
MEMORANDUM 

November 13, 1964 

Tb: 	J. Lee Rankin, General Counsel 

From: 	Arthur Marmor 
*.• 

The following memorandum is a brief summAry of the report of the Central 
Intelligence Agency of October 12 and October 24, 1964, entitled "Foreign Press 
Reaction to the Warren Report." 

This survey provides a cross-section of the comments of the leading newspapers 
of nearly all foreign countries except for a significant nuMber in the Far East, 
Middle East, and Africa. Light coverage in the USSR stressed that doubts and 
suspicions had not been allayed. However coverage in Eastern Europe expressed 
strong skepticism, frequently quoting such critics as Lane, Russell, and Buchanan. 
A Yugoslav toted, however, that the reaction of the U. S. and most of the foreign 
press was favorable. The Albanian press, like the Communist Chinese, did not 
mention the Report. 

The press reaction in Western Europe was heavy and varied. Communist and 
pro-Communist papers were sharply critical. While they stressed the conclusion 
that there was no foreign involvement; they charged a "whitewash" of right-wingers 
and fascists. 

The non-Communist press in Western Europe was generally favorable, although 
there were notable exceptions. Austrian dailies noted the absence of surprises 
and raised questions about the "mystery" that remained. Belgian papers accepted 
the findings of the Commission, but one noted that the assassination would still 
be listed among the mysterious deaths of history. Danish organs were skeptical, 
claiming that the Report did not end all doubt. Finnish papers accepted Commission 
findings. In France, a leading independent daily concluded that the truth "with 
all its irrational implications" was found in the Report, but an important moderate 
paper was critical. In Italy, independent and conservative papers approved, a 
Socialist daily disapproved. Dutch papers were factual, one praising the Report. 
Two Portuguese dailies were somewhat critical. Spanish newsmen commented favorably, 

although one right-wing paper called it "hard to believe." The leading liberal 

daily of Sweden and an independent Swiss newspaper praised the Report while non- . 
bommunist papers in West Germany generally accepted its findings. 

In the Far East the Japanese press approved the Report, except for a 
Communist organ. Of the few items available elsewhere in that area, a Cambodian 
daily described the Report as a cover-up, but Malaysian and Thai papers were 

:-factual. Few newspapers in the Near and Middle East commented on the Report 
except the Communists who denounced it. A pro-government Greek organ and a 

1;; naturalist Cyprus paper Vera highly critical. A leading Indian newspaper was •  



e 

- -2- 

objective, and Iranian independent papers were favorable. The non-Communist press 

• of Israel was objective, one leading daily accepting the conclusions. Newspapers 

in Lebanon, Turkey and Pakistan were factual. Iraqi and Jordanian dailies linked 

the assassination to Zionists. Syrian nationalist organs highlighted negative 

reaction to the Report, and the U. A. R. press was critical. 

Most African newspapers included the criticisms of Russell and others as well 

as skeptical French reaction. This occurred in Algeria, Angola, Chad, Congo 

(Leopoldville), Ivory Coast, and the Malagasy Republic. An independent Tunisian 

daily supported the Report, and an opposition party organ in South Africa was 

inclined "to accept it." 

In Latin America the conservative press generally indicated acceptance of 

the Report, although many gave some space to the critics. The Argentine press 

-,:as generally favorable, although a neutralist paper was critical. Important 

Brazilian papers supported the Report but two conservative papers were skeptical. 

A Bolivian conservative organ blamed the Communists but a liberal one accepted 

the Report. The Chilean press divided along political lines, with conservative 

papers favorable and leftist critical. A leading liberal organ in Colombia 

stated that the Report had not answered important questions. Comment in the 

Mex-Ican press was generally unfavorable. The papers of Uruguay Jere objective 

except for pro-Communist criticism. The government-controlled Cuban press was 

hostile. 


