NEW TIMES, AUGUST 8, 1975, Volume 5, Number 3

TOP OF THE NEWS
The boys in the barracks  Pubilic and private employers are abandoning their
discrimination against gay people, and now a decade’s liberation movements
have penetrated deep into America's most restrictive establishment
By Andrew Kopkind page 18

The media and the murder of John Kennedy Most Americans don't believe
the Warren Commission’s version of what happened in Dailas. But the press
seems unwilling to pursue the truth independently ’ .

: By Jerry Policoff page 28
Lethal smokescreen In the last decade, hundreds of airplane passengers
have died in “survivable” crashes. Unless the FAA safety rules change,

hundreds more will probably follow - ByDanBerger  page37
THESE ARE NEW TIMES -

Self-examination In which one woman confronts the panic evoked by breast
cancer By Marcia Seligson page 40

The 20-year time bomb? The Pill is rated 100 percent effective in preventing
conception, but it also produces a catalog of side effects—including, perhaps,
breast cancer By Rose Kushner & Maxene Fabe page 44

LOCAL COLOR

“Tennls isn’t a matter of life and death—it's more important than that”
7,500 balls a week per acolyte, a doomsday stroking machine and non-stop
genuflection: It all adds up to tennis as absolution ’

By Jesse Kornbluth page 48
SLOW DOWN page 4 - REVIEWS:
FULMINATIONS page 6 Movies: Smile page 55
THE INSIDER page 13 Music: The Eagles page 62
: Books: Slammer page 64
FINAL TRIBUTE
A brief vacation
PHOTOGRAPH BY CARL ISCHER By Carl Hiaasen Page 68
We will consider NEW TIMES is p'ut;lisned bi-weekly by Photo Credits

New Times Communications Corp.

One Park Avenue, New York,

New York 10016. George A Hirsch,
President. Second-class postage paid
atNew York, New York and at
additionat mailing offices. Subscription
price $12.00 per year, $2.00

additional for Canada. $5.00
additionat for all other foreign.

- Direct alt SUBSCRIPTION
CORRESPONDENCE ORDERS, CHANGE OF
ADDRESS, ETC. TO NEW TIMES,

P.O. Box 2948, Boulder, Colorado 80302

ALL EDITORIAL CORRESPONDENCE
shoutd be directed to NEW TIMES,
One Park Avenue, New York, 10016.

unsolicited manuscripts,
art/photos only when
accompanied by return
postage; the magazine
will not be held
responsible for loss

or damage.

Page—M.J. Vilardi. Page 26-—Wide
World. Page 28—Wide World. Page
39—Top, UPt; Middie and Bottom, Wide
World. Page 65—Bill Scroggins,
Columbia Newspapers.

Copyright€ 1975 by New Times
Communications Corp.

All rights reserved.

Audit Bureau of Circulations
Application submitted.

NewTimes

Publisher
George A. Hirsch

Editor General Manager
Jonathan Z. Larsen Louis B. Dotti Jr.

Art Director

Steve Phillips
Senior Editor Managing Editor
frank Rich David Hoflander

Associate Editors
Joanna Krotz Tory Schwartz
) Associate

Assistant Editor Art Director
Ellen Rosenbush Carolyn Buckley
Editorial Assi Photo R h

Karen L. Sacks Patricia Leplus

Controller
Howard Wishinsky

Circulation Director
Richard L.aMonica

Administrative Circulation Assistant
Assistants Sheron Acosta
Joanne Cohen

Miriam S. Ko Production Manager

Margie Spada Anne R. Brokaw

N A4 Di Drad . Aeal

Leonard A. Carney Janet Gold

Assistant to the
Publisher
Judy Woodard

Advertising Director
Bernard Stolar
Marketing Director

.. +D. Claeys Bahienburg

Advertising flepresentatives - -

Liz Browne * Anne L. Holton

Advertising Assistant
Terry Ellen Ladin

Los Angeles
The Sheppard Company

Chicago
The Pattis Group

Atlanta/Miami/Toronto
Metropolitan Publishers
Representatives

Contributing Writers
Robert Sam Anson, Doug Bauer, Michael Drosnin,
Marshall Frady. Mark Goodman, Larry L. King.
Jesse Kornbluth, James S. Kunen. Janet Mastin.
Thomas Moore. Michael Parfit. Roger Rapoport.
Ron Rosenbaumn. Marcia Seligson,
Harry Stein. Thomas Thompson.
Nichotas Von Hoffman, Geotfrey Woilf

Detroit
Richard Hartle
Associates

Contributing Photographers
Steve Cooper, Mary Ellen Mark,
Ann Phillips, Peter Simon, Dick Swanson

Contributing Ilustrators
Higgins Bond. Bill Nelson,
Dickran Palutian, Joseph Smith

Cotrespondents

Arizona: Bruce Taylor (Phoenix). Ron Ridenhour
(Tempe): California: Carol Sternhell (Palo Alto), Bil Rit-
ter (San Diego): Colorado: Ivan Golgman, Elaine
Nathanson (Denver); Georgla: Gregory Jaynes (Atlan-
1a); IMinois: Joel Weisman {Chicago): Inditana: John
Brady (Terre Haute). Tom Cochrun (indianapolis):
K y: John Fili (Louisville); Maine: John N.
Cole (Brunswick). Maryland: Joseph Nawrozki
(Batumore), Massachusetts: Bo Burlingham (Boston),
Enc Breindel (Cambridge), Michigan: Laura Berman
(Ann Arbor). Montana: Cortland Freeman {Bozeman),
New Hampshire: Christopher Tiighman (Cornish Flat).
New Mexico: John Neary (Tesuque). New York:
Charles Stein (Merrick): North Carolina: Frye Gaillard
(Charlotte): Ohio: Thomas Andrzejewski, Terence
Sheridan (Cleveland). Jonathan Miller (Dayton);
Oregon: Ron Abeli (Portiand), Pennsylvania: Alfonso
X. Donaldson (Pittsburgh); Rhode Island: William Kutik
{Newport). Fritz Koch (Providence): South Carolina:
Jon Buchan (Rock Hill). Texas: Susan L. Butier
(Houston). Molly Ivins (Austin). Wyoming: Michael
Sellett (Jackson): Canada: Robert Ramsey (Toronto).

