PR ESS

RIAR NENANDT
HilWI  NLIUnt

published by ACCURACY IN MEDIA, INC.
425 13th Street, N.W., Suite 1232
Washington, D.C. 20004 e Telephone: 202-737-9357

el  March 1973

PILLORYING THE POST

On March 7, Washington's leading newspaper, The Post, published
five letters from AIM that the editors had refused To print. (See insert).

AIM, long frustrated in its efforts to get The Post to correct
errors and digtortions, pald the paper $1800 to have those five letters
printed under the boldface headline: LETTERS THE EDITOR OF THE WASHING-
TON POST REFUSED TO PRINT,

This unprecedented action delighted many readers of The Post,
and it rattled the editors. It is a journalistic sin to publish mis-
information, but it is a worse sin to refuse to publish corrections of
serious errors, The Post was pilloried (exposed to public scorn) by
the facts revealed in the AIM public service message,

Readers began asking why the paper had refused to publish the
ATIM letters. They implied that the public is entitled to corrections
and information about errors and distortions printed in The Post,

A Rattled Editor Replies

On March 11, The Post published one such letter from a reader,
and it replied to the question in an editorial in the same issue.* The
excuse given for not publishing the AIM letters was that we had sent
The Post seven letters in three weeks, and they had published one.
(This letter had provided important information relating to the arrest
of Les Whitten, Jack Anderson's colleague, Whitten had been arrested
for possession of documents stolen from the Bureau of Indian Affairs.
AIM pointed out that several of Anderson's columns published last
December had boasted of his possession of stolen BIA documents. He had
used those documents for his personal profit, filling the column which
he sells with information they contained).

*This letter was balanced by printing another letter ridiculing the AIM
ad. We have ‘since learned that the second letter bore a false name and
address, violating a rule of The Post, The author claims to have sub-
mitted it to prove that The Post does not enforce this rule (at least
not when the letter expresses views it likes).



2.

The editorial argued that AIM was claiming that The Post had an
obligation to publish all the letters AIM submitted no matter how short
the time span, The argument was summed up with this classical defama-
tory distortion:

Now, AIM calls itself an "educational" organization, which
is To say a lobby; it has means and resources for spreading
1ts message, as witness the advertisement itself, 8o it
seemed to us a bilt much to be expected to give this lobby
two opportunities a week to use our letters space to advance
its "educational effort at the expense of denying a voice
to seven different readers over the period AIM is talking
about,

ATM REPLIES TO THE POST

ATM immediately replied to The Post, pointing out that the editor-
ial was misleading in several respects. First of all, it did not accur-
ately describe what Accuracy in Media is and what it does. To say that
AIM "ecalls itself an 'educational' organization" is the equivalent of
saying that The Post calls itself a "newspaper." AIM is an educational
organization and is so recognized by the Internal Revenue Service,

Stretching for the smear, The Post equated "educational organiza-
tion" with "lobby," and by that trick it managed to convey the impression
in lobby-conscious Washington that AIM is in the business of trying to
influence legislation. That, of course, i1s totally false, In our reply,
we pointed out that AIM does not take positions on legislation and 1t
certainly does not lobby for legislation, If we did so, we would lose
our tax-exempt status. On March 16, The Post published a correction on

- its editorial page, admitting that it had erred in calling AIM "a lobby".

In addition to smearing AIM as a "lobby," The Post editorial mis-
led the readers about the number of letters it had received from AIM and
the number published, By focussing on one three week period, the editor-
ial tried to give the impression that The Post had been reasonable in
publishing one letter out of seven received from AIM, What was left
unsaid was that AIM had written over thirty letters to The Post over
the last two years, 18 of them specifically designated for publication,
and until February 1973, not one had ever been published, Nor had The
Post done anything to correct the errors cited in the AIM letters,

We pointed out that on August 23, 1971, the managing editor of
The Post had written to AIM, saying: "If you have any corrections of
factual material I suggest that you write letters to the egitor or file
your complaints with Mr, Harwood (the in-house ombudsman). This implied
that action would be taken if the complaints were well founded. There
was no suggestion that the paper would refuse to correct errors if we
called more than one to their attention every few months,

*¥*ATM REPORT, Vol. II, No., 3, published by Accuracy in Media, Inc., 425
13th Street, N.W., Washington, D.C. 20004, Francis G. Wilson, President,
Abraham H, Kalish, Executive Secretary, Change of address with zip code,
should be sent to the Washington address. Accuracy in Media; Inc, is a
nonprofit educational organization, Gifts and contributions are tax
deductible,



.

We believe that a paper has a duty to correct every serious error
that comes to its attention., AIM has never suggested that every letter
it sends to The Post or any other newspaper must be published, We do ask
that every error be corrected in some way, if not by publication of the
letter describing the mistake.

