
INTERNATIONAL MONETARY FUND 

4,0ft atilt ca,,, 

ra.4.,:k• 

44..te 

-tr 101.01 A— L't 

C■,̂ 14 

-(4 

.i.'■- ••••,•:.••••••••••,;;.,..'1  •••1;,, 	4." 
, 

Ian S. McDonald 

• _ • .• 	 ' 
• 's 

,:us• 

edo. 



The news media gave low-key coverage to a civil 

jury's finding that the Rev. Martin Luther King jr. 

had been killed in a government plot— 

perhaps for good reason. 

A FTER LISTENING OVER THE 

span of a month to more 
than 70 witnesses testify 
on the assassination of 
the Rev. Martin Luther 

King Jr., a Memphis civil jury took lit-

tle more than an hour to deliver an 

eye-popping verdict: The civil rights 

leader was murdered by a conspiracy 

that involved a local businessman and 

the U.S. government—and possibly the 

U.S. military, intelligence agents, the 

Memphis police and mobsters. 
Returning its verdict in a wrongful 

death case brought by King's relatives, 

the jury found that the official govern- 

played their breaking stories on the 

verdict inside their "A" sections, 

though the New York Times did follow 

up December 10 with a front-page 

analysis quoting a King family mem-

ber and critics of the civil trial. 
Newsweek and Time magazines ig-

nored the decision, although the online 

Time Daily published a three-para-

graph brief on it December 9. U.S. News 

& World Report carried a five-para-
graph story on the verdict December 20. 

CBS, ABC, NBC and Fox News all 

reported briefly on the outcome. CNN 

gave it a bit more exposure, with 

reports on December 8 and 9, says 

A Conspiracy of 
ment account—that King was slain by 

a lone triggerman, James Earl Ray—

didn't add up. The jury• found Loyd 

Jowers, a former Memphis restaurant 

owner who had said in a 1993 inter-

view that he helped plan and carry out 

the assassination, liable for King's 

death. It awarded the King family the 

$100 it was seeking, which the family 

donated to charity. 
People in the government con-

spired to kill King, lied about it and 

pinned the murder on an innocent 
dupe who rotted for nearly 30 years in 

prison, the December 8 verdict essen-

tially said. A huge, front-page story? 
As it turned out, no. 
Major newspapers, such as the 

New York Times, Washington Post, 

Los Angeles Times and USA Today, 

David Bittler, a spokesman in Atlanta. 
The day the verdict came in, and 

the following day, several journalists 

working at various news outlets who 

were asked what they thought of the 

decision replied, "What verdict?" 
"Most people didn't even know this 

trial was going on," says King family 

attorney William F. Pepper, who had 

represented Ray during the last decade 

of his life. "This is a verdict that 

changes history, and [the mainstream 

press] effectively blacked it out." 
Two journalism academics who are 

African American agreed with Pepper 

that the verdict did not get the cover-
age it deserved. "It was like a blip on 

the screen" for the general press, says 

Keith Hilton, assistant professor of 

communication at the University of  

the Pacific in Stockton, California. He 

says the African American press gave 

the case much more attention. Jet 

magazine, for instance, put the verdict 

at the top of its national report in its 

December 27 issue. 
Paul Delaney, director of the Cen-

ter for the Study of Race and Media at 

Howard University, agrees the general 

press "practically ignored" the suit. 

But blacks expected that, he says. "It 

is believed the mainstream press does 

not pay attention to the serious prob-

lems in our community." 
Leonard Steinhorn, a professor of 

gentmunication at American Universi- 

ty in Washington, D.C., cited other 

possible reasons for the lack of inter-

est: "I think there's a certain 'conspir-

acy fatigue' on the part of many jour- 

60 
American Journalism Review 



iknce? By Ruben Castaneda 

nalists and editors," says Steinhorn, 
who is white. "I think some of the 
judgments on this story were molded 
by that, and a desire to protect the 
King family from being seen as look-
ing for something that's not there." 

Why did the civil case—which 
marked the first time evidence in 
King's murder had been heard in a 
trial—fail to resonate with news edi-
tors and producers? 

Some large-newspaper  e ditors 
expressed a lack of confidence in the 
way the case was conducted. "This was 
a trial that seemed, to put it politely, 
lacking in rigor," was how Bill Keller, 
managing editor of the New York 
Times, characterized it. 

Others noted this wasn't a crimi-
nal trial, with a finding of guilt or  

innocence, and that the proceedings 
did not lay responsibility at the feet of 
specific people. "It's a real tough one. 
You don't want to make it look like 
you're hiding important news," yet you 
don't want to give a verdict more cred-
ibility than it deserves, says Leo 
Wolinsky, executive editor at the Los 
Angeles Times. 

