Khrushchev Denies
Releasing Memoirs
For U.S. Publication

NOV 171977

By BERNARD GWERTZMAN

Special to The New York Times

MOSCOW, Nov, 16 — Nikita |-

S. Khrushchev, the former So-
viet leader, issued a statement
today dissociating himself from
the coming publication in tke
:West of what he called his
“so-called memoirs or remi-
niscenses.” s

“This is a fabrication and I
am-indignant at this,” he said
in a brief, signed statement
distributed by Tass, the official
Soviet press agency.

It was the: first time that
Tass had mentioned Mr. Khru-
shchev’s name on its wires
since his ouster six years and
one month ago as First Secre-
tary of the Communist party
and Premier of the Govern-
ment.

Ambiguaus Language

The Tass report was read
over Soviet radio this evening
during regular news programs,
the first time Mr. Khrushchev’s
ionce-familiar - name was heard
by the Soviet people in this
same period of time. It was
also the first time they had
heard officially about the re-
ported existence of his recol-
lections aborad.

Fotokhronika, the official So-
viet photo agency, distributed a
facsimile of the Khrushchev
statement to news agencies.

Mr. Khrushchev’s statement
was couched in ambiguous lan-
guage and did not explicitly
rule out that what would be
published by Time Inc., and.
other Western houses would be
his authentic words.

He said: .

“It is seen from reports of
the press in the United States
and some other capitalist coun-
tries that the so-called memoirs
or reminiscences of N. S.

Continued on Pai;e 39, Column 1

Continued From Page 1, Col. 4

‘Khrushchev are now being pre-
pared for publication.

“This is_a fabrication and I
am indignant at this. I have
never passed on memoirs or
materials of this nature either
to Time or other foreign pub-
lishing houses. ’

“¢“I did not turn over such
materials to the Soviet publish-
ing houses either. Therefore, I
declare that this is a fabrica-
tion. The venal bourgeois press
has many times been exposed
with such lies. N. Khrushchev.”

Mr. Khrushchev seemed to be
denying that he had had any
direct role in offering any ma-
terial for publication. But his
denial left open the possibility
that someone else or others
might have done so, with or
without his permission. West-
en publishing sources have
Figgested that Time Inc. has

’sought to soften Mr. Khru-

iStalin, by avoiding any public

shchev’'s harsh criticism of

recollection of the terror meth-
ods employed by Stalin. More-
over, little is said about past
inter-party feuds of the nine-

teen-fifties. Both these are sub-
jects that Mr. Khrushchev is

said to have described in his
reported recollections.

There probably is displeasure
at attention’s being focused on
Mr. Khrushchev, who, since his
ouster, has been virtually a
“nonperson.” His name has
been banned from the regular
media and his 75th birthday
was ignored last year.

. Ever since Time’s announce-
ment 10 days ago, there has
been intense speculation here
on the subject of the memoirs.
It is generally agreed that Mr.
Khrushchev in fact did not
write any. A very reliable

source said that he knew only

a few months ago that Mr.
Khrushchev was looking for a
ghost writer.

1t is not ruled out that some
member of his family or a close
friend had been taking notes
of discussions with him or had
tape recordings, and arranged
to smuggle them out. '

Linked to SOViet Police

The Times of London, which
is to publish installments of
“Khrushchev Remembers,” is
saying in today’s editions in
London that the manuscript
emerged by way of the Soviet
secret police.

The . British  newspaper’s
statement at one point said the
“material for memoirs” was
“apparently dictated” and at
another said:

“It is believed that Mr.
Khrushchev has written more
than 400,000 words about his
life, but the complete manu-

put together its book from tape
recordings and other material
sent out of Russia at different
$imes.

[The Times of London,
which is to publish excerpts,

“there is reason to be-

F ” that a 400,000-word

hrushchev manuscript is
"In possession of “the Soviet

secret police which, for its
own reasons, decided to sell
excerpts in the West.”

[Life magazine, in its cur-
‘rent issue, says “we do not
know” if Mr. Khrushchev
intended publication in the
West, but asserts it has
“taken every possible pre-
caution to verify authenti-
city.”]

Time Inc. in its original state-
ment on Nov. 6, said the book
to be published by Little, Brown
and excerpted by Life, would
be called “Khrushchev Remem-
bers” and “is made up of ma-
terial emanating from various
sources.”

“Life and Little, Brown are
convinced beyond any doubt,
and have taken pains to con-
firm, that this is an authentic
record of Nikita Khrushchev’s
words,” it said.

The book is said to include
material © concerning Mr.
Khrushchev’s role as a leading
party official, including an in-
terview with Stalin, the struggle
for power after Stalin’s death,
the execution of Lavrenti P.
Beria, the secret police chief,
and the rivalry for pqwer within
the top leadership. .

It has been announced that
the book goes up to the time
Mr. Khrushchev left office in
1964 and does not include his
fall from power or any com-
ments on the current leaders.

Nevertheless, the fact that
Tass was authorized to carry
the Khrushchev statement and
that one apparently was solic-
ited from the 76-year old former
leader, now liing in enforced
retirement and in poor health
in a large villa outside Moscow,
indicated that Soviet authorities
were concerned about the im-
pact the Khrushchev reminis-
cences might have inside and
outside the country.

script has not been made avail-
able in the West.
“There is reason to believe

that it is in the possession of|added.

the KGB, the Soviet secret po-
ice, which, for its own reasons,

West.” )
Time Inc., which announced

more than 275,000 words of

Khrushchev was bursting at

doci : the seams, that in his declining
ecided to sell excerpts in the years he was trying to justify

himself,” the B;itish newspaper
Nov. 6 that it had obtained said.

fragmentary record and put it
more or less chronological or-
der,” The Times of London

“It would appear that Mr.

Life magazine, which over

Khrushchev reminiscences “em-
anating from various sources,”
has declined to specify its
origin and initial form.

Narrative Put in Order

But The Times of London
statement said the material had
been “a rambling, repetitive,
sometimes  self-contradictory,
sometimes inaccurate, usually
tendentious narrative in no sort
of order and full of gaps.”

An  American translator,
Strobe Talbott, “has taken this
fragmentary record and put it

The current leaders have

the weekend quoted Mr. Khru-
shchev as saying he was telling
stories for “the self-purification
of our party,” says in its cur-
rent issue:

“Did Khrushchev intend this
manuscript to be published in
the West? We do not know.
(Having taken every possible
‘precaution to verify authen-
Iticity, Life is certain that this

is what Khrushchev wanted to
say—to somebody, somewhere
—in the knowledge that his
time had come and gone, and
with the conviction that he had
a legitimate place in history.”

The publishing venture has
become probably one of the
biggest ever, with Time Inc.!
negotiations completed with

newspapers or magazines alone

fin 19 countries

for more tha .+

$1-million in sales thus far-. =
The outlets include the Sug

men Kuvalehti

picture mag "'j

azine in Finland, Ydioth Aroe~
noth in Israel, Shukan Bunshumy”
in Japan, Consolidated News<~

_papers
Newspapers of
and Rhodesia,

European publications.

of Australia, Argus:

South Africa;.
and Westarn -

— 1}




