Nixon Panel
Sent TV Poll
PJ}?%Y Ballots

By Carl Bernsteln

and Bob Woodward '
Washington Post Staff Writers |

President Nixon’s re-elec-
tion committee rigged Me-
tromedia television station
WTTG’s poll on the public’s
response to the President’s de-
cision to.mine Haiphong har-
bor last year by sending in be-

ballots to the station.

WTTG asked its viewers last
May to send in a card indicat-
ing whether they agreed or
disagreed with the mining de-
cision and placed a sample
ballot in newspaper ads. The

tween 2,000 and 4,000 phony )

final result of the poll as an-
nounced by the station was.5,-
157 viewers agreeing wtih the
President and 1,158 disagree-

ling. '

| One former Nixon commit-|’

tee official said yesterday that
committee employes sent in at!
least 4,000 of the responses
agreeing with -the President,
which would have completely:
distorted the poll’s results.
Another official, DeVan L.
Shumway, spokesman for the
Nixon re-election committee,
confirmed the effort but said
the committee sent .in -only

See WATERGATE, A24, Col. 1

- WATERGATE, From Al

#about 2,000 ballots and re-
‘gponses.”

‘» James Dooley, the former
thead of the mail room at the
‘Nixon committee, said in an
;i’nterview yesterday that com-
:mittee workers were sent to
‘buy about 1,000 newspapers
#from which the ballots were
selipped and sent to the televi-
ision station. In addition, Doo-
ley said, 2,000 postcards were
:;«%lled out and mailed in, all
iShowing total support of the
‘President.

* “Work ground to a halt in
‘the press office while every-
me filled out 15 postcards,”
ooley, 19, said. “Ten people

‘ing different kinds of stamps
iand posteards and getting dif-
ferent handwriting to fake the
‘Tesponses.”

“#Asked to comment on the
3 pering with the poll, Ed
urner, news director for Me-

think its a most unfortunate
“abuse of an honest attempt “to
survey public opinion.”

Nixon committee spokesman
Shumway said: “When you'’re
involved in an election, you do
what you can. That type of
voluntary poll is the most
stackable type thing. We as.
.sumed the other side would do
it also. On that assumption we
proceeded. I don’t know if the
other side did.”

‘Frank Mankiewicz, a top of-
ficial in the Democratic presi-
dential campaign of Sen.
.George ' MecGovern (D-S.D)),
sald, “We didn’t do it. It didn’t
occur to us. These guys (the
Nixon committee) are some-
thing. They assume we have
the same sleazy ethics as
theirs.”

The Washington Post re-
ported yesterday that the|
Nixon committee also con- |
ducted a campaign last May
to distort the overall view of
the American public’s re-

tromedia, said yesterday: “I -

‘ol was made because cam.

sponse to the mining. That ef-
fort included paying for tele-
lgrams supporting the Presi-
dent to be sent to the White
House and the placing of aj
deceptive, apparently illegal,
$4,400 advertisement in The
New York Times. The ad,
which also supported the Pres-
ident’s Haiphong mining de-
cision and which criticized a
Times editorial, had appeared
to have been sent by a group
of citizens, rather than the
re-election committee,

When WTTG reported the
results of its Haiphong mining
poll the week of May 15, the
station qualified the results by
noting that it had received se-
veral thousand bosteards that
were of a suspicious nature
becuase they had apparently
been typed on the same type-
writers and used the same
phrasigg,in many cases.

Dooley, the former head of
|the - -Nixon committee mail
Z}mqm, said he had been told
| tha{ the effort to distort the

paign officials said it was a le-
gitimate attempt to influence
public opinion.

“But in my opinion,” Dooley
said, “when you come out and'
tamper with a poll it is wrong
and misguided. It upset a’
number of people.” -

After the WTTG ballots
were clipped from the 1,000
newspapers, Dooley saidz cam-
paign officials were afralfi the
newspapers might be discov-

‘ered at the committee head-
quarters, so they/ shredded
the newspapers.

Convicted Watergate con-
fspirator James W. McCord Jr.,
/then the head of security for
| the Nixon committee, “was up-
set about a ton of newspapers
all over the shredder room,”
according to Dooley. “But all
the newspapers, including The
Washington Post and The Eve.
ning Star were shredded as di-
rected.” ’ T

Without elaborating, Dooley
said that “MeCord was often
fed up with what the press of-
fice had him do.” Ea



Photos by Tom Allen—The Washington Post

James Dooley, former head of the mail said committee workers bought 1,000
room at the Nixon re-election committee, newspapers and 2,000 postcards for poll.




