
ence with MacGregor refused 
to disclose the source of his 1, 
information. 

For threat by Mitchell 
against Mrs. Graham and 
Washington Post, see 

this file, SFChronicle 
29 Sep 72. 

Washington Post 	 26 October 1972 

h. n,  IL,-,e  Hose 

Denies Story 

On Haldeman 
7/' 

By Peter Osnos 
Washington Post Staff Writer 

The White House and the Republican. Party leadership 
denied yesterday a Washington Post story that H. R. 
Haldeman, President Nixon's White House chief of staff, 
had been authorized to approve payments fran an alleged 
secret Nixon campaign fund used in part tdiitiandeintel-
ligence gathering and political espionag6. 

At the White House, press" 

secretary Ronald L. Ziegler sally eny that such a state-
ment was made to the grand 
jury." 

Ziegler denied that "Bob 
Haldeman had access to the 
fund," and also the existence 
of the fund itself. He said also 
that Haldeman had not been 
questioned by the FBI in 
connection with sabotage and 
espionage charges as The Post 
had alleged. 

At 'a press conference at the 
headquarters of the Commit-
tee to Re-elect the President, 
Clark MacGregor, the cam-
paign chairman, also issued a 
direct denial of The Post 
story. 

"I am assured by both Mr. 
Haldeman and Mr. (Maurice) 
Stens (the finance chariman of 
the committee) that at no time 
did Bob Haldeman have au-
thority to disburse or to direct 
the disbursement of funds 
contributed for the President's 
re-election." 

MacGregor also denied for 
the first time that Herbert_W. 
Kalmbach, the President's per-
sonal lawyer who until April 7 
served as ,associate finance 
chairman of the Nixon cam- 
See WATERGATE, A9, Col. 1 

WATERGATE, From Al 

paign, had control of re-elec-
tion funds. 

Kalmbach was named by 
The Post on Oct. 16 as another 
of the five high-ranking presi-
dential associates authorized 
to approve payments frornthe 
secret fund. "At no time," said 
MacGregor," did Herb Kalm-
bach have authority to dis-
burse or to direct the dis-
bursement of funds contrib-
uted for the President's re-
election an dat no time did he 
in fact do so." 

Time, magazine independ-
ently identified Kalmbach as 
the man who made payments  

of $35,000 to an alleged politi-
cal•  sabotetfr "Working on be-
half of President Nixon's re-
election.  

13e-sides Haldeman and 
Kalmbach, the persons named 
by The Post as having access 
to the secret fund are: Former 
Attorney General John N. 
Mitchell, who resigned as Mr. 
Nixon's campaign manager 
July 1; Stans, a former Com-
merce Secretary in whose of-
fice safe the fund was alleg-
edly kept; and Jeb Stuart Ma-
gruder, a former White House 
assistant and now deputy 
director of the campaign. 

As the source of its informa-
tion about the five names, the 
Post cited accounts of Sloan% 
grand jury testimony and 
sources close to the investiga-
tions. The denial by Sloan's at-
torney yesterday mentioned 
ally Haldeman. 
;After issuing his statement 
about Haldeman and Kalm- 
tiach, reporters asked Mac-
Gregor about the other three 
people identified as having ac-
itess to the fund. 

"I don't know precisely who 
had authority to disburse 
funds contributed to the Presi-
diiit's re-election before July 1 

n I became director, 
acGregor replied, "I can 

tell you this, that I have been 
assured by the gentlemen you 
mentioned that none of them 
had any awareness whatsoever 
bfjhe use of funds contrib-, 
ated for the President's re-
Keeton in pursuing any il-
.egal, improper, as we know 

phrase to be, improper ac-
dvity." 

Later, MacGregor specified 
Improper activities" as "Wi-
ng people, or surveillance or 
wiretapping." 

Asked whether such activi-
ies ever took place or wheth-
n* a fund was established to 
say for them, MacGregor re-
ified: "I know there was no 
'und set up for such activities. 
Nhether such activities took 
)lace, I know about what I've 
read in the papers." 

Ziegler said he had been 
.old there was no secret fund 
)3,  John Dean III, the White 
;louse counsel who conducted 
in` investigation of the Water-
;ate incident at the Presi-
lent's direction. 

The first, reference to the 
fund came. on Aug. 26, when 
the General Accounting Of-
ace, the investigative arm of 
c.ongress 	ed that the 
-e-election c 	ittee failed to 
nape a reqtred public dis-
Aosure on contributions and 
mpenditures involving $350,-
)00 in cash possibly left over 
`rorn the 1963), presidential 
:ampaign. 