In turn, some editors at mid-size to 
small papers said the lack of interest by 
the national press influenced their deci-
sions not to give the story greater play. 

"We were left looking at what 
seemed like a very significant story, 
with very little context," says Ken 
Brusic, executive editor of the Orange 
County Register. 

That story was put in motion more 
than three decades ago. 

Dexter King addressed the media after 
the civil trial verdict, which said his 
father was the victim of a murder conspir-
acy. Seated are the Rev. Bernice King (left) 
and Coretta Scott King. 

(1)
N APRIL 4, 1968, KING 
was killed by a single 
rifle shot to the head as 
he stood on the balcony 
of the Lorraine Motel 

in Memphis, where he was to make a 
speech to sanitation workers. Memphis 
police and the FBI investigated and 
named Ray, a longtime petty crook, the 
primary suspect. Their conclusion was 
based on a bundle of incriminating evi- 
dence, including the finding of the 
alleged murder weapon with Ray's fin-
gerprints on it outside a nearby busi- 
ness shortly after the slaying. Ray was 
arrested in London in June 1968, and 
pleaded guilty to the slaying in March 
1969—a plea he recanted three days 
later, saying his attorney had convinced 
him he would get the death penalty if 
he didn't make the plea. Ray tried for 
nearly 30 years to get a trial, but state 
and federal courts turned down his 
eight applications because his plea was 
binding. 

The government's theory was that 
Ray, who had checked into a rooming 
house across from the Lorraine Motel 
shortly before the assassination, fired a 
single fatal shot from a common-area 
bathroom, stopped to wrap the murder 
weapon and other incriminating evi-
dence in a blanket, then dropped the 
bundle at the doorstep of a nearby busi- 
ness as he escaped, undetected, amid 
scores of police officers who descended 
on the scene. A mark in a windowsill in 
a bathroom in the rooming house was 
"consistent" with a rifle mark, investiga-
tors said. 

Questions were raised about this 
official account from the beginning. A 
number of researchers, such as Harold 
Weisberg, a former Senate investigator 
and author of a book on the King case 
titled "Frame-Up," have detailed weak-
nesses in the case against Ray, who died 

March 2000 	 61 



in prison of liver disease in April 1998. 
Among the weaknesses: No eyewit-

ness saw Ray commit the shooting. No 

firearms examination conclusively tied 

the alleged murder weapon to the slug 

that killed King. Ray had no docu-

mented expertise as a marksman and 

had never shot anyone other than him-
self—accidentally, in the foot—Pepper 

says. 
Through a Freedom of Information 

Act request, Weisberg in 1976 obtained 

government documents revealing that 

the FBI's own tests showed no gunpow-

der residue on the windowsill. 
Charles Stephens, a key government 

witness who allegedly identified Ray as 

the man who ran from the rooming 

house moments after the shot was fired, 

was in a drunken stupor when the 

assassination occurred and couldn't 

identify the assailant, a House commit-

tee that investigated the assassination 

in 1977 and 1978 determined. The fed-

eral government relied on Stephens' 

"identification" to extradite Ray from 

London. (However, the House commit-
tee determined that Ray was the killer 

and that he may have been part of a con-
spiracy—though not one involving the 

government.) 
In a 1997 TV interview with ABC's 

`Turning Point," Earl Caldwell, a former 
New York Times reporter who was at 
the Lorraine Motel when the assassina-

tion occurred, raised additional ques-

tions when he said he saw a figure com-

ing out of a crouch in some bushes near 

the rooming house. In the interview, 

Caldwell said at least six people saw the 

man, and some saw a rifle. No investi-

gator ever spoke to him, Caldwell said. 
(But in the same program, Pepper, who 
wrote a book alleging an Army sniper 

team was prepared to kill King, took a 

credibility hit when a former member of 

that team, whom Pepper had said was 

dead, was introduced to him by host For-

rest Sawyer. The former officer denied 

being part of any plot against King.) 
In a televised meeting that same 

year, Dexter King, son of the slain 

leader, shook hands with Ray and said 

he believed Ray's assertions of inno-

cence. The King family filed its wrongful 
death civil suit against Jowers and 

unknown co-conspirators in October 
1998 in Shelby County, where the assas-
sination occurred. The lawsuit alleged, 

and the King family believes, that Ray 

was manipulated by an agent of the gov-
ernment to buy a rifle that would be 

traced to him and was persuaded to 

check into the rooming house from 

where the fatal shot was allegedly fired. 

At the behest of the King family, the 

Justice Department in 1998 opened a 

"limited" investigation into the murder. 

But Deputy Attorney General Eric H. 

