6 San Francisco Chyronicte *

Tues., Dec. 27, 1977

SEChmmci%

New York

Not long after John Kenneth
Galbraith, the Harvard economist,
arrived in India in 1961 to take up
his new post as American ambassa-
dor, he became aware of a curiowus
political journal called Quest that
was floating around the Asian
subcontinent.

“It had a level of intellectual
and political competence that was
sub-zero,” Galbraith recalled in an
interview. “It would make you
yearn for the political sophistica-
tion of the National Enquirer.”

Though an English-] !anguage
publication, “it was only in some
approximation to English,” he said.
“The political damage it did was
nothing compared to the literary
damage.”

Then the new ambassador dis-
covered that Quest was being pub-
lished with money from the Central
Intelligence Agency. At his direc-
tion the CIA closed it down.

Though perhaps less distin-

guished than most, Quest was one
of dozens of English- and foreign-
language publications around the

world that have been owned, subsi-

dized or influenced in some way by
the CIA over the past three dec-
ades.

A decade ago, when the agen-
¢y's communications empire was at
its peak, it embraced more than 800

news and public information orga-

nizations and individuals. Accord-
ing to one CIA official, they ranged
in importance “from Radic Free
Europe to a thirdstring guy in
Quito who could get something in
the local paper.”

- The thread that linked the CIA
and its propaganda assets was
money, and the money frequently
bought a measure of editorial con-
trol, often complete control. In
some instances the CIA simply
created a newspaper Or news Serv-
ice and paid the bills through a
bogus corporation. In other in-
stances, directly or indirectly, the
agency supplied capital to an entre-
preneur or appeared at the right
moment to bail out a fmancially
troubled organization.

According to an agency offi-
cial, the CIA preferred where possi-
Dble to put its money into an existing
organization rather than found one
of its own. “If a concern is a going
concern,” the official said, “it’s a

better cover. The important thing is.

to have an editor or someone else
- whu's receptive to your copy. ”

" The CIA, which evolved from
the Office of Strategic Services of
World War II, became involved in

Journalistic E

" Inside the CIA’

the mass communications field in
the early postwar years,

that influential publications in rav-
aged Europe might succumb to the
temptation of Communist money.
Among the organizations subsi-
dized in those early years, a CIA

source said, was the prestigious

French journal Paris Match.

. No one associated with Paris
Match in that period could be
reached for comment.

Although iong suspected, it
was reported definitively only a
few years ago that until 1971 the
agency supported both Radio Free
Europe, which continues, with pri-
vate financing, to broadcast to the
nations of FEastern Europe, and

Radio Liberty, which is beamed at -

the Soviet Union itself.

One-of the CIA’s ventures in
the United States involved the
subsidization of several publica-
tions whose editors and publishers
had fled from Havana to Miami
after the Castro government came

when.
agency officials became concerned’

to power in 1959. The subsidies — in
some cases they amounted to sever-
al million dollars — were passed to
the publications through a CIA
front in New York called Foreign
Publications, Inc.

The dozen recipients of these
subsidies reportedly included Av-
ance, El Mundo, El Prensa Libre,
Bohemia and El Diario de Las
Americas. In addition, the CIA is

. said to have financed AIP, a radic

news agency in Miami that
produced programs sent free of
charge to more than 100 small
stations in Central and Latin Ameri-
ca.

The CIA initially intended to -

. clandestinely distribute copies of

the subsidized publications in Cuba,
but that plan was dropped after the
Cuban exiles who had agreed to
take them by boat refused in the
last minutes to approach the Cuban
shore.

‘The subsidies continued any-
way, and the publications were
widely regd in the_Cuban communi-

e

ire



ty in Miami and, in the case of
Bohemia, a weekly magazine that
received more than $3- million
altogether, throughout Latin Amer
ica as well. :
Among the more unusual of
the CIA’s relationships was the one
it shared with a Princeton, N.J.
concern called the Research Coun-
cil. The council, founded by Hadley
Cantril, the late chairman of the
Princeton * University psychology
department, and his associate,
Lloyd Free, derived nearly all its
income from the CIA in the decade
in which it was active. '

“They were once considered an
asset because we paid them so
much money,” a former CIA man
said. Free confirmed that he and
Cantril, an acknowledged pioneer
_in public opinion polling, had “just
sort of run” the council for the CIA

The council’s activities, Free
said, consisted of extensive public
opinion surveys conducted in other
countries on questions of interest to
the CIA. Some, he said, were
conducted inside Eastern Europe.

The governments of the coun-
tries, Free said, “didn’t know any-
thing about the CIA.” Nor, appar-
ently, did Rutgers University Press,
which published some of the results

-in a 1967 volume called “Pattern of

Human Concerns.” -

The CIA’s relationship with
Frederick Praeger, the book pub-
lisher, has been reported in the
past. But Praeger was only one of a
number of publishing concerns,
including some of the most promi-
nent in the industry, that printed or
distributed more than 1000 volumes
produced or subsidized in some
‘way by the agency over the last

three decades.

The -Praeger organization,
‘which was purchased by Encyclo-
pedia Brittanica in 1966, first be-
came involved with the CIA in 1957
when it published “The New Class,”
a landmark work by Milovan Djilas,
a disillusioned official of the Yugo-
slav government who wrote exten-
sively about his personal rejection
of Cormmunism. '

“It was my first contact with
the CIA” Praeger said, but he
added that at the time he had “no
idea there even was a CIA.”

Praeger said that he later
_published 20 to 25 volumes in which
the CIA had had an interest, either
in the writing, underwriting, publi-
cation itself or distribution.

Dozens of foreign-language
newspapers, news services and oth-
er organizations were financed and
operated by the CIA — two of the
most prominent were said to have
been DENA, the West German
news agency, and Agencia Orbo
Latino Americano, the Latin-Ameri-
can feature service.

Perhaps the most widely circu-
lated of the CIA-owned news serv-
ices was Forum World Features,
founded in 1958 as a Delaware
corporation, Forum Information
Service, with offices in London.
Forum was ostensibly owned dur-
ing much of its life by John Hay
Whitney, the publisher of the New
York Herald Tribune, which ceased
publication in 1966. According to
several CIA sources, Whitney was
“witting” of. the agency’s true role.

A secretary to Whitney said
that he was too ill to respond to
questions about his involvement
with Forum. :

Though the CIA has insisted
that it never attempted directly to
place its propaganda in the Ameri-
can press, at one time Forum World
Features had 30 domestic newspa-

- pers among its clients, including

the Washington Post, and tried,
without success to.sell its material
to the New York Times.

The sale of Forum’s material to
the Post and other American news-
papers, one CIA official said, “put
us in a hell of a dilemma.” The
sales, he went on, were considered
necessary to preserve the organiza-
tion’s cover, and they occasioned a
continuing and somewhat frantic
effort to insure that the domestic
clients were given only legitimate
news stories. New York Times




