Washington Post

Watergate

Magazine Says Nixon Aide
Admits Disruption

A0 ’l v
By Carl Bernstein
and Bob Woodward

Washington Post Staff Writers

Time magazine reported yes-:
terday that Dwight L. Chapin,
President Nixon’s appoint-
ments ‘secretary, has “admitted -
to FBI agents that he had
hired” California attorney,
Donald H. Segretti to disrupt|
Democratic p 0 litie, aLycam-
paigns.

In its latest edmon Time.
says: “Chapin had also told
the FBI that Segretti’s pay-:
ment was set by Nixon’s per-,
sonal attorney, California law-!
yer Herbert Kalmbach.”

In addition, Time reported
that Justice Department
sources say that “Kalmbach,
too, admitted to FBI agents;
that the mioney he paid Se-
gretti came from cash kept by
the.Committee for the Re
- election of the President in
the office of its finance chair-
man, Maurice H. Stans.”

On Oct. 15, The Washington
Post reported that Lawrence
Young, 32, another California
atterney, had said in a sworn
statement that Segretti told

.

him that “Dwight Chapin was
a person I reported to in
| Washington.”

Chapin ~at that time said
’thl ough the White House
‘press office that the story 4
based on hearsay and is funda-
mentally inaccurate.”

Time and The Post have
previously reported that Kalm-
bach paid Segretti for his
work, and The New York
Tlmes has said Segretti made
.at least six telephone calls'to
the White House and one to
Chapin’s home since March.

Time’s account-also said “no
hard evidence could. be devel-
‘oped to supgqrt%a;charge by
1 The Washington Post that H.
‘R. Haldeman, the White House
ichiet of staff, was one of those
,w1th control over a fund that
'pald for spying and disrup-
ition.”

The Post, citing accounts of
grand jury testimony and in-
formation from federsl inves-
tigators, reported Wednesday
that’ Haldeman was one of five
high-ranking presidential asso- |
ciates authorized to - approve,f
payments from the fund. -

The "Post artlde said Hugh rl
W. Sloan Jr., the former treas-
urer of the Nxxon comm1ttee 1

See WATERG;{TE, A10, Col,:-l"

_ WATERGATE, From Al

reportedly had named Halde-
man in testimony before ‘the
‘grand jury investigating the
‘Watergate buggmc

The: next day Sloan’s attor-
ney denied “unequivocally”

that, Sloan ‘had named Halde- |

man: to g:rand jury or. any
federal 1nvest1gqtors

Post reporters -then asked
Slean if Haldeman was indéed
among those f.':m‘rﬁmnzed to ap-
prove payments irom the fund
even if he did nottell that. to,
the grand jury. Sloan dechned»
to answer, but said, “Our de-

Effort

|thonzed to make payments!prehensible,” and the ‘Story
jfrom the fund. |connectmg Haldeman with the
Oneffource went so faras to fund was “a contrived story
say, “This is a Haledman oper- constructed- out/of two un-
ratmn » and that Haldeman had truths attempting to tie this to
“msulated” himself, dealing the President.”
Wlth the fund through: an 1n-' Agnew said the Haldeman
\termedlary‘u ‘ {story was in question because
Meanthile,  Both. Sen.!Sloan’s attorney had denied
George' McGovern @nd Vice that 1is" client named Halde-
President Agnew spoke about man before the grand jury
the alleged Haldmen involve- and :because of the reference
ment * yesterday in - separate | 'to. a special fund that has
television interviews. 1of’cen been called a “secret
On NBC’s Meet the Press,’ fund” by the news media.
McGovern said: “Why haven’ t‘ “In fact, I deny that there is
iwe had some explanation any secret fund,” Agnew said.
about ;all of this matter from' In August, the General Ac-

mal is strictly limited” to the
[questlon of whether he named
‘Haldeman to the grand Jury
and 1nvest1gators

The Post reporters then I
went back to thejr federal!
sources and were told that The
Post story was incorrect in
identifying Sloan’s grand jury
testimony as a source of in-
formation on’ Haldeman s hnk
to the fund.

However, these Same sources,
who have provided detailed i m—
forimation on the Watergate in-!
vestigation, confirmed once/
imore that Haldeman was au-

! people all the facts before

the Pre51dent himself? Why counting Office, the investiga-
has he declined to appoint an tive arm of Congress, cited the
impartial investigator to look existence of a $350,000 cash
iinto this matter ad give the fund in the Nixon committee
as a possible violation of the
law because it was not prop-
erly reported to the govern-
ment as required by a new
campaign finance dxsclosure
law. .

‘election day?”

Agnew said on ABC’s Issues
and Answers that The Post’s
coverage of the Watergate
casewas. “journalistically re-

30 Oct 72




