NYTimes

Mise II - Walker

High Court to Hear Libel Case

WASHINGTON, Feb. 23
(UPI)—The Supreme Court
called up for argument today
two cases expected eventually
to mresult in far-reaching and
important rulings on libel.

The cases, involving The As-
sociated Press and The Satur-
day Evening Post, would be a
sequel to the high court's deci-
sion of 1964 involving The
Times.

The Times ruling held that a
public official might not collect
damages for statements made
about his official conduct unless
-|he could show malice.

The A. P. represented by
former Attorney General Wil-
liam P. Rogers, urged the Court
to extend its principle to cover
{prominent persons who are not
public officials. .

The case stemmed from a
$500,000 libel judgment won
from the A.P. in 1964 in a Fort
Worth, Tex., state court by for-
mer Maj. Gen. Edwin A. Walker.
Mr. Walker’s suit was based on
two A.P, dispatches dealing
with his aetivities on the cam-
pus of the University of Mis-
sissippi during the 1962 disturb-
ances when James H. Meredith,
a Negro, was enrolled.

Prominence Is Noted

The A.P. contended that Mr.
Walker was a person of ‘‘nation-
wide political prominence” who
had “willfully, aggressively and
defiantly thrust himself into the
vortex of controversy.”

The news service also argued

that an award of such size for
the publication of dispatches
about newsworthy  events,
“yrithout actual malice or any
proof of pecuniary or other
loss,” impaired free speech.
- Clyde J. Watts of Oklahoma
City, representing Mr. Walker,
contended that the judgment
satisfied all constitutional re-
guirements even if The Times
decision were to be expanded to
cover prominent persons.

Mr. Watts told the Court a
sufficient degree of malice had
heen shown to bring the case

Broughtby Walker A gainst A.P.|

tion: “With knowledge that [the|
statement] was false or with
reckless disregard of whether it
was false or not.” !

The A.P. told the Court that
Mr. Walker had brought 15
cases against the news service,.
its members, or both, asking'
damages of more than $35-mil-
lion—all based on the same or|
similar news reports. "

Only one other has been tried,
Mr, Rogers said. It is now be-
fore the Louisiana Supreme
Court. A Louisiana jury returned
a verdict of $3-million;, which
was reduced on appeal to §75,-
000. )

The Saturday Evening Post
case stemmed from a $460,000
.award to Wallace Butts, former|
University of Georgia athletic
director,. and was based on aj
1963 article titled “The Story|
of a College Football Fix” by
Frank Graham Jr. 5 st

The article alleged that Mr.
Butts conspired with Paul Bry-
ant, University of Alabama.
football coach, to rig the 1962
Georgia-Alabama game, which
Alabama won 35 to 0.. z

The award originally brought.
in by the Butts jury was 3$3,-
060,000, : L

Herbert Wechsler, New York,
attorney representing Curtis;
Publishing Company, publishers|
of The Post, contended that Mr.
Butts was a “public official.”|
But in any event “the integrity/
of college football is a matier
about which the public has uni
portant and legitimate concern,|
whoever the participants,..be-|
cause ‘it is a phase of higher
education.” This public interest
brings the subject within the
ﬁr_sg. amendment’s protection, he
said.

Mr. Butt's attorney, Allen E.
Lockerman of Atlanta, con-
tended that Curtis was asserting
its titutional arguments too
late, butithat even if it was not
the werdict should not be re-
versed. - . . i 3l

“The undisputed evidence
shows conclusively that actual
malice was proved," Mr. Locker-

man said.

within the Justices” 1964 defini-

—— —




