NYTimes

SEP 23 1972

THE NEW YORK TIMES, SATURDAY, SEPTEMBER 23,1972

By MALCOLM W. BROWNE
Speclal to The New York Times

SAIGON, South Vietnam,
Sept. 22—An issue of a Saigon
daily newspaper was confiscat-
ed by the Government, its edi-
tors charge, for having pub-
lished a report “extolling the
air support the United States
gave in the battles of Quang-
tri province.”

The newspaper, Dai Dan Toc,
also faces possible Government
prosecution, which could result
in large fines and prison terms.

The article in question, which
appeared in Wednesday's issue,
was a dispatch from Agence
France-Presse distributed by
South Vietnam’'s official Gov-
ernment press service. Sonth
Vietnamese newspapers are
permitted to publish only that
foreign news provided by the
Government agency and even
then they may inadvertently in-
fringe press laws.

. The dispatch said that there
+had been 1,600 missions flown
by ~American B-52 heavy
bombers and 17,000 strikes by
American tactical aircraft in
support of the five - month
Quangtri campaign.

" Bombing Termed Americanized

The article said that this rep-
| resented some 100,000 tons of
| bombs dropped by American
| planes at Quangtri, in addition
to shelling by the American
heavy cruiser Newport News.

The account said that al-
‘though ground fighting had
been Vietnamized during the
last five months, bombing sup-
port had been increasingly
.Americanized.

In an editorial published yes-
terday, Dai Dan Toc told its
readers: “Yesterday's issue of

because of a news report ex-
tolling the wholehearted air
support the United States gave
in the battles in the province

occupation of Quantri’s old Cit-
adel during the last five
months. That performance is
known by the whole world,
but as far as the people are
concerned, they will have to
remiain patient a little while
longer—some day history will
show them that figure,

Vo Long Trieu, editor and
publisher of the newspaper,
said in an interview today
that he had not been officially
informed why the publication
of the article had resulted in
the confiscation. He said he
believed a provision of the
press law was involved forbid-
ding “the sowing of confusion
among the masses.” |

Dai Dan Toc was confiscated|

of Quangtri and for the re-|'

Saigon Paper Punished for Report on Air Support

The Ministry of Information
did not respond to inquiries
about the reason for the con-
fiscation.

Despite the rigid Government
restrictions on the newspapers
there is a certain amount of
veiled criticism of the United
States that gets published, and
there is speculation that the
criticism is being quietly en-
couraged by the Government.

Readers of the South Viet-
namese press have been amused
recently, for example, by the
transliterations adopted for
some American names.

Many foreign personal and
place names are transliterated
in Vietnamese to make them

easier to pronounce. “Wash-
ington,” for example, is usually
rendered as “Hoa Thinh Don.”

Usually the transliterations
have no particular meaning in
themselves, but, perhaps coin-
cidentally, the name of Henry
A. Kissinger, the President’s
adviser on national security,
has had some peculiarly unflat-
tering renderings in Viet-
namese.

Traditional Double Meanings

Dai Dan Toc has trans-
literated “Kissinger” as “Ky
Sinh Do,” a combination per-
haps adopted for purely phone-
tic reasons, but which happens
to mean “dirty parasite.”

Double entendre is tradition-

ally a mainstay of political sa-
tire in the Vietnamese press,
and the Vietnamese tongue is
especially well suited to fram-
ing all kinds of barbs and in-
sults in apparently innocent
language. :

Open verbal or written at-
tacks on the United States and
its policies are never tolerated
by the Saigon Government, but
it tends to wink at the innu-
endos that turn up in the press.

In any case anti-American
feeling is strongly expressed
by most Vietnamese officials
but only in private conversa-
tions with friends. Open insult
is considered an unpardonable
breach of diplomatic relations.

|




