
ofu cAll the leitio About Volitical cikseassinations Pln the ?United ,itzttes 	as 	of Peen Ait to print in 
11.0 Xtut pork auto by Jerry Policoff 

Since the publication of the Pentagon Papers, The New York 
Times, America's most prestigious newspaper, has been the 
recipient of what may he an unparalleled stream of tributes and 
awards for its dedication to the principles of a free press and the 
people's right to know. 

Unfortunately the Pentagon Papers represent something of a 
departure if that is, in fact, what they are -- for the paper whose 
image of, its role was described by Gay Talese in his critically 
acclaimed biography of the nines,. The Kingdom and the Power, 
as the "responsible spokesman for the system."' For the Times 
often places secondary importance upon its responsibility to in- 
form the public when that responsibility conflicts with its own 
concept of that ominous and all-encompassing enigma known as 
"the national security." 

The example of the Bay of Pigs is well known. The Times had 
deduced by evaluating various published accounts that a United 
States trained and financed group of Cuban exiles was about to 
invade Cuba. The story was to be a major exclusive featured on 
the front page. Instead the management of the Times decided to 
play down the story and strip it of its revelations. It appeared in-
side the paper under the deliberately misleading subhead, "Quick 
Action Opposed."2  Thus a major diplomatic and strategic 
blunder which might otherwise have been averted was not. In 1966 when Dean Rusk protested to the Times that an 
impending news series on the C.I.A. was not in the national inter- 
est, the Times responded by sending the completed series to John 
McCone, former head of the C.I.A., for editing. Turner Cat-
ledge, then Managing Editor, wrote a placating memo to his con- 
cerned boss, Arthur Ochs Sulzberger, the Publisher of the Times. 
"I don't know of any other series in my time," wrote Catledge, 
"which has been prepared with greater care and with such remark-
able attention to the views of the agency involved as this one."3  

There is little wonder that Talese described the relationship 
between the highest levels of the U.S. Government and The New 
York Times as "a hard alliance" which, in any large showdown, 
"would undoubtedly close ranks and stand together."• The 1960s represented a dark decade for many millions of 
Americans who saw their hopes and aspirations for the future 
dashed amid the blaze of guns that struck down President John F. 
Kennedy, the Rev. Dr. Martin Luther King, Jr., and Senator 
Robert F. Kennedy. In all three cases the official verdict was swift: 
lone assassin; no conspiracy. In all three cases serious doubts 
remain — doubts that have encountered little more than official 
silence and denial. 

The political assassinations of the '60s seem to have given rise to 
a most peculiar policy at The New York Times, a policy that 
maintains that the "official" line is the only line. In the process the 
Times has subjected its readers to distortion, misrepresentation, 
and outright deception. Harrison E. Salisbury, Assistant Managing Editor of the 
Times, described the Times performance in the wake of the Presi- 
dent's assassination thusly: "The Times by principle and by habit 
considers itself a 'newspaper of record' [which] consciously seeks 
to present all of the facts required by a public spirited citizen to 

_ formulate an intelligent opinion. Clearly the shooting of the The Realise  

President would require an extraordinary record — detailed, 
accurate, clear, complete. "Thus the initial responsibility of the Times is to provide an 
intimate, detailed, accurate chronology of events. . . The Times 
record must be the one that will enable the reader to pick his way, 
fairly well, through fact, fiction, and rumor.'"3  Salisbury's prose made good reading, but it hardly describes 
the true nature of the Times coverage, epitomized by the defini-
tive headline of November 25, 1963, "President's Assassin Shot to 
Death in Jail Corridor by a Dallas Citizen."6  Thus the Times 
required no Warren Commission to tell it what it had already 
assumed three days after the President's assassination: that Lee 
Harvey Oswald, the official suspect, was the assassin. Nor were Jack Ruby's motives any mystery to the Times as was 
demonstrated the same day by the headline, "Kennedy Admirer 
Fired One Bullet."' Other stories, e.g. "Doctors Question 
Oswald's Sanity," and "Lone Assasin the Rule in U.S.: Plotting 
More Prevalent Abroad."' tended to reinforce the erratic nature 
of the "assassin" and the notion that conspiracies are foreign to 
the American political scene. Once the Warren Commission was formed the Times acted as 
little less than a press agent for it. On March 30, 1964 — a mere, 
twelve days after the Warren Commission had begun its field 
investigation in Dallas9  - the Times carred an AP story report-
ing that the Commission had "found no evidence that the crime 
was anything but the irrational act of an individual, according to 
knowledgeable sources."" On June 1, the Times ran a Page One exclusive, "Panel to 
Reject Theories of Plot in Kennedy's Death," which amounted to 
an extensive preview of the Warren Report nearly four months 
prior to its official release. When the Warren Commission's report was issued on Sep-
tember 27, 1964 its most vocal advocate was The New York 
Times. The lead story said that "the commission analysed every 
issue in exhaustive, almost archeological detail."" A Times edi-
torial said that "the facts — exhaustively gathered, indepen-
dently checked and cogently set forth — destroy the basis for con-
spiracy theories that have grown weedlike in this country and 
abroad."" 

Arthur Krock called the report a "definitive history of the tra-
gedy,"" and C.L. Sulzberger expressed relief at the report's 
conclusions. "It was essential in these restless days," wrote Sulz-
berger, "to remove unfounded suspicions that could excite latent 
jingo spirit. And it was necessary to reassure our allies that ours is 
a stable reliable democracy."10  Such unequivocal praise of the Warren Report was nothing less 
than irresponsible journalism. There had been barely enough time 
for a thorough reading of the report, and the testimony and exhi-
bits upon which it supposedly was based were not yet available. 
Without the latter no objective appraisal of the report was 
possible. 

The Times also made quite a financial proposition out of the 
Warren Report. The entire report was printed as a supplement to 
the September 28 edition. In addition the Times collaborated with 

-the Rook of the Month Club on a hard-bound edition and with 
Bantam Books on a soft-bound edition of the report (with a lau-
datory introduction by Harrison Salisbury in the latter). • 

Pitt 27 



By the end of the first week Bantam had printed 1,100,0(8) 

copies." Ironically the limes wou ld later imply that the critics of 

the report were guilty of exploitation because of the "minor, if 

lucrative industry" that arose from their challenges to the official 

version of the assassination.,6  

Nor was the Times less effusive when the 26-volumes of exhi-

bits and testimony were released on November 24. The Times 

instant analysis of the more than 10 million words contained in 

the volumes brought the premature observation that their publi-

cation by the Warren Commission "brings to a close its inquiry, at 

once monumental and meticulous."" 

Within a month, again in colktboration with Bantam, the-. 

Times published The Witnesses, consisting of "highlights" of the 

hearings before the Warren Commission, prepared by"a group of 

editors and reporters of The New York Times." 

The Witnesses included the affidavit of Arnold Rowland 

stating that he had observed a man with a rifle on the 6th floor of 

the Texas School Book Depository before the assassination, but 

not his testimony in which he stated that he had actually seen two 

men, and that the F.B.I. had told him to "forget it," and in which 

he stated his opinion that the source of the shots had been the rail- 

road yards in .front of the President. 	• 

Omitted from the testimony of amateur photographer Abra-

ham Zapruder was his statement that his immediate reaction was 

that the shots had come from behind him (in front of the Presi-

dent). 
Similar statements relating an immediate impreision that the 

shots had come from the front were deleted from the excerpted 

testimony of David F. Powers, a special assistant to the Presi-

dent, and Secret Service Agent Forest V. Sorrels, as it appeared in 

71w Hitnesses. 

Deleted from the testimony of Secret Service Agents William 

Greer, Clinton Hill, and Roy Kellerman was the description each 

gave of a bullet wound in the President's back below the shoulder 

(the "official" autopsy report placed it about six inches higher in 

the neck). Also omitted from Agent Hill's excerpted testimony 

was his statement that he was not certain that all of the shots had 

come from the rear, and that they did not all sound alike. 

Autopsy surgeon Commander James J. Humes excerpted 

testimony in The Witnesses omitted his statement that he had 

destroyed the first draft of the autopsy, as well as his verbal 

gymnastics in reconciling the location of the bullet holes six 

inches below the collar in the President's shirt and jacket with the 

officially designated location of the wound in the neck. 

Both Humes and Colonel Pierre Finck; a second autopsy sur-

geon, were skeptical that the nearly pristine bullet found on a 

stretcher in Parkland Hospital could have hit both Kennedy and 

Governor Connally (the Warren Commission ultimately con- 

cluded that this was indeed the case), but these exchanges also 

were omitted from The Witnesses, as was the portion of the testi-

mony of Nelson Delgado, a friend of Oswald's from his Marine 

Corps days. in which he referred to Oswald's extremely poor 

marksmanship. 

I estimony left out of 11w Witnesses altogether included 

numerous witnesses who reported at least some shots fired from 

the front. including .lean Hill who reported seeing a man fleeing 

from the area of the "grassy knoll" after the shooting. Also left out 

%vas the testimony of Wilma Tice and reporter Seth Kantor who 

reported seeing (the latter conversing with) .lack Ruby at Park-

land Hospital. as well as many others who gave relevent but 

inconvenient testimony before the Warren Commission. 

In short. 	Wittievvey was a careful selection of only that 

testimony which tended to support the official findings con-

tained in the Warren Report. It was a patently biased and dis-

honest work. shamelessly slanted toward the lone-assassin hypo-

thesis. and capita lizi ng ,on the legendary objectivity of The Vest-- 

York /Ones. 

In 1 mope where the. press had been less eager to embrace the 

Page 211 	 -]  

official findings of the Warren Commission, the assassination 

lankily became a controversy. Who killed Kennedy, a critical 

hook by American expatriate Thomas Buchanan was already a 

hest-seller by the end of 1964. 

In Britain, Bertrand Russell organized a "Who Killed Ken-

nedy Committee" composed of some of the most influential mem-

bers of the British intellectual community. 

In December 1964 •  Hugh 1 revor-Roper, well-known British 

historian and Regius Professor of Modern History at Oxford 

University, writing in The Sunday Times of London, accused the 

Warren Commission of setting up a smokescreen of irrelevant 

material while failing to ask elementary and essential questions. 

In the United State-t, too, the report slowly emerged as a major 

issue 	spurred first by a number of critical articles and later by a 

series of major hooks. 

George and Patricia Nash documented Commission negli-

gence in the October 1964 New Leader by locating without diffi-

culty three witnesses -.o the slaying of Patrolman Tippit who had 

not been called by the Warren Commission, but whose accounts 

differed radically from the Commission's. 

The January and March 1965 issues of Liberation magazine 

carried articles highly critical of the Warren Report by Phila-

delphia attorney Vincent Salandria. An article in the January 

1965 American Rar Association Journal by Alfredda Scobey, a 

lawyer and former Warren Commission staff member, acknow-

ledged that much of the evidence against Oswald was circum-

stantial and strongly implied that Oswald's conviction would 

have been less than guaranteed had he gone to trial. 

In February, 1966 the 18th annual meeting of the American 

Academy of Forensic Sciences held a symposim which scored the 

Commission for its failure to hear enough expert testimony, and 

for failing to examine the photos and X-rays taken of the Presi-

dent's body during the autopsy. 