MORE ADS TO COME

The purchase of space in newspapers to correct erroneous and mis-
leadihg reporting is a potent tool, The AIM ad in The Post achieved
what over thirty letters, numerous press releases and many phone calls
had failed to accomplish, It moved The Post to tell its readers some-
thing (albeit inaccurate) about AIM, It impressed upon the reporters
and editors that it was no longer possible to avoid AIM's exposure of
their errors by simply tossing our letters into the wastebasket,

We hope to be able to continue to serve the public in this way,
not only with The Post, but with other newspapers as well, This will be
possible only if The generous help we have received from you, the AIM
supporters, is continued,

ATIM GETS PUBLIC TV TO BALANCE PROGRAM ON EQUAL RIGHTS AMENDMENT

ATIM was contacted last month by some ladies opposed to the Equal
Rights Amendment. They were upset because the Washington production
center for the Public Broadcasting Service was planning to put on a pro-
gram about the Amendment which would feature a well-known proponent of
ratification., It appeared that there were no plans to balance the pro-
gram with a comparable representative of women opposed to ratification.
The ladies had tried to persuade the producers to invite Mrs, Phyllis
Schlafly, a leader of the forces opposing the Amendment, to appear on
the program, but they had been turned down,

AIM consultant, Bernard Yoh, went to work on the problem, The
PBS lawyers readily agreed that the program should be balanced, and they
were willing to have Mrs, Schlafly appear, However, the producers balked,
and it took several more hours of negotiating before everyone involved
agreed to make room on the program for Phyllis Schlafly,

The result was that a well-balanced program on the Equal Rights
Amendment was aired on February 25, One of the attorneys for the other
side even expressed his appreciation to Mr, Yoh, saying that adding Mrs,
Schlafly had not only made the program balanced, but it had made it more
lively and interesting than it would otherwise have been,

NEW YORK TIMES PUBLISHER PERSONAILY PAYS TRIBUTE TO AIM

The AIM REPORT for February included a letter from Anthony Lewis
of The New York Times acknowledging an error that AIM had called to his
attention, We also reproduced the correction that Mr, Lewis made in The
Times, We did not have space to include a letter, dated January 29,
that we received from Arthur Ochs Sulzberger, President and Publisher of
The New York Times, which began with a remarkable commendation of AIM's
thoroughness, Mr, Sulzberger wrote:

Dear Mr, Kalish:

I believe you must be the most thorough reader that The New
York Times has, and I think in the particular instance that you
mention in your letter of January 24 you are correct,



U

About the same time we received a letter from Mr. Marvin Siegel,
Assistant Metropolitan Editor of The Times thanking us for calling at-
tention to an error concerning the funding of a strange drug abuse pro-
gram at the Lincoln Hospital in New York City, According to a story in
The Times the program involved an effort to get addicts off drugs by
turning them on to revolutionary activity. The Times said this strange
program was being funded to the tune of over $800,000 by the Federal
Government, AIM checked and found that Federal Government officials
denied that a penny of Federal money was going into the program.

Mr, Siegel confirmed that the program was being funded by the
New York State Narcotic Addiction Control Commission, He added: "Even
the Commission did not know of this until prodded into checking its
records, "

The error about the source of the funds was duly corrected in a
tiny correction box in The Times, giving the readers no reminder of the
strange nature of the program that was being financed, Taxpayers in
New York State might be interested in knowing more gbout this odd use
of their tax dollars and the lax supervision by the New York State Nar-
cotic Addiction Control Commission--if all those journalists who are
supposedly eager to expose waste and corruption would only tell them
about it,

AIM MAINTAINS PRESSURE ON FAIRNESS DOCTRINE COMPLAINTS

In spite of several setbacks, AIM is continuing its efforts to
persuade the Federal Communications Commission to enforce the fairness
doctrine evenhandedly,

The February AIM REPORT described the blows dealt the fairness
doctrine by the adverse F,C.C, decisions on two of our complaints against
the Public Broadcasting Service, These complaints involved a program
called "Justice?," which was largely a one-sided account of the cases
of Angela Davis and the Soledad brothers and a program on sex education.
ATM has requested that the F.C.C, review both of these cases again. If
they rule against us a second time, we can then take them to court,

We have also filed a brief with the F.C.C. in which we explain
why we believe the F,C,C., has the right and the responsibility to enforce
Section 396 (g)(1)(A) of the Public Broadcasting Act., This section of
the act requires that programs produced or distributed under the auspices
of the Corporation for Public Broadcasting be objective and balanced,
This provision of the law was incorporated into the Communications Act
by Congress, and the F.C.,C. is clearly legally responsible for the en-
forcement of the Communications Act,

Vietnam Complaints

In February, the F.C.C, staff ruled against AIM on two long-
standing fairness doctrine complaints relating to programs on the bombing
of North Vietnam. One concerned an unbalanced panel discussion produced
by Public TV dealing with President Nixon's April 26, 1972 broadcast on
Vietnam, The moderator, Sander Vanocur, admitted on the air that the
panel assembled to discuss the President's address did not include anyone
who would defend the position taken by the President, AIM said this
violated Section 396(g)(1l)(A) of the Public Broadcasting Act, which
requires balance,



GREATER MIAMI JOURNAL

THE
OPEN MIND

OF ALAN
COURTNEY

Hear the ALAN COURTNEY SHOW

TTWIOD

A GMN Footure & 610 RADIO MIAMI

ACCURACY IN MEDIA

What this country needs is not a good five
cent cigar, but a coast to coast awareness that
ACCURACY IN MEDIA INC. is the greatest
thing to come along since the invention of the
printing press.

