New York

The Washington Post’s editor
says his newspaper obtained por-
tions of “The Ends of Power” by H.
R. Haldeman at no cost beyond
normal reporting expenses, while
two other newspapers say a myste-
rious woman caller offered to sell
them the book.

“The story is infinitely, less
complicated than. you suspect,”
editor Benjamin C. Bradlee said in a
telephone interview in which he
denied receiving a call from the
woman. “We got it from someone
whose name you don’t khow, whose

- affiliation you .don’t know. Nor
have you ever heard of them.”

The Post published in Thurs-
day’s editions what it said was
material from the last two-thirds of
the book, prompting early publica-
tion of the 352-page volume itself —
which sells for $12.95 — in addition
to high-priced excerpts.. '

Suspicions of the publisher,
" New York Times Books, and the
Times syndication service centered
on a possible security breach at the
Scranton, Pa., press where the book
was produced.

In part, the suspicions were
based on the Post’s statement that
it had not obtained all of the book,
which was bound from printed
pages collected into 11 sections
called “signatures.”

Although three guards aver-
saw the binding, executives believe
“The Ends of Power” was most
vulnerable to the theft of substan-
tial portions in sequence at this
stage. : :

Further, the New York Times
said yesterday that a “Nancy Col-
lins” checked out of a Scranton
motel Thursday. Nancy Coilins is
the Washington Post reporter cred-

ited with getting the book. The .

| Wﬁ;ﬂﬁiln;@;ion Post
Cagey About How
IiGol Boolk

UPI Telephoto

NANCY COLLINS
Washington Post reporter

\

reporter declined to comment. .

Speculatlon about a Scranton .

source was also fueled by a tele-
phone call the Times received one
night last week. A Times editor who
requested that his name not be

used said the woman caller told .

him she would give the book to “the
highest bidder.”

The editor quoted her as saying
she was a reporter for a Scranton
newspaper, that the newspaper had
rejected - the book, that she was
angry and that she intended to quit.

“It sounded as though it might
be real,” the editor observed, say-
ing the woman never called back as
instructed. He said the woman, who
sounded like someone in her mid-
20s and spcke without an accent,
gave him a cover name of “Nancy”
so that he would know her when
she called again.

Peter Michelmore, metropoli-
tan editor of the New York Post,

" also said that a woman of similar

description called him last week.

She said that she or someone
she knew worked at the printer’s
and that she was auctioning the
book in calls to the New York Post,
the Washington Post, the Times and
the New York Daily News. She did
not call back, Michelmore said: The
News said it did not receive a call.

Executives of the two Scranton
newspapers, the Times and
Tribune, said they would have
printed stories if given the book
and that they did not think anyone
on their staffs could have been
involved.

ABC, which was allowed to
read “The Ends of Power”. at the -
publisher’s office to help in prepa-
ration of a special show on the
books, after signing a confidentiali-
ty stipulation, branded as “prepos-
terous” any possiblity that the
network was the source.

Bradlee declined to discuss the
source in any detail but did say'that
ABC was not it. Nor, he ddded, was
NeWsweek magazine, which is pub-
lished by The Washington Post Co.

Associated Press



