
THE GUARDIAN'S 
KGB TACTICS 

Oleg Gordievsky responds to the character 
assassination launched against him by 

Richard Gott's former colleagues 

I'M USED TO character assassination. It 
is one of the KGB's favourite techniques. 
After I escaped from the USSR in 1985, 
the organisation did everything it could to 
destroy my reputation, particularly with my 
wife and children. But it wasn't really until 
1993, when I was an expert witness at the 
trial of Michael Smith, that I discovered 
that the British are enthusiastic practition-
ers of the black art. Smith was an engineer 
accused of selling secrets to the KGB. 
During the trial, Smith's barrister made a 
sterling attempt to destroy my credibility. 
As a spy, he suggested to the jury, 
Gordievsky is a professional liar. As a 
double agent, he is a professional liar 
twice over. 

Michael Smith was sentenced to 25 
years' imprisonment. The jury was not con-
vinced by his barrister's attacks on me. 
Indeed, they may even have backfired: in 
trying to discredit me, his lawyer simply 
made it obvious that he could not actually 
dispose of the evidence against his client. 

Perhaps one should not be too hard on 
Smith's lawyer. Character assassination 
seems to be as routine within the English 
bar as it is within the KGB. But it has been 
both surprising and disappointing to me to 
watch a newspaper as respected as the 
Guardian resort to the same technique in 

the wake of The Spectator's naming of 
Richard Gott, their former features editor, 
as a KGB agent of influence. 

In the paper's favour, it must be said 
that it was clearly a strategy of last 
resort. They could not deny the facts 
about Gott, for he himself admitted tak-
ing cash — 'red gold' — from the KGB. 
So they attacked me instead. 

What was depressing was the low quality 
of the journalism on which the attacks 
were based. Richard Norton-Taylor and 
Alan Rusbridger (the paper's deputy edi-
tor) 'discovered' that my agent was negoti-
ating for the sale of my book with the 
Sunday Times, and proceeded to imply 
that this showed I must be corrupt. I hope 
they will apply the same standard to every 
other author who wishes to receive some 
financial reward for his work. I am sure 
that, should Norton-Taylor or Rusbridger 
write a book, they will refuse to accept a 
penny from anyone in recompense. 

When it came to 'proof' that I continu-
ously contradict myself — a charge which 
was central to their allegation that I am 
unreliable — the Guardian's journalists 
relied entirely on quotations attributed to 
me by other newspapers. As they will 
know, this is not a dependable way of get-
ting at the truth. They did not call me to 

il 

4 THE SPECTATOR 14 January 1995 

check whether I had said any of the things 
which others reported me as saying. I 
would have been happy to write an article 
for them, which they could have picked 
apart as much as they pleased — but I was 
never asked. 

So let me set the record straight. There 
was a circle of British KGB contacts, and in 
that sense the so-called KGB list certainly 
exists. When asked by journalists, I said 
that I hoped to be able to identify 24 such 
contacts in my book — but I added that 
these people were emphatically not KGB 
agents. They were simply individuals who 
attended KGB functions and met KGB 
officers or Russian diplomats — which is 
neither a legal nor a moral crime. It is also 
not news, which may be why no one report-
ed what I said accurately. There are only a 
very few British individuals who fall into 
the entirely different class of people who 
knowingly accepted money from the KGB, 
and who can be termed KGB agents. And, 
no, I did not tell Alasdair Palmer that 
Richard Gott was one of them. Somewhat 
to my irritation, he guessed from hints I 
had unthinkingly given him over a period 
of years. 

In the Seventies and Eighties, KGB offi-
cers operating in the West gave their 
agents appropriately sinister-sounding 
pseudonyms. They had thick files stuffed 
with long reports from their controlling 
officers. The quality of their information 
was usually utterly insignificant. But that 
did not deter KGB officers from enthusias-
tically claiming their work was of the first 
importance to the Soviet Union's struggle 
to shape public opinion in the West. It 
would have been embarrassing for the 
KGB to admit how little they had really 
achieved. So officers inflated the signifi-
cance of every tiny titbit they picked up. It 
boosted their careers, and made them and 
the KGB apparatus feel important. The 
Guardian attempted to portray my com-
ments to that effect as an irreconcilable 
contradiction. In reality, it is simply the dif-
ference between the objective value of 
what the agents provided and the exagger-
ated view the KGB had of its significance. 