On May 29. 1966 he Warren Report became a national issue 

overnight when The Washington Post ran an 8-column banner 

headline on Page One, "An Inquest: Skeptical Postscript to -

Warren Group's Report on Assassination," dealing with Harold 

Weisberg's Whitewash and Edward .1. Epstein's inquest. The 

article covered a sizeable portion of page 1 and nearly all of page 

3, and concluded that the two hooks raised "grave doubts about 

the Commission's work." 

Epstein had obtained interviews from several members of the 

Warren Commission and its staff and was given access to a 

number of internal Commission memoranda (the hook began as 

an intended Masters thesis). COIN —Itrating on the internal 

workings of the Commission, Epstein argued that bureaucratic 

pressures from withil and time pressures imposed from without 

had severely handicapped the Commission with the result that the 

investigation was superficial rather than exhaustive. 

He cited the discrepancies pertaining to the location of the 

President's hack wound, noting that the holes in the Presidentl 

shirt and jacket, the report on the autopsy filed by FBI agent 

Siebert .\nd O'Neill. and the testimony of three Secret Servic 

agents all placed the location in the hack below the shoulder whil 

the official autopsy n:port located the wound significantly highe 

at the base of the neck. The higher location was essential to th 

Warren Commission's theory that the wound in the President 

throat was one of exit for a bullet that had traversed his neck frot 

the rear. 
Epstein contended that the Warren Commission was moi 

interested in dispelling rumors than in exposing facts and that 

preferred not to consider the possibility that there had been 

second assassin. He implied the belief that the Warn 

Commission had deliberately altered the autopsy report, addil 

that if this were the case the Warren Report would have to 

viewed as an expression of "political truth."1,  

— Weisberg-approached the issue on a much broader level 

carefully dissect; the mass of evidence purported by the Warr 

Commission - 	t that Oswald was the loWassassin. In ad,  

The Real 

• 



tion to the back wound discrepancy, Weisberg went into such 
matters as Oswald's marksmanship; the lack of tangible evidence 
linking Oswald with the shooting or the 6th floor window with the 
actual source of the shots; the shooting of officer Tippitt, etc. 
Weisberg strongly implied that more than one gunman had been 
involved and that it was by no means certain that Oswald had 
been one of them. 

The major issues that arose out of these hooks and hooks that 
followed included: 

The Single-Bullet Theory: The Commission's re-enactment of 
the assassination and observation of the film of the assassination 
taken by Zapruder revealed that from the time when Kennedy 
would first have been visible to.a man perched in the 6th floor 
window until the time Governor Connally was shot, Oswald's gun 
was capable of firing only one round. The Commission con-
cluded that a virtually pristine bullet found on a stretcher at Park-
land Hospital had passed through the President's neck, hit Con-
nally in the back shattering a rib, emerged from his chest, tra-
versed his wrist, lodged in his thigh, and then fell out onto the 
stretcher. 

The Commission theorized that Connally had experienced a 
delayed reaction to his wounds, explaining why the Zapruder film 
appeared to show him unhit until a point significantly after the 
President definitely had been. Critics argued that it was extremely 
unlikely that one bullet could have accounted for seven wounds, 
shattering bone along the way, and still emerge undeformed. They 
also argued that a bullet striking bone, as was the case with Con-
nally. results in an immediate reaction in compliance with the 
physical law of transfer of momentum, and that the later reaction 
by Connally, therefore, indicated that he had been hit by a second 
bullet. 

The Grassy Knoll: Law-enforcement officers and bystanders 
immediately converged on this area after the assassination as the 
apparent source of the shots. It was located to the right front of 
the President. 

The Head Snap: The Zapruder film revealed that upon impact 
of the final and fatal bullet the President's head was thrust vio-
lently to the left and to the rear — a reaction that seemed con-
sistent with a shot fired from the grassy knoll. 

The Throat Wound: The wound in the President's throat was 
originally diagnosed as an entrance wound by the doctors who 
treated him at Parkland Hospital. The Commission's contention 
that it was an exit wound was challenged by most of the critics. 

The Warren Report was soon under attack from all sides. In 
July 1966 Richard Goodwin, a former advisor and close associ-
ate of President Kennedy, reviewed Inquest for Book Week. He 
called the book "impressive" and called for the convening of a 
panel to evaluate the findings of the Warren Commission and 
determine if a completely new investigation was warranted.° He 
later added that there were other associates of the late President 
"who feel as I do."2" 

In September 1966 a Harris Poll found that 54% of the Ameri-
can public doubted that the Warren Commission had told the full 
story.2,  The same month Mark Lane's Rush to Judgment made 
the Best Seller List of The New York Times (by November 1966 it 
was the Number One Best Seller, a position it maintained for 
several months). 

The Times of London called for a new investigation toward the 
end of September 1966, a. call that was echoed in The London 
Observer by Lord Devlin, one of England's most respected legal 
figures.. 

On September 28, 1966 Manhattan Congressman Theodore 
Kupferman asked Congress to conduct its own investigation into 
the adequacy of the Warren Report. 

Writing in the October 1966 Commentary Alexander Bickel, 
Chancellor Kent of Yale University, called for a new inves-
tigation observing that "the findings of the Warren Commission, 

_ -and the fatuous praise with which all of the voices of the great 
The Realist  

majority greeted them two years ago, were in some measure a 
matter of wish fulfillment." 

The November 25, 1966 cover of Life magazine featured a 
frame from the Zapruder film with the bold caption: "Did Oswald 
Act Alone? A Matter of Reasonable Doubt." Life questioned the 
validity of the single-bullet theory and concluded that "a new 
investigative body should he set up, perhaps at the initiative of 
Congress." 

'The  January 14, 1967 Saturday Evening Post also carried a 
cover story challenging the Warren Report, and it also ran an edi-
torial calling for a new inquiry. 

Others who publicly expressed doubts about the conclusions of 
the Warren Commission included Senators Russell Long, Eugene 
McCarthy, Strom Thurmond, William Fulbright, and Thomas 
Dodd; Congressmen Ogden Reid, John W. Wydle'r, and William 
F. Ryan; Arthur Schlesinger Jr., William Buckley, Norman 
Mailer, Murray Kempton, Max Lerner, Pete Hammill, Walter 
Lippman, Dwight MacDonald, Richard H. Rovere, Cardinal 
Cushing and many others. 

The reaction of The New York Times was less than enthusi-
astic. Following the May 29, 1966 Washington Post headline, a 
Times reporter was assigned to do a story on the emerging contro-
versy. His story appeared on June 5 -- not on page 1, but on page 
42. The author of the piece wrote one of the critics: "With space 
limitations and national desk instructions, I am sorry that every-
thing but the single-bullet hypothesis got forced out of the story:-22 

Whitewash and Inquest were reviewed in the July 3 New York 
Times Book Review by the Times' Supreme Court correspond-
ent, Fred Graham. The Times apparently saw no conflict in as-
signing Graham to review two books severely critical, implicitly if 
not explicitly, of the then Chief J ustice of the Supreme Court. The 
review was largely a defense of the methods utilized by the War-
ren Commission under the direction of "the nation's most disting-
uished jurist." 

Graham called Weisberg a "painstaking investigator," but 
added that he "questions so many points made by the report that 
the effect is blunted — it is difficult to believe that any institution 
could be as inept, careless, wrong, or Venal as he implies. Rather, 
the reader is impressed with the elusiveness of truth . . . " 

Graham called Inquest superficial, and he criticized Epstein's 
use of the words "political truth," claiming that Epstein was ac-
tually charging deliberate fraud. Graham admitted that the sin-
gle-bullet theory was "porous," but he maintained that no other 
explanation made sense because if another assassin had fired 
from the Book Depository it would have been unlikely that he and 
his rifle could disappear without a trace. 

Graham avoided alternatives that did make sense, e.g., that an 
assassin or assassins had fired from the grassy knoll. He con- -
eluded that "a major scholarly study is not feasible now because 
the crucial papers in the archives . . . have not yet been de-classi-
fied." 

On the one hand he was ignoring the fact that the Times had 
lauded the Warren Report before any evidence was available, and 
on the other hand he was passing judgment in advance on any 
subsequent critical works, a fact that should have disqualified 
him as a reviewer of future books on the subject. 

On August 28, 1966 Mark Lane's Rush to Judgment and Leo 
Sauvage's The Oswald Affair were reviewed in The New York 
Times Book Review by Fred Graham. His review gave the false 
impression that both books relied mainly on eyewitness testi-
mony rather than more tangible hard evidence. "Eyewitness tes-
timony," noted Graham, "is far less reliable than it seems to be." 

He made the incredible observation that the main source of the 
Warren Commission's dilemma lay in the fact that it had to issue a 
report. The broad proof against Oswald and the lack of evidence 
_pointing to any other possible assassin, according to Graham, 
gave the Commission no choice "but to smooth over the inconsist- 

Pate 29 



encies to the extent possible and brand Oswald the lone assas-sin." 
Graham concluded with the unsubstantiable claim that Os-wald would easily have been convicted of murder by any jury faced with the material before the Warren Commission and in these books. 
As the controversy grew the Times greeted the issue with a most astonishing article in the September I I, 1966 New York Times Magazine, entitled No Conspiracy, But — Two Assas-sins, Perhaps?" by Henry Fairlie, an English political commenta-tor. Fairlie acknowledged that it. was hard to dispute the conten-tion that the Warren Commission "did a hurried and slovenly job," and he conceded that there might well have been more than one assassin; "available evidence seems to me confusing? But he contended that even if this supposition were made. "it still does not justify making the long leap to a conspiracy theory," because even if two or more people were inv ',lied, he argued, "it is possible to regard such people as far,.,ics or nuts and nothing more? Of course, if there were two or more people involved it was, by definition, a conspiracy. The article concluded that it was not the proper time for a new investigation, for "to set up another independent body with no promise that it would succeed, would be to agitate public doubt without being certain that it could in the end, settle it. Popular fear and hysteria are dangerous weirds to excite . ." Thus it would appear that to Henry Fairlie and The New York Times it was more important to support the official findings of the Warren Commission — even though questionable — than to look further into the President's assassination and risk adding to the al-ready existing doubt and scepticism about those findings, war-ranted or not. 

