
Jerry Policolf 
69-01 35th Avenue 
Jackson Heights, New York 
11377 

ALL THE NEWS?-- 

POLITICAL ASSASSINATIONS AND 

TEE NEV. vn-Rv TIMES 

By Jerry Policoff 



Since the publication of the Pentagon Papers The New York Times, 

America's most prestigious newspaper, has been the recipient of what 

may be an unparalleled stream of tributes and awards for its dedicat-

ion to the principles of a free press and the people's right to know. 

Unfortunately the Pentagon Papers represent something of a depart- 

--if that'is, in fact, what they are -- for the paper whose image 

of its role was described by Gay Talese in his critically acclaimed 

biography of the Times, '!The Kingdom and the Power," as the "respons-

ible spokesman for the system."1  For the Times often places sec-

ondary importance upon its responsibility to inform the public 

when that responsibility conflicts with its own concept of that om-
inous and all-encompassing enigma known as "the national security." 

The example of the Bay of Pigs is well known. The Times had 

deduced by evaluating various published accounts that .a United 

States trained and financed group of Cuban exiles was about to 

invade Cuba. The story was to be a major exclusive featured on the 

front page. Instead the management of the Times decided to play 

down the story and strip it of its revelations. It appeared inside 

the'paper under the deliberately misleading headline "QUICK ACTION 
,2 OPPOSED. 	Thus a major diplomatic and strategic blunder which might 

otherwise have been averted was not. 

In 1966 when Dean Rusk protested to the Times that an impending 

news series on the C.I.A. was not in the national interest the Times  

responded by sending the completed series to John McCone, former head 

of the C.I.A., fOr editing.' Turner Catledge, then Managing Editor, 
wrote a placating memo to his concerned boss, Arthur Ochs Sulzberger, 
the Publisher of the Times. "I don't know of any other series in my 
time," wrote Catledge, "which has been prepared with greater care and 

with such remarkable attention to the views of the agency involved 

as this one."3 

There is little wonder that Talese described the relationship 

between the highest levels or -the United States Government and The 

New York Times as "a hard alliance" which, in any large showdown, 

' "would undoubtedly close ranks and stand together."4  

The 1960's represented a dark decade.for many millions or Am-

ericans who saw their hopes and aspirations for the future dashed 

amid the blaze of,guns that struck down President John F. Kennedy, 

the Rev. Dr. Martin Luther King, Jr., and Senator Robert 1!'. Kennedy. 



-2- 

In all three cases the official verdict was.swift: lone assassin; 

no conspiracy. In all three cases serious doubts remain -- doubts 

that have encountered little more than official silence and denial. 

The political assassinations of the 60's seem to have given rise 
to a most peculiar policy at The New York Times, a policy that main-

tains that the "official" line is the only line. In the process the 

Times has subjected its readers to distortion, misrepresentation, 

and outright deception. . 

Harrison E. Salisbury, Assistant Managing Editor of the Times, 

described the Times performance in the wake of the President's as- 

•eassination thusly: "...The Times by principle and by habit considers 

- itself -a-'newspaper or record.' " which "consciously seeks to present 
all of the facts required by a public spirited citizen to formulate 

an intellegent opinion. Clearly the shooting of the President would 

require an extraordinary record -- detailed, accurate, clear, complete." 

"Thus the initial responsibility or the Times is to provide an inti-

mate, detailed, accurate chronology of events... The - Times record 
must be the one that will enable the reader to pick his way, fair-

ly Well, through fact, fiction, and rumor."5  

Salisbury's prose made good reading, but it hardly describes 

the true nature of the Times coverage which can be epitomized by the 

definitive headline of November 25, 1963, "PRESIDENT'S ASSASSIN 

SHOT TO DEATH IN JAIL CORRIDOR BY A DALLAS CITIZEN."6  Thus the Times 

required no Warren COmmission to tell it what it had already assumed 

three days after the President's assassination: that Lee Harvey Oswald, 

the official suspect, was the assassin. Nor were Jack Ruby's motives 

any mystery to the Times as was demonstrated the same day by the 
• headline, "KENNEDY ADMIRER FIRED ONE BULIET."1  Other stories, e.g. 

"DOCTORS QUNSTI°N OSWALD'S SANITY," and "LONE ASSASSIN THE RULE IN 
U.S.: PLOTTING MORE PREVALENT ABROAD,"8  tended to reinforce the 
erratic nature of the "assassin" and the notion that conspiracies 
are foreign to the American p6litical scene. 

