Washington Post

At the White House, press?

coupled his denial with a(
lengthy dénunciation of The
Washington Post for engaging
in a “political effort” at
“character assassination” that
he said was “the shoddiest
type of journalism.”

“T will say,” Ziegler said of
the story, “that it is political
and it is an effort to discredit.
individuals within this admin-|
istration based on hearsay and |
it is a blatant effort at charac- |
ter assassination that I do not
think has been witnessed in
the political process in some
time.”

The. statement from the
White House was the sharpest
yet in .attacking The Post. It
was the first to comment so
specifically on individual alle-
gations contained in the news-
paper’s stories detailing the
operation of what federal in-
vestigators have said was an|
apparently unprecedented
“|spying and sabotage campaign
against  Democratic candi-
dates.

Post Executive Editor Ben-
jamin C. Bradlee said‘yester-g
day, “We stand by our story.”:

The Post reported yesterday ! i
that Haldeman had access to'
the fund, which at times to-
taled $700,000. The newspaper
attributed the story to federaj
investigators and accounts ‘i
sworn tesLLmony before: this
grand jury investigating ‘chdxr
Watergate bugging incident. f

The Post said that the testi-/
-imony to the grand jury came‘
from Hugh W. Sloan Jr., for-!
mer treasurer of the leon?
campaign. Sloan’s attorney de-!
nied “unequivocally” yester-
day that his client had named
Haldeman in connection with
the secret fund.

The attorney, . James R.e
Stoner, told CBS News: “As aj
matter of fact, we categori-'

The Post is acting out of po-
litical motivation in publishing | .
allegations i about the opera-|
tion of the President’s cam-
paign. So have MacGregor and:

Sen.«Robert J.‘Dole, chairman| !

of the Republican ‘Nationa]

v

er;ce‘ with MacGregor refused‘
to disclose the source of his|
information. - e

By Peter Osnos
Washington Post Staff Writer

The White House and the Republican. Party levadelshlp
denied yesterday a Washington Post story that H. R.
Haldeman, President Nixon’s White House chiéf of staff, .
had been authorized to approve payments from an alleged
secret Nixon campaign fund used in part to finaiié’e intel-
ligence gathering and pelitical esplonage

secretary Ronald. L. Ziegler| l

,{vb/”v

cally ;deny ‘that such a state-

*ment was made to the grand

jury.”?

Ziegler denied that “Bob
Haldeman had access to the
fund,” and also the existence
of the fund itself. He said also
that Haldeman had not been
questioned by the FBI: in
connection with sabotage ‘and !
espionage charges as The Post
had aHeged.

At a press conference at the
headquarters of the Comrit-'
tee to Re-elect the President,
Clark MacGregor, the cam-
paign chairman, also issued a
direct denial of The Post
story.

“T am assured by both Mr
Haldeman and Mr. (Maurice)
Stans (the finance chariman of
the committee) that at no time
did Bob Haldeman have au-
thority to disburse or to direct
the disbursement of ‘fynds
contmbuted for the Pr e51dent’
re-election.”

MacGregor also denied for,
the first time that Herbert W.
Kalmbach, the President’s per-
sonal lawyer who until April 7
served as .associate finance
chairman of the Nixon cam-

See WATERGATE A9 Col

WATERGATE From A1

paign, had control of re-elec-
tion funds.

Kalmbach was named by
The Post on Oct. 16 as another
of the five high-ranking presi-
dential associates author1zed
to approve payments from‘the
secret fund. “At no time,” said
MacGregor,” did Herb Kalm-
bach have authonty to dis-
burse or to' direct the dis-
bursement of funds contrib-
uted for the President’s re-
election an dat no time d1d he
in fact do so.”

Time+ magazine independ-
ently identified Kalmbach as
the man-who made payments

Committee.

Ziegler zand. Dole have’ sald
that Post Executive Editor
Bradlee “is not a supporter
of President Nixon.”

'Dolealso said in a Baltimore
speech Tuesday night devoted

26 October 1972

of $35,000 to an alleged politi-

cal. saboteur Wworking on be-;
half of President Nixon's re-

election.

Besides Haldeman and
Kalmbach, the persons named
by The Post as having access
to the secret fund are: Former
Attorney General John N.
Mitchell, who resigned as Mr.
Nixon’s campaign manager
July 1; Stans, a former Com-
merce Secretary in whose of-
fice safe the fund was alleg-
edly kept; and Jeb Stuart Ma-
gruder, a former White House
assistant and
director of the campaign.

now deputy -

As the source of its informa-

tion about the five names, the
Post cited accounts of Sloaq’s7
grand jury testimony and
Sources close to-the investiga-
tions. The denial by Sloan’s at-
forney yesterday mentioned
only Haldeman.