The Guardian's writers also attacked 
KGB: The Inside Story, the book I wrote 
with Dr Christopher Andrew. Richard Nor-
ton-Taylor, the Guardian's specialist on 
intelligence matters, knows perfectly well 
that the critical response to the book was 
overwhelmingly positive. Yet he and Alan 
Rusbridger chose to ignore it all, and to 
concentrate only on the hostile reviews, the 
number of which was amazingly small, con-
sidering the controversial nature of the 
material. In pointing out that the Rosen-
bergs had spied for the KGB, and that 
Harry Hopkins had been so close to Stalin 
that he had been regarded as an agent of 
influence by the Kremlin, we attacked 
some of the most treasured icons of the 
American Left. No wonder they attacked 
the book. Unfortunately for them, our 
book's allegations about Hopkins and the 



Rosenbergs have since been confirmed by a 
series of Russian publications. As far as I 
am concerned, the best testament to the 
reliability of the book is that it has become 
the standard text for the FBI on KGB 
operations. The same cannot be said of 
Arthur Schlesinger's work on the 
subject, or even that of Professor Michael 
Howard. 

But the criticism which exposed the 
sloppiness of Rusbridger and Norton-Tay-
lor's work most completely was the way 
they handled my identification of John 
Cairncross as the Fifth Man in the Cam-
bridge spy ring: Norton-Taylor and Rus-
bridger implied that because I 'conceded' I 
was not in possession of documents which 
proved it, my identification was without 
foundation. It is not easy to smuggle out 
documents when you are escaping from 
house arrest by the KGB; but the issue of 
documentary proof is as irrelevant in 
Cairncross's case as it is in Gott's, because 
like Richard Gott — who admitted he 
`took red gold' — John Cairncross admit-
ted he was guilty as charged when con-
fronted with the facts. Yuri Modin, the 
KGB officer who ran the Cambridge Five, 
named Cairncross as the Fifth Man in his 
book on the Five. I think he is better 
placed than Rusbridger and Norton-Taylor 
to know the truth. But because admitting 
that would mean admitting that I had got 

5 ..1-4-1 vvi 

6.,(1Y14.6e 

it right, Rusbridger and Norton-Taylor 
prefer to conclude that Modin was `engag-
ing in deliberate obfuscation' after being 
'lured by hard currency' to 'trickle out 
spicy tales'. I find it extraordinary that 
they fail to remember that less than three 
months ago the Guardian itself paid good 
money to Mr Modin, when it published an 
extract from his book, under the heading 
`Yuri Modin, KGB minder for Britain's 
traitors, finally blows the whistle on John 
Cairncross'. 

The Guardian has also insinuated that I 
have a grudge against the paper, but that 
is simply not true. I have nothing at all 
against the Guardian, Ever since Malcolm 
Muggeridge's coverage of the Stalin-
induced famines in the Soviet Union -
his was the best, if not the only, serious 
and accurate journalism in this country on 
the subject — the paper has commanded 
the greatest respect amongst intellectual 
Russians who know anything at all about 
Britain. 

It is also to the Guardian's everlasting 
credit that when the KGB organised a trip 
to Moscow for the paper's top journalists 
in 1983, the result was a total fiasco. Igor 
Titov, the KGB's senior officer in London, 
had pressed the International Department 
of the Central Committee to allow such a 
trip, after Richard Gott had suggested the 
idea to him. So Titov persuaded the Cen- 

tral Committee to grant visas and to pro-
vide appropriate cover — which as far as I 
can remember consisted in claiming that 
the journalists were being invited by the 
Novosti Press Agency. The journalists 
arrived in Moscow — Gott, Alan Rus-
bridger and Polly Toynbee amongst them. 
The Central Committee eagerly awaited 
their articles. They were a terrible disap-
pointment, far worse than expected -
mostly very negative, to the effect that the 
Soviet Union was far more dismal than 
they had thought possible. 

The Central Committee was furious. Sur-
prisingly, Gott's reputation hardly suffered 
at ail. It was thought that he couldn't control 
what his people said — Britain, after all, had 
a free press. All the blame fell on Titov. He 
was attacked for his stupidity in thinking 
that the result of the trip would be anything 
more than what the Central Committee saw 
as a stream of anti-Soviet propaganda. 

The Guardian has never been a knowing 
conduit for KGB propaganda. But who 
benefits from the Guardian's relentless 
attacks on me? I sometimes think the KGB 
must be the hidden hand behind it all — it 
has been so similar to the kind of thing 
they do. But I must stop, because that, of 
course, would be as false and paranoid an 
interpretation as the Guardian's seeing the 
hand of British secret services behind the 
exposure of Richard Gott. 

16 THE SPECTATOR 14 January E995 


