
A 3 	Friday, April 27,1973 THE WASHINGTON POST 
	

)-7 404,1- 7 

Nixon Aide Allegedly Wrote 
All Backing Haiphong Mining 



By John Hanrahan • 
Washington Post Staff Writer 

Charles W. Colson, the 
former special counsel to 
President Nixon, was the au-
thor of a newspaper ad that 
p 	orted to be a citizens' 
g up effort in support of 
the President's decision to 
mine Haiphong harbor last 
May, The Washington Post 
was told yesterday. 

Colson, according to one 
Nixon-election committee 
source, also attempted to 
get the committee to publish 
another ad using a doctored 
photo designed to make it 
appear that Democratic 
presidential candidate Sen. 
George McGovern was sup-
ported by "long-haired 
freaks" and Vietcong sympa-
thizers. 

Phillip Joanou, former ex-
ecutive vice president for 
the November Group, which 
handled the committee's ad-
vertising, said yesterday in a 
telephone interview that 
Colson "intitated the idea 
and wrote the copy" for the 
apparently illegal Haiphong 
ad that appeared last May 
17 in The New York Times. 

Colson was called for 
comment yesterday, but did 
not return the call. A re-
porter made a second call 
but Colson's law office said 
he had left on a trip and 
could not be reached. Col-
son previously was implicat-
ed in a 1970 political adver-
tising scheme in which a 
series of ads, denouncing 10 
liberal senatorial candidates 
as "extremists," appeared in 
newspapers around the 
country. 

Joanou also said he as-
sumed the ad had been 
cleared by H. R. Haldeman, 
the White House chief of 
staff, "because that was the 
usual procedure. Everything 
we did was cleared through 
Haldeman first." However, 
Joanou said he could not re-
call specifically if Haldeman 
had cleared the ad that ap-
peared in The Times. 

The Washington Post first 
reported Wednesday that 
the Committee for the Re-
election of the President, 
acting chiefly through the 
November Group, conducted 
a campaign last May to give 
a distorted view of the 
American public's response 
to the Haiphong mining. 

Among the tactics in the 
campaign was The Times' ad 
that criticized a Times' edi-
torial opposing the mining. 

The General Accounting 
Office is investigating the 
ad because the expenditure 
for it was not reported as re-
quired by campaign finance 
law. 

The ad was signed by 10 
persons and appeared to 
represent ordinary citizens' 
support of the President's 
controversial decision. 

The ad, titled "The People 
Vs. The New York Times," 
quoted from four polls that 
showed public support for 
the mining. The ad went on 
to ask: "Who Can You Be-
lieve—The New York Times 
Or The American People?" 

Several sources have told 
The Post that there was 
nothing spontaneous about 
the ad and that all the sign- 
ers were friends or relatives 
of members of the Novem-
ber Group whose signatures 
had been solicited for the 
ad. 

Joanou had' previously 
told The Post that the ad 
was paid for by 44 $100 bills 
that were sent from the 
Nixon committee in Wash- 
ington to New York. Adver- 
tising officials at The Times 
said the ad had been paid 
for by a check from SFM 
Media Services, a New York 
ad agency. 

Ann Carver, the SFM 
me r c handising manager, 
said yesterday that the ag- 
ency had placed the ad, but 
that she did not know who 
brought the ad to the 
agency. The official who 
handled the ad did not re-
turn a call to The Post. 

Joanou acknowledged yes-
terday that the person 
named as "coordinator" on 
the ad—Patricia O'Leary—
was the wife of Stephen 
O'Leary, a November Group 
official who wrote copy for 
other advertisements placed 
by the group. 

He said this was done be 
cause when O'Leary took 
the ad to The Times, the pa- 
per said it would not print it 
unless someone's address 
were listed on it. So, he 
said, O'Leary called him" 

and I said, 'put down your 
wife's name.' " 

Joanou insisted that every-
one whose name appeared 
on the ad intended to pay 
her or his share of the cost 
of the ad. 

"That's why we didn't put 
the money we paid out for 
the ads in our books," 
Joanou said. 

One of the signers of the 
ad, Rabbi Abraham Gross, 
yesterday disputed Joanou's 
contention that the signers 
had agreed to pay for the 
ad. 

Rabbi Gross, president of 
the Rabbinical Alliance of 
America in New York, said 
in a telephone interview 
that he had been told by a 
re-election committee repre-
sentative that he would not 
have to pay for the ad. 

"I've never paid anything 
and I've never been billed 
anything for it," Rabbi 
Gross said. He said he could 
not recall who had asked 
him for permission to let his 
name be used in the ad. He 
said he "agreed with what 
they said, and I said I would 
sign it." 

The November Group ob-
tained its name, campaign 
officials said, because of its 
goal: Re-elect the President 
in November. 

According to Joanou, the 
hierarchy of the November 
Group was like this: Jeb 
Stuart Magruder, as deputy 
campaign chief at the re-
election committee, was 
Joanou's immediate boss. 
Everything that the Novem-
ber Group produced, both in 
Washington and New York, 
was cleared by Joanou and 
Magruder and was then sent 
for approval to Haldeman, 
himself a former advertising 
executive. 

For The New York Times 
ad, though, Joanou said, the 
idea came directly from Col-
son. Joanou said Magruder 
approached him about the 
ad "and I went over to see 
Colson about canceling the 
deal, but Colson said we 
should go ahead with it." 

During the campaign, 
Joanou said, Colson "came 
up with a lot of bad ideas 
which we always ignored or 
rejected," but he said he did 
not recall any proposal to 
use a doctored photo of Mc-
Govern with Vietnam veter-
ans. 

Another November Group 
aide said that Colson 
"pushed hard" to get the 
doctored photo into newspa-
per ads. The source said an 
artist had sketched in long  

hair on the veterans and 
drew in a small Vietcong 
flag on one of their shirts 
"to make them look like a 
bunch of freaks." 

A November Group offi-
cial, Elizabeth Johansen, 
yesterday gave further de-
tails of the re-election com-
mittee's plan to drum up tel-
egram support for the Presi-
dent on the Haiphong min-
ing. 

Miss Johansen, adminis-
trative assistant to Joanou, 
said that all of the commit-
tee's 300 employees were 
told to stay on the job that 
day and make calls across 
the country to friends to ask 
them to watch the Presi-
dent's speech. After the 
speech, she said, the em-
ployees were told to call the 
same people back and ask 
them what they though of 
the speech. 

"If they told us they 
thought it w'•as a terrible 
speech, we just thanked 
them and cut off the conver-
sation," she said. "If the re-
sponses were positive, we 
suggested that they send tel-
egrams to the President and 
members of Congress ex-
pressing their support for 
the President's action." 

She said that committee 
members also urged people 
who were favorable to the 
President's decision to tell 
other friends who were fa-
vorable to send telegrams, 
also. 

Another former Nixon 
campaign worker in Califor-
nia, Larry Carroll, said in a 
telephone interview yester-
day that many of the tele-
grams expressing support 
for the President's decision 
were paid for out of re-elec-
tion committee funds. 

Carroll, now a newsman 
at KABC-TV, Los Angeles, 
said he observed campaign 
employees calling friends, 
acquaintances and other 
campaign workers asking for 
permission to use their 
names on telegrams. In 
many cases, he said, when 
people could not be reached 
by phone, telegrams were 
sent out under their names 
anyway. 

Carroll served for almost 
four months as a radio liai-
son man at California re-
election committee head-
quarters in Los Angeles. He 
said he did not know how 
much money was spent for 
phony or solicited tele-
grams, but that one worker 
told him she spent $216 her-
self the night of the Presi-
det's speech. 