Once the Warren Commission was formed the Times acted as little 
less than a pre s s agent for it. On March 30, 1964 -- a mere twelve 

days after the Warren Commission had begun its field investigation 
in Dailas9-- the Times carried an AP story reporting that the Com-

mission had "found no evidence that the crime was anything but the 

irrational act of an individual, according to knowledgeable sources." 0  
On June 1, the Times ran a Page One exclusive, "PANEL TO REJECT 



-3— 

THEORIES OF PLOT IN KENNEDY'S DEATH," which amounted to an extensive 

preview of the Warren Report nearly four months prior to its offic-

ial release. 
When the Warren Commission's report was issued on September 27, 

1964 its most vocal advocate was The New York Times. The lead story 

said that "the commission analysed every issue in exhaustive, almost 
- -archeological detail."11  A Times editorial said that "the facts -- 

exhaustively gathered, independently checked and cogently set forth --

destroy the basis for conspiracy theories that have grown weedlike 

in this country and abroad."12  Arthur. Krock called the report a "def-

initive history of the tragedy,"13  and C.L. Sulzberger expressed re-

lief-at-the report's conclusions. "It_was:essenUal in these restless 

. days," wrote Sulzberger, "to remove unfounded suspicions that could 

excite latent jingo spirit. And it was necessary to reassure our al-

lies that ours is a stable reliable democracy."14  

Such unequivocal praise of the Warren Report was nothing less 

than irresponsible journalism. There had been barely enough time 

for a thorough reading of the report and the testimony and exhibits 
upon which it supposedly was based was not yet available. '7ithout 

the latter no objective appraisal of the report was possible. 

The Times also made suite a financial proposition out of the 

Warren Report. The entire report was printed as a supplement to 

the September 28 edition. In addition the Times collaborated with 

the Book of the Month Club on a hard bound edition and with Bantam 

Books on a soft bound edition of the report (with a laudatory intro-

duction by Harrison Salisbury in the latter). By the end of the first 

week Bantam had printed 1,100,000 copies.15  Ironically the Times would 

later imply that the critics of the report were guilty of exploit-

ation because of the "minor, if lucrative industry" that arose from 

their .challenges to the official version of the a6sassination.16  

Nor was the Times less effusive when the 26-volumes of exhibits 

and testimony were released on November 24. The Times instant analysis 

of the more than 10 million words contained in the volumes brought 

the premature observation that their publication by the Warren Com-

mission "brings to a close its inquiry, at once monumental and met-

iculous."17  

Within a month, again in collaboration with Bantam, the Times  

published "The Witnesses," consisting of "highlights" of the hear-

ings before the Warren Conission, prepared by "a group of editors 



-4- 

and reporters of The New York Times." 
"The Witnesses" included the affidavit of Arnold Rowland staling 

that he had observed a man with a rifle on the sixth floor of the 

Texas School Book Depository before the assassination, but not his 

testimony in which he stated that he had actually seen two men, and 

the F.B.I. had told him to "forget it," and in which he stated his 

opinion that the source of the shots had been the railroad yards in 

front of the President. Omitted from the testimony of amateur photo-

grapher Abraham Zapruder was his statement that his immediate reaction 

was that the shots had come from behind him (in front of the Pres-

ident). Similar statements relating an immediate impression that 
-the shots had come from the front were deleted from the excerpted 

testimony of David F. Powers, a special assistant to the President, 

and Secret Service Agent Forest V. Sorrels, as it appeared in "The 

Witnesses." Deleted from the testimony of Secret SerVice Agents 

William Greer, Clinton Hill, and Roy Kellerman was the description 

each gave of a bullet wound in the President's back - below the 

shoulder (the "official" autopsy,,report placed it about six inches 

higher in the neck). Also omitted from Agent Hill's excerpted test-

imony was his statement that he was not certain that all of the 

shots had come from the rear, and that they did not all sound alike. 

Autopsy surgeon Commander James J. Humes'. excerpted testimony in 
"The Witnesses" omitted his statement that he had destroyed the first 

draft of the autopsy, as well as his verbal gymnastics in reconciling 

the location of the bullet holes six inches below the collar in the 

President's shirt and jacket with the officially designated location 

of the wound in the neck. Both Humes and Colonel Pierre Finch expres-
sed scepticism when asked if the nearly pristine bullet found on 

stretcher in Parkland Hospital could have hit both Kennedy and Gov. 

Connally (the Warren Commission ultimately concluded that this was 

indeed the case), but these exchanges also were omitted from "The 

Witnesses," as was the portion of the testimony of Nelson Delgado, 

a friend of Oswald's from his 1:arine Corps days, in which he referred 

to Oswald's extremely poor marksmanship. 
Testimony left out of "The Witnesses" altogether included nu-

merous witnesses who reported at least some shots fired from the 

front, including Jean Hill who reported seeing a man fleeing from 

the area of the "grassy knoll" after the shooting. Also left out was 

the testimony of Wilma Tice and reporter Seth Kantor who reported 



-5- 

seeing (the latter conversing with) Jack Ruby at Parkland Hospital, 
as well as many others who gave relevent but inconvenient testimony 
before the Warren Commission. 