=After issuing his statement
gbout Haldeman and Kalm-
bach, reporters: asked Mac-
Gregor about the other three
people identified as having ac-
Zess to the fund.

“I don’t know precisely who
had. authority to disburse

funds contributed to the Presi-:

dent’s re- election before July 1
when 1 became director,
"“MacGregor replied, “I can
tell you this, that F have been
assured by the gentlemen you
mentioned that none of them
had any awareness whatsoever,

of;the use of funds contrib-i

ated for the President’s re-
slection in pursuing any il-
.egal, improper, as we know
" <he phrase to be, improper ac-
1V1ty

. Liater, MacGregor specnfled
fimproper activities” as ‘“tail-
‘ng people, or surveillance .or
wiretapping.”

Asked whether such activi-
nes ever took place or wheth-
wr'a fund was established to
say for them, MacGregor re-
slied: “I know there was no
‘und set up for such activities.
Mhether such activities took
vlace, I know about what T've
read in the papers.”

Ziegler said he had been
old there was no secret fund
yy John Dean III, the White
Jotise counsel who conducted
in investigation of the Water-
rate incident at the Pres1-
lent’s direction.

The first. reference to the
‘und came. on Aug. 26, when
“he General Accountmg Of-
ice, the mvesugatlve arm of
~ongress, Srepot
re-election commlttee failed to

‘naké a required public dis-|.

rlosure on contributions and

axpenditures involving $350,-,
)00 in cash possibly left over

rom the
:ampaign.
. The-GAO said the fund was
;tept-in Stans’ safe, and that
some of the money, originally

19681- presidential

_entirely to an attack on Th

“nationally known Journahst”{

ed that the}

-5

i

,~ece1ved as .checks, had been
Aeposited in the bank account
Of Bernard L. Barker, one of
he Watergate bugging sus+
yects. Sources close to the
nvestigation said this “Wwasy
lone to keep the checks from
Jeing traced as campaign
lontributions.

On Sept. 12, a 58-page con-
idential report by the House
Sanking . and Currency Com-|

" nittee staff stated that Texas
'vnd-raisers todk $700,000 to
fashington in an oil execu-|.
ives’s suitcase on April 5, two
I~rs before a strict campaign
llsclosure law took effect. In-

cluded i that. _money, the re-
iport “says, were funds from
Mexico that ended up in Bank-
er’s bank account.

On Sept. 18, The Post re-
ported that the only record of
the fund—a single sheet of
yellow lined ledger paper list-
ing the names of about 15
people who had received pay-
-ments from the fund-and how
much they had received—had
been kept by Sloan and de-
stroyed by leon commlt‘tee
officials.

Ziegler was asked about the
existence of the GAO report,
-alleging there was a secretx
fund.

First Zlegler said: "‘I ‘can-
not confirm that. I am told

there there was no such
“fund.”
Later Ziegler said: “I, have

read the GAO report as :you
have, but I also stand on what
I said.” o

. ‘Although Ziegler denied all
aspects of The Post.story on
Halderman; he refused to go
beyond past White House
statements on allegations that
Donald H. Segretti, a - young
California attorney and a num-
ber of other persons, were
hired by the White House and
campaign cominittee for the
purpose of sabotaging  Demo-
cratic candidates.

Instead, he.focused on The
Post’s reporting. “I think”
he said, “this is a vicious abuse
of the entire journalism pro-
'cess by The Washington Post.

Ziegler said he had:not dis-
cussed The Post statement or
|his remiarks with the Presi-
dent, but stressed that he was
speaking: as a. White House
spokesma.

Pressed for evidence that
his .accusation that The Post
stories were part of a “politi-
cal’ effort well-conceived and
well-coordinated,” the pres s
secretary replied:

“It ig4my opinion. It is my
observation based on the tech-
niques used in the story and
based upon the careful placing
of the stories, and based upon
the pattern of the release of
the stories.”

Ziegler has said ‘before that

- cause I hate him.”

Mrs. Graham said yesterday

' ‘that she never made such a
- seated next to her at a dinner statement to anyone, and that|

‘pantydtlisitsthe newspaper was
attacking the President, “be|

she did not feel that way.
Dole, at the press confer-

A For threat by Mitchell
against Mrs. Graham and

Washington Post,

see

this file, SFChronicle
29 Sep T2.




