
9 	4 oS n
Im

v
es 

 oy in Saigon 	arg
197
es 

Times Article Was Inaccurate 
!F 	 Special to The New York Times 

WASHINGTON, March 8—
Graham A. Martin, the United 
States Ambassador in South 
Vietnam, has complained to 
the State Department that an 
article in New York Times on' 
continued American involve-
ment in Vietnam "contains nu-
merous inaccuracies and half-
truths." 

In a lengthy cablegram made 
available to The Times in 
Washington, Mr. Martin took 
strong issue with a survey 
article that was written by 
David K. Shipler of The Times 
Saigon bureau and published 
on Feb. 25. 

,. , Mr. Shipler wrote, in sum-
mary, that American military 
aid to the Saigon Government 
"continues to set the course 
of the war more than a year 
after the signing of the Paris 

coo
ace agreements and the 

final withdrawal of American Ps?, 
"Whether the United States 

48: breaking the letter of the 
agreements could probably be 
argued either way," Mr. Ship-
ler wrote. "But certainly the 
aid directly supports South 
Vietnamese violation's and so 
breaks the spirit of the ac-
-cords." 

Hanoi Campaign Seen 
In a preface to a paragraph-

by-paragraph rebuttal of Mr. 
Shiner's article, Ambassador 
Martin said that Hanoi was 
planning an all-out campaign to 
persuade Congress to cut aid 
to. Saigon and that efforts 
*mild be made "to bring influ-
ence to bear on selective sus-
ceptible but influential elements a American communications 
media." 

As an example of his objec-
tions, Mr. Martin noted that 
Mr. Shipler had referred to 
Saigon's violations of the cease-
fire accord. 

"This is a classic," Mr. Mar-
tin said. "Shipler categorically 
postulates `South Vietnamese 
violations' without presenting a 
shred of evidence, and alleges 
American military aid 'directly 
supports' such violations which 
thereby 'breaks the spirit of 
the accords.'" 

"It is quite true that to Hanoi 
'the spirit of the accords' was 
that the Americans would de-
liver <South Vietnam bound  

hand and foot into their hands," 
the Ambassador said. "Fortu-
nately, only a handful of 
Americans would agree with 
that interpretation of the 
`spirit of the -accords." 

Mr. Martin acknowledged in 
his cablegram that he and Maj. 
Gen. John E. Murray, the em-
bassy's defense attaché, had re-
fused to meet with Mr. Shipler 
while he was preparing his 
article because "to do so would 
permit their own reputations 
for integrity to be used as a 
platform for promoting a cam-
paign to grossly deceive the 
American Congress and the 
American people." 

"In summary, Mr. Martin 
said, "the Shipler article was 
obviously not written to in-
form New York Times readers 
but to give a slanted impres-
sion that the United States and 
South Vietnam are grossly vio-
lating the cease-fire agree-
ment." 

"It deliberately omits or 
treats skeptically the flagrant 
Communist violations of the 
Paris accords, all of which have 
been pointed out repeatedly to! 
Shipler and The New York: 
Times. Saigon Bureau by United 
States and South Vietnamese 
officials." 

Mr. Martin invited Secretary 
of State Kissinger or Secretary 
of Defense James R. Schlesinger 
to release his cablegram to the 
Columbia School of Journalism 
to expose "propaganda under 
the guise of 'investigative re-
porting' rather than a respons-
ible journalistic effort." 

Beame Names McDonnell 
To City Bargaining Board 
Vincent D. McDonnell, chair-

man of the State Mediation 
Board, was named Thursday by 
Mayor Beame as a member of 
the city's Board of Collective 
Bargaining. He will still re-
tain his chairmanship on the 
state board. 

Mr. McDonnell, who will 
serve as one of the two city, 
members on the seven-member, 
board, will replace John H. i 
Mortimer, vice president for 
labor relations of 'The New 
York Times. Members of thel 
hoard are unsalaried. 


