Opposition Press
In Saigon Muffled

As T4 Pisers (T
s agers(}[gc;.;e

| By MALCOLM W. BROWNE

Speclal to The New York Times
SAIGON, South * Vietnam,
Sept. 15—South Vietnam’s op-

‘[position press was virtually
|silenced today with the perma-

nent closing of 14 daily news-.
papers and 15 other periodicals
that failed to pay larga bonds
demanded by the Government
of President Nguyen Van Thieu.

In a decree on Aug. 4, Presi-
dent Thieu ordered all South!
Vietnamese newspapers and
many of the nation’s other
periodicals to post bonds equiv-
alent to $47,000 each. The dead-
line passed today. In a speech,
Mr. Thieu had made it plain
that his intention was to drive

many of the publications out
of business and it was clear
today that the plan had suc-
ceeded.

The amount of money in-
volved proved too great for
many of the publications, which
operated on very small budgets.
The Government demanded the
bonds as guarantees against
possible fines to be levied
against’ publications that vio-
lated the press code.

Several of the newspapers

Continued on Page 5, Column 1

Continued From Page 1, Col. 3
\ il

that closed were politically neu-
tral. They had small circula-
tions and failed for purely fi-
nancial reasons. None of the
papers involved was known to
have a pro-Government posi-
tion.

Under the new code, virtually
any criticism of the Govern-
ment or the armed forces is
punishable by confiscation of
issues, fines and prison terms

for publishers, editors and re-|

porters, and possible  perma-
nent closing,

Presideat Thieu has described
the press as one of the avenues
by which Communism seeks to
take over the coyntry; recently,
he also described the measure
of democracy granted to South
Vietnamese in the past as ex-
eessive,

The newspapers closed today

included the Vietnam Guardian, [ip

one of Saigon’s two English-
language dailies, and Journal
d’Extréme-Orient, the nation’s
only French daily and the old-
est foreign-language publication
in South Vietnam, dating from
the French colonial era.

In all, 10 of Saigon’s 25 Viet-
namese-language dailies, three
of its 14 Chinese - language
dailies, one of its two English-
language dailies and its only

French - language daily were|

closed.

Also shut down were 15 out
of 18 periodicals that had been
ordered to pay bonds. Some

38 other publications dealing||
with sports, technology or oth-||
er fields unrelated to politics|}
or general news, were not af-

fected.

Only one opposition daily, |}
Dai Dan Toc, was able to pay|}
its bond and survive the purge, |}
Its publishers, two Opposition |
deputies, Ho Ngoc Nhuan and|
Vo Long Trieu, even announced |3

- that the paper was expanding B

its staff.

The main oppostion dailies|§
forced to close were Xay Dung, |}
identified with North Vietnam-(}
ese Catholic refugees; Dan Chu ;
Moi, of the leftist opposition;|!
‘Duoc. Nha Nam,

Dien Tin and But Than, both

- ——

chairman of the Saigon Pub-
lishers Association.

Each of the dailles that
closed had about 50 employes,
nearly all of whom are now
without jobs.

The Government also an-
nounced today that henceforth,
servicemen might no longer
work as journalists when off
duty. The decree charged that
servicemen working for - local
or foreign news organizations
had “sometimes disseminated
ﬁoarguments harmful to the na-

n.”

The Farewells Are Few

The President dispelled all
hope that he might relax his
hard line against free exrpes-
sion when he gave a speech on
Aug. 11 in the coasta] city of
Quinhon. Mr, Thieu, character-
izing earlier press laws as “too
benign,” said: :

“When newsmen can be
bribed, the Communists will
bribe them. The Communists
are now spending money buy-
g newsmen, publishing news.
papers, taking advantage of
the disorderly and broad free-
dom and democracy in the
South.”

President Thieu did not ex-
plain why he apparently felt
that the Communists would not
be able to afford the $47,000
bond money that he demanded
rom publications.

mitted by the Saigon censors,
There have been few parting
editorials.

A front-page editorial pub-
lished today by the Dan Chu
Moi, part of which was cen-
soved, said that this, the 730th
issus of the paper, marked the
end of a publication that had
been confiscated 92 times and

osecuted 200 times. “We are
eeling pain in the heart writ-
ing this letter of good-by to
our readers, but we have no

-ot}ger choice,” the newspaper

sald. .

On Monday, the daily Dien
Tin published its final -edito-
rial, which read, in part:

“Today we close.” We want
to write a protest, but we will
not do it. The life and death
of a newspaper is not some-
thing to protest while the war
is still going on.

“We also want to write a
complaint, but again we will
not do it. A complaint would
remain unheard amidst . the
sounds of gunfire, the cries and
moans of millions of Vietnam-

ese.

“Our. country of wasted land
is being’ engulfed in darkmess
and storm. Like a horse, Dien
Tin has collapsed by the side
of the road, without howling,

It only wished to be pardoned

iposition; |;
i

of which opposed the Govern-|f
ment_and .supported retired||
Gen. Duong Van Minh, a form-|

er candidate for President; and
Dong Nai, whose publisher is

press decrees has not besn per- ,x

—==

=

by its master, Dien Tin's read-||
Editorial criticism of the new ership.”