The Times Investigation Toward the end of 1966 a degree of dissatisfaction with the con-clusions of the Warren Commission began to manifest itself at the Times. 
Tom Wicker wrote in his column that a number of impressive books had opened to question the Warren Commission's "proce-dures, its objectivity and its members diligence. The damaging fear has been planted, here as well as abroad, that the commis-sion — even if subconsciously — was more concerned to quiet public fears of conspiracy and treachery than it was to establish the unvarnished truth, and thus made the facts fit a convenient thesis? Wicker endorsed the call for a Congressional review that had been made by Congressman Kupferman.23  Harrison Salisbury radically revised his early praise of the Re-port — not in the Times but in the November 1966 issue of The Progressive, a magazine of limited circulation. While reiterating his belief that Oswald acted alone, Salisbury wrote that his read-ing of Inquett and Rush to Judgment, both of which he called "serious, thoughtful examinations," had convinced him that questions of major importance remained unanswered. Like Wicker, he endorsed the Kupferman resolution, adding the principal areas of doubt. The nation no longer lives in the trauma which persisted for months after the President's death. The Warren Commission had good reason to concern itself for the national interest, to worry about national morale, to take upon itself the task of damping down rumors. But today and tomorrow the sole criteria of an inquiry should be the truth -every element of it that can be obtained -- and a frank facing of unresolved and unresolvable dilemmas. On November 16, 1966, on the other hand, Clifton Daniel, then Managing Editor, in addressing a public symposium on "The Role of the Mass Media in Achieving and Preserving a Free So-ciety," defended the Warren Report and accused its critics of "dragging red herrings all over the place."z4  Under this setting the Times quietly undertook, in early No-vember 1966, a new investigation of the assassination under the 

Page 30 

direction of Harrison Salisbury. "We will go over all the areas of doubt," Salisbury told Newsweek, "and hope to eliminate them."25  
On Nobeniber 25, with the unpublicized investigation already underway, the Times ran a carefully worded editorial, "Unan-swered Questions," which maintained that there were enough sol-id doubts of thoughtful citizens to require official answers. "Further dignified silence, or merely more denials by the com-mission or its staff, are no longer enough." • About a month into the investigation Salisbury received per-mission from the government of North Vietnam to visit Hanoi, and he quickly departed for Paris to complete final preparations for the trip. Shortly after his departure the Times investigation was ended. 

Reporter Peter Kihss, a member of the team, wrote Ms. Sylvia Meagher on January 7, 1967, "Regrettably the project has broken off without any windup story, at least until Harrison Sal-isbury, who was in charge, gets back from North Vietnam." Another member of the team, Gene Roberts — then Atlanta bureau chief and at the time ! spoke with him National Editor of the Times (he recently left to become Executive Editor of The Philadelphia Enquirer) — told me that "There was no real con-nection between Salisbury going to Hanoi and the decision not to publish, or to disband the inquiry. It just kind of happened that way. Presumably if he had been here he might have knocked it off even sooner or he might have continued it a week or two. 1 just don't know."26  
Roberts told me that the team was unable to find evidence sup-porting the contentions of the critics. "We found no evidence that the Warren Report was wrong," he said, "which is not to say that the Warren Report was right. We are not in the business of print-ing opinion, and that is why nothing was printed in the end."27  If Salisbury's words to Newsweek are to be taken literally the purpose of the investigation to begin with was to shore up the findings of the Warren Commission. There can be little doubt that if the investigation had strongly reaffirmed those findings it would have been boldly splashed across the front page. Yet there now seem to be several versions as to just what that investigation found. 

George Palmer, Assistant to the Managing Editor; wrote one questioner that nothing had been printed about.the investigation "for the simple reason that there were no find ings,"2a but he wrote me that "the discontinuance of our inquiries meant that they had substantially reaffirmed the findings of the Warren Commis-sion." 2q  
Palmer also wrote me that the determination to discontinue the investigation was made upon the return of Harrison Salisbury from Hanoi. Walter Sullivan, Times Science Editor, writing on behalf of Salisbury, wrote Washington attorney Bernard Fen-sterwald, Cheirman of the Committee to Investigate Assassina-tions, "It is true that an intensive investigation of the J.F. Ken-nedy assassination was carried out by the Times staff under Mr. Salisbury's supervision. It was set aside when he suddenly re-ceived permission to visit Hanoi. At this stage, Mr. Salisbury tells me, it had become obvious that the President was killed by a sin-gle demented man and that no conspiracy was involved. The in-vestigation has therefore not been pursued further."w Following the Times at best inconclusive investigation its ad-vocacy of the official line became at least as rigid as it had ever been. An anonymous review of The Truth About the Assassina-tion by Charles Roberts, Newsweek's White House correspondent, said: 

"Publish 10,400,000 words of research and what do you get? In the case of the Warren Commission and the book business, you get a fabulously successful spin-off called the assassination in-dustry, whose products would never stand the scrutiny of Con-sumers Union. Consumers buy it as they buy most trash: the pack- 

The Realist 



aging promises satisfaction but the innards are mostly distor-
tions, unsupported theories and gaping omissions" that are "neat-
ly debunked by Charles Roberts . . . . 

"By selecting the incredible and the contradictory, scavengers 
like Mark Lane sowed confusion. By writing an honest guide for 
the perplexed. Roberts performs a public service.",  

In fact. Roberts book was extremely superficial, its text con-
suming a mere 118 pages. It glossed over the crucial evidence, sub-
stituting personal invective against the critics for answers to their 
criticisms. 

In late 1967 the publication of Six Seconds In Dallas by Pro-
fessor Josiah Thomson and Accessories After the Fact by Sylvia 
Meagher further fanned the flames of the Warren controversy. 
Ms. Meagher had previously distinguished herself by putting to:.  
gether a subject index to the 24-volumes — a service the Warren 
Commission had neglected to provide. 

Sir Seconds In Dallas was previewed by The Saturday Even-
ing Post. which featured the book's jacket on its December 2, 1967 
cover along with the headline "Major New Study Shows Three 
Assassins Killed Kennedy." An editorial in that issue stated that it 
had now been "demonstrated fairly conclusively that the Warren 
Commission was wrong." 

Thompson's book contained a comprehensive study of the Za-
pruder film, graphs of the reaction of Connally, tables summar- 
izing the impressions of eyewitnesses, interviews with crucial wit- 
nesses, mathematical calculations of the acceleration of the Pre-
sident's head in relation to the movement of the car, etc. The book 
was profusely illustrated with photographs, drawings and charts. 

Accessories After the Fact was an exhaustive analysis of the 26 
volumes and related material from the National Archives not con-
tained in the volumes. Playboy called it "the best of the new crop 
of books -- and the most chilling in its implications." 

Plarbor called the most unsettling aspect of both books "the 
failure of the Warren Commission to investigate, evaluate — or 
even acknowledge -- the huge body of evidence in its possession 
indicating the possible presence of more than one gunman.. . 

"These new books lend weight to widening appeals by Con-
gressmen and the press for an independent new investiga-
tion. . ""- 

Congressman Theodore Kupferman said, "On the subject of 
the Warren Report, Sylvia Meagher could replace a computer," 
calling her book "overwhelming."" 

Soft-Core Pornography of the Month 
Oakland As Gene Tenace plays with Jim Nabors hat 

Congressman William I-. Ryan said, "Sylvia Meagher raises a 
number of disturbing questions." He added that it pointed out the 
need for a Congressional review of the findings of the Warren 
Ctrnmission."34  

Both hooks were reviewed in The New York Times Book Re-
view on February 28, 1968 — by Fred Graham, of course. Gra-
ham found it astonishing that there was such a degree of disbelief 
"in a document that has the endorsement of some of the highest 
officials in the Government." He contended that inconsistencies 
notwithstanding, "None of the critics have been able to suggest 
any other explanation that fits the known facts better than the 
Warren Commission's." 

Gra-ham found Ms. Meagher's book "a bore," and he found 
that Thompson's scientific approach ignored "the larger logic of 
the Warren Report. Although it has seemed that the flow of anti-
Warren Report books would never end," he continued, "these two 
may represent a sweet climax." 

The New Orleans Aftermath 
The New York Times followed the March I, 1969 acquittal of 

Clay L. Shaw (charged by New Orleans D.A. Jim Garrison with 
conspiring to assassinate the late President) with a renewed offen-
sive against previous criticism of the Warren Report. An edi-
torial on March 2 referred to Garrison's "obsessional conviction 
about the fraudulent character of the Warren Commission" as a 
"fantasy." 

The "News of the Week in Review" that day carried a piece by 
Sidney Zion, "Garrison Flops on the Conspiracy Theory," which 
maintained, in essence, that Garrison had "restored the credi-
bility of the Warren Report." The Times ignored the fact that the 
jury had been charged solely with the duty of determining the guilt 
or innocence of Mr. Shaw, not with determining the validity of 
the Warren Report. 

On April 20, 1969 The New York Times Magazine carried an 
article, "The Final Chapter in the Assassination Controversy?" by 
Edward J. Epstein, onetime critic of the Warren Report. 

EpStein's article was a bitter attack upon the critics which 
impugned their motives and integrity, and implied that much of 
their criticism was politically motivated. He suggested that many 
of the critics were "demonologists" with "books as well as con-
spiracy theories to advertise," doubtless excluding his own 
Inquest from this category. He conspicuously neglected to 
mention that only Inquest had accused the Commission of 
seeking "political truth." 
• Epstein was less critical of Professor Thompson and Ms. 
Meagher, both of whom had disassociated themselves from 
Garrison and his investigations, but he maintained that their 
hooks contained only two substantial arguments which, if true, 
would preclude Oswald as the lone assassin — the improbability 
of the single-bullet theory and the backward acceleration of the 
President's head. 

To dispose of the first point Epstein relied upon a CBS inquiry 
which had theorized that 3 jiggles in the Zapruder film repre-
sented ithe photographer's reaction to the sound of shots, and 
therefore themselves coincided with the points at which the shots 
were fired. 

CBS had thereby hypothesized that the first shot had been fired 
at an earlier point than the Warren Commission had believed 
likely — at a point when the President would have been visible 
from the 6th floor window for about 1/ 10th of a second through a 
break in the foliage of a large oak tree which otherwise obstructed 
the view until a later point. 

However, CBS had failed to mention that jiggles appeared at 
several other points in the film, and that there were five jiggles, not 
three, in the frame sequence in question. Life magazine, which 
owns the original Zapruder film, rejected the "jiggle theory" in 
November 1966, attributing all but the most violent one that coin- 

The Realist Page 31 



cided with, the head shot, to imperfections in the camera 	publication. But I'd like to caution you to avoid difficult, arcane mechanism. 35 
	

details that would simply baffle our readers." The CBS analysis was a skillful deception which has been thor- 
	

Readers of The New York Times . . . baffled? 
(see Sir Seconds In Dallas. Appendix - a crit it ique of the CBS 

CBS analysis persuasively argued that the President and 

documentary, The Warren Report). Epstein maintained that the 

Governor Connally could have been hit by separate bullets by a single assassin, and that the single-bullet theory had therefore 

CBS analysis is the fact that Epstein misrepresented the con-clusions, for CBS did not theorize In earlier hit, but an earlier miss. CBS recognized that an earlier hit meant a steeper trajec-

oughly discredited, including by Professor I hompson in his book 

been rendered "irrelevant." 

tory, precluding the throat wound being one of exit, and again implying a fraudulent autopsy report. 

tial" to the lone-assassin findings of the Warren Commission.'" 