For yvears now all of us have deplored and
argued and sometimes went a little haywire
over how to help restore a balanced code of
honest performance to the media.

Like the weather, evervbody deplored, but
nobodv did anything . . . that is until a group of
top men in various fields of expertise joined
together to start whatalmostevery citizenwould
be grateful to know is working for them. Un-
fortunately the tremendous work of this small
band of hardy souls has yet to gain the support
and circulation of their efforts by most Amer-
icans who have beenpatiently praying that some-
thing like this would come to pass.

What is “Accuracy In Media?” It is what
the title of the organization implies. It isa

non-partisan group of mostly retired experts in’

their various fields whoaregiving of themselves
to act as watchdogs of fairness and accuracy in
our media so that we are not bombarded by
distortions and one sided pleadings leaving the
millions of victims of such exposure wondering
if they are being given the facts or just another.
brainwash.

AIM as it is called, works out of 425 13th
Street N.W., Washington D.C. 20004. In their
short time of existence thev have managed to
make an impact upon some of the giants in the

Feb, 1 = Feb, 7, 1973

media wnho are concerned lest this educational
non-profit organization gain public support from
~nast to coast. AIM is the answer to all the
current pros and cons over what to do to bring
back confidence in our great communications
system, without adding further big brother
government intervention.

The TV Networks had to recognize AIM’sir-
refutable presentation of complaint directed to
some of the so called documentaries that were
so badlv produced and so terribly slanted. But
this is only a tiny start.

AIM desperately needs our support. Itcosts
little enough to create a truly powerful watchdog
for fairness and accuracy in our media if most
of us contributed less thanwhat so many millions
would prefer to spend on one football ticket.

AIM's latest exposure of how NBC distorts
the pension picture thus giving assistance to
controversial legislation is only one example
of how necessary this service can be to all
responsible Americans.

Space does not permit the details of the AIM
expose of the NBC distortions on pensions, but
some of their findings and statistics and facts
revealed in their rebuttal to this slanted program
by Newsman Edwin Newman, deserves anOscar
Award for integrity and intelligence.

Abraham Kalish is the executive secretary of
this magnificent service organization, who
someday will rate a monument in the name of
freedom that so many in our media at the present
time will never understand.

There is nothing so powerful as the truth.
The dedicated officers of this organization who
are giving of their full time services are seek-
ing to preserve the great heritage of our free
press by appealing to the public’s right to know.
Yes. the right to know when any one in the
media distorts or slants. The right to know
involved the matter of omission as well as
commission. By going to the public and pres-
enting irrefutable evidence to substantiate their
presentation, AIM is performing a useful and
absolutely necessary service FOR THE PRES-
ERVATION OF A FREE MEDIA. Too bad so
many in our business still cannot see the forest
from the trees. Will thev wait until the forces
of angry reaction bring about the kind of arbit-
rary solution none of us want?

GIFTS OF SECURITIES TO AIM

We have had inquiries from donors concerning gifts of securities in lieu of cash,
Accuracy in Media (AIM) welcomes such gifts and would like to point out that because they
are tax deductible, the cost to the donor is less than the amount of the gift. 1In cases
where securities have appreciated greatly in value, the cost to the donmor can be consid-

erably less, AIM will be pleased to help you obtain the fullest tax benefit from your
generosity through careful advance planning.



‘goded

&k

YOIBJA[ UO BIPOIN Ul A0RINDDY 0] Juad
PV s.HIV

dOLIdA HHL OL SHHLLA'T

'asey) Aa9yD

HIATIAT "M LSANYIT
1e1103Ipd Jno& jo adue[eq pue Ajienb

3y} poduUBYUD SwWI[} JuUieS 3y} je puer
Teuotssajoad poos  jeyp

'SIOPEAI INOA 0} J[BIIBABUN SSIM.ISYI0

$308] JuouriIad pPaurBIU0d S191)9] Y],
-9SJ}I9ADE UB Ul pateadde jey) saajjep

PayoIessal [am pue “oupIns ‘Apwrn
9A1] 91} 30 duo Aue ysiiqnd 03 Sursnjax

e papraoxd sAey pMoM way} Supuid
J0J aAeY JSOJ UOISUIYSBAY 9y} PINoOd

Ajsouwmg oy} Jo aanjoid ajenbape arowr
suoseax

‘sanssy juelrodwiy JI9Yyj0 pue uUOISINb

‘'u0jBuULYSe M
‘sare}
S 31 asned
8 oy} Supuad
‘aya auy

“poupd uaaq.pey

31 JINISTND ST} PERd- 248y JUpInom
‘op no4 jey} j01 € 0}

‘w0k A I
“upad 3U0p NOA JDOJYOS 3y}

03 No4& JUpY} 0} JURM T Jnq
°

07 TBIURWINEP A[IYSYIS Buyjawios pres

'NISE0D INIIAVd
1 usyM duwif) auo 103 3dadXa ‘1504 YL

[¢n108[[8IU; POYIWIPR. UB Bul sapisaq
0} 51N SupLM Yph] oU . PeY 9A]