2 NEWTIMES

&
N
b
p




el

e W




R ]
TOP OF THE NEWS

By Jerry Policoff.

. It happens to be to our
interest, as well as the interest of the
Commission and of the country, to obtain
as wide a distribution of this document as

”

wecan. ...

Letter from then-Assistant Managing
Editor of the New York Times, Clifton
Daniel, to J. Lee Rankin, Chief Counsel
to the Warren Commission, dated May
21, 1964 (four months prinr to the

publication of the Warren Report) -

It has been nearly 13 years since
John Fitzgerald Kennedy, the 35th Presi-
dent of the United States, was felled by a
hail of bullets as he rode through Dallas.
The case was officially closed with the is-
suance of the Warren Commission’s
Report, which found that Lee Harvey
Oswald was the lone assassin. Those find-
ings have recently come under renewed
attack as the controversy has reemerged
after a rather lengthy period of hiberna-
tion. Once again, charges of omission and
distortion by commission detractors and
similar counter-charges by commission
defenders are filling the-air, leaving many
confused and befuddled.

In this atmosphere, one.might ex-
pect the press to clarify the facts—to
delve into the story, follow up the leads
and unmask the cover-up, if one existed.
Unfortunately, the story of the Kennedy
assassination controversy is one of con-
tinuous government manipulation of a
press that seems only too willing to be
manipulated. With conspiracy rumors
raging anew, the press shows few signs of
change on this issue.

The press could learn a good deal
about the assassination, and about its own

failure to pursue the story independently, -

nedia
and the murder of
John Kennedy

by reviewing its own initial reporting out
of Dallas. Those early reports stand- in-

stark contrast to what is officially alleged -

to have transpired.. The infamous “grassy
knoll,” for example, was no concoction of
the Warren Commission -critics.
shots apparently came from-a grassy knoll.
in the area,” reported the Associated
Press in its initial dispatches.

Word of shots from the front-dom-
inated early reports from the site-(wit-
nesses interviewed by the-press seemed to
be nearly unanimous on this: point), but

Most Americans
don’t believe the
Warren. _
Commission’s
version of what
happenedin. .
Dallas. But the
press seems
unwilling to pursue
the truth
independently

these reports were forgotten by the press
within several hours, as Dallas authorities
began to make it clear that a local “com-
munist” by the name of Lee Harvey Os-
wald had fired all of the shots from a
sniper’s nest constructed on the sixth

- floor of ‘the Texas School Book Deposi-

tory to the rear of the presidential limou-
sine.

Leaked biographical data de-
picting the “erratic” nature of the
“political malcontent” Oswald began to

“flood the media almost immediately. The

“The.

‘that ‘aided Lee Harvey Oswald. . .

word “alleged” contrasted starkly with
the obvious assumption of Oswald’s guilt.
“Left Wing Lunacy, . Not - Right Is
Suspect,” wrote Stuart Loory in the New
York Herald Tribune; “Career of Suspect
Has Been. Bizarre,” headlined the New
York Times; “The psychotic impulses
," be-
gan a story in the New York Journal
American; “Marksman Castro ‘Red,””
was the title of Bob Considine’s column
distributed by the Hearst chain; “Assassin
Named,” blared.the headline of the New’

~York Post..

The fo]lowmg day the New York
Times and St. Louis Post-Dispatch typi-
fied press coverage with these respective
headlines: “Evidence Against Oswald De-
scribed as Conclusive” and “Dallas Police

Insist Evidence Proves Oswald. Killed -

Kennedy.”

By the time Oswald himself was as-
sassinated,.all-pretense had disappeared.
The press had found Oswald 'guilty
without benefit of trial. “President’s As-
sassin Shot...,” proclaimed the New
York Times. Life profiled the “Assassin:
The Man Held—And Killed—For
Murder.” Time’s combination biog-
raphy/obituary was titled simply “The

- Man Who Killed Kennedy.”

Successive leaks from Dallas au-
thorities, the FBI (whose report on the as-
sassination was summarized in the press
before it was received by the Warren
Commission) and the Warren Com-
mission itself continued to implicate
Oswald as the sole perpetrator of a de-

‘ranged act. The press, by its uncritical re-

porting, was allowing itself to be set up to
the point at which official findings, re-
gardless of what they might be, would
have to be accepted, applauded and de-
fended. Thus, the press’ curiosity was not

-aroused when a 7.65 caliber German

Mauser mutated into a 6.5 caliber Italian

Mannlicher-Carcano; or when the grassy -

'NEWTIMES 29

<A "

B e S e

LW

P N . . TN T T I T o i B




15

on

en-
hal-
iven
sion
res-

sriod

sina-
; had
n Os-
sitory
nor in

{
i
"y
1

knoll receded into oblivion; or when an
entrance wound in the President’s throat
became an exit wound {first for a frag-
ment from the head wound and then for a
bullet from the back wound); or when a
wound six inches below the President’s
shoulder became a wound at the base of
the neck. The press was thereby weaving
a web that would inevitably commit it to
the official findings.

