P x PosT

ATTX AD

Post Criticized for

. By Don Oberdorfer
Washington Post Staff Writer
Presidential Press Secretary

Ronald L. Ziegler and a Los
Angeles Times correspondent
criticized The Washington Post
yesterday for revealing the
|source of official “back-
ground” statements regarding
relations with the Soviet
Union.

The article in question, in
Wednesday’s Post, identified‘
presidential adviser Henry A.;
Kissinger as the source of a
statement that the President
may reconsider his forthcom-
ing trip to Moscow unless the
Russians exercise a restrain-
ling influence in the India-Pak-
‘istan conflict.

The Kissinger statement.
was made to five reporters in

a “press pool” aboard th presi-j

dential plane returing from the
Nixon-Pompidou talks in tne
Azores. Kissinger made his
comments with the under-
~standing that they could only
be used by reporters without

attribution to him or any ad- ‘

ministration official.
" Ziegler said the Post story
citing Kissinger as the scurce
broke the ground rules of the
encounter. and “is unaccepta-
ble to the White House.” He
said he would begin consulta-
‘tions with the White House
Correspondents  Association,
wire services and broadeast
networks ‘to establish’ clear
“ground rules” for future situ-
ations, including interviews
aboard the presidential plane
David J. Kraslow, Washing-
ton bureau chief of the Los

jon Mr. Nixon's jet. The 88

Angeles Times and a member
of the Tuesday press pool,
charged The Post with “unpro-
fessional, unethical, cheap
journalism” in citing Kissin-
ger as the source. Kraslow
said Kissinger’s remarks were
not “dumped in our lap” but
were elicited by the reporters
on the aircraft “under the
most intensive kind of ques-
tioning” and only after they
gave assurance to Kissinger
that he would not be identi-
fied as the source.

tive editor of The Washington
Post, defended the newspa-
per’s handling of the story and
‘said The Post is drawing up a
set of guidelines. concerning
Hhagkground briefings” Brad-
lee said it was common knowl-
edge that Kissinger was the
source of the statements —
which were reported in var-
dous ways by major newspa-
pers, wire services and net-
sworks yesterday — but that
the “ground rules” kept this
information from the reader.

S ddatlacidad ival

Benjamin C. Bradlee, execu- !

DEC 16 1971

© THE WASHINGTON POST Thursday. Dec:16.1971 4 3

Identifying Kissinger

Referring to atwrwuwcu su-
formation from officials at
background briefings, Bradlee !
said, “We are convinced that
we have engaged in this de-
ception and done this disserv-
ice to the reader long
renough.” He said the policy of
.The Post shall be “to make
every reasonable effort to at-
itribute  information to its
source” and te view attrib-
uted information with “skep-
ticism and suspicion.”

In presidential travel and in
some other situations, a small
group of journalists known as
the press “pool” customarily
accompanies the Chief Execu-
tive. Their job is make sure
that some reporters are with
the President in all publie sit-
uations, and to pass along any-
thing they learn to the entire
press corps.

The five-member press pool
for Tuesday—chosen by the
White House—leit the' Azores

other members of the travel-
ing White House press corps
—including British, Canadian,
Danish, Frene h, German,
Italian, Japanese, Swedish
and Swiss journalists — re-
mained . behind for thres’
hours to file their stories on
Mr. Nixon’s meeting with
‘Pompidou.

In flight over the Atlantic
in the presidential plane, Kis-
singer came back to the aft
compartment occupied by the
press pool. There under ques-
tioning he made the state-
ments about the United
States’ attitude regarding the
Soviet position in the South
Asia conflict, A summary of
his remarks was then eom-
posed by members of the
press pool and sent forward
to ‘KiSsinger’s compartment
for his approval. The Presi-
dent - travels in another com-
partment of the plane, but
Ziegler said yesterday Mr.
Nixon was aware of Kissin-

ger’s meeting with the press
nnnl.

The portion of Kissinger's
remarks concerning U. S.-So-|
viet relations was marked on !
the pool report to “be written'
on our own without attribu-'
tion to any administration offi-;
cial.” Shortly after the presi-
dential jet landed, major wire
services distributed “urgent”
stories on the matter.

The Associated Press re-
ported that “President Nixon
may reassess his plans for a
historic journey to Moscow, it
is understood, unless the So-
viet Union begins to exercise a
restraining influence in the
India-Pakistan war.” United
Press International said “Pres-
ident Nixon will re-examine
the Washington-Moscow thaw

+and his planned spring trip to

Moscow if Russia continues to
encourage India’s military
drive against Pakistan, it was
understood Tuesday. The AP
and UPI reporters were mem-
bers of the pool.

The CBS Evening News re-

ported that Mr. Nixon “let it,
be known tonight” that he'
might re-examine Soviet-

American relations if Russia!
does not restrain India. The]
NBC Nightly News attributed

the warning to “the Nixon ad-

ministration.” The ABC News :
said - “it’s reported” that the:
President may take a new look|
lat his plan to visit Moscow.

By the time press secretary
Ziegler and the bulk of the
bress. corps landed here in
two charter jets about 7:39.
#p.p]., the stories mentioned
‘above had been widely dis-
'seminated. The vool report
had not been given to the
traveling press corps in flight,
as is often the case, because
of communications difficulties.

Shortly after landing, Zieg-
ler began issuing statements

1

<
:




on-therecord denying that,official.” The Times did so
any U.S. official was suggest-in its early editions and in

ing that Mr. Nixon was cofier editions quoted Kissinger
sidering cancellation of his' the b £ bl
trip to Russia. (Kissinger had by name on the basis of public
said the President might con- lattllbUUOH by The Post.

sider a change in summu; Seymour Topping, assistant;
plans; he did not say the Pres-|

ident was already considering
it.)

The Washington Post estab-
ished that Kissinger was the
source of the stories which
were being reported on all
aews wires and networks, and
identified him as such. Excu-
tive Editor Bradlee said he
made the decision at 8 p.m.
Tuesday. )

The New York Times in-
formed the White House in
early evening that it would
attribute the Kissinger state-
ments to “a high White House

managing editor of The Times,
said that paper’s policy is to
.seek the greatest possible at-
trlbutlon but make its judg-
ment on every story on an “ad
hoc” basis. Topping said the
non-attribution rule in the
case of Tuesday’s Kissinger
story was ‘“unacceptable” in
view of the importance and
nature of the material.

‘The question of “back-
ground briefings” — in which
information is given the press
on the condition that the
source not be identified—has
been controversial among

Washington journalists for
many years. Bradlee said yes-
terday that Post reporters and
editors had become increas-
ingly concerned about use and
abuse of unattributed informa-
tion over the last five years.

When Kissinger began his
“background” talk aboard Air
Force One on Tuesday after-
noon, he was reminded that
another of his recent back-
grounders had become public
when it was inserted into the
Congressional Record by Sen.
Barry Goldwater. Kissinger
appeared to be irritated about
that incident, and remarked—
ironically as it turned out—
that the purpose of doing the
briefing “on background” was
to prevent inflaming of the
issue.




