
Sorry, two papers did not go far enough. Howard granted to keep this from the second, ''Tot knowing if you want it, .1 send and ask return when finished. 	hurry. Wilbt#09"6 
For his own reasons — he submitted his book to the Univ. Perna Press a year ago, they gave it to Tink Thampson to read and link made some suggestions, including that Cyril be asked to read all medical refer-ences — Howard has gone over all my Cyril files. I had forgotten all the earlier ones. Too bad I did. They establish consistency and flexibility, rolling with the prevail-ing situation, and incredible things he then wrote. I don't know what he will take. be whatever he wants. He finished_ with the clippings of the 1972 stuff and wants them. When he copies, he'll make a set for you and send to you. He'll hold my originals until he knows the dupes have been received. -BW 1/9/75 



Edward W. Ball left, and Georgi Champion Jr. are part 
of a group seeking Post-Newsweek TV licenses in Fla. 

j 
A 6 . 	Tuesday, Tan.9, 1973  THE WASHINGTON POST 

Challenge to Post's TV 
By Jules Witcover 

Washington Poet Staff Writer 

By closing time on Jan. 2 
at the Federal Communical 
tions Commission, four chal- 
lenges to two television 
channel license renewals 
had met the appointed dead- 
line. Together, they soon 
provoked reverberations 
throughout the nation's po-
litical, TV and news com-
munities. 

Three of the applications 
.sought to take over owner-
:ship of WJXT-TV, Channel 4 
in Jacksonville, Fla., and the 
fourth challenged WPLG-

ITV, Channel 10 in Miami. 
Both stations are owned by 

:the Post-Newsweek Stations, 
:Florida, Inc., a subsidiary of 
7The Washington Post Com-
pany. 

The question raised in po-
litical and news media cir-
cles about the four chal-

-lenges was simple enough: 
Were they symptoins of A 

political vendetta against a 
newspaper corporation that 
was in disfavor with the 
Nixon administration? 

The 	question , was 
*prompted by several consid-
",erations. 

First, in the past four 
years only 11 other takeover 
challenges had been 'filed 
with the FCC against any of 

:the 701 licensed commercial 
-TV stations in the United 
States. (Many other protests 
against the relicensing of 
stations have been filed in 

,that period.) 
Second, the only TV chan-

.nels in Florida subjected to 
`challenges this year were 
the two owned by the Post-
Newsweek Stations; the 
-other 34 commercial than-
*nets in the state were un-
challenged. 

Third, the Florida chal-
lengers included several in-
dividuals who had achieved 

political prominence, mostly 
with some ties to the Nixon 
:administration. 

One of the principals in 
Jacksonville was George 
Champion Jr., Florida fi-
nance chairman In the 1972 
re-election campaign of 
President Nixon. 

Heading another Jackson-
:Ville group was Fitzhugh K. 
Powell, northeastern Florida 
coordinator for the 1972 
presidential campaign of  

challenging group included 
Anderson and W. Sloan Mc-
Crea, an old business part-
ner of Rebozo. The applica-
tion later was withdrawn, 
with the Post-Newsweek Sta-
tions agreeing to pay the 
challengers $67,000 in legal 
fees. 	- 

The qtrestions of possible 
administration involvement 
raised by the four Florida 
challenges brought quick de. 
nials from the challenging 
applicants. To inquiries 
from wire-service reporters 
and later in interviews with 
The Post, representatives of 
all four challenging groups 
stated categorically that 
there was no connection be-
tween their applications and 
the White House, and no di-
rection of any kind from the 
Nixon administration. Zie-
gler, at the White House, 
made a similar denial. 

Champion, the t Nixon 
fund-raiser in Florida, said, 
"I• Would never tell him (the 
President) that we are mak-
ing an application. My 
friendship would never en-
ter into it." 