For some, the ultimate publication
of those findings was anticlimactic. The
New York Times, for example, published
a Page 1 exclusive on June 1, 1964, by
then-Supreme Court correspondent An-
thony Lewis: “Panel To Reject Theories

of Plot in Kennedy Death.” The story -

amounted to a detailed preview of the
Warren Report three months before the
commission completed taking testimony
and nearly four months before the report

was released.
The release of the Warren Report

. on September 27, 1964, was greeted with

near-unanimous praise by the press; led
by the New York Times, which went to
the enormous expense of publishing the
entire report as a 48-page supplement to
the September 28 editions. The Times
also collaborated with The Book of the
Month Club and Bantam Books to

publish hard-bound and soft-cover edi-

tions of the Warren Report.
Two months later the New York

Times followed the commission’s release

of the 26 supplemental volumes of hear-
ings and exhibits by collaborating with
McGraw-Hill and Bantam Books on The
Witnesses, a book consisting of “high-
lights” from the hearings that was pre-
pared by a.“group .of editors and re-
porters of the New York Times.” The

selection and editing of testimony for this ~

volume showed a clear understanding of
that evidence which supported the War-

ren Commission findings and that which -

did not. Testimony that fit into the latter
category was edited out in a manner that

-could hardly have been accidental.

References to shots from the front, for ex-
ample, were consistently edited out, as
was the admission by one of the autopsy
surgeons that he had burned his original
notes. Deleted from the testimony .of
three Secret Service agents present at the
autopsy was the description each gave of
a wound approximately six inches below
the shoulder—a description at significant
variance with the official autopsy report,
which located the wound at the base of
the neck. Included in The Witnesses was
the affidavit of Arnold Rowland to the

Jerry Policoff is a New York ad man who
has devoted much of his spare time
since 1966 to assassination research.

30 NEWTIMES

FBI in which he stated that he had seen a
man with a rifle on the sixth floor of the
Depository before the assassination. Not
included was his later testimony in which
he told the Warren Commission that he
had actually seen two men but that the
FBI had told him to “forget it,” and in
which he stated his conviction that the
shots had been fired from the railroad
yards in front of the President.

In short, a volume purporting to
be an objéctive condensation of relevant
testimony compiled by America’s
“newspaper of record” was little more
-than deliberately slanted propaganda in

_support of the Warren Commission

Report.

If the -Times early handling of the
Warren Report was less than pro-
fessional, it' was nevertheless commend-
able in contrast to that of ‘the Luce
publishing enipire. Life magazine quickly
cornered the market on one of the most
important pieces of evidence, the
Zapruder film, for which it paid $150,000

in $25,000 installments. The film was to .

become controversial because of its de-
piction of the fatal wounding of the Presi-
dent. When the fatal bullet strikes, Ken-

b |
Harrison Salisbury
leda Times "
investigation with
limited goals: “We

5

-will go over all the

‘areas of doubt,”
he said, “and
hope to eliminate
them”

nedy’s head is rocketed violently back-
ward and to the left. Critics of the Warren
Report would contend that the film sup-
ported their contention that the shots had

come from the grassy knoll, located to -

the right front of the presidential limou-
sine. :

On the morning of November 25,

1963, the Life publisher, the late C.D.
Jackson, first viewed the Zapruder film.
At that time Life had purchased only
print rights to the film. Richard Stolley,
then Los Angeles bureau chief for Life,
described the scene for Esquire magazine
ten years later. Stolley described Jackson
as “so upset by the head-wound sequence
that he proposed the company obtain all

. rights to the film and withhold it from

public viewing at least until emotions had
calmed.”

The November 29 issue of Life
and the John F. Kennedy Memorial Issue
published shortly thereafter contained
several frames from the Zapruder film.
The backward head snap was not among
the sequences selected.

Within days of the assassination
enough questions had arisen to provoke
much of the European press into pro-
claiming conspiracy. Doctors at Parkland
Hospital who had performed a tra-
cheotomy upon the late. President had

described his throat wound as “apparent-

ly” one of entrance. How, they asked, did
Oswald shoot the President from the
front from behind? Eyewitnesses were
nearly unanimous in describing the
rapidity of the shots, but the rifle alleged-
ly used in the shooting was an old World
War II bolt-action model known for its
sluggishness. And, of course, there were
those consistent reports about police and
bystanders converging upon the grassy
knoll rather than upon the Book Deposi-
tory.

Such speculation presented no
problem for Life. Both the memorial is-
sue and the December 6, 1963, issue car-
ried a page-length article by Paul Mandel.
it was entitled “End of Nagging Rumors:

The Six Critical Seconds” .and explained’

that Oswald’s rife ‘could fire three shots
rapidly enough. Mandel exf’laiﬁed that
because the film operated at 18 frames
per second (it was actually 18.3) “it is
possible to reconstruct the precise timing

. and placing and feasibility of the shots.”

He then described the film. The first shot,
he said, hit the President in the throat.
4.1 seconds later, a second shot hits Gov-

- ernor John Connally, who was seated in

front of the President. 2.7 seconds after
that, the final bullet strikes the Presi-
dent’s head. “Altogether,” explained
Mandel, i hree  shots  take

seconds. Time enough for a trained

-sharpshooter, even through the bobbing

field of a telescopic sight.” Mandel's
description of the film placed the first
Kennedy hit at a point just under one
second before he temporarily disappears
from the film as a road sign comes
between Zapruder and the limousine.
However, the film actually shows Ken-
nedy smiling and waving at the crowd,
seemingly unhit, as he disappears behind
the sign. Similarly, Mandel's description
of the Connally hit is contradicted in the
film, for the hit he describes actually
takes place nearly two seconds earlier,
when Connally’s shoulder collapses, his
hair flies up and his face contorts in pain,
leaving little doubt that he has been hit.

