Magazine Says Nixon Aide
Admits Disruption Effort

[ 63072 .
By Carl Bernstein him: that “Dwight Chapin was
and Bob Woodward a person /I reported to . in

Washington Post Staff Writers Washington.”

Time Magazine reported yes-| - Chapin ‘at that. time said
terday that Dwight L. Chapin,|through the White House
President Nixon’s appoint-|press office that the story “is
ments secretary, has “admi‘ted based on hearsay and is funda-
to FBI agents that he had/mentally inaccurate.”
hired” California attorney| Time and The Post have
Donald H. Segretti to disrupt|previously reported that Kalm-
Democratic political cam-bach paid Segretti for his
paigns. work, and The New York

In its latest edition, Time|Times has said Segretti made
says: “Chapin had also- told|at least six telephone calls to
the FBI that Segretti’s pay-{the White House and one to
ment was set by Nixon’s per- Cha_pin’s_, home since March.
sonal attorney, California law-| Time’s account also said “no
yer Herbert Kalmbach.” hard evidence could be devel-

In addition, Time reported oped to support a charge by
that Justice Department .
sources say that “Kalmbach,
too, admitted to FBI agents
that the .money he paid Se-
gretti came from cash kept by
the Committee for the Re |’
election of the President in
the office of its finance chair-
man, Maurice H. Stans.”

On Oct. 15, The Washington
Post reported that Lawrence
Young, 32, another Califcrnia
attorney, had said in a sworn
statement that Segretti told

. WATERGATE, From Al |nial is strictly limited”
‘reportedly had named Halde-
zman in testimony before the
igrand jury investigating the

Jatergate bugging.

Haldeman to
and investigators.
The Post reporters

The Washington Post that H. ]
R. Haldeman, the White House |’
chief of staff, was one of those |.

with control over a fund that |
paid for spying and disrup- -

tion.”

The Post, citing accounts of
grand jury-testimony and in-

formation from federal inves- |-

tigators, reported Wednesday
that Haldeman was one of five
high-ranking presidential asso-
ciates authorized to -approve

payments from the fund.

The

W. Sloan Jr., the former treas-

Post article said Hugh

urer of the Nixon committee,

question of whether he named
the grand jury

See WATERGATE, A10, Col. 1

to the

then

went back to their federal

== The next day Sloan’s attor-
sney denied “unequivocally”
tthat Sloan had named Halde-
gman to the grand jury or any
Hfederal investigators.

. Post reporters then asked
sSloan if Haldeman was indeed
zamong those authorized to ap-
;prove payments from the fund
feven. if he did not tell that to
;::’i}ne grand jury. Sloan declined
#to answer, but said, “Our de-

&

sources and were told that The
Post story was incorrect in
identifying Sloan’s grand jury
testimony as a source of in-
formation on Haldeman’s link
to the fund.

However, these same sources,
who have provided detailed in-
formation on the Watergate in-
vestigation, confirmed once
more that Haldeman was au-

thorized to make payments
from the fund.

One source went so far as to
say, “This is a Haledman oper-
ation,” and that Haldeman had
“insulated” himself, dealing
with the fund through an in-
termediary.

Meanwhile, both Sen.
George McGovern and Vice
President Agnew spoke about
the alleged Haldmen involve-
ment yesterday in separate

television interviews. :
On NBC’s Meet the Press,

McGovern said: “Why haven’t
we had some explanation
about all of this matter from
the President himself? Why
has he declined to appoint an
impartial investigator to look
into this matter ad give the
people all the facts before
election day?”

Agnew said on ABC’s Issues
and Answers that The Post’s
coverage of the Watergate
case was ‘“journalistically re-

prehensible,” and the story
connecting Haldeman with the
fund was “a contrived story
constructed out of two un-
truths attempting to tie this to I
the President.” !

Agnew said the Haldeman'
story was in question because
Sloan’s attorney had denied
that his client named Halde-
man before the grand jury
and because of the reference
to a special fund that has
often beéen called a “secret
fund” by the news media.

“In fact, I deny that there is
any secret fund,” Agnew said.

In August, the General Ac-
counting Office, the investiga-
tive arm of Congress, cited the
existence of a $350,000 cash
fund in the Nixon committee
as a possible violation of the .
law because it was not prop-
erly reported to the govern-
ment as required by a new

campaign finance disclosure
law.