Claughton, who lent his 
home to Agnew, told The 
Post he had met the Vice 
President only once before, 
when he served as volunteer 
crew on a yacht on which a 
surprise birthday party was 
held for Agnew in 1969. 

His home was selected for 
Agnew from a pool of 
homes volunteered by Mi-
ami-area Republicans, he 
said. His, only contact with 

Agnew, during the conven,'., 
tion was on the tennis court, 
at which time nothing about 
television was ^ discussed,' 
Claughton said, and he has 
not seen or talked to the 
Vie421V051944440! 	, 

The speculation of Nixon 
administration' involvement ' 
was fanned, however, with 
disclosure inliiitml; 
day that Glenn J. Sedam 
general counsel of the Coin- 
mittee for the Re-election .of 
the President and currently 
deputy general ,,counsel 

,4973'1.:Preiltiontiak 4naU-
guril -‘„COmMittee,4... ,WIS ' in 
Jacksonville 	26 in- 

"- sicticting:,Owill; VhasnPlon 
and other local imsinetemen 
on how to go'aboat challeng-
ing the WJXT-TV federal l ; 
cane reneWal: 
• Sedam has told The Post 

.by 
Powell at the,, stiggestiori of 

'a mutual friend, to inquire 
whether: he as a private law!. 

..2'yer,z-Would be interested in 
:presenting L his group in 
applying for '.the,VFGC  
tense. 	„`•  

Because he did not know 
what he would be doing af-: 
ter the ..inaugUral, Sedain 
said, he referred Powell to 
his old law firth, Steptoe 
and Johnson-  in Washington. 
"It was a . normal referral," 
Sedam said.. 

Subsequently, Sedam 
said, Herbert E. 'Forrest of 
his old firm asked him to go 
to Jacksonville "to meet the 
grout)" and he did, but there 
were no political implica-
tions in the trip.  

"Anyone there could tell 
you the lawyers emphasized 
this kind of thing is done on 
pleadings with the FCC and 
tried that way," Sedam said. 
"There was nothing political 
'about it and it was empha-
sized there could be no con-

. versations 'with' senators or' 
congressmen or ex parte 
conversations with the 
FCC.' 

The meeting in queition 
took place on the night after 
Christmas in the American 
Suite of the Robert , Meyer 
Hotel. Out of, the private 
meeting several days later 
came not one but two fOrmal 
applications .1.- challenging 
WJXT-TV, one by Powell's 
group and another by.Cham-
pion and two associates, Ed-
ward W.,Ball,-  trustee of ea-
tate of 'Alfred 'I. 'Ihtliont,:. 

.,, 
Gov. George- C. Wallace of week station in' Miami. The 
Alabama.  

In the Miami challenge, 
the principals included 
Cromwell A. Anderson and 
Michael Weintraub, law 
partners of • former 
George Si-lathers (D-Fla.): 
Smathers, a friend of Presi-
dents Kennedy and Johnson, 
was the man who introduced 
then-Sen. Richard M. Nixon 
to C,G. (Bebe) Rebozo of 
Key Biscayne, who became 
Mr. Nixon's closest personal 
friend. 	• 

Another . in • the . Miami 
challenge was Edward N. 
Claughon Jr., who had lent 
his Coral Gables home to 
Vice President Agnew dur-
ing the 1972 Republican Na-
tional Coniention. 

The challenges emerged 
against a background of con-
flict between The Post and 
the Nixon administration. 
The Post, for several years, 
had been a specific target of 
Vice President Agnew. 

White House press secre-
tary Roland L. Ziegler on 
several occasions had de-
nounced the The Post for its 
reporting of the Watergate 
political espionage affair. 
And' just a few days ago, 
one of The Post's reporters, 
Dorothy McCardle, had 
been barred froth covering 
several White House social 
events. 

In early 1970, on the heels 
of an Agnew speech that 
took The Post to task for its 
ownership of radio and tele-
vision stations, a challenge 
was filed to the Post-News- 



• t • 

ions Raises Issue of: Politics 
and Raymond K. Mason, 
president of the Charter 
Corporation. 