What is more significant than the questionable nature of the 

CBS reluctantly endorsed the single-bullet theory as "essen- 

 carried a dual review of two books on the Jim Garrison affair. The first, American Grotesque, by James Kirk-

Jim Garrison's own account of the Kennedy assassination. 

wood, was critical of Garrison and the methods he utilized in prosecuting Clay Shaw. 1 he second, A Heritage of Stone, was 

"Who Killed John F. Kennedy?" The portion dealing with A Heritage of Stone follows: 

military - intelligence - industrial complex that feared the President's 

gence Agency. The C.I.A. could have engineered Dallas in behalf of the 

Attorney of Orleans Parish argues that Kennedy's assassination can only he explained by a "model" that pins the murder on the Central Intelli- 

On December I, 1970 the daily hook columns of the Times 

The review by Times staff reviewer John Leonard, was entitled 

Which brings us to Jim Garrison's "A Heritage of Stone." The District 

A Heritage of Stone 

Epstein, too, recognized this when he wrote in Inquest: "Either 
	

disposition toward a detente with the Russians. Mr. Garrison nowhere in his hook mentions Clay Shaw. or the botch his office made of Shaw's 

both men were hit by the same bullet, or there were two assas- 	
prosecution; he is. however, heavy on all the other characters who have 

sins."" His misrepresentation of the CBS study alleviated him of 	
become familiar to us, via late-night talk shows on television. And he 

the problem of credibly defending the single-bullet theory -- an 	
insists that the Warren Commission, the executive branch of the govelii 

undertaking he obviously did not relish. 	
ment. some members of the Dallas Police Department, the pathologists at 

Epstein dismissed the head movement by citing a report 	
Bethesda who performed the second Kennedy autopsy and many, many 

released by the Justice Department in January 1969 in which a 	others must have known they were lying to the American public. 
panel of forensic pathologists who had studied the sequestered 

	
Mysteries Persist 

autopsy photos and X-rays had concluded that they supported 
	

Frankly, I prefer to believe that the Warren Commission did a poor job. 
the Warren Report. But even superficial study of the Panel, r,  rather than a dishonest one. I like to think that Mr. Garrison invents mon-
Report (its popular name) revealed glaring differences between it '-'''''stern to explain incompetence. But until somebody explains why two autopsies came to two different conclusions about the President's 

and the original autopsy report. 	
wounds, why the limousine was washed out and rebuilt without inves- 

Thus again Epstein relied upon a study which raised more ques- 	
tigation, why certain witnesses near the "grassy knoll" were never asked to 

tions than it answered in an effort to explain away irreconcileahle 	
testify before.the Commission, why we were all so eager to buy Oswald's 

deficiencies in the Warren Report. In this way he was able to con- 	
brilliant marksmanship in split seconds, wIly no one inquired into Jack 

clude that he knew of no substantial evidence "that indicated 
	

Ruby's relations with a staggering variety of strange people, why a loner 
there was more than one rifleman firing." 

	

like Oswald always had friends and could always get a passport — who 
Ms. Meagher and Professor Thompson sent the Tinzes letters 	can blame the Garrison guerrillas for fantasizing? of almost identical length, both challenging the veracity of the 

	
Something stinks about this whole affair. "A Heritage of Stone" rehashes the smelliness; the recipe is as unappetizing as our doubts about 

CBS study and the Panel Report. But Ms. Meagher's letter also 	
the official version of what happened. (Would then-Attorney General 

included quotes from a letter Epstein had written her more than a 	
Robert F. Kennedy have endured his horther's murder in silence? Was 

year earlier: "I am shocked that 5 not 3 frames were blurred. If this 	
John Kennedy quite so liberated from cold war cliches as Mr. Garrison 

is so, CBS was egregiously dishonest and the tests are meaning- 	
maintains?) But the stench is there, and clings to each of us. Why were 

less." And, "By a common sense standard, which you point out 	
Kennedy's neck organs not examined at Bethesda for evidence of a frontal 

the Warren Report uses, I think your book shows it extremely shot? Why was his body whisked away to Washington before the legally 
unlikely, even inconceivable, that a single assassin was 	required Texas inquest? Why? responsible." 	

This review was certainly not an unfair one, and it raised some 
The Times thanked Ms. Meagher for her letter, adding that rather searching questions — questions one rarely saw asked in 

"We are planning to run a letter along very similar lines from 	the Times. But this review appeared only in the early edition. Be- 
Josiah Thompson and I am sure that you will understand that fore the second edition could reach the stands it underwent _a  Ms. Meagher wrote again asking that the Times reconsider and John F. Kennedy?" to "The Shaw-Garrison Affair," and the 

space limitations will prevent us from using both." 	 strange nietaorphosis. The title was changed from "Who Killed 
in 

print at least the paragraph which revealed that Epstein knew in review now read as follows: advance that the CBS claims were specious, and that his private 	Which hring us to Jim Garrison's "A Heritage of Stone." The District 
admissions in writing were the exact opposite of his representa- Attorney of Orleans Parish argues that Kennedy's assassination can only • 
tions in the Times. 	

he explained by a "model" that pin; the murder on the Central Intelli- "One understand the Times unwillingness to ack nowledge to its gence Agency. The C.I.A. could have engineered Dallas in behalf of the readers that it has given Epstein a platform from which to dis- military - intelligence - industrial complex that feared the President's wrote Ms. 	
dis- seminate not mere error, but deliberate falsehood ," 	 position toward a detente with the Russians. Mr. Garrison nowhere in his hook mentions Clay Shaw. or the botch his office made of Shaw's prose- 

Meagher. "However 1 would like to request you to reconsider 
cation; he is, however, heavy on all the other characters who have become 

your decision. . . in the interests of fair play and of undoing a dis- 
familiar to us via late-night talk shows on television. And he insists that 

service to your 	that was surely unintended." 	 the Warren Commission, the executive branch of the government, some 
She received no reply, and her letter was not published. 	members of the Dallas Police Department, the pathologists at Bethesda 
Harold Weisberg wrote the Times asking that certain state- who performed the second Kennedy autopsy and many. many others must 

ments which he felt were libelous be corrected, and asking that he have known they were lying to the American public. be permitted to write an article rebutting Epstein. The Times 	Frankly, I prefer to believe that the Warren Commission did a poorjoh. replied denying libel and maintaining that the article itself was rather than a dishonest one. Hike to think that Mr. Garrison in% ents mon- 
' 

sound. "If however you want to write us a short letter of not more sters to explain incompetence.  than 250 or 300 words challenging-Epstein's-interpretation of the 	Thus the paragraph heading "Mysteries Persist" had mysteri- assassination," the Times added, "we'd he glad to consider it for' ously vanished, and the last 30 lines of the review had been Pare 32 
	

The Realist 

c- 



• 
'whisked away — into some subterannean Times "memory hole," 
no doubt. The meaning of the review was co 'npletely altered, and 
the questions which the Times apparently feels are unaskable 
remained unasked. 

A letter to the Times inqtliring as to the reason for alter-
. ation of the original review brought a response from George 
Palmer. Assistant to the Managing Editor: "Deleting that Yt•• 

"r. material. . . involved routine editing in line with a long-standing 
policy of our paper. Our book reviewers are granted full freedom 
to write whatever-they wish about the books and authors they are 
dealing with, but.we do not permit perionalized editorials in d 
book columns."39  

This was a form letter which the Times sent out, with minor 
variations, to those who questioned the two reviews. The recipi-
ent of one such letter observed that the line "Frankly I prefer to 
believe that the Warren Commissibn.did a poor job rather than a 
dishonest one." was clearly editorial in nature — surely much 
more so than the material that was deleted. To this Palmer 
replied: 	don't believe these comments represented the type of 
excessive editorialiiing our editors had in mind when they made 
the deletions."40  

The Times seems to have clarified just what it considers"exces- 
sive editorializing" when on September 29. 1971 Christopher 
Lehmann-Haupt, in reviewing The Magician, by Sol Stein,. 

. described the protagonist.at,"a random case: he is one of those 
'types,' like Lee Harvey Oswald and James Earl Ray, who are 
born to lead, but lacking the equipment to do so, must assas- 
sinate the true leaders." The Times saw nothing "excessive" or 
"editorial" in this review, addit appeared in the second edition 
exactly as it had appeared la the first.  

Interestingly enough, theft ,Managing Editor, Turner Cat 
ledge, pledged after the death.of Oswald that uture articles and 
headlines would refer td-OsWald as the alleged assassin. The 
American system of justice_ carrying with it the presumption of 
innocence until guilt is proven. in a court of law. Catledge's pledge 
has been consistently and systematically disregarded ever since:" 
since!'  

"assassination sensationalists" and its author was no
David W. Belin. 
• Ms. Meagher sent a second copy of the Observer material to.  

Salisbury, and it was returned with a polite form letter thanking 
her for her manuscript which the Times regretted it could not use-

. She replied that the form letter did not surprise her, but that she 
had not sent a manuscript, but rather documented material which 
demonstrated irrefutably deliberate misrepresentation of 
evidence by the Warren Commission, and which "clearly impli-
cated David W. Belin in serious impropriety and' misfeasance." 

She noted that "You have not questioned, much less chal-
lenged, thedocumentary evidence I made available to you twice in 
two months. Instead you provided a forum for Belin to influence 
your readers, without even cautioning them that serious charges 
had been published elsewhere on his conduct as an assistant 

- counsel for the Warren Commission." 	' 
Ms. Meagher concluded that the Times 1964 praise of the. 

Warren Report "may have been merely gullible or unprofes-
sional," but that in 1971 it was simply "propaganda on behalf of a 
discredited GovernMent paper," wrapped in sanctimony and pre- 
tending "to seek truth or justice." ' 	 . 

Salisbury's-reply read in full: "Do forgive the form card which' 
went back to you. That was a product of our bureaucracy, I'm 
afraid. I hadn't seen your letter, alas, having been out of the office 
for a few days." . 	_ 

The Kennedy Photos and X-Rays 
The photos and X-rayi taken of the President's body during the 

autopsy represent possibly the most crucial evidence of the 
assassination. They could settle whether the President was hit its 
the neck or in the back, and they could resolve considerable doubt 
as to the direction from which the various bullets were fired. 

Nevertheless, they were allegedly never viewed by the Warren 
..,.Commission.in late 1966-they were deposited in the National. 

Archives under- the proviso that only Government agencies would 
be permitted to view them for five years-at which time "recog-
nized experts. in the field of pathology or related areas of science-  
and technology-  might be permitted to view them. 

Toward the end of 1968 D.A. Garrison of New Orleans took 
legal steps to secure release of the material. In an effort to block 
access, the Justice. Department released a report by a panel of 
forensic pathologists who had examined the photos and X-rays a 
year earlier and had reported that they confirmed the medical-
findings that all the shots came from the rear. ' 

The Panel Report was covered for the Times by Fred Graham. 
His uncritical story was carried on page I and consumed eight 
additional columns on page 17.42  But far from resolving the 
controversy the Panel Report only raised new questions, for even 
perfunctory study of it revealed radical differences between it 
and the original autopsy report and the Warren Commission 
testimony of the autopsy surgeons, not the least of which was the 

Page .13- 

The Eighth-  Anniversary 
One of the important witnesses for the Warren CommissiOn 

was Charles Givens, a porter-employed at the Book Depository.. 
In a deposition taken by.  CoMmission lawyer David W. Belin, - 
Givens testified that he had tett the 6th floor (where he worked) at 

-. about 11:30 a.m. on the morningof:the assassination, but that•he 
had forgotten his cigaretteeksind when he returned to retrieve 
them at about noon he encountered Oswald lurking near the. 
Southeast corner windovtite alleged sniper's nest. 

