
WXPost 	!AN '11  1976 	(
4 

 

CIA _Runs Radio Free Europe, 
Ex-ErEpEgyee.  Says in Prague 

By Michael Getler 
Washington Post Foreign Service 

BONN, Jan. 30 — The U.S. 
broadcasting services Radio 
Free Europe and Radio 
Liberty have come under 
renewed attack from the 
Soviet bloc after a period of 
relative quiet. 

Yesterday, a former em-
ployee in Munich of Radio 
Free Europe held a news 
conference in Prague, 
Czechoslovakia, to charge 
that the CIA still controls the 
operation deSpite reforms 
instituted by Congress five 
years ago. 

The radio's acting director, 
Richard Cook, denied the 
charge, saying that the claims 
of 30-year-old Pavel Minarik 
are "garbage." 

Radio Free Europe 
broadcasts news and com-
mentary to Eastern Europe 
and Radio Liberty directs its 
programs to the Soviet Union. 

After a period of relatively 
mild and low-level criticism, 
the official Communist Party 
newspaper Pravda published 
a sharp attack on the radios in 
a long editorial on Jan. 13. 

The editorial said that the 
radio broadcasts violate the 
spirit of the recent Helsinki 
security conference and added 
that the radios are still a CIA 
front sheltering some 20 
agents. 

Minarik, who worked as a 
broadcaster 	in 	the 
Czechoslovak section of RFE 
for seven years, was 
presented at a press con-
ference in the Czech capital as 
a captain in the nation's in-
telligence service. He named 
director Cook, along with two 
other RFE officials in Munich, 
as either working for or being 
connected with the CIA. 

But Cook, in a telephone 
interview, stated: "We have 
no employees who are in any 
way connected with the CIA." 

Referring to the shakeup 
five years ago, when Congress 
demanded that previously 
secret CIA financing of the 
broadcast operation be halted, 
Cook said: "When you have 
been through a transition like 
the one we went through, you 
don't play games with the 
source of your funding, which 
is now the U.S. Congress. You 
just don't play games with the 
Congress.'! 

Cook said Minarik was 
among a group of employees 
who actually were let go by 
the organization last summer 
as a result of budgetary 
cutbacks. Minarik .arranged 
extensions until the end of 
March. 

On Jan. 7, however, he flew 
to New York and then showed 
up in Prague a few days ago. 
His West German wife still 
lives in Munich. 

Some U.S. officials 
speculated that Minarik, who 
reportedly did not speak 

English or German very well, 
could not get another job in 
Munich and went back to 
Prague under an arrangement 
in which he was to attack 
RFE. 

In 1971, a RFE employee 
went back to Warsaw 
claiming to be a Polish in-
telligence officer, and 
revealing that several em-
ployees in Munich were CIA 
men. 	• 

Spokesmen here now admit 
that as many as a dozen CIA 
men were working at iRFE at 
that time. 

Since the congressional 
investigation, however, all 
CIA personnel are supposed to 
have been removed and all 
government funding was to 
come through direct ap-
propriation. The Board of 
International Broadcasting, 
which was set up in 
Washington in 1973, oversees 
the radio stations. 

According to RFE officials, 
Minarik was among a number 
of Czech citizens who fled in 
1968 in the aftermath of the 
Soviet invasion. 