Holder Jr. said in an interview after the 

December civil verdict that he did not 

expect the Justice probe to result in 

criminal prosecutions. 

THOUGH NUMEROUS QUES-

Eons have hung over the 
King case since the slay-
ing, several editors at 
large newspapers—who 

helped determine what kind of play the 

December verdict got in their papers—
acknowledged they knew little or noth-

ing about the details of the case. 
These editors outlined a number of 

reasons why the verdict didn't crack the 

front page or spark larger investigative 
pieces, including the fact that the suit 

was a civil matter, for which a lower bur-

den of proof is required than in criminal 

cases, and their lack of confidence in the 
way the trial was conducted. (For 

instance, there were inconsis-
tencies over the years in Jow-
ers' statements about his role 
in the slaying. What he told 
police at the time of the assas-
sination did not jibe with what 
he told ABC newsman Sam 
Donaldson, Donaldson point-
ed out during their 1993 
"PrimeTime Live" interview. 
Portions of that interview and 
a later deposition were read 
into the civil trial record. But 
because Jowers was ill, he was 
unable to testify to explain the 
conflicting statements.) 

At the L.A. Times, editors 
discussed whether to put the 
verdict on page one, but ultimately 

played the story—written by a reporter 

out of Chicago—on A24. "We felt that if 

we put this on page one, we'd be send-

ing a message that this thing was 

wrapped up and the trial would change 

history books," says Executive Editor 

Wolinsky. 
The following day, the LA. Times 

ran a column in its Metro section, writ-

ten by Earl Ofari Hutchinson, a free-

lance writer and author of the book, 
"The Crisis in Black and Black." 
Hutchinson's column made it clear he 
didn't think the issue was wrapped up. 
He said the Memphis jury "didn't uncov-

er any hard proof that the government, 
racist groups or organized crime figures 

directly ordered King's murder." But 

Hutchinson called for the FBI to open its 

sealed files on King and for an indepen- 

dent probe. A probe, the writer said. 

"might at least allay some of the linger-

ing suspicions that government agen-

cies didn't tell the complete truth." 

Hutchinson's column was published in 

a number of other newspapers, includ-

ing the Des Moines Register, the Fort 

Worth Star-Telegram and Newsday. 
The Washington Post played its ver-

dict story on A8, though it was high-
lighted in a key on the front page. "It 

was a very, very heavy news day," says 

Milton Coleman, the deputy managing 

editor who was in charge of the Decem-

ber 9 front page. Coleman listed some of 

the stories that did make the front that 

day: resumption of the Israeli-Syrian 

peace talks, the arrest of a Russian 

diplomat accused of spying, the second 

part of a series on Latin America, and 

the suspension of a city official in con-
nection with a Post investigation of a 

series of deaths in District group homes 

for the mentally retarded. 
"It was hard to gauge the implica-

tions of the verdict, because it was a 

civil trial," Coleman says. 
The Post later carried letters to the 

editor from Pepper and another man, 

arguing the trial and verdict should 

have received greater coverage. But the 

Post joined other papers, including the 

Providence Journal, in running editori-

als dismissing the civil verdict as lack-

ing credibility. 
Keller, managing editor of the New 

York Times, was openly derisive when 
asked about the trial: "No offense to 

the jurors of Memphis, it was kind of 
like winning a verdict from Judge 
Judy and then proclaiming yourself 
vindicated." The Times played its ver-

dict story on A25. 
Keller noted that hearsay evi-

dence—testimony by witnesses relat-

ing what they heard someone else 

say—was allowed. 

 

Attorney 
William 
Pepper 
argued 
Loyd lowers 
and the 
government 
conspired in 
the murder 
of the Rev. 
Martin Luther 
King Jr. 

0 
0 
a 

 

62 	
American Journalism Review 



A Lexis-Nexis search of mentions in November and December of the Martin Luther King Jr. civil 

trial found that the Washington Post, New York Times and Los Angeles Times published at least 17 news stories, editorials 
and other commentary among them. Here's how those three played the story: 

The Washington Post 
Four news stories—

two before the verdict, two after, 
none Al 

► one editorial 
► one column 

► one op-ed piece 
► two letters to the editor 

The New York Times 
► Four news stories— 

one before the verdict, three after, 
one Al 

► one op-ed 
► one letter to the editor 

The Los Angeles Times 
► One news story— 

after the verdict, not Al 
► one column 

(Hearsay evidence is generally not 
admissable in civil and criminal trials, 
but there are many exceptions to this 
rule.) 