Writing in the August.,;AV 1971 Texas Observer, Sylvia 
Meagher cast great doubetipear the veracity of Givens and the-

' methods of the Warren' Commission_ Her article. "The Curious, 
Testimony of Mr. Givensevealed that material from the:
National Archives relating?vens gave an entirely different 
account. 	• 	 :te 	- 	 • 

- 3.• ' 
On the day of the assassination Givens told authorities that he 

had last seen Oswald at I tt51) a.m. reading a newspaper on the 
first floor of the Depositcu*Neither then nor in two subsequent 

affidavits sworn to prior:to" :his Warren Commission testimony 
. did he ever mention having returned to the 6th floor. 

However. an  F.B.I. agent's report noted a statement by Lt. Jack 
Revill of the Dallas Police' that Givens had previously had diffi-• 
culty with the Dallas Policeand probably "would change his testi> 
mony for money." Moredver, David Belin, the lawyer who took 
Givens testimony, was aware of Givens' earlier statements, for he 
had noted them in a memo six weeks before Givens testified. In 
that same memo he noted ttiat three other Depository employees, 
like Givens, had also reported seeing Oswald on the first floor. 

David Belin's reply in the same issue of The Texas Observer 
decried the "assassination sensationalists," assured the reader 

defense to present." 	 • 

The Realist 

that he was an honorable man, and insisted that the Warren Com-
mission had done a thorough and competent job. The Texas 
Observer, commenting on the exchange, called Belin's answer 
"the slick irrelevant reply of a lawyer who doesn't have much of a 

Ms. Meagher sent copies of her article, Belin's reply and the' 
accompanying editorial to several people at the Times including 
Harrison Salisbury, whose responsibilities include editing the Op-
Ed page. Salisbury's position seemed ambiguous, for since his 
article in The Progressive in 1966 he had again implied accept-
ance of the official version of the assassination in his intro-
duction to the Times/ Bantam edition of the Report of the 
National Commission on the Causes and Prevention of Violence. 

His position would not be ambiguous for long. On November 
22, 1971 — the 8th anniversary of the President's death — a head-
line "The Warren Report Was Right" appeared emblazoned 
across the top of 'the Op-Ed page. The article decried the 

ne other fhan 



fact that the fatal head wound had mysteriously moved by 
approximately 4 inches. 	• 

• Some of the discrepancies were brought to Graham's attention 
by Sylvia Meagher. He replied: "Thank you for your thoughtful 

. and informative letter about the Kennedy X-rays and photo-% 
graphs. I wish I had known this at the time, but perhaps it is not 
toci late to backtrack a bit.and see if anyone can come up with 
explanations. . . I'll see what can be turned up, and if anything 
can, 1 trust you'll be reading about it."4)  

There was no follow-up story. The following month Dr. Cyril 
H. Wecht, an eminently qualified forensic pathologist, testified in 
the District of Columbia Court of General Sessions about the 
inconsistencies between the Panel Report and the autopsy report. 
Judge Charles Halleck was sufficiently impressed with Dr. 
Wecht's testimony to rule against the Justice Department, 
ordering that Wecht be permitted to examine the autopsy 
material as the basis for his testimony on the medical findings. 

(The ruling was later rendered moot when the Justice Depart-• 
ment announced it would appeal. This wound have resulted in an 
indefinite delay beyond the conclusion of the Shaw trial, and 
Garrison withdrew his suit.) 

The Times coverage of this event consisted of a 4-paragraph 
UPI dispatch which omitted any mention of Dr. Wecht's testi-
mony regarding the Panel Report. The UPI story was buried ow.' 
page 13.44  Five days later Fred Graham reported on the Justice.  
Department's announcement that it would appeal Judge Hal-
leek's order that the photos and X-rays be produced at the Shaw 
trial, but the story contained no reference to Dr. Wecht or his 
testimony." 

When the first person "not under Government auspices" was 
permitted to see the photos and X-rays this year the exclusivewas 
obtained by Fred Graham of The New York Times. - 

On January 9, 1972 the Times announced on page 1 that Dr. 
• John K. Lattimer, Chairman of the Department of Urology at 

Columbia University's College of Physicians and Surgeons, had 
viewed the photos and X-rays and found that they "eliminateany 
doubt completely" about the validity of the Warren Com-
mission's conclusion tint Oswald fired all the-shots. 

' Why was a urologist chosen when three doctors with experi-
ence in forensic pathology, including Dr. Wecht, had also 
applied? Dr. Wecht is Chief Medical Examiner of Pittsburgh, ' 
Research Professor of Law and Director of the Institute of 
Forensic Sciences at Duquesne University School of Law, past-
President of the American College of Legal Medicine, and past-
President of the American Academy of Forensic Sciences. 

By coincidence, of the four applicants, only the urologist, Dr. 
Lattimer, had spoken or written of the Warren Report in an • • 
uncritical fashion. How could he contend unequivocally that the 
photos and X-rays "eliminate any doubt completely" that Oswald 
had fired all the shots — something they are incapable of proving 

- to anyone not endowed with telepathic powers? 
Moreover, if a shot from the front would have had to come . 

from the floor of the President's car as Dr. Lattimer suggests, a 
shot from the rear following the same trajectory in reverse would 
have ended up in the floor. 

have altered its course to strike Governor Connally below the 

• •. 	, 
How could such a bullet following this new steeper trajectory 

right armpit and exit below his right nipple as the Warren Com-
mission contends it did? 

Even more curious is the fact that despite the inconsistencies of 
the Panel Report, it did not cite a higher location for the "neck" 
wound. 	• • 

Thus the Panel Report, the autopsy report, and Dr. Lattimer 
all offered different descriptions of the President's wounds. 

None of these questions were raised by Fred Graham. He did 
add that Burke Marshall, the Kennedy family representative 
charged . with deciding which "recognized experts" will be 
admitted, was also considering the requests of Dr. Cyril H. Wecht 
and Dr. John Nichols, "pathologists who have written critically of 
the Warren Commission report," and Dr. E. Forrest Chapman. 

"Mr. Marshall said that in granting or denying permission, he 
would not consider whether applicants 'were supportefs or critics ' 
of the Warren Report, but only if they had a serious.  historical 
purpose in seeing the material." 

In 1964 Burke Marshall, then head of the Civil Rights Section 
of the Justice. Department, showed a keen interest in inves-
tigating how Malcolm X was financing his international travels 
aimed at bringing the A n;terican racial question before the United 
Nations — an area which would hardly seem to be of concern to. 
the Civil Rights Division.!' 	. 	 • 

It was reliably reported to me that the Lattimer story caused 
serious repercussions at the Times as a result of dtorrent of out-
raged letters from forensic experts and scholars astounded that.  
Dr. Lattimer had assumed the role of expert in a highly spe- • 
cialized field in which he had no competence, and that the Times 

_ had lent him credibility with its uncritical reporting. 
Possibly as a result of these letters or possibly because he was 

becoming somewhat skeptical himself. Fred Graham telephoned 
Dr. Wecht in May 1972 to inquire as tc the status of his 
"gition. 	 • 

Dr. Wecht told Graham that Marshall had totally ignored 
repeated litters and telegrams seeking either an approval or rejec-- 
tion of his application. 
. According to Dr. Wecht, Fred Graham made at least two calls 
to Burke Marshall after his initial conversation with Wecht, and-
Graham applied at least some degree of pressure upon Marshall' 
to act upon Wecht's application. 

Whet heror not the spectre of an article in The New York Times 
asking why the autopsy material continued to be inaccessible 
helped to influence his decision is impossible to say, but in mid-
June, Burke Marshall approved Dr. Weches application. 

Dr. Wecht. spent two days at the National Archives on August 
23 and 24. making a detailed study of the photographs, X-rays. 
and related physical evidence. Because of the positive role 

.• Graham had played. Wecht offered him an exclusive interview. 
Wecht limited his discussion of his observations pending closer 

Page 34 
	

The Realist - 

••-•(••s'sri••••••"Prilliore•Itor.,,•••••,r7r. • 

Di. Lattimer disagreed with the Commission only insofar as he 
said that the neck wound was actually higher than the Corn-. 
mission had reported. He maintained that therefore the throat 
wound could not possibly be one of entrance because the front-
wound was so far below the back one that "it-anyone were to have 
shot him from the front, they would have to be squatting on the 
floor in front of him." 

Graham's article noted that "some skeptics" regarded Latti-
mer as "an apologist for the Warrert.-Report," but he did' not-
elaborate. In fact Dr. Lattimer had earned the title over a period 
of several years by publishing a number of sycophantic articles in 
defense•of the Warren Report. In the March 13, 1970 issue of 
Medical World News, for example, he wrote: 	 • 	, 

"Oswald showed what the educated, modern-day, traitorous,  
guerilla can do among his own people— working with religious-
type conviction, willing to- laydown his own life, but proposing to 
kill as many anti-communists as possible. Oswald was devious, 
skilled at his business, and amazingly cool." 

More important than Dr. Lattimer's background, however, is 
the fact that a number of interesting questions were raised both by 
his selection as the person who would finally be permitted to study 
the autopsy material, and by the rather curious nature of his 
"observations." 

• How, for example, did a urologist with virtually no knowledge 
of forensic pathology's,' (the branch of forensic medicine spe-
cializing in the determination of the cause and manner of death in 
cases where it is sudden, suspicious, unexpected, unexplained, 
traumatic, medically undetected or violent) qualify as an "expert 
in the field of pathology or related areas of science and tech-
nology" to view the autopsy photos and X-rays? 



r 
• 

PAA141:4U4S 
It1LVISC 
aTATL100.  

lt•Mulo.wrs 
"'91••••• 	 , 

-r-' rte—  l 

• 
study and consultation and.issuance of a detailed report. He did 
discuss a "little flap" of loose scalp which "might , have been an 
entrance or exit wound," but which had never been mentioned 
before either by Dr. Lattimer or in the autopsy report or in the 
Panel Report. 

He also disclosed that photographs of the top of the removed 
brain "disclose a sizeable foreign object that could have been a 
flattened bullet fragment or a brain tumor." This object was 
reported by the Panel, but was not mentioned in the autopsy 
report or by Dr. Lattimer. 

Wecht also reported that he had requested permission to 
examine the preserved brain of the President (essential to any 
thorough examination, and specifically necessary if the flattened 
object in the brain was to be identified), as well as microscopic 
slides of tissue removed from the President's wounds (these can 
identify whether a wound is one of entrance or exit), but that these 
items, which have never been studied, were denied him. 

Wecht told Graham that he intended to write to Mr. Marshall 
asking him to lay all the questions to rest by allowing him to again 
inspect the materials "plus the brain and microscopic slides of the 
wounds, with a team of experts, including a radiologist, a neuro-
surgeon, a firearms expert, a criminalist and an examiner of ques-
tioned documents." 

Graham also interviewed Marshall who denied knowledge of 
the brain or other objects not in the archives. He said that "They 
have no bearing on who killed the President." He deplored Dr. 
Wecht's "chasing after parts of the President's body because he 
hasn't found any evidence that anything else was wrong." He 
termed the probing "offensive," and said "It is a terrible thing to 
do to that family." 

