WwXP (longer) filed CIA.

12 San Francisco Chronicle * Mon., July7,1975

SFChronicle

London Report

PReESS

JUL 7 1975

The Story of
A Secret CIA

 News Agency

London

The Central Intelligence
"Agency secretly created a
news service here, Forum
World Features, supplying
political and other articles
to newspapers around the
world, according to knowl-
edgeable officials.

The agency quietly closed

.the 9-year-old operation in.

April for at least two rea-
sons, these officials say.

. First, the sources said, the

CIA is withdrawing from °

covert propaganda activities
of this kind. Second, the
agency is said to have

feared that Philip Agee or -

some other dissident ex-CIA
officer would blow Forum
World Features’ cover.

When it began selling arti-
cles is 1966, the service's
owner of record was John
Hay Whitney, former U.S.
ambassador to Britain and
chairman of the Internation-
al Herald Tribune. Early in
1973, Whitney was replaced
by Richard Mellon Scaife,
who has held a variety of
posts with the huge Mellon
interests in oil and banking.

Whitney’s secretary in.

New York said he had “no
comment on the subject” of
CIA involvement in the news
operation. A three-day effort
to reach Scaife for comment
was unsuccessful.

Editors in London who
bought articles from Forum
World Features say the
service was highly profes-
sional: Its day-to-day opera-
tions were supervised by
Brian Crozier, a well-known
British writer of right-wing
views. '

Crozier’s clients reeall
only rare attempts at what
would seem to be propagan-
da, thus bolstering the sery-
ice’s credibility. His editors
said that propaganda was
apparent in articles dealing
with Vietnam, where the
service gave strong support
to the official American po-
sition.

Ian Wright, foreign editor
of the Guardian, recalled
that one slanted story from
Forum World Features did
slip past a predecessor’s

 desk. It repprted that Somal-
* ia had received 150 MIG-17

fighter-bombers from the
Soviet Union. A few weeks
later, Wright said, the paper

set the record straight with
an account of Somalia’s 12
MIGs.

The disclosure of Forum

World Features’ CIA parent- .

age was first made in Time
Out, a weekly that blends
left-wing political commen-
tary with an entertaimment
guide. The link has now
been confirmed by knowl-
edgeable officials.

Time Out also published
what it now says was a copy
of an internal CIA memo-
randum discussing the news
service. Intelligence sources
here have said that the text
sounds authentic.

The memo is addressed to

“DCIL” probably former
Director of Central Intelli- |
gence Richard Helms, and
appears from internal evi- '
dence to have been written
in 1968. As printed in Time
Out, it says:

“Forum World Features,
[td., (FWF) is an interna-
tional news feature service
located in London and incor-
porated in Delaware whose
overt aim is to provideona
commercial basis a compre-
hensive weekly service cov-

-ering international affairs,

economics, science and
medicine, book reviews and
other subjects of a general
nature. In its first two
years, FWF has provided
the United States with asig- |
nificant means to counter
Communist prop (sic) and
has become arespected fea-
ture service well on the way
to a position of prestige in
the journalism world. Begun
as .a commercial entity in
January 1966, FWF was cre- |
ated from the residue of Fo-
rum Service, an activity of
the Cong. for Cultural Free-
dom (CCF) from which CIA
withdrew its support in
1966.”

Beneath the munsigned
memo is written in hand: |
“Run W. Knowledge and co- |
operation of British intelli-
gence.”’ .

The handwritten line re-
flects the ground rules under
which CIA operates here.
Officials say that the agen-
cy, which has a substantial
staff at the embassy in Lon-
don, largely performs a |
liaison function, shares in- |:
formation with its British |
counterparts. Forum World
Features was a special case
and, in accord with the con-
vention, could operate only
with the blessing and know-
ledge of the British intelli-
gence services.

Crozier indignantly denied
in a telephone interview that
the news agency had any
link with the CIA. He readily
acknowledged that it was an
offshoot of a CIA giveaway
news service, but insisted
that he had broken the tie to
the agency.

He said that it was possi-
ble some of the freelance
journalists from whom he
bought articles were in the
pay of the CIA.

W ashington Post




