
The Hungarian uprising: Rollback gave way to objective news 

6 Mar 72 

INTER1M7170.kAL 

RADIO FREE EUROPE 

Station Break? 
For two decades, Radio Free Europe. 

and Radio Liberty have been household 
words throughout Eastern Europe and 
the Soviet Union. .To many millions of 
people in the Communist bloc, in fact. 
the two American-financed stations have 
often been the sole source of unvarnished 
information about events around the 
world: This, not surprisingly, has made 
them constant targets for the wrath of 
Communist authorities. Forbidding their 
citizens to listen to these voices of "hour-

-geois . ideology," the Soviet and East 
European governments have sought to 
jam the offending broadcasts. Their jam-

, ming efforts have largely failed and their 

prohibitions have been ignored. Last 
week, however, the Communists got an 
unexpected assist from Washington when 
the U.S. Congress failed to extend gov-
ernment financing of the stations. 

The trouble began a year ago when 
New Jersey Sen. Clifford Case revealed 
that 'while Radio Free Europe (which 
broadcasts to Eastern Europe) and Radio 
Liberty ( which is beamed to the Soviet 
Union) both claimed to be privately 
financed, the bulk of their money actual-
ly came from the Central Intelligence 
Agency. Although this fact had long 
been an open secret, its public disclosure 
touched off a furor, since it fueled ,Com-
munist charges that the two stations were 
propaganda organs of the U.S. Govern-
ment. While an embarrassed Administra-
tion promptly transferred control of the 
stations' budget from the CIA to the U.S. 
Information Agency, Congress began to 
debate the organizations' ultimate fate. 
Recently, the House of Repmentatives 
approved an authorization of $35 million 
until-June. 4973; 	nongovernment- 
al means of funding was studied. But u»- 

der the prodding of Sen. William Ful-
bright, chairman of the powerfur'FOreign 
Relr.tions Committee, the Senate balked. 

In Ftilbright's view, the disclosure of 
CIA backing underscored the fact that 
Radio Free Europe and Radio Liberty 
had deceived both their Iron Curtain 
listeners and the American. people about 
their true nature. Contending that both 
stations were an anachronism in an era 
of budding East-West rapprochement, 
the Arkansas senator thundered: "These 
radios should be given an opportunity to 
take their rightful place in the graveyard 
of cold-war relics." And with that, he 
announced himself opposed to funding 
the two stations beyond next June. 

Slogans: Defenders of the stations ar-
gued that it was Sen. Fulbright himself 
who was out of step with reality. They 
admitted that immediately after the sta-
tions were set up in Munich in the early 
1950s, Radio Free Europe and Radio 
Liberty dedicated themselves to encour-
aging the citizens of Eastern Europe to 
"roll back" Communism—a policy that 
helped to spark the ill-fated Hungarian 
revolt of 1956. But following the Hun-
garian uprising, the stations changed 
their tune. Trading their old slogan of 
"liberation" for a new one of "liberaliza-
tion," they have sought to enlighten their 
audiences with objective accounts of 
events' suppressed by the heavily cen-
sored, Communist media—a practice that 
has Made the East European press dis-
cuss subjects it would otherwise ignore. 

With their combined staffs of some 
2,400 putting out 1,000 hours of broad-
casting in 25 languages a week, the sta-
tions also have become a prime means of 
disseminating documents written by So-
viet and East European dissidents that 
have been smuggled abroad. In support 
of present programing, partisans of the 
station quoted a recent letter from a So-
viet scientist which said: "Radio Liberty 
is what a Russian station would, hove 
beeri like if we had freedom of speeCh." 

Adamant: All of this was known to S6ii-
a tor Fulbright. For he had himself com-
missioned a Library of Congress study.of 
the two stations that, contrary to his 
expectations, praised the professionalism 
of their staffs and the quality of their 
broadcasts and research reports, which 
are used by scholars all over the world. 
The study concluded that the demise 
of the stations would constitute a severe 
blow to the flow of information in the 
Communist world. Despite this, however, 
Fulbright remained adamant in his op-
position to the stations. "The senator," 
said a staff member, "would like to see 
the whole operation liquidated." And, 
perhaps inevitably, no major Congres-
sional figure seemed prepared to be as 
active in defending the stations as Ful-
brie t has been in attacking them. Ac-
cordingly, although RFE and Radio Lib-
erty have enough funds to stay on .the 
air for several more weeks, it seems 
quite possible that, in the end, the sen-
atorjfpm Arkansas may succeedAri si-
lencing them. 

Newsweek, March 6, 1972 

Newsweek 
	

CL 