Graham's story ran in the Sunday New York Times on August 
27 on page I. While the article betrayed a degree of slanting (e.g., 
"While [Dr. Wecht] was here last week, he was provided trans-
portation by the Committee to Investigate Assassinations, a 
Washington-based organization that includes District Attorney 
Jim Garrison of New Orleans"), Graham nevertheless gave a very 
factual recounting of his interview with Dr. Wecht. 

Graham also did considerable background research and con-
ducted.a .anaber of secondary-interviews in an effort tel-true the 
history of the missing brain. 

What will transpire when Dr. Wecht issues his technical report 
detailing his findings, and whether Fred Graham follows up on 
Dr. Wecht's request of Marshall that a second panel including Dr. 
Wecht and other experts, be allowed to now conduct a thorough 
examination of all the material remains to be seen. 

Marshall has so far ignored the request. 

The Times and the King Case 

On March 10, 1969 the official curtain closed on the assassina-
tion of Martin Luther King. James Earl Ray pleaded guilty to a 
technical plea of murder "as explained to you by your lawyers," 
and was sentenced to 99 years in prison (Ray has always main-
tained that he killed no one). Thus the State of Tennessee, by an 
arrangement that had the advance blessings of the Federal 
Government, dispensed with the formality of a trial for the 
accused assassin of Dr. King. 

The next day a scathing editorial in the Times entitled "Tongue-
Tied Justice," denounced the proceedings, calling "the aborted 
trial of James Earl Ray" a "mockery of justice" and "a shocking 
breach of faith with the American people." The Times demanded 
to know, "Was there a conspiracy to kill Dr. King and who was in 
if?'`They demanded the convening of formal legal proceedings, by 
the Federal Government if not the State. - 

But; for all its editorial eloquence the limes record on the King 
case once the "official" verdict was in would be no better than it 
had been in the John F. Kennedy case (prior to the Ray trial the 
Times reporting, particularly that of Martin Waldron, was 
excellent). Ray's efforts to obtain a new trial and his contention 
that he had been pressured into his plea were, and continue to be, 
almost completely blacked-out by the Times. 

March 1971 brought a challenge to the "official" contention 
that Ray had killed Dr. King and that there had been no con-
spiracy. The challenge was a new book by Harold Weisberg, 
Frame-Up: The Martin Luther" KinglJames Earl Ray Case. 

Frame-Up was the culmination of more than two years of 
investigation, legal action, and research. Much of his evidence 
Weisberg obtained when he successfully sued the Justice Depart-
ment for access to the suppressed James Earl Ray extradition file. 
The suit resulted in a rare Summary Judgment against theJustice 
Department (not news fit to print to the Times), and the release of . 
official documents which were exculpatory of Ray. 

Thus Weisberg revealed that ballistics tests which failed to link 
- Ray's rifle with the crime were misrepresented by the prosecution 
-in the formal narration, implying the opposite by substituting the 
word "consistent," a meaningless word in ballistics terminology. 

The alleged shot from the bathroom window would. have 
required a contortionist, and tangible evidence suggested that the 
shot had come from elsewhere. Numerous contradictions and 
conflict inpeached the testimony of the only alleged witness 
placing Ray at the scene. 

Ray left no prints in the bathroom, or in another room where he 
was alleged to have rearranged furniture, or in the car he-alle-
gedly drove 400 miles after the slaying, or on parts of the rifle he 
would have had to handle in order to fire it-. 	. . 	- 

Persuasive evidence suggested that a bundle conveniently left 
behind in a doorway near the rooming house and which con.- 
tained the alleged assassination rifle and several of Ray's per 
sonal effects, had actually been pianted on the scene by someone• 
other than Ray. Much more in Frame-Up pointed toward a con-
spiracy in which Ray had served the role of "patsy.". 

The Times found no news fit to print in Frame-Up, though even 
Fred Graham had railed Weisberg a "painstaking investigator," 
and Times reporter Peter Kihss had written lengthy and favor- - 
able articles about two of his previous books." 

Frame-Up was enthusiastically received at first. Publiihers' 
Weekly said: "This review can barely suggest the detailed number 
of Weisberg's charges, speculations, freshly documented evidence- 
and revelations about the King murder. In two areas he is pure 
TNT: his attack on Ray's lawyer, Percy Foreman. . . and his 
sensational head-on assault on J. Edgar Hoover, the FBI and the 
government itself for what he claims was the suppressing of offi-
cial ev idence indicating Ray was not alone in the King assassina-
tion. . . Weisberg has brought forth a blistering book."49  

The Realist 



Saturday Review said: "Evidence that Ray fired the fatal shot. 
There is none. . . The reek of conspiracy is on everything. Weis-
berg is an indefatigable researcher. . . he has pursued the 
facts. . . And they are facts that lay claim to the conscience of 
America."" 

The Chicago Sun Times said; "Weisberg has dug up much 
material, some of it properly designated as suppressed, that must 
give any reasonable and unprejudiced person pause."31  The Times of London in a news story on Frame-Up called 
Weisberg "one of that small but impassioned group of authori-
ties on recent American political assassinations. . . Frame-Up is 
a detailed analysis of the entire process of Mr. Ray's arrest and 
trial. . There is remarkably little evidence to connect Ray with 
the shot that killed Dr. King."52  Frame- Up was reviewed in The New York Times Book Review 
on May 2, 1971 by John Kaplan. The review began: "The 
silly season apparently is over so far as the critics of the Warren 
Commission are concerned. . . Now Harold Weisberg: . . hopes 
to repeat the triumph of his Whitewash series with Frame-Up.. 
Mr. Weisberg's theory is that James Earl Ray was merely a decoy, 
part of a conspiracy, apparently. . his evidence is exiguous at 
best."  

The review continued: "Mr. Weisberg's grasp of law is, to say 
the least, somewhat shaky (he is described elsewhere as a chicken 
farmer) . . . Whether or not Ray fired the fatal bullet or merely 
acted as a decay does not influence the propriety of his guilty plea. 
In either case, he would be a murderer... A review such as this in 
which nothing favorable is said obviously prompts questions as to 
why one might wish to read or, for thaat matter, to devote news-
paper review space to the book . . Finally, one might ask if 
Frame-Up tells us anything significant about the Martin Luther 
King assassination. Regrettably, the answer is no. . ." 

Page 36 

entitled "The Case of Angela Davis: The Processes of American 
Justice."56  

John Leonard, now editor of The New York Times Book 
Review, told me that he had been totally unaware of Kaplan's 
background. He had received a letter from Mr. Weisberg, and its 
contents distressed him. Leonard told me that "another editor" 
had assigned the book, but he implied that the matter would be 
rectified on the letters page.57  It was John Leonard, than a daily 
reviewer,.whose review of A Heritage of Stone had been edited be-
cause it was "excessively editorial." 

Weisberg's letter received no reply, nor did a subsequent one 
addressed directly to Leonard seeking some acknowledgment to 
the first, "if only to record that you did not consciously assign this 
review to,a man so saddled with irreconcilable conflicts." On May 29 the Times Book Review published but one letter 
dealing with the Kaplan review — that a strongly worded denial 
of a footnote unrelated to the Ray casein which Weisberg said, in 
the context of discussing press coverage, that in 1966 the book 
reviewer of the Washington Post had been ordered not to review 
Whitewash after he read it and decided on a favorable review. .  
Kaplan chose to quote it out of context as an example of how, in 
Kaplan's words, Weisberg thought he was being picked on Geoffrey Wolff, who had been Book Review Editor of the 
Washington Post in 1966, vociferously denied the footnOtt in-a 
letter which the Times, in total disregard of publishing ethics,.. 
chose to publish without sending Weisberg a copy so that he could 
respond. Weisberg was not permitted to quote his dated contem-
poraneous notes of his meetings with Wolff and a letter he had.  
written Wolff in August 1966, and readers of the Times were given 
only Woffs version of what had occurred, leaving them with the • 
impression that there was only one version. Thus the Times assigned a biased reviewer who was permitted 
to misrepresent Frame-Up's contents and to quote a tangential 
footnote completely out of context as an exercise,  in personal 
invective against Weisberg. This was followed by'the publication 

-of only One fetter which compounded the defamation of the 
Kaplan review. 

This train of events suggests that the Times neverintended any 
thing less than to kill Frame-Up and discredit Weisberg. Following the appearance of Wolffs letter, John Leonard told'' 
me that it had been published at that time because it had been set 
in type while others had not been, but that a "full page round-up" 
of letters dealing with the Kaplan review would bepublished "in 
about three weeks."5g 

Weisberg's letter responding to the published Wolff letter-
received no reply from the Times and was never published. The 
full page round-up never appeared. Instead on August 29, 17' 
weeks after the Kaplan review and 12 weeks after the publication 
of the Wolff letter. -- after Frame-Up was already dead — Weis-
berg's original letter (which Leonard told me he had just received 
when I spoke to him on May 5) was published in the Times Book 
Review along with a self-serving reply by Kaplan, who was per-
mitted the traditional right of reply that the Times had previously 
denied Weisberg. 
• Weisberg wrote John Leonard: "I think you owe me. . . more 

than this too late, too little, too dishonest feebleness. . You 
have my work, which stands, as it must, alone. You have-my 
detailed and lengthy letters, which remain undenied by anyone, 
unanswered by you. You have enough to show that the Times and 
John Leonard will at least make an effort to be decent and honor-
able. Will your 

For the first time Weisberg received a reply. Leonard's response 
read in full: "Apparently everyone in the country is without honor 
except you. I don't think we have anything useful to say to one 
another."5" 

The Realist 

Kaplan's review was nothing short of a personal attack upon 
Harold Weisberg which totally ignored the contents of Frame- 

. 

	

	Up, and falsely implied that "newspaper stories" were the basis of 
his "exiguous" evidence. 

An article on the front page of The Wall Street Journal, "Holy 
Book Reviews Malce_or Break Booler— or Have No Impact," 
described The New York Times Book Review as "generally con-
sidered the most prestigious and influential review medium."53  It-
described how a particularly poor review there,can discourage_. 
further reviews and cut off bookstore orders. Frame-Up received 
no further reviews, and for all practical purposes the book was 
soon dead. 	

• . The Times capsule biography of the reviewer said that "John 
Kaplan teaches at Stanford Law School and is author of Mari-- 
Juana: The New Prohibition." It was inadequate, to say the least. From 1957 to 1961 Kaplan served the Justice Department 
(against which Weisberg obtained the Summary Judgment not: 
mentioned in the Times review), first as a lawyer with the Crimi-
nal Division, then as a special prosecutor in Chicago, and finally 
as an Assistant U.S. Attorney in San Francisco. He wrote an article, "The Assassins," which appeared in the 
Spring 1967 American Scholar: The assassins John Kaplan was 
talking about were the critics of the Warren Report whom he 
characterized as "revisionists," "perverse." and "silly." He was 
also critical of Life's call for a new investigation and the Times call 
for answers to unanswered questions. These, according to 
Kaplan, "contributed relatively little in the way of enlighten-
ment."" 