-u [BUOJJRUIaIUL .JO J31IBUI 3Y} U qOIS
‘SIOPBAL INOA JO AUBUL. MO JOPUOM [

36 3WOS. JO EIP] Ue SUL JAE
-aq ATV, JO JHIWASILIBAP

fayy Suykes
pazedwod

-1
30 Aue Bumysyqnd jouU I0j PRY SARY PINOD 9M ,SUOSEIL

‘11 yoael

LSOd NOLONIHSVM TIVIMOLICHE

ceweea

Pres
°

€L6T

;..n..,‘..,‘
°

,__..,,
°

“Ialou
°

-SIW 9y} j918e1 om pue PI[eA SI UORUISIP YL "Aqqof
e Jo ‘sasodand [eSe[ 10y ‘UOIIUIOP 1OLIIS dY) ST YITYM—
. Tonerstgar uo suoyyisod 9xe} JOU S0P, UOLIRZIUESIO AY)
“JySII st uorjedrruap!l SIYY JO Jred ISAF Ay} SIUM ‘jey)
sn sesiApe IV . Aqqol B AeS 0} ST UdIym ‘uoreziuegio
([BUOTJEINPA, UB J{asil ST(ed, (WIV) BIPAI Ul £dBINIDY

JBU} PIES om ‘yoam jse| ooeds SIU} Ul [eHI0)IPd ue uf

[euoissayoxd poog jeym,, mouy 0} Surpuewop SI ‘I9Adfa]
(3xed dojy)

‘M Jseurg ‘repesr ® ‘ofed eysoddo oy} uo uwM[od
sI9139] 9y} ul Aepoj, -pajurid jou peY oM YIIYm pue
uoryedtiqnd 07 sn 0} PORIWIANS PEY I1 YOTYM SI9}19] 9ATJ
ystpqnd o3 tededsmau sryj ur pe ue pederd (WIV) ®BIPON
ur £oeINJOY Po[Rd uorjeziuedio ue ‘Kepssupap 1Se

)

uoTIdII0T) Y

€/61 ‘91 HOWVW = ISOd NOLONIHSYM

“11ey A[UO Swass juepuods

-31I0D OWES 9y} WOIJ SI9YID] UIIM]D( SYJUOW [BIDADS
JSB9[ 1B JO [eAlsjul ue ‘sIsjeedal 93eINOOSIP dm ‘Aes 0)
St jey, ‘ofqissod se A1epm se paysiqnd Suraq jo Ajun}
-10ddo ay3 peeads 0} 1epio ur pasodwil aq jsnw ujuorjel

8y} pue NIV 0} 3oeq sn sJuNq BLISIID Ise] SIYL
ure}ren e ey} Afpunojoad [99F os[e am ‘suotjejtwur eoeds

THE WASHINGTON POST Wednesday, March 7,1973 A 27

Advertisement

Letters the Editor of the

Washington Post

Refused to Print:

The following letters have been submitied to the Post by Accuracy in Media ior the purpose of correcting inac-
curacies or misleading information published in the Post and other papers. The editor has declined to publish these
letters. Since AIM believes that the readers of the Washington Post really do have a right to know, we are publishing

them at our own expense:

John Stewart Service
Jan. 31, 1973
SIR: In reporting on a luncheon given at the State Depart:
ment to honor John Stewart Service and other *‘old China
hands” of the 1940’s, the Post described lt}e recipients oj

90 per cent of the selective service violators whose cases
were considered by Truman’s amnesty board were not par-
doned. Nor does he say that the pardons were not extended
to deserters. None of those pardoned by Truman were ex-
cused because they sympathized with the Nazi cause and had
moral scruples about fighting them.

this honor as “the men who were per and

for sending news their dountry did not want to hear.” This
statement was apparently based on an uncritical acceptance
of an assertion made by Mr. William C. Harrop, Chairman of
the Board of Directors of ‘the American Foreign Service
Association, the sp of the lunch

In a letter announcing the luncheon, Mr. Harrop said: “The
facts they reported were unwelcome at home. Many of these
officers suffered harsh domestic criticism and were unable
to confinue their careers.”

Mr. Harrop has admitted in private conversations that he
had never made any systematic study of the reporting of the
foreign service officers whose reporting his association was
honoring. Nor was he able to cite any study that would
confirm that Service and his colleag ffered b they
reported factually and objectively information that was “un-
welcome at home.”

An analysis of the reporis from China submitted by John
Stewart Service in 1944 suggests that Mr. Service was funda-
mentally wrong in his judgments about the philosophy and
intentions of the Chinese Communists. For example, a report
of his dated September 28, 1944, said: “The Communist po-
litical program is simple democracy. This is much more
American than Soviet in form and spirit.”” In the same report,
Mr. Service assured Washington that it was wrong to think
that Mao wanted 1o .bring socialism to China. He said: “The
next stage in China’s ad must be lism.”

Mr. Service’s analysis of the Chinese communisis was
dead wrang, but it is incorrect to say that it was unwelcome
in Washington. On the contrary, this kind of analysis was
very popular in the United States in 1944. Mr. Service was
simply one voice in a loud chorus that was felling America
that the true democrats in China were the communists and
that we should support them, inot Chiang. That chorus was
largely successful in getting American policy changed, and
the policies recommended by Service_and his colleagues
were to a large extent adopted.