“the three shots take 6.8

e



A maﬂer of

Life and death

Life devoted much of its October
2, 1964, issue to the newly released
Warren Report. Rather than assigning
one of its staff to evaluate the report,
Life handed the assignment to a
member of the Warren Commission,

. Boges (Dem.) of Louist: - . . -States; Sen. Jokn Shermen, Coopar (Reg) of Ken::
teteoll {Dem.) of Gaorgia; tucky: John J. MeCloy, and Allen Dubee. § Lew-
kin,

how the President was killed

Gerald Ford. )
Aside from employing a member
of a government commission to review
that commission’s work for a
supposedly objective feature
news magazine, that issue of Lifeis -
intriguing for another reason. The issue
underwent two major revisions after it
first hit the stands, an enormously costly
change that required breaking and
resetting plates not once, but twice.

. That issue of Life was illustrated with

were broupht to the attention of Ed

eight frames from the Zapruder film
along with descriptive captions. The
sixth slide in the original sequence was
frame 323, which showed the President
slumped back against the seat a half
second after his head had been struck
by a bullet. The caption read: “The
assassin’s shot struck the right rear
portion of the President’s skull, causing
a massive wound and snapping his head
to one side” (top left). This description
was in seeming contradiction to the
Warren Commission findings that the
shot had come from the rear. That
version of the October 2 issue was
quickly withdrawn and replaced by a
second version in which frame 313, the
frame in which the President’s head
explodes, was substituted for frame
323. Although this frame gave no hint
of the direction in which the President’s
head was thrown, the caption still
described the movement “to one side™
(center). Thus a third version replaced
the second. This time the caption
accompanying frame 313 read: “The
direction from which shots came was
established by this picture taken at
instant bullet struck the rear of the
President’s head and, passing through,
caused the front part of his skull to
explode forward” (bottom left).

... The changesin this issue of Life

Kearns, a Life editor, two years later by
Vincent Salandria, a Philadelphia
attorney and then an active Warren
Commission critic. Kearns replied: “I
am at a loss to explain the discrepancies
between the three versions of LIFE
which you cite. I've heard of breaking a
plate to correct an error. I've never
heard of doing it twice for a single issue,
much less a single story. Nobody here

- seems to remember who workedonthe |

early Kennedy story. ...”

Mandel’s description unequivocally af-
firmed that Oswald's rifle was capable of
having fired the shots. The only problem
was that his description was an outright
fabrication, a blatant misrepresentation
of what the Zapruder film (to which Life
owned exclusive rights) revealed. What
about that entrance wound in the throat?
As viewed through the eyes of Mandel,
the Zapruder film also answered that
mystery, for it “shows the President turn-
ing his body far around to the right as he
waves to someone in the crowd. His

throat is exposed to the sniper’s nest just

before he clutches it.” If Kennedy had his
throat exposed to a sniper’s nest in the
Depository as Mandel and Life alleged,

the Dallas authorities are guilty of tam-
pering with evidence on a massive scale:
They must have uprooted the Depository
from its original foundation atop the
grassy knoll and then replanted it on the
corner of Houston and Elm streets
following the assassination.

Throughout 1964 Time Inc. car-
ried on a relentless campaign in support
of the lone assassin theory. Time received
numerous leaks, including the FBI as-
sassination report, which indicated the
location of the back wound before it was
apparently altered (“the first bullet had
struck Kennedy in the back, some six
inches below the collar line. .. ”). Life

purchased North American rights to the:

famous photograph of Oswald holding
the alleged murder rifle with the revolver
allegedly used to kill Officer Tippit
holstered at his side and two leftist
newspapers clutched in his other hand
(one of two similar photographs allegedly
taken seconds apart). Researchers have
since offered persuasive evidence that the
photographs are fakes—Oswald’s face
superimposed upon someone else’s body
above the chin. Life, however, was not
looking for any such sinister plot. The
February 21 issue featured the photo-
graph on the cover with the caption “Lee
Oswald with the Weapons He Used To
Kill President Kennedy and Officer Tip-
pit.” The feature article in that issue was

NEWTIMES 31




It

i

e
sl Hg;

HE
E

i
i
it
P

i

-
i

ﬁf?;’
;
w
HS

e
£
3

1141
i L

i

i
il

I
xl

i

|

i
H

|

11.
HH

1
13

The New York Times Book Review for Dec hm e‘r 1, 1970, was edited between
editions to remove the reviewer's expressions of doubt about the Warren Report.

: o
ArmiAN BNCTERUE. ko amint of W . Giatasadi Wk .
o B Gt A 0 S 7 ey s 5 s
ottty thet thoy aided e daeut’ of
i, B et P dncgpe o 00 iy ‘of % o
A, NEETAS OP STOMK ovantias. Untortumsinly, Me. [}
- Senion iy oy g ot 3
i . % ! -
| ow Orhens Dlpwiet: s Tom G hovs seam . Toow, TR Qo 308
g;m ol et M, Sooor cow- . nn"'"m‘ - §

Y , W cam- [ .
iw».-'m':umu:'n :nuwrm-‘:-:
Kanwedy. : Show aoyitind . Iacummpetoncs.
»-y.&.-hvu-umh-»ul——ua-wwmm.ﬂ
aroated en: tuy charges of ‘puriiey. M. : s Wo by Mr. Kirkdond's swaticuat
v o Mo, Qhreiean, 4065 Nk “werd oi laneceney i 08 by, Suck 3 el
me:h:‘:m m 't canchmion, 2ot even bt o bookt
et iy s :

