

Court Move Hailed at Washington Post; More Articles Due

By CHRISTOPHER LYDON

Special to The New York Times

WASHINGTON, June 30 — Executives of The Washington Post applauded the Supreme Court's decision today and prepared to publish a three-day series of articles based on their partial collection of the Pentagon papers.

Katharine Graham, publisher of The Post, said:

"We are terribly gratified by the result in this historic case, not just for the sake of the press but for the sake of the public and the good of the country."

"It's beautiful," said Benjamin Bradlee, the executive editor, shortly after the Court's verdict was announced. "It's by far the most important thing I've ever been involved in."

Mr. Bradlee said that The Post had 4,415 pages from the more than 7,000-page study of American involvement in the Vietnam war. He also said that fresh material from the official study was still coming in from the office of Senator Mike Gravel, Democrat of Alaska.

"We don't yet know whether we've got access to the whole thing," Mr. Bradlee added.

The Post had printed two long articles on the secret Pentagon study on June 18 and 19 before being restrained by a three-judge panel of the United States Court of Appeals for the District of Columbia.

The first article dealt with American policy at the time of the French defeat and withdrawal in 1954, the second with the bombing pause of 1968.

Mr. Bradlee indicated this evening that the forthcoming Post articles, like the earlier ones, would quote from the original Government documents that formed the basis of the Pentagon analysis. The Post will not reprint the documents themselves, Mr. Bradlee said.

Bar on Boston Globe Lifted

Special to The New York Times

BOSTON, June 30—A temporary restraining order barring The Boston Globe from printing articles based on its copies of the Pentagon documents was lifted today almost immediately after the Supreme Court announcement.

United States District Judge Anthony Julian, who had imposed the order last week, dissolved it on a motion from lawyers representing The Globe.

The Globe immediately retrieved its copies of the documents, which the judge had ordered placed in a vault until the case was settled.

Robert Healy, executive editor, said that The Globe had eight more articles based on the documents. "Everybody is darn happy around here," he said.

Meanwhile, The Christian Science Monitor, which was not under restraint, continued publication of articles based on secret documents that it acquired on Monday.



United Press International
'GRATIFIED' BY DECISION: Katharine Graham, publisher of The Washington Post, and Benjamin C. Bradlee, executive editor, reading reports of Supreme Court's ruling.