Those historians who are now rewriting history would have
us believe that Washington ignored Service and Davies and
gave unslinting support to Chiang Kai-shek. That is not true.
The policies followed In the critical postwar years were
essentially those that these experts recommended. We aclu-
ally withheld vitally needed arms from Chiang for a whole
year while we tried to force him into forming a coalition
government with the communists.

When America later discovered that these policles had
helped bring about Mao’s absolut trol of the mainland
and when they found that the communists were Stalinist
totalitarians, not the democratic reformers described by Serv-
ice, there was strong criticism of Service’s reports and policy
recommendations.

However, John Stewart Service would probably never have
been fired on the basis of his misleading reporting alone.
What got him into hot water was the fact that it was found
that in 1945 he wrongfully gave copies of some 18 classified
State Department documents 1o Philip Jaffe, the editor of
Amerasia, a pro-communist publication. He has admitted this
serious violation of security, and there is no doubt that it
weighed heavily in the judgment of the Loyalty Review Board.

The American Foreign Service Association does no credit
to its own reputation when it honors Service and his col-
leagues without first ascertaining the facts. The Washington
Post practices poor journalism when it parrots this distorted
version of history without checking the record.

Amnesty

Feb. 9, 1973

SIR: Haynes Johnson’s recent arlicle on the issue of amnesty
(2/4/73) suggests that there is a need to clear up the serious
misunderstanding that has arisen about the actions and atti-
tude of Abraham Lincoln toward deserters and draft evaders.

1nh

Mr. advocafes that an amnesty board be estab-
lished “to determine those cases that merit pardon on
grounds of moral objections to the war.” These would not
be persons who could qualify for conscientious objector
status because of opposition to all war, but persons who
objected to this particular war. There is no precedent in
American history (or probably the history of any country)
for forgiving deserters and draft evaders for such a reason,

TV Bias
. Feb. 14, 1973

SIR: By coincidence, George Will's- article arguing that TV
bias does not matter appeared In the Post at the same time
as an article in TV Guide demonsirated that TV bias matters
very much.

Will contends that the nelworks are Iindeed blased but
lacking in power to influence public opinion. Therefore, we
need not worry about the distorted view of the world that
comes over ihe tube.

TV Gulde’s article, “The Black Eye That Won’t Go Away,”
shows that the city of Newburgh, N.Y, is stlll suffering today
from the unfair negative image that it was given by an NBC
documentary aired over ten years ago. The mayor of New-
burgh is quoted as blaming the difficulty experienced in
attracting industry to his city on the unfavorable impression
that was created by the NBC program.

Was the NBC portrayal of Newburgh accurate and fair?
The people of Newburgh don't think so. The local newspaper
described the program as “a hatchet job on the city” It
asked for an apology from NBC, but no apology was ever
made. The TV Guide points out that because of the NBC
documentary the |ocal media are extremely distrustful of
the national press, both print and broadcast.

The Newhurgh case is only one of many that could be
cited to show that TV has a sitronger influence on public
opinion, for good and ill, than Mr. Will seems o believe.

More TV Bias
Feb. 15, 1973

SIR: In'a receift speech the president of NBC, Julian Good-
man, charged that “some Federal Government officials are
waging a continuing campaign aimed at intimidating and .
discrediting the news media.” Singling out_an official who
recently charged that there was bias in TV network news,
Mr. Goodman said: “He did not say how we are biased.”

Accuracy in Media, Inc. has spelled out in detail many
specific cases of TV network bias. Many of these inyolve
NBC, and Mr. Goodman knows of them. He misleads the
public when he Implies that charges of bias are lacking in
documentation.

In the AIM REPORT for February 1973, we cite the fol-
lowing cases of bias in NBC News programe in recent
months.

1. An attack on' private pension plans in America In a

do y called “Pensi The Broken Promise.”

The program was very one-sided.

. An attack on private health care systems in a docu-
mentary called “What Price Health?" Another one-sided
presentation.

. A documentary on San Francisco’s famed Chinat
based entirely on the carping criticisms of two radical
youths whose sympathies for Mao Tse-iung came
through loud and clear.

. A documentary about the drug traffic in Southeast Asia
transmitting the views of those who wanted o portray
America and its Southeast Asian allies in a bad light.
At the same time, NBC did not report the testimony on
the other side that was given by Marine General Lewis
W. Walt before the Senate | Security Sub
mittee.

It is not the government that Is discrediting the networks.
The networks are discrediting th I their ided

N

w

-

Johnson and others have di d Lincoln’s policies with-
out drawing a clear distinction between his offer of amnesty
to those who had rebelled against the Government of the
United .States and fought for the Contederacy and his policy
toward those who deserted from the Union forces or evaded
the draft. The distinction is an important one.