*
hoce bove %
sl v s b
Adkiutis Cleh, whivh 4
e, Shew slingedly had
Orbioas. Ramprmianl - v
Mo, hia 19 nat & buth

a8

o0g oty Toies B i
PRTIAR T R R

TR

LI e

entitled “Oswald: Evolution of an As-
sassin.”
Time countered growing rumors

of conspiracy in Europe with an article.in__

its June 12 issue: “IL.F.K.: The Murder
and the Myths.” Time blamed the
speculation upon “leftist” writers and
publications seeking a “rightist con-
spiracy,” and proceeded to characterize
the culprits as “that sometime philoso-
pher” Bertrand Russell; American ex-

patriate Thomas Buchanin “fired by the

Washington Star in 1948 after he ad-
mitted membership in the- Communist
party”; and the “wind-mill tilting” Mark

Lane. who had recently “received smash. .

play in the Eastern European press.”

By late 1966 the Kennedy as-
sassination became a major issue as
Gallup and Harris polls revealed that few
Americans were satisfied that the truth
was known and Mark Lane’s critical book
Rush to Judgment climbed to the top of
the best seller list. Such pillars of the
establishment as The London Times,
former Kennedy aides Arthur Schlesinger
Jr. and Richard Goodwin, The Saturday
Evening Post, the Vatican newspaper
L'Osservatore, William F. Buckley,
Walter Lippmann, Cardinal Cushing and
The American Academy of Forensic
Sciences began to call for a reopening of
the case.

Under this setting, the New York
Times quietly undertook an investigation

32 NEWTIMES

of its own in early November 1966 under
the direction of Harrison- Salisbury, who
had fecently called for a new investiga-
tion in the pages of Progressive magazine,
acknowledging that questions of major
importance remained unanswered.
Salisbury, an early ardent defender of the
Warren Report, clarified his limited ob-
jectives in Newsweek: “We will go over
all the areas of doubt,” he said, “and hope
to eliminate them.”

Later that month the Times, in a
carefully worded editorial, “Unanswered
Questions,” called for an end to official
silence, saying that thoughtful citizens
had articulated enough solid doubts to re-
quire official answers.

Rather than attempting to answer
those questions itself, however, the
Times investigation ended as abruptly as
it began. It was “temporarily” suspended
in December, when Salisbury received
permission to visit Hanoi. It was never
completed—nor would the New York
Times ever again question the findings of
the Warren Commission. Some added
perspective into the Times inquiry was
provided recently by the Times Houston
bureau chief, Martin Waldron, in an in-
terview with Rolling Stone. Waldron, a
member of the 1966 team, said that he
and others came up with “a lot of un-
answered questions” that the Times
didn't bother to pursue. “I'd be off on a
good lead and then somebody’d call me

off and send me out to California on
another story or something. We ‘never- -

" really detached anyone for this. We

weren't really serious.” o

The Times return to the fold is
amply illustrated by its relationship with
David W. Belin, a junior counsel for the
Warren Commission who recently has
gained a degree of prominence as ex-
ecutive director for the Rockefeller Com-
mission on the CIA.

The story of Belin and the Times
begins in August 1971, when an article by
Warren Commission critic Sylvia
Meagher implicating Belin in subornation
of perjury appeared in The Texas
Observer, a liberal Texas weekly with a
small but influential national circulation.
Meagher’s 1967 book, Accessories After
the Fact, is generally considered by those
familiar with Kennedy assassination
literature to be the most scholarly, objec-
tive and definitive critique of the Warren
Report.

Meagher took Belin to task for his
treatment of the testimony of an Oswald
co-worker named Charles Givens. In a de-
position taken by Belin, Givens testified
that he had left the sixth floor of the De-
pository at about 11:30 a.m. on the day of
the assassination, but that he had forgot-

]
The press, by its
uncritical reporting;
was allowing itself
to be set up to the
point at which
official findings,
regardiess of what
they might be,
would have to be
accepted and
defended

v

ten his cigarettes and returned about 15
minutes later to retrieve them. There, on
an otherwise empty sixth floor, he en-
countered Oswald. Belin did not chal-
lenge Givens’ testimony and it was given
great weight by the Warren Commission
in its efforts to establish Oswald’s pres-
ence on the sixth floor during the period
leading up to the assassination.

But on the day of the assassina-
tion, Meagher pointed out, Givens had
told authorities that he had last seen Os-
wald on the first floor of the Depository
reading a newspaper. Neither then nor in

[N

i



subsequent affidavits prior to his Warren
Commission testimony had Givens ever
mentioned a sixth floor encounter.
However, a document found in the Na-
tional Archives by Mrs. Meagher placed
Givens’ later testimony in a rather sinister
light. The document, an FBI report, quot-
ed Lt. Jack Revill of the Dallas Police
Department to the effect that Givens,
who had once been arrested on a mari-
juana charge, “would probably change his
testimony for money.”

Belin replied in the same issue of
the Observer; he ignored the charges
while viciously attacking the “assassina-
tion sensationalists” and proclaiming his
own integrity. The Observer, in an edi-
torial, branded this “the slick irrelevant

reply of a lawyer who doesn't have much '

of a defense to present.”

Meagher sent a copy of the Belin
exchange to several media people includ-
ing Harrison Salisbury, who was then ed-
itor of the Times Op-Ed page. The resuit:
On November 22, 1971, the eighth an-
niversary of the assassination, the Times
Op-Ed page featured a condensed version
of Belin’s Texas Observer attack upon the
critics of the Warren Report. “The War-
ren Commission Was Right,” proclaimed
the headline.

