
ime s 	 CL 	 12 Jul 71 

THE NEW YORK TIMES, MONDAY, JULY 12, 1971 

U.S. Openly Funding Anti-Red Radio 
' Special to The New York Times 

WASHINGTON, July 11—The 
United States has quietly be-
gun open funding of Radio Free 
Europe and Radio Liberty, 
dropping any pretensions that 
the anti-Communist stations are 
privately owned and controlled. 

The two stations became the 
center of controversy last Jan-
uary when Senator Clifford P. 
Case, Republican of New Jer-
sey, revealed that the Central 
Intelligence Agency spent sev-
eral hundred million dollars 
over the last 2'0 years to keep 
them functioning. 

Radio Europe, founded in 
1950, broadcasts to Eastern Eu-
ropean countries except Yugo-
slavia. Radio Liberty, started a 
year later, aims at the Soviet 
Union.' Both stations have 'of-
fices in New York, but their 
day-to-day operation is directed 
from Munich, West Germany, 
where each station has exten-
sive broadcasting facilities. 

The two stations purport to 
be privately financed by cor-
porations, foundations and the 
public; however, contributions 
from these sources are report-
ed to be a very small part of 
the stations' total budgets. 

In January, Senator Case 
said Radio Free Europe con-
duotd a yearly campaign for 
public contributions under the 
auspices of the Advertising 
Council. Although between $12-
million and $20-million in free 
media space is donated to this 
campaign annually, he said, 
the return from the publioris 
"apparently less than $100,000. 

On-  June 25, the Senate 
passed a continuing resolution  

appropriating funds, for various 
agencies until the regular ap-
propriations bills have cleared 
Congress. Contained in the res-
olution was a paragraph, that 
gave the two stations an ap-
propriation equal to what they 
received from the C.I.A. in the 
1971 fiscal year. Although the 
amount was not specified in 
the resolution, •it is believed to 
be about $30-million. 

The Senate resolution, mark-
ing the first time in their 20-
year histories that the two sta-
tions have been openly financed 
by the United States Govern-
ment, attracted little attention 
in United States newspapers. It 
was given prominent coverage 
in the Soviet press, however. 

The July issue of Praia car-
ried an analysis of the situation 
that concluded that the United 

States had decided to stop mak-
ing a secret or its attempts to 
undermine the Soviet system 
by broadcasting from the two 
stations. 

Shortly after making his 
revelations about the station's 
funding, Mr. Case introduced 
legislation to bring Government 
spending on the two stations 
under the authorization and 
appropriations process of Con-
gress. 

President Nixon proposed in 
May a variation of the Case 
bill that would create a tax-
exempt, nonprofit corporation 
to finance and supervise the 
two stations. Under the Admin-
istration proposal, the new cor-
poration, to be known as the 
American Council for Interna-
tional Communications, Inc., 
would receive an annual Con-
gressional appropriation of ap-
proximately $40-million. 

Both bills are pending before 
the Senate Foreign Relations 
Committee. 


