
WXPost 	JAN I 6 1976 

who usually writes such 	EFE, which transmits in 
releases, said recently he first Spanish, at the time received 
learned of the release when he a CIA subsidy for its Latin' 
was called about it by the American 	newswire 
Associated Press. 	 operations, according to a 

Canel 	at 	the 	time 	former intelligence offi ial. 
"assumed" the release was 	Within a month of the Forty 
drafted by Agustin Edwards, Committee decision, 18 
publisher and owner of El journalists from outside Chile 
Murcurio, an anti-Allende 	under direct or indirect 
Santiago newspaper. 	 agency control had arrived in 

In 	September, 	1970, Santiago. Some were paid CIA 
Edwards came to Washington agents 	working 	for 
to generate U.S. support fora 	newspapers in other coun- 
plan to halt Allende's election. 	tries; a few were anti-Allende 
On Sept. 15, the day after the 	and had received their 
Forty Committee approval of transportation from CIA 
the propaganda campaign, 	funds. 
Edwards met with then CIA 	Others were journalists who 
Director Richard M. Helms. 	had been ordered to Chile by 

On Sept. 22, Edwards' -El 	their bosses who were 
Mercurio carried an editorial 	described by the Senate 
arguing that "retention of 	committee report as "high- 
individual freedom" was the 'level (CIA) agents . . in 
most important matter facing 'managerial capacities in the 
the Chilean people. 	 media field." . 

Twelve days after the Forty 	One interview with Allende.  
Committee action, the Spanish was written by a correspon-
government-owned wire dent of Latin, in 1970 a new 
service, EFE, carried a report Spanish-language wire ser- 
throughout Latin America 	vice. Latin purportedly was 
from Santiago on an anti- established and run by a group 
Allende rally by a right-wing of 13 Latin American 
group called Patria y Libertad newspapers which had hired 
which was described in the 	the .BritiSh news agency 
story as "a growing. . 	Reuters to • manage the 
movement." 	 operation. 

The same day, a Santiago 	According to a former -in- 
radio station carried a 	telligence agent, however, the 
political commentary on the 	CIA subsidized Latin through 
Patria rally. The COM- 	intermediaries in much the 
mentator mentioned the rally same manner as it gave 
favorably while criticizing the 	money to El Mercurio. 
Christian Democratic party 	Francisco Baker, deputy 
which that day had offered to general manager of Latin in 
make an agreement with 	Buenos Aires said in a 
Allende. 	 telephone interview that it 
According to the Senate 	was "absolutely false" that 

committee report, Patria 3,- 	his service was directly 
Libertad and its rally received 	subsidized by the CIA. 
some money in an "indirect 	A spokesman for Reuters in 
subsidy" from the CIA. The 	Washington said he had never 

heard it alleged that CIA 
money had gone into Latin. 
Reuters, he said, had con- 

By Walter Pincus 
• Washington Post Staff Writer 

The Central Intelligence 
Agency secretly created over 
25 years and still finances a 
vast journalistic network 
outside the United States that 
is available to carry out covert 
propaganda campaigns. 

Made up of journalist 
agents, 	subsidized 
newspapers, radio stations 
and international wire and 
news services, the network is 
one of the less-publicized tools 
in the agency's covert arsenal. 

Its purpose, according to a 
former top CIA official, "is to 
disseminate data about the 
foreign world, particularly the 
Soviet Union, that is being 
suppressed . . and to do it in 
a way favorable to U.S. 
strategic interests." 

A glimpse of how the CIA 
network operates was con-
tained in a recent report of the 
Senate intelligence com-
mittee. 

On Sept. 14, 1970, according 
to the Senate report, the 
—"Forty Committee" of the 
National Security Council 
authorized a covert CIA 
propaganda operation to focus 
attention on "the damage that 
would befall Chile under an 
Allende government." 
Salvador Allende, a leftist, 
was then a candidate for 
president of Chile. 

Less than one week later, an 
Inter-American Press 
Association news release was 
issued in Washington charging 
that freedom of the press was 
being jeopardized in Chile by 
"the Communists and their 
Marxist allies." 

The release, according to 
the Senate report, was a CIA 
product "through its covert 
action resources." 	 radio station in Santiago and 

Jim Canel, executive the commentator also 
secretary of the association received CIA funds. 

tracted to manage the 
Spanish-language service, but 
had nothing to do with its 
financing. 

Despite CIA's covert action 
and propaganda efforts, 
Allende was elected president 
of Chile in October, 1970. 
According to the Senate 
committee report, the CIA 
claimed 	its 	six-week 
propaganda blitz resulted in 
"726 articles, broadcasts, 
editorials and similar items" 
in Latin American and 
European media. 

After Allende took office, 
the CIA covert propaganda 
operation continued. Some 
$1.5 million went directly to El 
Mercurio. 

Material was developed and 
placed in all newspapers ,that 
opposed Allende and radio and 
television stations as well. 

After 'the 1973 Chilean coup 
in which Allende was killed, 
CIA's covert propaganda 
operations continued, though 
at a lower level. 

The 1970 CIA Chile 
propaganda operation was an 
unusual "blitz" according to 
an agency official who par-
ticipated in it. "With the White 
House really le,aning on us," 
he recalled, "you take ad-
vantage of every asset you 
have." 

According to a Senate staff 
presentation, "propaganda 
and manipulation of the 
press" were the first covert 
actions undertaken by the 
agency when it was organized 
in 1947. 

By 1953, according to the 
same report, CIA had covert 
operations 	including 
propaganda campaigns under 
way in 50; countries. 

The Senate Chile report 
gives examples of media 
operations during the 1950s 
'and 1960s. 

CIA Funding Jourvalistic 

THE WASHINGTON POST Friday, Jan. 16, 1976 A15. 

(,;;L,vork Abroad 
A CIA-subsidized political 

radio commentator organized 
a march on the Soviet em-
bassy in 1968 at the time'of the 
Soviet 	invasion 	of 
Czechoslovakia. A riot took 
place. It was then covered by 
a CIA-subsidized wire service 
which carried the story 
around the world. 

After 1968, a CIA agent at El 
Mercurio "exerted substantial 
control over the content of that 
paper's international news 
section," according to the 
Senate committee report. 

News "harmful to the 
United States, particularly 
about Vietnam" was "sup-
pressed," the report says, 
while other CIA-paid jour-
nalists "wrote articles or 
editorials favorable to U.S. 
interests in the world." 

Former CIA top officials say 
similar activities were un-
dertaken in countries 
throughout the world. 
Justifying such operations, 
one former official said 
recently, "if we give up this 
program, we lose a network of 
agents of influence." 