An angry letter from Sylvia
Meagher to the Op-Ed page received a
form card reply. An angrier letter to

.. Salisbury received the following verbatim

reply from Salisbury: “Do forgive the
form card which went back to you. That
was a product of our bureaucracy, I'm
afraid. I hadn’t seen your letter, alas, hav-
ing been out of the office for a few days.”

~ Belin, in his foray against the
critics, had threatened to write a book
that would answer the wild charges once
and for all. In 1973 Quadrangle Books,
the publishing company of the New York
Times, published November 22, 1963:
You Are The Jury, by David W. Belin.
Harrison Salisbury provided a laudatory
introduction, and Belin, for his part, ex-
pressed special thanks to Salisbury, “who
was the catalyst in my undertaking to
write this book.”

It is difficult to understand why
the Times published this work, for it is
literally little more than a rewrite of the
Warren Report accompanied by excerpts
of testimony from the 26 volumes. The
“definitive” reply to the critics addresses
only two of them; Sylvia. Meagher is not
even relegated to footnote status. The
testimony of Charles Givens is cited as if
its veracity had never been challenged.
Predictably, the book sold few copies.

Belin’s book was reviewed in The
New York Times Book Review on Nov-
ember 18, 1973, by George and Priscilla

34 NEWTIMES

Tunnel vision
atCBS

Early this year CBS completed
negotiations with President Ford for the
rights to his book Portrait of the
Assassin. Ford’s book, written
immediately following his tenure on the
Warren Commission, was based on the
commission’s conclusion that Lee
Oswald acted zlone in murdering the
President. Sources say the network
intends to produce a documentary
based on the book but has acceded to
Ford’s insistence that it wait until after
the 1976 presidential election before
airing any material derived from
the book. ~

Revisionists within the network
were incensed upon learning of the CBS
decision, feeling that the network
should not continue toview the
assassination from only one
perspective. Many Warren Commission
critics continue to blast CBS for a series
of specials defending the commission’s
work. Those specials, aired in 1967,
were produced by Les Midgley and
anchored by Dan Rather.

‘Staff members connected withi*
the award-winning CBS public affairs
program 60 Minutes began this spring to
investigate the possibility of producing
a counter-program based on
independent investigation. It was hoped
that the program would not only
diminish the Portrait of the Assassin
documentary but would also serve asa
coup for correspondent Mike Wallace,
long considered a maverick by the CBS
hierarchy. In April the producers of 60
Minutes beganmactive consideration of a
segment entitled “The Oswald-Ruby
Connection.” The segment was to be
the first hour-long, one-subject
treatment in the program’s history.

On April 22 producer Harry
Moses and CBS researcher Harriet
Rubin started a cross-country,
fact-finding trip which took them to
both coasts and in one instance even out
of the country. A basic problem in the -
pair’s approach was they were
committed to proving a connection
between the assassin and the assassin’s
assassin,and tended to disregard any
evidence not related to that premise
even if the evidence they discovered
also contradicted the research of the
Warren Commission.

By May 15, the project had
moved from the front burner to the
back, and producer Moses had been
assigned to another project. Moses said
in defense of 60 Minutes that the
program was in effect scrapped because
he was unable to produce “anything
that was airable.” Moses later released a
formal statement: .

“In April of this year, due to the
current spate of publicity surrounding
the assassination of John F. Kennedy,
‘60 Minutes’ began to investigate
various conspiracy theories. As you
know, the general thrust of all these
theories is that the Warren
Commission’s characterization of Lee
Harvey Oswald as a lone Marxist
assassin was incorrect and that Oswald
was part of a plot to kill the President
that day in Dallas. ‘60 Minutes’ spent
approximately two months in research
and although we were able to uncover
some new information about Oswald,
we found no hard evidence whatsoever
which could prove that Oswald was a
fighte ifTa"¢otspiracy plan. Because vt ™
this and our own time limitations (we go

~ off the air in September for four

months), ‘60 Minutes’ decided to stop
researching the story. We have turned
over what information we have found to
another production unit at CBS

News. . . .”

Researcher Rubin stayed on the
project, however, and was in
Washington when CBS issued another
press release in mid-May. The network
revealed that it now planned a two-hour
special in the fall on the assassinations
of the Kennedy brothers and Martin
Luther King and the attempted
assassination of George Wallace. Rubin
was ordered sooh thereafter to turn
over all her research— 66 pages of
material that either contradicted or at
least raised questions about the Warren
Commission’s findings—to the team
assigned to produce the specials.’

But Rubin has no real hope that
her research will be used by the project
team, since it is controlled by the same
people responsible for the network’s
1967 whitewash of the Warren
Report— producer Les Midgley and
reporter Dan Rather.

—Allen Stone

-y



McMillan, a remarkable choice of re-
viewers. George McMillan, who is writing
a biography of James Earl Ray that is yet
to be completed seven years after its un-
dertaking, told the Times in a 1969 in-
terview: “This guy is a loner.” “I have
never investigated any aspect of con-
spiracy,” he said, “which left me free to
work on his biography.” George’s wife,
Priscilla, has long been one of the most
vocal and intriguing defenders of the
Warren Report. As Moscow correspon-
dent for The North American Newspaper
Alliance, she had interviewed a young de-
fector in 1959—Lee Harvey Oswald. She
filed no story on her interview, but she
did deliver her notes to the American
Consul, at whose request she had con-
ducted the interview. Following the CIA-
engineered defection of Svetlana Al-

-—liluyeva--to—the--United -States, - it - was .-

Priscilla McMillan who translated her
book. An unpublished Warren Com-
mission document includes her name

L |
Between early

and late editions,
the title of the
review changed

... . from “Who Killed _

John F. Kennedy”
to “The
Shaw-Garrison
Affair”

~among “employees of the State Depart-
ment” who had contacted Oswald in
Moscow. On the day of the assassination,
she filed a story with the Boston Globe,
“The Stuff of Which Fanatics Are Made.”
This and other articles in Harper's and
The Christian Science Monitor published
in the weeks and months following the as-
sassination were widely quoted and
helped bolster the public image of a hap-
less fanatic who had murdered the Presi-
dent. Still later, Priscilla became a confi-
dant of Marina Oswald and was designat-
ed her official biographer (like her
husband’s, the book is unfinished after 11
years). Nor was Priscilla any stranger to
the Times. Her Freudian pieces on
Oswald had twice graced the Op-Ed page.