Lincoln issued an ty procl. ion on December 8,
1863, while the war was still in prdgress. It provided that

bers of the Confederate forces below the rank of colonel
and others who were supporting the Confederate cause, with
certain pli would be pted from any punishment
it they took a loyalty oath. The purpose of the proclamation
was fo encourage desertion from the Confederate forces. It
did not apply te those who were already prisoners of war,
and Lincoln made it clear that it was “not for those who
may be constrained fo take (the oath) in order to escape
actual impri: or punish | A

It is most misleading to f this tical move by
Lincoln to encourage enemy desertions with Lincoln’s policy
toward deserters from his own forces. The standard punish-
ment for desertion during the Civil War was deaih, and
although Lincoln commuted many death sentences, many
such sentences were carried out. As the war neared its end,
on March 11, 1865, Lincoln-issued a proclamation offering
a conditional pardon to deserlers. The condition was- that
they return to their units and serve out their enlistment, m_id~
ing time for the period of their desertion. The proclamation
stated that those who failed to turn themselves in or who
fled to avoid the draft wou!ld be deemed “to have voluntarily
relinquished and forfeited their rights of citizenship” for-
ever. Lincoln ciearly took a very firm stand toward deserters
and draft evaders, a fact that has been badly obscured in
much of the current discussion.

Post readers might also be misled by Haynes Johnson's
discussion of Truman's pardoning of some selective service
violators after World War 1l. Johnson says that Truman

d y to 1523 vi but he fails to say that

g

pr of sial issues of public Imporfance.

Election Campaign Law Violations
Feb. 19, 1973

SIR: On February 13, the Associated Press sent out a story
which began this way: “The General Accounting Office re-
ported today that the paign or izations- of Presid
Nixon and Senator George McGovern failed to report within
48 hours a series of large contributions received in the last
12 days of the 1972 Presidential campaign.” The story pro-
ceeded to say that no legal action was being recommended
because “neither the new law nor the regulations were suffi-
ciently licit on these " according to the Comp-
troller General.

This report was a very accurate account of the GAO press
release on this subject.

The Washington Post carried a story about the GAO re-
lease under the headline: “GAO Says Nixon Funds Unit
Violated Spirit, Intent of Law.” The headline was a summary
of the Post's lead paragraph. It was not untll the reader
penetrated to the sixth paragraph of the Post story that he
learned that the GAO had “also reported apparent viola-
tions by the. ig izati f S McGovern.
The Post story then reverted to the Nixon campaign funds,
describing how large contributi had'been divided among
numerous committees so that each amount would be under
the $5000 floor for contributions that had to be reported
within 48 hours. Nothing was said about .the fact that the
McGovern campaign organization was reported by the GAO
to have followed the same practice.

The GAO criticized the Nixon committee for its handling
of funds totaling over $1 million. It criticized the’ McGovern
committee for its handling of funds totaling over $150,000.
Is it the difference in the amounts that justifies the ditfer-
ence in the way the Post reported the criticism of the iwo
committees? Does that wipe out the fact that the GAO criti-
cism was directed handedly at both i ?

The cost to Accuracy in Media to bring this in-
formation to the readers of the Post is approxi-
mately $1,800, or about three-tenths of one cent per
copy. You can help us keep the readers of the Post
better informed by assisting us in paying the cost
of this message. A contribution of only $10 (tax de-
ductible) enabies us to reach at least 3,000 readers
(more than one reader per copy) through an ad like
this in the Post. We think it is worth it. If you and
179 others agree with us, sending us a $10 contri-
bution, we can pay the cost of this ad and run more
like it in the future.

Accuracy in Media, Inc. is a non-profit, educa-
tional organization. All contributions are fully tax
deductible.

ACCURACY IN MEDIA, INC.
1232 Pennsylvania Bldg., 425 13th St. N.W,
Washington, D.C. 20004



MEET JOHN E, TILTON, member of

Accuracy in Media's National Advisory
Board, former President of the Suburban
Press Foundation and author of Blind
Behemoth, a critical study of News media
performance, published in 1972, 1In that
year, Mr, Tilton retired after 50 years
as an active newspaperman. In 1954 he
bought three weeklies in the Twin Cities
suburbs of Minnesota and built them into
26 newspaper groups which he sold in
1968. He has since been writing a week-
ly column for that group.

In a recent talk, Mr, Tiltom said:

"Two basic errors in news policy imperil the First Amendment, the news media and the
Republic itself., The first, is an over-emphasis of the "Adversary Philosophy'. This is
the notion the news media must be forever opposed to and critical of every facet of soc-
jety, government, business, church, education. The second error is the "advocacy theory",
the practice of shaping news content to conform to editorial policy. Often this error is
unintentional, tracing to fundamental failures in the selection (and rejection) of news
data and the interpretation placed thereon. But always it misleads the public.

