate." 

Time and The Post have 
previously reported that Kalm-
bach paid §egretti for his 
work, and The New York 
Times has said Segretti made 
at least six telephone calls to 
the White House and one to 
Chapin's home since March. 

Time's account also said "no 
hard evidence could be devel-
oped to support? charge by 
The Washington Post that H. 
11, Haldeman, the White House 
chief of staff, was one of those 
with control over a fund that 
paid for spying and disrup-
tion." 

The Post, citing accounts of 
grand jury testimony and in- 
forniation from federal inves-
tigators, reported Wednesday 
thaelialdeman Was one of five 
high-ranking presidential asso-
dates authorized to approve ; 
payments from the fund. 

The 'Post article said Hugh 
W. Sloan Jr., the former treas-
urer 

 
 of the Nixon committee, 

See WATERGATE, A10, COL 4 	I  

thorized to make payments 
from the fund. 

Onturceorent so far as to 
say, 	is is a Haledman oper- 
ation," and that Haldeman had 
"insulated" himself, dealing 
with the fund thronghr an in-
termediaryk 

Meanivhile, libth Sen. 
George McGovern *ad vice 
President Agnew spoke about 
the alleged Haldrittin involve-
ment yesterday in separate 
television interviews. 

On NBC's Meet the Press, 
McGovern said: "Why haven't 

e had some explanation 
about all of this matter from 
the President himself? Why 
has he declined to appoint an 
impartial investigator to look 
into this matter ad give the 
people all the facts before 
electiqn day?" 

Agnew said on ABC's Issues 
and Answers that The Post's 
coverage of the Watergate 
case was "journalistically re- 

prehensible," and the ''story 
connecting Haldeman with the 
fund was "a contrived story 
constructed.- out ! of two un-
truths attempting to tie this to 
the President." 

Agnew said the Haldeman 
story was in question because 
Sloan'satterney had denied 
that 1310! client named Halde-
man before the grand jury 
andmbecause of the reference 
to ..a special fund that has 

! often been called a "secret 
fund" by the news media. 

"In fact, I deny that there is 
any secret fund," Agnew said. 

In August, the General Ac-
counting Office, the investiga-
tive arm of Congress, cited the 
existence of a $350,000 cash 
fund in the Nixon committee 
as a possible violation of the 
law because it was not prop-
erly reported to the goyern-
ment as required by a new 
campaign finance disclosure 
law. 