- Four days after the Belin review, she in-

formed Times readers that the reason
people cling to conspiracy theories is that
Oswald had committed symbolic
patricide and since we all subconsciously
want to kill our fathers we believe in con-
spiracy “as a defense, a screen, a barrier,

against having to hold those feelings in
ourselves.”

But the best illustration of Times
policy involves another book review that
dared to be critical of the Warren Report.
Between early and late editions the title
of the review changed from “Who Killed
John F. Kennedy?™ to “The Shaw-
Garrison Affair.” A paragraph headed
“MYSTERIES PERSIST” vanished,
along with the last 30 lines of the review,
which were critical of the official version
of events. Readers of the Times were thus
spared the confusing and disquieting
questions of a reviewer who did not, ap-
parently, know better. That reviewer,
John Leonard, later became editor of The
New York Times Book Review, where he
continued the Times policy of selecting
hostile reviewers for conspiracy books.

at the Warren Report also left its mark at
Life. As the controversy grew, Richard
Billings, then Life's associate editor in
charge of investigative reporting, as-
signed his staff to look into controversial
aspects of the Kennedy case. The objec-
tive was to produce several articles on the
Warren controversy.

On November 25, 1966, what was
to be the first article of the series ap-
peared. The cover of Life carried a frame

_from the.Zzpmder film with the caption;

“Did Oswald Act Alone? A Matter of
Reasonable Doubt.” Billings and his staff
examined the single bullet theory: The
Warren Commission had theorized that
one bullet had inflicted both of Ken-
nedy’s non-fatal wounds and had gone on
to inflict each of the five wounds suffered
by Connally (including shattering a rib
and a wrist) while emerging virtually un-
scathed. The bullet in question had been
discovered_on a stretcher by an orderly at
Parkland Hospital. Although e com:
mission had alleged otherwise, the single
bullet theory was absolutely essential to
the lone assassin theory because the rifle
allegedly used by Oswald had been
proved incapable of firing two shots
rapidly enough to hit both men.

Life concluded, based upon its ex-
amination of the Zapruder film, that the
single bullet theory was wrong and that
the lone assassin theory was thus in
doubt. A Life editorial called for a new
investigation.

Time magazine’'s November 25

issue, on the other hand, editorially at- .

tacked the “phantasmagoria” and con-
cluded that “there seems little valid ex-
cuse for so dramatic a development as
another full-scale inquiry.”

Questioned about the conflicting
editorial postures, Hedley Donovan,
editor-in-chief of both Time and Life,

.The 1966 flood of criticism aimed -

[T CHICAGO’S McCORMICK INN
Proclaims the
1776
%ztlaratiun of
Frnm-Dependence .

b Stay at McCormick Inn, Chicago’s great
lakefront hotel for the Bi-Centennial
special price of only $17.76%. Children
under 14 free in parents’ accommoda. .
tions—and the family breakfasts FREE.

McCormick Inn, with its superb Sign
of the Steer steak house, Jambos Coffec
Shop, The Other Side cocktail lounge
and The Fyr Station, the only 50°s dis-
cotheque around. Swim in the bubble.
top pool, relax in the health club; color
T.V., enclosed guest parking and cour-
tesy car to the Loop.

McCormick Inn’s 817.76 Declaration
b~ of Inn-Dependence—is our way of saying
we value your business and of celebrat-
ing our nation’s 200th birthday. Effec.
tive July-August 1975.

- -Phore Toil Free -
800-621-6909 —
tn Hlinois only, call 312-79i-190! collect

*Per person, double occupancy. Tax
and gratuities extra

—d
L McCORMICK INN
23rd St. & The Lake
. Chicago, Illinois 60814
4
OR...ask about the Bi-Centennial
17.76-19.76 package at Essex-Ascot Motels

Not valid for convention attendees.
Present this ad when registering.

Reader Service

Back issues of NEW TIMES are
available for $1 each.

To order back issue please fill
out the coupon below and send
to:

ATTN. READER SERVICE

ONE PARK AVE.
N.Y., N.Y. 10016

r-------------
Please send me at $1 each for

: which | enclose $ :
1 issue Date No. of Copies |
i |
| 1
| . |
| |
| | 1
i i
] Make check or money order ]
[ payable to: NEW TIMES ]
| |
I WNAvE 1
: STREET :
1 oy |
IL STATE ZIF j

NEWTIMES 35




said: “Time and Life agree that valid
doubts and discussions about the Warren
Report will continue. Life advocated a
new special investigation, while Time
questioned whether a full-scale inquiry
would achieve anything without new
evidence. We would like to see our
magazines arrive at consistent positions
on major issues, and I am sure in due
course we will on this one.”

Due course was not long in com-
ing. In January Billings was told by a su-
.perior, “It is not Life's function to in-
vestigate the Kennedy assassination.”
The first article on the Kennedy case
became the last, and the investigation by
Billings’ staff was terminated. After that,
neither Time nor Life again questioned or
criticized the Warren Report.

