
vi p7 

Sgeopid Thoughts 
!-;/ Nr-  0017.3 

By Maxine Cheshire 
CBS correspondent Dan Rather, never a favorite at 

the White House, is now having second thoughts about 
a break in which too place at his Georgetown house 
just two months before the Watergate burglary. 

Rather is asking District of Columbia police to reopen 
their investigation into the incident, which occurred on 
April 9, 1972. 

Rather was supposed to be away that weekend. So 
were his wife and their two children. Rather was as-
signed to cover President Nixon in Key Biscayne, Fla., 
and had made arrangements with the White House to 
have his family accompany him. 

At the last minute, one of the children became ill and 
Mrs. Rather decided to keep them home. Rather himself 
went to Florida, but news was slow and he returned to 
Washington on Saturday night, ahead of other White 
House correspondents. 

In the early hours of Sunday morning, the Rathers 
were awakened by a burglar or burglars. Lights had 
been burning downstairs, but suddenly the whole house 
was plunged into darkness. Light switches wouldn't 
work. Neither would the telephones. 

Rather routed the prowlers with a shotgun while his 
wife slipped outside to summon police. 

According to the report of officers who answered 
the call, the Rathers' lights were made inoperative by 
removal of fuses from the fuse box. A telephone exten-
sion downstairs was taken off the hook. 

The burglars had worn gloves and there were no 
fingerprints. 

The intruders ignored Mrs. Rather's purse, which 
contained $200 in cash, and went straight to the base-
ment and rifled Rather's files. 

Although Rather had frequently incurred the wrath 
of Nixon aides, he did not suggest to police at the time 
that his files would have little interest for the average 
house-breaker. Now he is having second thoughts. 

The Nixon administration, prior to the break-in last 
summer, had frequently been at odds with Rather over 
his coverage of the presidency. White House dissatisfac-
tion finally reached the point where a "critical" com-
plaint about his "objectivity" was registered with CBS. 


