1@ : gan yt’aﬂfiﬁ(’ Gbmniﬂg ok Thurs.,’Jan. 4, 1973

¢ Miami ' .
' A group yesterday challenged the federal broad-

2nd TV License

IAN 3 1978

New

SFGhr nicle

ove on

Post-Newsweek

casting license of a second television station operated
by Post-Newsweek Stations, Inc., a subsidiary of The
Washington Post Co., a frequent critic of the Nixon

administration. -
Miami attorney Cromwell
A. Anderson said the group
" he heads, Tropical Florida
Broadcasting Inc., feels it
“is in the public interest
that there be local owner-
ship” of WPLG-TV. He also
said the newly formed firm
represents ethnic minorities.

~ On Tuesday a firm headed
by President Nixon’s chief
Florida fund raiser in 1972,
George Champion Jr., and
financier Edward Ball filed
a rival application for the li-
cense of Post-Newsweek,
Inc.’s Jacksonville station,
WJXT.
EX-SENATOR

Anderson, alaw partner of
former Senator George
Smathers, a Florida Demo-
crat who did not seek re-
election in 1970 and whois a
close friend of President
Nixon’s, said Smathers is
aware of the application
filed with the Federal Com-
munications Commission but
has nothing to do with it.

“I am sure there has been
no communication between
the President and Smathers
about this,” said Anderson,
46.

He declined to criticize
WPLG’s present operations.

James T. Lynagh, WPLG-
TV’s station manager, said

the station has made dra- -

matic improvements in pro-
gramming since it was tak-
en over by Post-Newsweek
three years ago, and the
management has ‘““full confi-
dence’ that the rival appli-
cation would be umsuccess-
ful.

At the White House, press
secretary Ronald L. Ziegler

N o A o~ m - m - =

o A e e

was asked whether Mr. Nix-

on or any of his aides dis- !

cussed- or encouraged Cham-
pion to file the application
for WJXT’s license.

REPLY

“No, absolutely not,” Zie-
gler replied. ’

Ball and Champion, 43, a
Jacksonville' real estate de-
veloper, applied for the
WJIXT lcense as Florida
Television Broadeasting Co.
Ball is board chairman and
Champion president.

The Jacksonville televi-
sion station broke the story
of U.S. Supreme Court nomi-
nee G. Harrold Carswell’s
white - supremacy speech
which became a factor in
the Senate’s rejection in 1970
of the Nixon nominee to the
nation’s high court.

Ball said yesterday he is
part of the effort to lift
WJIXT’s license because it is
“frequently pointing out bad
things” about the communi-
ty. .

GROUP

The Miami and Jackson-

ville stations are among a

group of three TV and two |
radio stations owned by |

Post-Newsweek. The other
stations are WTOP-AM-TV in
Washington, D-C, and
WCKY, Cincinnati, Ohio, ra-
dio station.

The FCC has only once
awarded a competing chal-
lenger the license of a TV
station. That was WHDH-TV
in Boston a year ago and
that was based on allega-
tions of improper activities

‘many years earlier.

However, under recent
court interpretations of the
law, the FCC has Iittle
choice but to order hearings
in both Florida cases. Such
hearings can drag out ex-
pensively for years.

; "
Assaciated Presa
1

’



