
91/ 4er lit 
By- Donald Sanders 

Associated Press 

A new broadcasting newsletter says 
a memo it has obtained shows the 
Nixon administration tried to use po. 
litical criticism of reporters to bring 
public television programming closer 
to White House wishes. 

Public Broadcasting Report, an off-
shoot of Television Digest, says the 
plan was to persuade public television 
stations to bring pressure on the Cor-
poration for Public Broadcasting, the 
agency that channels federal money 
to them. 

In a report scheduled for Jrublica-
tion today, the newsletter quotes from ' 
a memo it says. was written in Novem-
ber 1971 to H. R Haldeman, then 
White. House chief of staff, by Clay 
Whitehead, then director of the Office 
of Telecommunications Policy at the 
White House. 

The newsletter says the memo 
sketches a battle plan for encouraging 
speculation about salaries to be paid 

Sander Vanocur and Robert MacNeill' 
and putting out critical stories saying 
"their obvious liberal bias would re-
flect on public TV." 

The memo is quoted as saying, "We 
will -quietly encourage station manag- 
ers • throughout 'the country to put 
pressure on NPACT [National Public 
Affairs Center for Television] and 
CPS to balance their programming or 
risk the possibility of local stations 
not carrying the programming." 

The memo adds, "Public TV sta-
tions throughout the country were un-
happy that once again they were be-
ing given programs from Washington 
and. New York without pakicipating 
iTt'the decision." 	- 

Public Broadcasting Report quoted 
-Whitehead, now president of a Cali-
fornia consulting firm, as saying "we 
never initiated anything like that." 
But he added that Nixon, aides "felt 
public TV was inherently the enemy 
. . It was an enemies mentality I 
faced at OTP. 

"I had spent a lot of time talking to  

people in public TV," Whitehead told 
the newsletter.. "I knew there was a 
lot of 'concern about centralization. 
There were a lot of • off-the-record 
complaints about CPB. Loti of sta-
tions were tremendously annoyed that 
the Vanocur program was , put on . I 
don't think anything in this memo is 
4nconsistent with what we said in pub- 
lic." 

[The Washington Post was unable 
to reach Whitehead yesterday.] 

Vanocur, now with ABC, was 
quoted as saying, "I suspected it was 
true but couldn't prove it. I knew 
something was going on." 

MacNeil, a public TV newsman, 
called the memo "the most literal con-
firmation that they were out to sabo-
,tage a public broadcasting program ... -
The really remarkable thing is that 
enough people stood up at the time... 
Public TV survived more direct on-
slaught from the White House than 
you can imagine happening, and it 
survived intact." 

ressure on Public TV Alleged 