In its original form "The Assassins" was considered so libelous 
by the lenl counsel of The American Scholar that the latter 
refused to publish it until Kaplan reluctantly agreed to revise it." 
Kaplan's most recent venture, published the same week as his 
review of Frame-Up, was an article written for the U.S. Infor-
mation Agency (the official propaganda arm of the Government) 



conclusion. If Sirhan had programmed himself, he reasoned, why 
did he retain no recollection of the programming or the shooting. 
Furthermore, when asked under hypnosis if others had been in-. 
volved, Sirhan would go into a deeper trance in which he could 
not reply or he would block — hesitating for a long period before 
giving a negative reply. 

Kaiser's research turned up several case-histories in which a 
suggestible individual had actually been programmed by a skilled 
hypnotist to perform illegal acts with no recollection of either the 
deed or the programming, including a relatively recent case in 
Europe in which a man convicted of murder was later acquitted • 
when a suspicious psychiatrist succeeded in deprogramming him:  
with the result that the programmer was convicted in his stead. 
Kaiser felt that Sirhan, too, had been programmed and his 
memory blocked by some kind of blocking mechanism. 

R. F. K. Mist Die!, which was also not "news fit to print" was 
reviewed in The New York Times Book Review on November 15, 
1970 by Dr. Thomas S. Szasz. Kaiser was described as a 
"conscientious and competent reporter," but the review. totally 
ignored the contents of the book, the reviewer preferring to 
expound upon his own philosophy that it is "absurd" to judge . 
Sirhan's act in any context other than the fact that he had corn- '. 
mitted the act, because in courtroom psychiatry "facts are con-
structed to fit theories." 

Dr. Szasz also expounded upon his faith in capital punish-
ment as a deterrent to crime-and upon several other irrelevancies. 
Only one sentence of the review addressed Kaiser's premise: "And 
Kaiser uncritically accepts Diamond's theory of the assas-
sination 'that Sirhan had -- by his automatic writing -- pro-
grammed himself exactly like a computer is programmed by its 
magnetic tape. . . for the coming assassination.' " 

Dr.. Szasz completely misrepresented the thesis of the book he 
was reviewing, for Kaiser explicitly disagreed with Dr. Diamond. 
•Dr. Szasz' review gave no hint that Kaiser had postulated a con- - 
spiracy. Robert Kaiser wrote me: "My narrative of the facts, most 
of which have been hidden from the public, cried out for a re-
opening of the case by the authorities. That was news and Dr. 
Szasz ignored it."60.  

Assigning Dr. Thomas Szasz to review R. F. K. Must Die! was 
• like assigning Martha Mitchell to review Senator Fulbright's The 

Arrogance of Power. Kaiser's book was largely a psychiatric 
study of Sirhan and a narrative of the psychiatric nature of the . 
defense strategy (Sirhan had definite paranoid-schizophrenic ten-- 
dencies). 	- - 

Dr. Szasz is generally regarded as the most controversial figure 
in the psychiatric profession, for he contends that mental illness is . 

' a myth, and he is irrevocably opposed'to the use of psychiatry in-
the courtroom His views are so controversial that The- New York 
Times Magazine devoted an entire article to them."" Dr: Szasz'• 
philosophy regarding courtroom psychiatry and mental illness. : 
precluded in advance an objective review. 
, The relationship existing between Dr. Szasz and Dr: Diamond 

(who Kaiser'describes as "the only hero-in my book""),. More: 
over, should have further disqualified Dr: Szasz,. for their views-  .. 
diametrically oppose one another, and the two men have faced' 
each other in public debate. 

Dr. Diamond is a leading expert on and advocate of the legal'' 
concept known as "diminished capacity," a psychiatric defense. In ,. 
the October 1964 California Law Review Dr. Diamond reviewed 
one of Dr. Szasz' books. A quote of the opening lines of that - 
review illustrates sufficiently well the enmity existing between the - 
two: 

"Law, Liberty and Psychiatry is an irresponsible, repre-
hensible, and dangerous book. It is irresponsible and repre-
hensible because the author must surely know better. It is a dan-
gerous book because its author is clever, brilliant and articulate -- 
the books reads well and could he most convincing to the intelli-
gent, but uncritical reader." 

The Realist Page 37 

I 

The Times and the RFC{ Case 
If many were unsatisfied with the "official" facts about the 

assassination of President Kennedy and Dr. King, there seemed 
' little reason to doubt that Senator Robert F. Kennedy had fallen 

victim to the deranged act, of a single sick individual — until the 
'publication. of Robert Blair Kaiser's R.F. K. Must Die! 

Kaiser is an established and respected reporter and a former 
correspondent for Time magazine. His previous reporting had 
won him a Pulitzer Prize nomination and an Overseas Press Club 
Award for the best magazine reporting in foreign affairs. 

He signed on with the Sirhan defense team as an investigator. 
In the course of his studies and investigations he became the chief 
repository of knowledge in the case and the bridge between the 
defense attorneys and the psychiatrists probing the motivations of 
Sirhan Sirhan. Kiser was to spend close to 200 hours with 
Sirhan, and that exposure together with his researches were- to 
convince him that there had been a conspiracy. 

Kaiser was unimpressed with the investigations turned in by the-
Los Angeles Police Department and the F.B.I. He felt that they 
were predisposed to the conclusion that no conspiracy existed, 
and they were consequently unwilling to pursue leads in that 

 direction. 
Thus when the "girl in thepolka-dot dress" seen with Sirhan 

just before the assassination was not turned up, the authorities 
- concluded that she did not exist despite overwhelming evidence 

to the contrary. Nor was a zealous effort made to locate or thor- 
• oughly investigate certain acquaintances of Sirhan who could'not 

be regarded as above suspicion., -; . • . 
Kaiser became perplexed by Sirhan's notebooks in which he 

• had often repeatedly written his name, and in which several pages 
bore the similarly repeated inscription "RFK must die," always 
accompanied by the phrase "Please pay to the order of Sirhan." 

Sirhan had no recollection-of these writings, nor did he recall 
firing at Senator Kennedy. 

On the night of the assassination Sirhan had behaved oddly. He 
was observed staring fixedly' at a,' teletype machine ...two hours ... 

• before the assassination, and he did not respond when addressed 
= by the teletype operator. Several bystanders could not loosen the 

vice-like grip or sway the seeminglyfrozen arm of Sirhan when he 
began firing. After the shootingit was reported that his eyes were r. 

 and he was described as extremely detached during the 
all-night police interrogation: 	the• morning he was found - 
shivering in his cell.  

Dr. Bernard L. Diamond, the chief psychiatrist for the defense,. 
decided upon the use of hypnosisonSirhan. His subject proved so 
susceptible that Diamond concluded' that Sirhan had likely been 
frequently hypnotized beforeik,Under hypnosis Sirhan proved 
adept at the same type of automatic:writing that appeared in his.. 
notebooks.  

Given a pen and paper he filtertan entire page with his name; 
continuing to write even at the end of the page. Instructed to write 
about Robert Kennedy he wrote " R FK must die" repeatedly until" 
told to stop. Under hypnosis Sirhan recalled his previous note-% 
book entries which had been madrin'a trance-like state induced. 
by mirrors in his bedroom.. 
• The hallways of the Ambassador Hotel were also lined with 

mirrors. Dr. Diamond programMed Sirhan to climb the bars of 
his cell like a monkey, but to retain no memory of the instruc-
tions. Upon awakening Sirhan- climbed the bars of his cell "for 
exercise." Hypnosis produced'"an interesting side-effect on 
Sirhan. Upon emerging from a hypnotic state_ he would suffer 

-,- chills — just as he had the morning after the assassination. 
Dr. Diamond became convinced that Sirhan had-acted in a dis-

sociated state, unconscious of his actions,-the night he allegedly 
killed Sena,or Kennedy. He concluded that Sirhan had pro-
grammed himself like a robot: Kaiser reached a slightly different 

 

• 



12. Vets. York Times. September 28. 1964. p.28 
13. New York Times, September 29. 1964, p.42 
14. Nes.i. York Times. September 28. 1964. p.28 
IS. .New York Times, October 18. 1964, VII:8 
16. New York Times. January 10. 1969. Ed: -UFO's And All That" 
17. New York Times. Noscinher 25. 1964. p.36 
18. Epstein. op. cit., p.50 

I wrote again asking why these events were not news simply 
because the Times had not investigated them, and also asking why 
the L.A. Bureau had reported on Sirhan's efforts to block publi-
cation of R. F. K. Must' Die!, but saw nothing newsworthy in the 
book or its revelations when it was published. He replied: "As I 
.told you the first time, we have to set priorities here. We can 
report only a small percentage of the many stories that come our 
way every day. I have decided that the controversy over the 
Sirhan bullets is not substantial enough to warrant my time, when 
there are'so many other things to worry about. I appreciate your 
concern, but I think that's about all I have to say on the matter."66  

One must wonder, should the controversy over the Sirhan 
bullets prove substantial after all, how the Times will explain to its 
readers that other priorities demanded that previous develop-
ments were not "news fit to print." 

Only The New York Times can answer why they have for nine 
years maintained a consistent policy of literary assassination of 
literature and deliberate management of news suggesting that 
three of the greatest crimes of the 20th century may, despite 
"official" finding to the contrary, be yet unsolved.. 

But the unassailable fact is that in the process they have acted as 
little less than an unofficial propaganda arm of the Government 
which has maintained so staunchly - and in the face of all evi- • 
dence to the contrary, great and trivial - that assassinations in .-
the United States are inevitably the work of lone demented mad-
men. 

Justice Hugo Black in his concurring opinion in the Supreme 
Court decision. favoring The New York Times in the case of the 
Pentagon Papers said, "Only a free and unrestrained press can 
effectively expose deception in government. And paramount 
among the responsibilities of a free press is the duty to prevent any 
part of the Government from deceiving the people. . ." 

Far from preventing deception in the case of political assas-
sinations, the Times has practiced it, and in the process defraud- • 
ed its readers and violated every ethic of professional and 
objective journalism. 

The greatest tragedy is that the Times indeed is. America's s. 
newspaper of record. As was demonstrated with the Pentagon 
Papers it wields the power to command international headlines. 
'Along with The Washington Post it is read daily by statesmen and . 
bureaucrats in the nation's capitol. It appears in every foreign 
capitol and in 11,464 cities around the world." 

Yet it seems all too evident that the "news fit to print" is often-
little more than propaganda refleCting the biases and precon-
ceptions of the Publisher and editors of The-New York Times:- 

Kaiser cogently summed up the Szasz review: "An honest , 
review of my book, pro or con, one that would have dealt with the 
facts I revealed and the issues I raised, could have been a valuable 
service to the large reading public that depends on the Times 
Book Review. From a purely personal viewpoint, it made thedif-
ference for me; instead of being a bestseller, my book was only a 
modest success - not because the reviewer made a successful 
attack on my thesis, but because he simply ignored it."" 

One of the confusing facts.in the Robert Kennedy case is that 
the fatal builet entered behind the left ear and was fired from only 
about an inch away, a fact that was attested to by the massive 
powder burns the weapon produced around the wound. Sirhan 
was several feet in front of Senator Kennedy. It was generally 
assumed that Kennedy had fallen in Sirhan's direction, receiving 
the wound as he fell, but events of the past Summer have chal-
lenged this theory. 