According to a participant 
in the meeting who insisted 
on anonymity, Sedam and 
the other lawyers did indeed 
stress that there could be no 
political implications or the 
application "would be auto-
matically ruled out." 

"Sedam and the others 
kept saying it can't be any-
thing political," this partici-
pant told the Post, "and yet 
you're sitting there and here 
was a guy with that kind of 
reputation, as an important 
administration man. It was a 
political deal to begin with. 
There was no question in 
my mind it was." 

Sedam, advised by The 
PoSt of this comment, 
replied: "That's silly. If you 
talk to any number of the 
people who were there, I'm 
sure they would tell you 
quite the opposite impres-
sion was attempted to be 
given. I suppose anybody 
can read anything they want 
into anything. I wish my 
presence did have that im-
pac,, but it doesn't." 

Though the Jacksonville 
case involves three separate 
challenge applications, there 
is evidence the original in-
tent was to have only one, 
representing all elements of 
the essentially conservative 
community opposed to 
WJXT-TV, which has won a 

' wide reputation as an ag-
gressive, politically liberal 
news operation. 

Powell, in an attempt to 
build a financially solid ap-
plicant group, contacted 
Champion, Ball and Mason 
before the Dec. 26 meeting, 
and also held a Dec. 22 
meeting with other prospec-
tive partners to lay the 
groundwork for the applica-
tion. 

According to one of those 
present at the Dec. 26 meet-

' ing, an open split developed 
between Powell and the 
Champion-Ball-Mason group 
over how stock in the new 
enterprise would be divided, 
and over the legal fee to be 
paid to Steptoe and John-
son. 

Ball, this source said, at 
one point charged that Pow-
ell had misled him about the 
stock division and Ball 
erupted when advised by 

Powell that the Washington 
law firm's fee for carrying 
the ease to the Supreme 
Court if necessary would be 
$250,000. 

Ball, along with Champion 
and Mason, finally walked 
out of the meeting and se-
veral days later they submit-
ted their own application 
for the Channel 4 franchise 
under the name Florida Tel- 
evision Broadcasting Co. 
The Powell group is called 
Trans Florida Television 

The third group, St. Johns 
Broadcasting Co., consists of 
Edward L. Baker, a Jackson-
ville banker and real estate 
man, Winthrop Bancroft, an 
investment banker, and 
George D. Auchter III, a 
contractor. Baker said his 
group is unrelated to the 
other two. 

The law firm representing 
this group, Welch and Mor-
gan of Washington, also Is 
representing the Anderson 
group in Miami, Tropical 
Florida Broadcasting Co. 
Both Baker and Anderson 
said there is no relationship 
between. the Jacksonville 
and Miami applications. 

In the four applications to 
the FCC, the challengers 
make one common argu-
ment against the Post-News-
week stations — that local 
ownership would better 
serve the community. 

But there is evidence that 
the 'editorial policy of the'  
two stations and their re-
cords as aggressive investi-
gators of local governmental 
and business irregularities, 
in Jacksonville particularly, 
are at the core of the chal-
lenges. 

Prior to submission of his 
group's application, Powell 
filed a petition with the 
FCC to deny WJXT's three-
year relicensing, charging 
the station "consistently and 
flagrantly, for the past three 
or more years has editorial-
ized and slanted its news 
coverage." 

The station, it said, "has 
deliberately broadcast and 
editorialized upon sensitive 
social questions that are 
prone to couse strife and 
with intended malice, as-
saults the personal charac-
ter and reputation of vari-
ous persons in the commu-
nity. . ." 

WJXT is the television 
station whose reporter in 
1970 first uncovered the 1948 
segregationist speech of G. 
Harrold . Carswell that 
proved to be a major factor 
in his rejection by the Sen-
ate as a Nixon appointee to 
the Supreme Court. 