The GAO said the fund was 
cept -in Stans' safe, and that 
Rome of the money, originally  

-eceivecl as checks, had been 
leposited in the bank aceotint 
)f Bernard L. Barker, one 
he Watergate bugging suss 
)ects. Sources close to the 
nvestigation said this -Was 
lone to keep the checks from 
ieing traced as campaign 
:ontributions. 

On Sept. 12, a 58-page con-
kiential report by the House 
anicilag and Currency Com 

hittee staff stated that Texas 
i...nd-raisers took $700,000 to 
Fashington in an oil execu-
ives's suitcase on April 5, two 
1:::'s before a strict campaign 
lisclosure law ,took effect. In- 

cluded int,that money, the re-
port says, wee funds from 
Mexico that ended up in,Bank-
er's bank account. 

On Sept. 18, The Post re-
ported that the only record of 
the fund—a single sheet of 
yellow lined ledger paper list-
ing the names of about 15 
people who had received pay- 
ments from the fund and how 
much they had received---had 
been kept by Sloan and de-
stroyed by Nixon committee 
officials. 

Ziegler was asked about the 
existence of the GAO report 
alleging there was a secret 
fund. 

First Ziegler said 	scan 
not confirm that. I 	f told 
there there was no Such 
fund." 

Later Ziegler said: "I have 
read the GAO report as you 
have, but I also stand on what 
I said." 

Although Ziegler denied all 
1 aspects of The Post .story on 
4Halderman, he refused to go 
beyond past White House 
statements on allegations that 
Donald H. Segretti, a young 
California attorney and a num-
ber of other persons, were 
hitpd by the White House and 
campaign cominittee ft* the 
p pose of sabotaging Demo-
c ic candidates. 

Instead, he _focused on The 
Pcifit's reporting. "I think," 
he said, "this is a vicious abuse 
of the entire journalism pro-
cess by The Washington Post 

Ziegler said he had not dis-
cussed The Post statement or 
his remarks with the Presi-
dent, but stressed that he was 
speaking as a. White House 
spokesman. 

Pressed for evidence that 
his accusation that The Post 
stories were part of a "politi-
cal`effort, well-conceived and 
well-coordinated," the press 
secretreplied: in  

"It i 	y opinion. It is my 
observa on based on the tech-
niques used in the story and 
based upon the careful placing 
of the stories, and based upon 
the pattern of the release of 
the stories." 

Ziegler has said before that 

coupled his denial with a 
lengthy denunciation of The 
Washington Post for engaging 
in a "political effort" at 
"character assassination" that 
he said was "the shoddiest 
type of journalism." 

"I will say," Ziegler said of 
the story, "that it is political 
and it is an effort to discredit 
individuals within this admin-
istration based on hearsay and 
it is a blatant effort at charac-
ter assassination that I do not 
think has been witnessed in 
the political process in some 
time." 

The statement from the 
White House was the sharpest 
yet in attacking The Post. It 
was the first to comment so 
specifically on individual alle-
gations contained in the news-
paper's, stories detailing the 
operation of what federal in-
vestigators have said was an 
apparently 	unprecedented 
spying and sabotage campaign 
against Democratic candi-
dates. 

Post Executive Editor Ben-
jamin C. Bradlee said yester-
day, "We stand by our story." 

The Post reported yesterday 
that Haldeman had access to 
the fund, which at times to-
taled $700,000. The newspaper 
attributed the story to federal 
investigators and accounts .1;14 
sworn testimony before- "tilt 
grand jury investigating tin. 
Watergate bugging incident. 

The Post said that the teSti-
mony to the grand jury came 
from Hugh W. Sloan Jr., for-
mer treasurer of the Nixon 
campaign. Sloan's attorne7 de-
nied "unequivocally" yester-
day that his client had named 
Haldeman in connection with 
the secret fund. 

The attorney, James R. 
Stoner, told CBS News: "As a 
matter of fact, we categori- 

The Post is acting out of po-
litical motivation in publishing 
allegations abolit the opera-
tion of the President's can-
paign. So have MacGregor and-
Sen.,Robert J. Dole, chairman 
of the Republican National 

Committee. 
Ziegler and Dole have said 

that Post Executive Editor 
Bradlee "is not a supporter 
of President Nixon." 

Dole also said in a Baltimore 
speech Tuesday night devoted  

entirely to an attack -oil Th 
Post that Katharine Graha 
the paper's publisher, to 
"nationally known journalist" 
seated next to her at a din 
Party that the newspaper 
attacking the President, "be- 

cause I hate him." 
Mrs. Graham said yesterday 

that she never made such a 
statement to anyone, and that 
she did not feel that way. 

Dole, at the press confer- 


