__ NYTimes

~ iV Ah a, dieadoa

wy dosr

By MARTIN ARNOLD .

papers that editorially sup-
ported President -Nixon for
years said last week that their
decision to defect was reached
with little difficulty once the
transcript of the. White House
tapes was made public. .

“It just. flowed out of the
transcripts,” was the - way
Robert Jensen, chief of the
letters to the editor column for
The - Los _ Angeles Times, de-
scribed’ the decision. The Los
Angeles. Times, which supported
President Nixon in' each of his
campaigns for the Presidency,
called for his impeachment in
an editorial on May 10.

The paper said that it be-
lieved the President had com-
mitted the crime of obstruction
of justice. g

The tone of the editorial wa
more sorrowful than angry, but,
Mr. Jensen said, the conclusion
was inevitable once the tran-
scripts were public. Otis Chand-
ler, the paper’s ,publisher, had

Watergate episode” and ap-
proved the editorial, Mr. Jen-
sen said. .

Readers Show Agreement

Among the first batch of
letters from readers, 252 let-
ters agreed with the paper’s
stand, 48 opposed and 16 com-
mented on the transcripts but
did not take a stand on im-

peachment. The Los Angeles
Times now considers itself
indépendent politically,  al-

though for many years it was
Republican.

The Omaha (Neb.) World-
Herald called upon the Presi-

Mr. Nixon and its circulation
Is mainly in what, considered
the area’s voting record, might
be called “Nixon country.”

Still, a _Spokesman for the
Faper ~said, the ‘transcript
showed clearly, in the paper’s
opinion, that the President was
“not morally fit to be Presi-
dent.” Unlike The Los Angeles
Times, however, the Omaha
paper did not find grounds for
Impeachment. Most of the
readership, judging by letters
received, opposed the editorial,
The Omaha paper, although
Republican, has looked some-
what askance at Watergate
since the scandals first became
publgc and was upset with the
President when he dismissed
Archibald Cox ag

Several of the major news-|

been disturbed “by the whole|

dent to resign, although the
paper had always supported

special |

| Papers Cite Transcripts in En

may 2-0-18974

ding Support

of Nixon

ibut so too were the “events

leading up to'it.” He said that
“as we followed the tapes it
became quite -obvious that we
had to come out this way.”
Like'most of the other papers
calling for the President’s resig-
nation or -impeachment, ‘the
editorial pogition was taken al-
most matter-of-factly. “Events
followed one after another, and
finally we realized we just had
to.do it,” Mr. Baker said.-The
paper considers itself independ-
ent politically, although it sup-
ported President Nixon for
election in 1968 .and- for re-
election in 1972. .- - ., -
-Letters from réaders. in:re-
sponse to-the editorial opposed
the newspaper’s stand by about

2 to 1, Mr. Baker said, and

there have been some threats
of tadvertising . cancellati;on.

The floodgate for pro-Nixon
newspapers-calling for the Pres-
ident’s resignation:or impeach-
ment was probably. touched off

papers, formerly an ardent sup-
port of the ' President, wrote
that  the tapes revealed in Mr.
Nixon “a moral blind spot” that
made his impeachment inevita-
ble.

Perhaps the most influential

of all the anti-Nixon editorials
was the one appearing on May
9 in The Chicago Tribune, one
of the stanchest Republican
mnewspapers ‘in the. country.
- Its three-part editorial called
for the President to resign or
to be impeached. According to
Clayton ' Kirkpatrick, editor of
the - paper, “there was no
agonizing over it.”

Mr. Kirkpatrick said that
“the - [editorial] board ‘was
unanimous” after having read
the full transcript, and that the
decision ‘had readily been sup-
‘ported by Stanton Cook, chair-
man and publisher of The Tri-
bune:. ;

The editorial produced the
greatest deluge of incoming

when William Randolph Hearst

telephone calls and mail in half
a century, with a little more

than half in favor of the edi-
torial stand, the paper said., -

On Tuesday, perhaps even
more startling, The Greensburg
(Pa.) Tribune-Review urged the
House of Representatives to im-~
peach Mr. Nixon and urged
him to step aside pending a
Benate trial.

What made this editorial so
unusual was that the paper’s
publisher, Richard Mellon
Scaife, had contributed $1-mil-
lion to President Nixon’s cam-
paign two years ago, making
Mr. Scaife the second largest
contributor.

The editorial said, “We are
sickened -with Mr. Nixon’s
twisted sense of loyalty to
those  shadowy figures who
have been close to him; this
at the expense of a much
higher form of:loyalty we feel
he owes the good people of this
country.”

Mr. Scaife, who calls -him-
self a “Goldwater Republican,”

said, “My country comes first;
my party comes second.”

Jr., editor of the Hearst news-

Watergate prosecutor.
ported President Nixon’
nam policies.

It sup-
s Viet-

morning paper, called for
Presidential resignation or im-
peachment. Its” sister paper,
The Kansas Star, the afternoon
paper, had no editorial on the
subject—because most of the

The Kansas City Times, a|

readers take both papers and
the editorials in one are never
repeated in the other.

William Baker, editor-in-chief
ifor the papers, said. that The
Times’s decision “was painful”