Editors at smaller papers said the 
national media's lack of interest influ-
enced their decisions to play down the 
story. The San Diego Union-Tribune 
published about 12 inches on the verdict 
on A10. "I think the symbolic nature of 
the case led the wire editors to decide 
that play was appropriate," says Lora 
Cicalo, news editor at the paper. "The 
suit itself was symbolic; it wasn't about 
recovering damages or finding the par-
ties responsible for the assassination." 

Orange County Register editors did 
not know what to make of the verdict, 
since the trial had not been reported 
widely in the national press, says Exec-
utive Editor Brusic, "It seemed to come 
out of nowhere for us," he says. But 
because the decision seemed important, 
the Register ran a 270-word wire story 
on it December 9 on its front page, Bru-
sic says, and published a graphic detail-
ing key events and dates in the King 
saga on page Al9 that same day. 

Some editors, such as Wolinsky, say 
the verdict and trial did not merit 
greater coverage because the trial did 
not lay responsibility at the feet of any 
specific people. In fact, names were 
named in the civil trial. 

In the ABC interview read into the 
record, Jowers said he helped arrange 
the slaying at the behest of Frank Lib-
erto, a Memphis produce dealer with 
alleged mob ties. Liberto is now dead. 
Jowers said he received about $100,000 
in a produce box to give to a man he 
knew as "Raoul." (Ray maintained until 
he died a man named Raoul told him to 
be in Memphis the day of the slaying.) 

Raoul later gave Jowers a rifle to 
hold, Jowers said in the interview with 
ABC's Donaldson. Jowers did not name 
the shooter in that interview, because he 
had not been granted immunity from 
prosecution. 

Jowers would later tell his lawyer 
and Pepper—according to a 1998 Shel-
by County District Attorney General 
Office report—that on the day of King's 
murder, he gave the rifle to a Memphis 
police officer. 

Pepper told the jurors that after 
King was shot, the officer, who is also 
now dead, gave Jowers the still-smoking 
gun, which Jowers handed back to 
Raoul. An Army sniper team was at the 
scene prepared to kill King if the first 
shooter failed, Pepper said. 

A number of witnesses in the civil 
trial provided other provocative, direct 
testimony, including Carthel Weeden, 
the former captain of the fire station 
that looked out onto the Lorraine Motel. 
Weeden testified that hours before the 
assassination, he took two Army pho-
tographers to the roof of the station, at 
their request, so that they could take 
pictures of the day's events. 

Yet, Pepper said, photographs of the 
assassination have been buried in the 
Pentagon for more than 30 years. "It is 
there and it is hidden; as it was hidden 
from this jury, it is hidden from the 
American people," the attorney said in 
closing arguments. 

The Shelby County district attorney, 
the Memphis police, the Army, FBI and 
CIA have consistently said they were 
not part of any plot to kill King. 

HE NEW YORK TIMES' 
Keller says trying to 
defend coverage about the 
King case is next to use-
less, because "there are a 

lot of people on both sides [of the issue] 
who are not going to be persuaded, no 

Testimony Excerpts Online 

The King family has posted large 
portions of the civil trial testimony 

on The King Center Web site, at 
www. thekingcenter. corn . 

matter what evidence is brought out. 
"It's kind of a hopeless subject to 

talk about," Keller continues, "since the 
conspiracy theorists say the news 
media [are] under the control of the gov-
ernment and the CIA." 

Indeed, Pepper argued at the trial 
that King was targeted because he was 
speaking out against the Vietnam War, 
which was generating big bucks for Pen-
tagon contractors. Pepper says he 
believes the trial got short shrift in part 
because the government and its intelli-
gence agencies have a network of strate-
gic contacts in the American press, and 
journalists do not want to antagonize 
government sources or advertisers. 

Journalism academics and editors 
took issue with Pepper's assessment 
that some journalists would pull their 
punches on an important story to 
remain cozy with government sources. 

"I don't think the CIA goes to its 
Rolodex and pulls strings like that," 
says Delaney, the race and media spe-
cialist at Howard University. "If some-
thing like that happened and it got out, 
the newsroom would be up in arms." 
But, he added, "I do think there is a 
knee-jerk reaction against stories 
involving allegations of abuses by intel-
ligence agencies." 

The Orange County Register's Bru-
sic says Pepper is both right and wrong. 
"I think he's right in saying there's gen-
erally a negative approach to these 
kinds of stories.... Unless it is a story 
that is being played strongly by the 
major players, we don't tend to take it as 
seriously. The lone voices don't get 
heard." 

But, Brusic says, "I think he's 
wrong in saying reporters don't want 
to antagonize the federal government. 
I think reporters are quite willing to 
antagonize institutions [in pursuing 
stories]. Editors are, too." • 

Ruben Castaneda covers courts in 
Maryland for the Washington Post. 

March 2000 	 83 