For all their efforts, the New York
Times and Time Inc. could not approach
CBS’ performance in a four-part docu-
mentary, The Warren Report, broadcast
in June 1967. The documentary was pro-
duced by Les Midgely and reported by
Walter Cronkite, Dan Rather and Eddie
Barker, news director for CBS’ Dallas af-
filiate, KRLD. This same quartet had col-
laborated on a two-hour special broad-
cast on the eve of the release of the War-
ren Report—a program that had echoed
the rest of the media in heaping praise up-
on the Warren Commission.

L CBS _ designed sgunous tests to

suppon the Warren Report When these
loaded tests disproved the report, they
were interpreted to support it anyway.
Eleven master marksmen were supplied
with a rifle capable of firing faster than
Oswald’s, were allowed to practice with
the.rifle and then fired 37 firing runs of
three shots each at a target simulating the
President. CBS eliminated 17 of these
runs “because of trouble with the rifle,”
which actually meant that the marksman
took more than 7.5 seconds to get off
three shots. The average for the remain-
ing firing runs was identical to the
maximum time available to Oswald, a
poor marksman who owned a slower gun.
CBS’ masters averaged only 1.2 hits com-
pared to Oswald’s two hits. Cronkite's
conclusion: “It seems reasonable to say
that an expert could fire that rifle in five
seconds. It seems equally reasonable to
say that Oswald, under normal circum-
stances.would take longer. But these were
not normal circumstances. Oswald was
shooting at a President.”

To clear up the location of the
back wound, CBS called upon Com-
mander Humes, the pathologist who had
directed the autopsy and had subsequent-
ly burned his notes. Humes confirmed for
CBS that the wound was indeed in the

38 NEWTIMES

" neck (indicating that three Secret Service

agents, a Dallas motorcycle policeman
and two FBI agents were all mistaken
about the location of the wound below
the shoulder, as were the President’s shirt
and jacket, which displayed holes 5%
inches below the collar).

To test the single bullet theory,
CBS called upon the same “expert”

" utilized by the Warren Commission (and

more recently by the Rockefeller Com-
mission). Blocks of gelatin and masonite
were set up to simulate most, but not all,
of the tissue and bone supposedly
traversed by the missile. (Connally’s rib,
which was shattered and would have
slowed the bullet down considerably, was
not simulated.) None of the bullets test-
fired into the gelatin was able to do what

Under normal
circumstances,
Cronkite
conceded, Oswald
couldn’t have fired
the rifle rapidly
enough. “But
these were not

‘normal

s e

cucumstances
he said. “Oswald
was shooting ata
President”

the Warren Commission’s magic bullet
had done, but CBS said that it would have
taken “very little more velocity.” CBS
thus interpreted this test as proving “that
a single bullet could indeed have
wounded both men.” Using these and
other equally dubious tests, CBS conclud-
ed that “Oswald was the sole assassin.”

Robert Richter, formerly a pro-
ducer for CBS Reports and an associate
producer .on the Warren Commission
project, was dismayed by what had finally
appeared on the air. “From the material
gathered for the program,” he told me,
“someone could have taken the same raw
footage and utilized the same tests,
chosen different excerpts from the same
interviews, and given the audience a com-
pletely different, more objective im-
pression of what the facts added up to.”

A new CBS look at the assassina-
tion, involving essentially the same cast,
is in the works(see box on page 34).

After an eight-year hiatus, the con-
troversy over the Warren Report is as
strong as ever, spurred by Robert
Groden’s clear copy of the Zapruder film
(which has been shown twice on national
television) and by the release of two tran-
scripts of Warren Commission executive
sessions (thanks to freedom of in-
formation suits by Harold Weisberg and
Paul Hoch) which clearly show that both
the FBI and Warren Commission investi-
gations functioned as cover-ups.

Yet the press (with a few excep-
tions) has shown little interest in pursuing
the case. The Washington Post, which
has largely ignored the revival of the con-
spiracy issue as a news story, published a
typically Freudian piece by Priscilla
McMillan on its May 4 editorial page.
The Washington Star on June 28 came
out against a reopening of the case, as-
serting that there were no major ques-
tions that remain unanswered. The
Boston Globe on June 29 featured a
lengthy article debunking conspiracy
theories.

Newsweek, rushing forth to defend
the Warren Report in its April 24, 1975,
issue, characterized the critics as “an odd-
lot assortment of skeptics and ideologues,
rationalists and fantasists,” to whom “sup-
position is elevated into fact; accident
becomes criminal design; evidence is ac-
cepted on faith if it fits a conspiracy
theory and rejected as manufactured ifit
‘does not.
obscure, ncver—pubhshed highly conjec-
tural study by a former assistant professor
of physics at UCLA to support the lone
assassin from the rear theory. Newsweek
felt it unnecessary to inform its readers
that the study had originally been pre-
pared for Wesley Licbeler, 2 Warren
Commission lawyer, or that Wesley
Liebeler had supplied them with the
study. John J. Lindsay, co-author of the
piece, saw nothing wrong in protecting

his source. “I don't care. if the goddamnin

thing flew in here on a dirigible as long as
its valid,” he told me.

L. F. Stone, a rabid defender of the
Warren Report during the earlier -airing
of the controversy, continues to charac-
terize the critics as “paranoids,” while
Seymour Hersh refuses to take con-
spiracy theories seriously. likening them
to flying saucer stories.

The Kennedy assassination cover-
up has survived so long only because the
press, confronted with the choice of
believing what it was told or examining
the facts independently, chose the
former. Unless and until the press re-
pudiates that choice, it is unlikely that we
shall ever know the truth.@

" The article called u upon an

-

e