While news media distortion is one price we must pay for First Amendment liberties,
the nation in the past has always been able to discount news bias, Today, however, the
country is twisted and tortured by vast, tidal changes (population explosion, racing tech-~
nology and scientific progress of revolutionary import) which demand the public have a
balanced, objective view of its problems if it is to reach proper conclusions and chart
a sound, future course,

Only news media leadership itself can meet the problem through a new and more respon-
sible emphasis on basic goals, Two devices might assist: organization of a national press
council (since achieved) and establishment of a national news service, patterned after the
British Broadcasting service,

The First Amendment is not the exclusive preserve of newspapers and electronic media,
but applies to individuals as well, Attacks on the news media by leading public figures,
jailing of newsmen and agitation for broadcasting controls are evidence of a credibility
gap pointing directly at the media.

alaatantaals
WHREE eatoteate Kookl

USEFUL ADDRESSES FOR_AIM SUPPORTERS Please write to broadcasters and publishers in
support of AIM's complaints, The key people are: :

CBS, 51 W. 52nd St.,, New York, NY 10019; Wm., S. Paley, Chairman; Arthur R, Taylor, Pres.;
Robert D. Wood, Pres., TV Network ’

CBS News, 524 W. 57th St., New York, NY 10019; Richard S. Salant, Pres.

NBC, 30 Rockefeller Plaza, New York, NY 10020; Julian Goodman, Pres,; Reuven Frank, Pres,
NBC News, Robert W, Sarnoff, Pres,, RCA (parent corporation)

ABC, 1330 Avenue of the Americas, New York, NY 10019; Leonard Goldenson, Chairman;

Elton H, Rule, Pres,

ABC News, 7 W, 66th St., New York, NY 10023; Elmer W. Lower, Pres,

Assoc, Press, 50 Rockefeller Plaza, New York, NY 10020; Wes Gallagher, Gen. Manager;
Rene J. Cappon, Gen, News Editor

United Press Intl,; 220 E. 42nd St., New York, NY 10017; H.L, Stevenson




-5~

The second complaint concerned two programs broadcast by public
TV station WNET of New York City in May 1972 which featured some of the
most extreme critics of U.S. policy in Vietnam--Jane Fonda, Tom Hayden,
David Dellinger and others, AIM could find no evidence that any effort
had been made to balance the extremist criticism of the bombing policy
alred by this station with equally strong defense of that policy during
the same general time period,

William B, Ray, Chief of the Complaints and Compliance Division
of the F.C,C., used his delegated authority to reject both of these
complaints without even requiring the broadcasters to present a defense.
ATIM had pointed out that the issue involved in both of these cases was
the wisdom of American policy in resuming bombing of North Vietnam in
response to the open North Vietnamese invasion of the South in April

1972,

There was, of course, a concerted campaign of condemnation of
President Nixon's decision to bomb the North and mine the harbors, This
campalgn was designed to turn public opinion against U.S. policy. It
appeared to AIM that the programs about which we complained were a part
of that campaign.

Mrc, Ray of the F.C.C,, however, delayed action on these complaints
until the cease fire agreement made this matter a dead issue., He then
decided that the programs in question had been concerned with the broad
issue of "Vietnam" and that public TV and WNET had broadcast enough
programs over a long period of time on both sides of the Vietnam issue
to satisfy the requirements of the failrness doctrine.

AIM has appealed Mr, Ray's ruling to the full Commission, pointing
out that this device of broadening fthe issue made a shambles of the fair-
ness doctrine, We said that a balanced discussion on the question of,
say, withdrawing ground forces from Vietnam, could not be considered an
offset to an unbalanced discussion of the wisdom of bombing the North,
Since the purpose of the fairness doctrine is to insure that the public
is informed of all sides of controversial issues of public importance,
the object of the doctrine is defeated when an important and specific
issue such as the bombing of North Vietnam is viewed by the Commission
as not existing as an independent issue, This would suggest that broad-
casting facilities could be used to air one-sided attacks on the strat-
egy and tactics employed to fight a war as long as they broadcast both
the pros and cons of participation in the war., Such an approach could
not be considered conducive to enlightened public participation in the
formulation and execution of vital decisions,

FCC Sees Nothing Unfair About NBC's Maoist View of Chinatown

The FCC staff broke all records for speed in dealing with AIM
complaints in ruling on our complaint about NBC's January 2, 1973 pro-
gram on San Francisco's Chinatown, (See AIM REPORT, Feb, 1973, p. 6).
ATM wrote detailed letters to NBC and the Commission demonstrating that
this portrayal of Chinatown through the eyes of two young radicals was
distorted and one-sided, Moreover, we showed that NBC affiliates had
not presented any other view of Chinatown, We wrote to 175 NBC affil-
iates asking about this, and not one said that it had presented a pro-
gram showing the other side of the issues in the NBC program,



6- .

The FCC staff was therefore unable to say that the program was
internally balanced or that it had been balanced by other programs on
the same subject, We thought we had an ironclad case, but Mr, William
B, Ray, Chief of the FCC's Complaints and Compliance Division, quickly
found an escape for NBC, He said AIM, in listing over a dozen extrem-
ist statements that conveyed the tone and theme of the entire program,
was merely citing "isolated remarks," He said AIM had failed to define
a controversial issue of public importance--as if slandering an entire
community was not controversial and not important.

NBC never provided any substantial response to AIM's crifticisms
of this program, and the FCC never asked them to do so., There 1s no
evidence that anyone at the FCC saw a transcript of the program before
the decision was made,

It took Mr., Ray only a month to make this incredible decision,
This compares with five months for his previous fastest decision. ATIM
has asked the full Commission to review this complaint,

Is Alger Hiss Controversial?