On May 28, 1971 Los Angeles attorney Barbara Warner Blehr 
challenged the qualifications of DeWayne Wolfer, acting head of 
the LAPD Crime Lab, in an effort to block his permanent 
appointment. Her challenge included declarations by three ballis-
tics experts alleging that Wolfer had violated the four precepts of 
firearms identification when he testified at Sirhan's trial that 
Sirhan's gun and no other was involved in the shooting of Ken-
nedy and two other persons on the scene. 

Ms. Blehr charged that Wolfer's testimony established that 
three bullets introduced in evidence were fired not from Sirhan's 
gun but from a second similar gun which, though evidence in the 
case on June 6, 1968 "was reportedly destroyed by the LA PD 
in July, 1968." She charged that a second person with a gun 
similar to Sirhan's had also fired shots. at Senator Kennedy. 

Ms. Blehr's charges resulted in the convening of a grand jury 
which ultimately found that serious questions concerning the 
integrity of exhibits in the Sirhan case were raised as a result of 
handling of the evidence by unauthorized persons while in the 
custody of the Los Angeles County Clerk's office. District 
Attorney Busch claimed that the confusion was the result of a 
clerical error made in labeling an envelope containing three 
bullets test-fired from Sirhan's gun by Wolfer. He claimed that 
Ms. Blehr's charges also contained serious errors, but he did not 
specify them. 

Meanwhile there still seems to be a strong question as to whe-
ther the ballistics markings on all of the bullets match up. Retired 
criminologist William Harper viewed two of the-  bullets, one 
taken from a second victim and the other removed from Ken-
nedy's neck He stated that he could find "no individual charac-
teristics in common between these two bullets." 

The Los Angeles Times has given each of these developments" 
large play, and a summary article on August 8,-  1971 by L.A. 
Times staff writer Dave Smith ran on page 1 and continued onto 
pages 8, 9 and 10, taking up approxiinately 125 column inches. By 
the same token these developments have been almost totally 
blacked-out by The New York limes. Then National Editor,, 
Gene Roberts, told me that he could not explain why these-
developments had received so little coverage, claiming ignorance 
of them - a situation for which he acknowledged there was lit'J 
tle excuse. He suggested that I contact Wallace Turner., a re-
porter with the Los Angeles bureau whom Roberts said was fa-
miliar with the Robert Kennedy case." 

I wrote instead to the L.A. bureau chief, Steven V. Roberts, 
suggesting that a policy decision was responsible for the black-
out. He replied that "the questions were of the most tentative and 
flimsy character" which "just did not merit doing a full-scale - 
investigation." Roberts wrote that he had told New York 
(meaning the National desk) "to use whatever they wanted that 
was run by the wire services, but that I was not going to do any- 
thing myself. 	."63  

Page 33 

t. Gay Talese, The-Kingdom and the Power, Bantam,  Books, hf.Y...1970'...• 
p.547 

ff2. New York Times, April 7. 1961. p.2 
J. Turner Catledge. Ale life and the Vines. Harper Bi.Rovi,; N.Y.. MTh .. 
in288 
4. Talese: op. cit.. p.148 
5. The Kennedt. Assassination and the American Public -r Soria! Conr,  
intiniCaliOn In Crisis. edited by Bradley S. Greenberg & Edwin B. Parker. 
Stanford University Press. Stanford. Cal.. pp.32-45 	' 
6. New York Timex, Novemher 25, 1963, p.1 
7. .Vew •York Tines, November 25. 1963. 1r.10 
8. New York Times, November 26. 1963, p.15: November 25. 1963. p.9 
9. Edward .1. Epstein, looney. Bantam Books. N.Y.. 1966. p.19• 
10. New York Times, March 30. 1964, p.26 
I. Neie York Times. September 28. 1964, p.1 

The Realist 



• 

Department of Unintentional Satire • 

RUSSELL. Ky. (AP) - Sixteen-year-old Craig Wallace 

grinned as he was surrounded by girls. 
"President Nixon touched him," explained a pretty blonde. 

They were among the more than 15,000 persons who lined 

the main street of this northeastern Kentucky river town to 

catch a glimpse of the Presidential motorcade. 

"It's the most exciting thing that's ever happened to Rus-

sell," said Mrs. Clyde Anderson of Russell. "I've screamed, my 

throat sore out." 
"It's probably the biggest thing that ever was," added Will-

iam Gehringer of Flatwoods, small town down the road a few 

miles from Russell. 
Families from Russell and surrounding communities began 

gathering about three.hours before the President was due to ar-

rive at the Worthington airport. There were bands from Wurt-

land, and McKell high schools and Russell Junior High. 

For the teen-agers especially, it was a festive occasion. They 

clustered together on front porches and on the street waiting 

for the motorcade. 
Russell is a town where there's not much to do at night. 

There are school dances and football games and afterward 

they go to Castle'S for a coke and to listen to the jukebox. 

"I've got butterflies." added Gussie England, 14. "Nixon, 

he's my hero. My No. 1 - along with Paul Harvey." 

Secret SCrvice men had been in Russell a week preparing for 

the President's visit. They checked the buildings and trees and 

had residents close off all stairways, said George Hendrick, vol-

unteer fireman who was born and raised in Russell. 

Hendrick said it was pretty easy to sport the Secret Service. 

"l'd see somebody climbing a tree on the riverbank - and I 

knew he's got to be a stranger," he said. 

Once a thriving railroad town, Russell has become a steel 

town in recent years. with most residnts employed at the Arm-

co Steel Works. Residents said proudly that the town had once 

been the "largest individually owned and operated railroad 

yard in the country." 

But C. N. Hoffman. a retired real estate dealer, said, it was 

the first time he'd seen people out on the streets for years. 

"The town's done been dead for so long it's a pity," he said, 

Mrs. Clyde Anderson also remembered when Russell was a 

booming town and "everybody was out on Saturday night." 

She also said this was the biggest crowd she's seen in years. 

Patrolman Roy Parsons, who moved to Russell from Ash-

land two years ago, said "It's a wonderful place - you can't 

beat it. It's a safe place to raise kids, and you've got wonderful 

police production." 
Parsons said the only events that had generated comparable 

excitement in the town were last summer's $112,000 bank rob-

bery and a high-speed chase. 
Tom Willson, 15, a student at Russell High School, said the 

last exciting thing he could remember was "when a guy jumped 

off the bridge last summer." 
Mrs. Barbara Howard of Russell said that for her the only 

thing she recalled to match it was "when Ernest West (a local 

war hero) came home, and we all got to march a parade." 

The crowd was overwhelmingly pro-Nixon... 
The The principal of Russell Junior High School Fred Billups.. 

said the area is predominantly Democratic, "but not this year."., 

Dave Collins, a football coach at the high school, said Rua-

sell is "basically a Nixon town in a conservative area." 

A 15-year-old Russell High School student was the only one 

seen carrying a protest sign which read: "Prices. high, wages, 

low, tricky Dick's got to go."' 	 . 	. 

A large crowd waited patiently as it grew dark and cold, 

then an airplane flew low over the town and people waved at 

the sky and cheered When- the advance car. in the motorcade-

pulled into town, the crowd whooped.  
, The President's car was.lit up inside, and the Nixons waved 

as the car sped through town. , 
About halfway down the main street, the high school. honor 

society held a banner saying: "Will you please stop for Beta?" 

The President signaled to his driver and got out of the car to -

shake hands.. The crowd surged toward the car, but the Presi-

dent got back in and continued on.to Ashland- 

19. Book Week. July 24. 1966, p.1 . . 

20. .New York Times, July 24. 1966. p.25 

21. New York PO“, March 6. 1967, p.4 

22. Letter from Peter Kihss to Harold Weisberg 

23. Nen. York Times, September 25. 1966. IV: 10 

24. New York Times. November 17. 1966, p.46 

25. Newsweek. December 11,. 1966, p.20 

26. Telephone interview with Gene Roberts 	October 18., 1971 

27. Telephone interview-withGene Roberts 	September' 2•3! 1971 • 

28. Letter from George: Palmer to Mr. Richard Levine •.:dated,March 

1971 
29. Letter from George 'Palmer to the author dated August 26. 1971 

30. Letter from waiter:Sullivan to Bernard Fensterwald...-Jr.:-  dated 

March 19. 1970 
31. Neu. York 'flutes. May 21...1967. V11:48 

32. Plavhoi., February. 1968._ pp. 16-18 

33. Sylvia Meagher, Accessories ..liter the Poet, Bobbs-Merrill, N.Y.,. 

1967, hack jacket 
34. Ibid 
35. Josiah Thompson. Six Seconds In Mlle's. Bernard Geiss Ass.. N.Y., 

1967. p.293 
36. C. B.S. .Neits Inquiry- • .- The Warr en Report; June 25-28:1967,part IT. 

p.15 of transcript. 
37. Epstein, op. cit.. p.40 

38. The two reviews were first discovered hr the Washington based Com-

mittee to Investigate Assassinations which published them in its - news-

letter. 
39. Letter from George Palmer to the author 	dated June 22. 1971 

40.. Letter from George Palmer to Mr. Howard Roffman. Phil., Pa., July 

22.- 1971 .  
41, NeW York Times, November 27. 1961 p.36 

42. .Vew York Tinter, .lanuary 17. 1969. p.1  

43. Letter from Fred Graham to Sylvia Meagher dated January 26.. 

1969 
44. 'Yen- York -Times. February 13.-1969. p.13 • 
45. New-York Times. February 18. 1969; p.29 	-.„ 

46. Interview of Dr. Lattimer by Long John Nebel 
19, 1972 
47. The Realist. February 1967; "The Murder of Malcolm' X." hy Erie 
Norden. p.18 	 - - 

48. New York Times. December 8. 1966. p.40: July 4: 1967. p.5I 
49, Publishers' Weekly. February I. 1971 	• 
50-Suture/at. Review April 10; 1971 
50. Saturday Review. April 10. 1971 
St. ChicagaSun Times: April 4, 197E 

52. Times of London. June 5. 1971%, p.4 
53. The Wall Street Journal. June 4;1971 pr, 

54.. toter/can Scholar. Spring 1967. rie2 	- 
55. Telephoneconversation with Mary Moore Maloney. Man, Ed. of The- 

A merican Scholar . August 	1971 : 
56. USIA Byliner 	L-5 71 -F- 111 Map. 71 IPS-' PO'OISETH --May 

5&6. 1971 
57. Telephone conversation with John Leonard 	May 5. 1971 

58: Telephone conversation with John Leonard 	June 1. 1971.  

59. letter from J ohn Leonard to Harold Weisberg dated Sept. 9. 1971 

60. letter from Robert Kaiser to the author 	dated August 9. 1971 

61. New York Tinws Maem:ine. October 3. 1971. "Normality Is A Square 

Circle or a Four Sided Triangle,' by Maggie Scarf 

62. Letter from Robert Kaiser. op. cit. 

63. Ibid . 
64. Telephone interview with Gene Roberts 	Sept. 29, 1971 

65. letter From Steven V. Roberts to the autht•r dated Dec. 29.1971 

66. Leiter: from Steven V. Roberts to the author -  dated Jan. 21. 1972 

67. Talese. op. cit.. p.89 

dated June 7, 1966 

The Realist 
Page 39- 


