oA (b))

Newsweek 8 March 1976
file 1 March 1976
NEWS MEDIA

Daniel in the Lion’s Den

For the record, I would like to be sure
that all of us in CBS News are aware of
the facts concerning our position in the
Dan Schorr matter. Dan has not been
fired. He has been relieved of his report-
ing duties . . .

—Memo from CBS News president
Richard Salant

It was the sort of media mob scene that
an aggressive pro like correspondent

Daniel Schorr normally thrives on: a”

battery of TV cameras and microphones
and about 100 reporters wedged into the
breadbox-size lounge of the Washington
Press Club. Only this time, Schorr was the
quarry—and some of the questions com-
ing at him were as sharp as any he ever
fired at a wayward bureaucrat. Why had
he leaked the Pike committee’s intelli-
gence report to the Village Voice even
though the substance had already been
disclosed by The New York Times and by
Schorr himself? How much had he asked
Voice editor-in-chief Clay Felker to do-
nate to the Reporters’ Committee for
Freedom of the Press in return for the
document? Had he first offered the report
to his own CBS employers?

Schorr deflected most of the specific
questions with touches of irony (“the
joys of martyrdom are considerably over-
rated”) and lectures on journalistic prin-
ciples. Schorr had got hold of the report
before the House voted to keep it secret.
With that vote, he said, he realized that
he might have the only copy outside
government and felt it his responsibility
to make it available to the public. But in
many newsrooms, Schorr’s First Amend-
ment defense was overshadowed by
questions of his ethics in the affair.
Schorr himself may be in deep trouble
legally and professionally. Last week,
the Justice Department and the twelve-
member House ethics committee began
looking into the leak, an inquiry that
could result in a contempt citation
against him. CBS’s suspension of Schorr
pending the outcome of the investigation
gave rise to rumors that, after 23 years
with the network, he might be through.

It was still unclear whether Schorr had
first offered the reportto CBS’s own book
divisions. Some network sources said
Schorr had made such an offer, and found
no interest. But if so, Schorr’s boss knew
nothing about it. “Dan did not discuss
with me any desire to have CBS publish
a book on the report,” said Salant. What-
ever happened at CBS, Schorr evidently
believed the report should become a
book—with a foreword by Schorr. To
avoid any imputation of a personal-profit
motive, he decided that the royalties
could go to the Reporters” Committee, a
group concerned with legal defense and
research for First Amendment cases.

When two members of the executive
board of the Reporters’ Committee asked

Newsweek, March 8, 1976

W,

Susan T McLElhinney—Newsweck

Schorr with Califano: Questions of ethics and a First Amendment question

fellow member Jack Nelson, Washington
bureau chief of The Los Angeles Times,
whether the group should accept the
royalties, he replied, “Hell, yes.” In his
view, he said, publishing a document
that had already been widely reported
was nothing more than what The New
York Times and The Washington Post
had done with paperback editions of the
Pentagon papers. After a telephone poll
of some of its executive-board members,
the committee said it put Schorr in touch
with a lawyer, Peter Tufo, who is also a
director of the company that owns both
the Voice and New York magazine.

Suspicion: As most critics saw it,
Schorr’s condition of payment for the
report—and the committee’s acceptance
of the idea—tainted the issue by raising
suspicions that reporters were benefit-
ing from the sale of state secrets. Said one
reporter: “It probably would have been
better if Schorr had Xeroxed 50 copies of
the report and passed them out free of
charge.” Stung by charges of profiteer-
ing, the committee last week said it had
decided not to accept payment even if
Felker should offer it—and added that its
role consisted only of “putting [Schorr]
in touch with a lawyer so he could make
his own arrangements.” But that was
contradicted by Tufo, who insists he was
representing the committee, not Schorr,
in the search for a publisher.

To many newsmen, Schorr’s choice of -

the Village Voice showed questionable
judgment. The weekly’s anti-Establish-
ment biases are so overt that Schorr’s
action seemed more a political statement
than a journalistic coup. And this aspect
of the affair was compounded when the
Voice splashed the story in red ink
headlines: THE REPORT ON THE CIA
THAT PRESIDENT FORD DOESN'T WANT
YOU TO READ. The Voice was an easy
target for a governmental counterat-
tack—and a paper that other publishers
might be reluctant to defend. Schorr’s

own reputation among his colleagues for
egoism and overly aggressive reporting
may also have cost him support for the
high journalistic principles he espouses.

Nevertheless, the suspension of
Schorr from his reporting duties was
viewed as rough treatment. “I don’t
think Dan Schorr should have been
stripped of his reporting credentials,”
said New York Times managing editor
AM. Rosenthal. “I wouldn’t even have
taken him off his regular beat.” In its
defense, CBS is still paying Schorr’s
salary—and the services of his lawyer,
former White House aide Joseph A.
Califano Jr. Meanwhile Schorr was fac-
ing a serious Congressional inquiry.
Though the ethics committee was em-
powered only to investigate and file a
report, it could recommend a contempt
citation or the removal of his House press
accreditation.

Defense: Last week, a group of thirteen
House liberals came to Schorr’s defense,
saying that although the House voted to
keep the Pike report secret, Schorr “is
not a member of the House and was not
bound by its vote.” By helping to make
the report public, the group added,
Schorr had “performed an act of con-
science for which we commend him.”
Even so, Schorr seemed to be feeling
abandoned in his time of trouble. At the
Press Club gathering, he testily tried to
move the controversy back to where he

thought it belonged. “After you've fin-

ished enjoying all the gossip—and I
wouldn’t want to deprive you of a mo-
ment of that pleasure,” he said, “[you
should realize that] something important
is going on . . . If a body of Congress can
forbid publication of information that has
already escaped its control, then what
can it not forbid? ... What the govern-
ment can do to any journalist, it can do to
every journalist.”

—DAVID GELMAN with ANTHONY MARRO in Washington and

ANN RAY MARTIN in New York

55