Not according to NBC, On December 13, 1972, the NBC flagship
radio station in New York City aired a 90-minute interview with Hiss,
giving him an opportunity to proclaim his innocence without anyone
bringing up facts that would contradict him or cause him any
embarrassment,

NBC has informed AIM that it does not intend to offer any time
for anyone to give the true facts about Alger Hiss, his espionage
activities and his conviction for perjury for denying that he engaged
in such activities, NBC explains that since these events occurred more
than twenty years ago, the program was of "historical interest." NBC
says that "it did not involve the discussion of any current controver-
sial issue of public importance.,”

AIM filed a fairness doctrine complaint about this program on
March 4, 1973, We pointed out that Mr, Hiss is currently appearing on
radio and TV to promote hils recently republished book, which is a white-
wash of his past. Since there is strong evidence against Mr, Hiss, his
claims of innocence are highly controversial, AIM told the FCC that
this is an issue of current importance, because the Hiss claims cannot
be accepted without casting grave doubt on our system of justice, the
fairness of Congressional investigations, and the judgment and integrity
of the man who now holds the post of President of the United States,
Richard Nixon,

Moreover, we informed the FCC that Herbert Philbrick, an expert
on the Communist Party, had recently stated over WITG, a Washington TV
station, that the rehabilitation and vindication of Alger Hiss is an
important objective of the Communist Party. Mr., Philbrick saild that if
the public can be convinced that Hiss was innocent, it will be easier
to argue that penetration of the government by Communist agents in the
past was just a myth, Mr, Philbrick points out that this will be useful
to the Communists in their campaign to abolish the House Internal Secur-
ity Committee, the Senate Internal Security Subcommlttee and to eliminate
security safeguards in the Federal Government,



-7~

Mr, Philbrick was invited to appear on WITG precisely because
that station agreed with AIM that the appearance of Hiss on one of its
interview programs should be balanced by the appearance of someone who
could give the facts on the other side. This Metromedia station had no
trouble recognizing its obligations under the falrness doctrine, in
sharp contrast to the attitude of NBC, :

It remains to be seen whether the FCC staff will be able to see
the matter as clearly as WITG, or whether it will agree with NBC that
there can be nothing important or controversial about something that
happened twenty years ago,

WHAT YOU CAN DO

The FCC's performance on AIM fairness doctrine complaints remains
abysmal, In a year and a half we have filed ten complaints., In six
cases out of ten, the FCC staff did not even notify the broadcaster
that a complaint had been filed and require him to reply. In two cases
in which the broadcasters were required to reply, the FCC then sat on
the cases for over a year before ruling against AIM, In the other two
cases, the decisions are still pending.

Thanks to your letters, several senators and congressmen have
already gilven assurances that they will try to get the FCC to enforce
the fairness doctrine fairly, If you have not written to your senators
and congressmen on this matter, we urge you to do so, We will send
them the AIM REPORT if you ask us to do so,

ARE AMERICAN BUSINESSMEN BEING CONNED?

This is a question which AIM has directed at officers and direc-
tors of many of our largest businesses which sponsor TV programs to the
tune of millions of dollars annually. AIM has sent releases to tThe
leading businessmen's publications to report that it has been receiving
a steadily increasing volume of complaints from individuals and groups
about inaccuracies in various TV programs,

Such programs do a disservice to the public., They may be sowing
widespread animosities and distrust throughout society. They may also
offend potential customers of the program's sponsor.

AIM officers who communicated with some sponsors of such programs
were surprised to learn that it 1s against company policy to view pro-
grams before they are aired, Said one company official, "We were advised
by our public relations people never to look at programs we sSponsor. Ir
we did, we would not be able to disclaim responsibility.,”

AIM strongly recommends that all officers and directors of busi-
nesses take the responsibility to see that the programs their companies
sponsor over the air waves, meet the highest standards of accuracy. A
sponsor of a TV or radio program should insist on seeing the text of
the program before it is broadcast. He should also insist that if the
program deals with controversial issues, it should do so fairly by
presenting both sides equally.



WILL YOU HELP US COMBAT ADVOCACY IN JOURNALISM ?

Accuracy in Media, Inc. is a nonprofit, nonpartisan organization. We investigate charges of serious
factual errors and omissions in news reporting. If the errors are admitted or proven, we ask that correc-
tions be made. AIM has bought space in leading newspapers and magazines to inform the public of
media errors when those responsible have refused to make corrections themselves. We need your help
to expand this highly effective work. We don’t ask you to give us hundreds of hours of your time, al-
though we have volunteer helpers who do just that. We do ask that you give us as large a contribution
as you can afford. CONTRIBUTIONS ARE TAX DEDUCTIBLE.

To: AIM, 425 13th St., N.W., Washington, D.C. 20004
I want to support your work with my contribution.

—$10,000 $5000 $1000 $500 $100 $50 $25 $10 other

‘Name and Address:

AIM REPORT Nonprofit Org.
i US. Postage
PAID
Wash., D.C.
Permit No. 44478

. Ian_ Macdcnald, K _.
%gtignal Press Building

om 541
%gsgington, D. C. 20004

Accuracy in Media, Inc.
425 13th Street, N.W., Washington, D.C.
20004