In 196§, the station's in-
vestigation of local gover- 
ment corruption led 'to the 
indictment of 10 city and 
county officials on charges 
of grand larceny and brib- 
ery. More recently, its series 
on inadequate railroad 
crossing signals led to adop- 
tion of a state law requiting 
such signals at all crossings 
in Florida. 

Ball, who controls the Flo-
rida East Coast Railway the 
St. Joseph Paper Co. and 
other banking and land in-
terests, has been a particu- 
lar foe of the Jacksonville 
channel  

The station has carried 
Special reports „, on a fence 
that has been built across 
the Wakulla River on Ball's 
estate near Tallahassee, 
which conservationists have 
argil ed bars pnblic access to 
a navigable river in viola-
tion of the law. 

Although the argument of 
out-of-state ownership is 
stressed by all the challeng- 
ers, no challenge was raised 
against Channel 17 in Jack- 
sonville, an ABC affiliate 
owned by the Rustcraft 
Broadcasting Co. of New 
York. ' j . 

Nor was there. a challenge 
against Channel 4 in Miami, 
a CBS affiliate owned by 
Wometco Enterprises Inc.,' 
with national headquarters 
in Miami Mit a group owner 
with other stations outside 
Florida. 

The Post-Newsweek sta-
tion in Miami also has a re- 
cord of investigative report-
ing and recently waged an 
editorial battle with Sen. 
Edward J. Gurney 
over consumer protection 
legislation. It backed Gov. 
Reubin Askew's campaign 
for a corporate income tax, 
highly unpopular with Flo- 
rida businessmen, and more 
recently has called on Mi-
ami area congressmen to 
vote to stop the bombing of 
North Vietnam. 
• Anderson, part of the 

group that withdrew its 
challenge in 1970, says that 
action was taken after an 

FCC policy statement saying 
that existing license-holders 
would be renewed if 'they 
could demonstrate they isrlp• 
stantially met the needs of 
the community. 	 ),.11 

That statement since halt` 
been successfully challenged , 
in the U.S. Court of Appeals 
and withdrawn, Anderson 
told The Post, and a compar;.,' 
ative hearing on ability tam 
serve the community now ict;`,  
required, giving his new, 
group hope it can succeed in  
getting thelicense. 

Thomas Fitzpatrick, head 
of the FCC hearing division;, '  
confirmed that such a hearts'  
ing now is required. But be. 
noted that the appellate 
court decision also said-  
"superior performance" of a. 
licensee 'should be consid. 
ered "a plus of major sigrdr 
ficance" in considering a 
challenge to its relicensing. • 

In the only case since 
1971 court decision, concerns 
ing a challenge to a Moline; 
IIL , st.ation,' the FCC in Au. 
gust, 1971, awarded the sta. 
tion another three years and 
cited its entitlement to pred-
emcee .co basis of its past 
performance. 	 e 

Robert W. Schellenberg, 
vice president and general • 
manager of WJXT, and 
James T. Lynagli, manager 
at WPLG, both have ex. 
pressed confidence that the 
performances of their sta.' 
tions would persuade the 
FCC to renew their licenses.,  

But Fibtpathr-k mid 
FCC staff officials noted 
that the FCC has not yet 
completed formal rule-mak-
hie on what= constitutes 
"superior performance." 
Bence the outcome of these 
latest challenges must await 
the hearings at which the in- 
cumbents and the chalking-
era mein. their eases. 

Lynagh, in a statement to 4  
the Associated Press, ex- 
pressed the concern that 
was being felt not only by 
the Post-Newsweek Stations, 
but by TV license-holders 
through out the country. 

"Based upon information 
as to the operations of many 
other stations available to 
us," he said, 'It is difficult 
to conceive how our license 
could not be renewed with-
out at the same time plating , 
in serious jeopardy the 
cense of virtually every 
other TV station in this 
country," 


