NYTimes

Misec II - Walker

\Libel Case Ruling Extends

Press Protectionin Suits

|January, 1964, That would bring

13 fonp
967

, |Georgia, - against - the Curtis

Court“threw out, by a 9-to=0
vote, a $500,000 libel judgment
twon by former Maj. Gen. Edwin
[A, Walker against The Asso-
ciated Press and upheld, 5 to.4,
a §$460,000 award granted Wal-
lace Butts, former athletic di-
rector of ' the University of

Publishing Company,; 1

Chief Justice Barl Warren—
who cast the key vote in the
‘Butls case—explained why the
Court felt that public figures
‘who hold no public'6ffice should
be subject to'derogatory criti-
cism, even when based on false
statements:

MOur eitizenry has a legiti-
mate and substantial interest in|
the conduct of stich persons....
Freedom of the press to engage
in uninhibited debate about their
involvement in public issues and
events is as crucial as it is in
the case of public officials.”

Walker Won in Texas Court

A Texas court had awarded
Mr. Walker the judgment be-
cause of Associated Press re-
ports that “he “assumed com-
mand” of rioters at the Univer-

sity of Mississippi on Sept. 30,((¢

1962, and that he “led a charge
of students against Federal

Continued From Page 1, Col, 3

[(lanta, attorney for Mr. Butts, es-

timated that $112,000 in interest
had accumulated since the $460,-
000 judgment was awarded in

: _ i|the final figure to $572,000,
By ROBERT H. PHELPS '
Spectat to The New York Tinen Lo ) |
WASHINGTON, June 12-—The Supreme Court extended|
today the constitutional protection of freedom of the press
to libelous falsehoods about private individuals who willing-
{ly take part in public affairs.|

: The extension came as the|

Immunity Extended

Despite their action in nﬁ—
holding the award to Mr., Butts,
the Justices extended an im-

{munity from libel damages that,
when laid down by the Court
lin 1964, covered only defama-

tory remarks about public of-
ficials, 3 e

In the 1964 decision the
Court invalidated a $500,000

| publie

Marshals” protesting the admis-|
ision of James H. Meredith, &
Negro, to the University. :

The Texas case was one of 15 |
brought by Mr. Walker arising
ifrom the Associated Press dis-
pateh. The former general, who
has been active .in right-wing
causes, asked damages totaling
$33,250,000.

Mr. Butts ~was originally!
awarded $3,060,000 — reduced
later to $460,000 — because of
an article in the May 23, 1968,
{issue of The Saturday Evening
[Post accusing him of giving his
{football ‘team’s strategy secrets
to. Panl Bryant, the coach of the
University of Alabama, prior to
the 1962 game between the two
schools.

William H. Schroder of At-

| Continued on Page 81, Column 4

judgment won by L. B. Sulli-
van, Commissioner of Public
Affairs of Montgomery, Ala.,
for an' advertisement- in The
New York Times that said that
the Rev. Dr.Martin Luther King
Jr. had been falsely arrested
-and that students had bheen de-
nied entrance to the dining
hall at Alabama State College.

The 1964 ruling held that a
official - could collect
damages for a libelous remark
about his public life only if he
proved it was made with actual
malice, which the Court:defined
as “with knowledge that it
was false or with reckless dis-
regard of whether it was false
or not.”

Since then the lower courts
have been struggling to deter-
mine whether the same immuni+
ty from libel s should ex-

/tend to statements about promi-

ment persons who, while not
holding public office, do par-
ticipate in discussions of public
issues.

The courts have also been
striving to define what evidence
is necessary to show when 1i-
belous remarks stem from out-

right lies of reckless disregard

of truth and thus enable plain~
tiffs to prove malice and collect
dama

. The Supreme Court's action
today clarified to some extent
the law on both issues.
Agreement on Extension
All none Justices agreed that
the - constitutional safeguards

against libel suits extended be-
yond' public officials to public

figures—both those who, like

Mr. Walker, thrust themselves
into the vortex of public dis-
putes and those who, like Mr.
Butts, have a status in life that
commands wide attention.
get 4th ad

From this point, however, the
Court divided sharply. Z

In three opinions, five of .the
Justices—Mr. Warren, William
J. Brennan Jr., Byron R. White,
Hugo L. Black and William O.
Douglas—held that the same
standards as in The New York
Times case should apply. In his
opinion Mr, Warren said:

“To me, differentiation he-

13 Ju.ne 67

tween public figures and public|
officials and adoption of sep-|:
arate standards of proof for
each has no basis in law, logic|
or First Amendment policy,”

In an opinion written by|
John ‘M. Harlan and ‘concurred
in by Tom T: Clark, Potter|
Stewart and - Abe Fortas, the|
four Justices proposed a differ-
ent standard for public figures
than for public officials. y

Thetr ‘opinion would allow
damages ‘én- a showing of
highly unréasonable conduct
constituting an extreme depart-
ure from the standards of in-
vestigation and reporting ‘ordi-
narily adhered to by responsible
publishers.”

Such a standard would make
it easier for plaintiffs to col-
lect damages than the require-
ment in the New York Times
case for a proof of lying or
“reckless disregard of truth.”

The four who joined in the|
Harlan opinion said that the As-|
sociated Press dispatch, an eye-
witness account of Mr, Walker's|
appearance on campus during|
the rioting, was “hot news” that
had to be written - quickly and|
that even though™ there might|
have been errors there was not|
“the slightest hint of a severe|
departure from accepted pub-|
lishing standards.” : |

Magazine Criticized !

But the “Butts story was in|
no sense hot news,” the four
said, and The Saturday Evening|
Post ignored “elementary pre.
c:itutions” in handling the arti-
cle. i
As evidence, the opinlon cited i
the fact that The Post had de-|
pended on George Burnett, an
insurance salesman who had
been convicted of writing two
bad checks totaling §45, as the
source of its article, :

Mr. Burnett based his. story
on notes he took of a telephone|
call between Mr. Butts and Mr,
Bryant, the .Alabama Coach.|
Mr. Burnett  was accidentally|
connected into the telephone|
conversation - while making
a call of his own on Sept. 14,
1962, eight' days before the
Georgia-Alabama game, Ala-|
bama, a 14-0 favorite, won 35
to 0. . sE A :

“In addition, the opinion ‘said,
Mr. Burnett's notes had not
been viewed by anyone on the|
magazine, - that . John . Car-
michael, who reportedly - was
with ‘Mr. Burnett during the
phone conversation, was not' in-
terviewed, that films of the
game were not checked, and
that, the author of the article,
Frank Graham Jr., was not a
football expert. +

Moreover, ‘the opinion ‘said,
The Postwas “anxious to change
its image by instituting a policy
of sophisticated muckraking
and the pressure to produce.a
suecessful ‘expose might have

induced a stretching of stand-|
ards.” : '

L