In short, "The Witnesses" was a careful selection of only that 
testimony which tended to support the official findings contained 
in the Warren Report. It was a patently biased and dishonest work, 
shamelessly slanted toward the lone-assassin hypothesis, and capital-
izing on the legendary objectivity of The New York Times. 

In Europe where the press had been less eager to embrace the 
official findings of the Warren Commission, the assassination rapidly 
became a controversy. "Who Killed Kennedy," a. critical book.by Am-
erican- expatriate- Thomas- Buchanan was already a test-seller by the 
end of 1964. In Britain, Bertrand Russell organized a "Who Killed 
Kennedy Committee" composed of some of the most influential members 
of the British intellectual community. In December 1964, Hugh Trevor-
Roper, well-known British historian and Regius Professor of Modern 
History at Oxford University, writing in The Sunday Times of London, 
accused the Warren. Commission of setting up a smokescreen of irrel-
evant material while failing to ask elementary and essential questions. 

In the United States, too, the report slowly emerged as a major 
issue -- spurred first by a number of critical articles and later by 
a series of major books. 

George and Patricia Nash documented Commission negligence in 
the October 1964 New Leader by locating without difficulty three 
witnesses to the slaying of Patrolman Tippit who had riot been called 
by the Warren Commission, but whose accounts differed radically from 
the Commission's. The January and 1,1arch 1965 issues of Liberation 
magazine carried articles highly critical of the Warren Report by 
Philadelphia attorney Vincent Salandria. An article in the January 
1965 American Bar As=sociation Journal by Alfredda Scobey, a lawyer 
and former Warren Commission staff member, acmowledged that much 
of the evidence against Oswald was circumstantial and strongly im-
plied that Oswald's conviction would have been less than guaranteed 
had he gone to trial. In February 1966 the 18th annual meeting of 
of the American Academy of Forensic Sciences hela a symposium which 
scored the Commission for its failure to hear enough expert testimony, 
and for failing to examine the photos and x-rays taken or the Pres-
ident's body during the autopsy. . 

On May 29, 1966 the Warren Report became a national issue over- 



-6- 

night when The Washington Post ran an 8-column banner headline on 

the front page, "AN INQUEST: SKEPTICAL POSTSCRIPT TO WARREN GROUP'S 

REPORT ON ASSASSINATION," dealing with Harold Weisberg's "Whitewash" 

and Edward J. Epstein's "Inquest." The story. consumed a sizeable • 

portion of page one and nearly all of page three, and concluded that • 

the two books raised "grave doubts about the Commission's work." 

"Inquest's" major contribution lay in its author's success at ob- 

taining interviews with several members of the Commission and its 

staff. Epstein was also given access to a number of internal Warren 

Commission memoranda (the book was originally intended as a Masters 

thesis). Concentrating on the internal workings of the Commission, 

Epstein argued that bureaucratic pressures from within-  and time 

pressures imposed from without had severely handicapped the Commis-

sion with the result that their investigation was superficial rather 

than exhaustive. Epstein made much of the discrepancy between the loc-

ation of the President's back wound, noting the location below the 

shoulder in the report of the autopsy by F.B.I. agents Siebert and 

O'Neill, and the location in the neck in the official autopsy report. 

The higher location was essential to the Commission's theory that a 

-wound-  ih - the President's throat was one of exit for a bullet that had 

traversed his neck from the rear, but the lower location was cor-

roborated by the holes in the clothing and by the testimony of Secret 

Service Agents Greer, Kellerman and Hill. Epstein suggested that there 

was a strong possibility that there had been a second assassin, but 

that the Commission had been more interested in dispelling rumors than 

in exposing facts. He implied that the Warren Commission had delib-

erately altered the autopsy report, and he noted that if this was in-

deed the case the conclusions found in the Warren Report would have 

to be viewed as an expression of "political truth."18  

Weisberg also siezed upon the location of the back wound, but 

his "Whitewash" analysed the Warren Report in far more detail than did 

"Inquest," going into such matters as Oswald's marksmanship, the 

tangible evidence linking Oswald to the assassination or the sixth 

floor window with the source of the shots, the facts surrounding the 

slaying of Officer Tippit, etc. Weisberg strongly implied that more 

than one assassin had been involved and that it was by no means 

certain that Oswald. had been one of them. 

The major issues that arose out of these books and those to 

follow included: 



-7- 

THE. SINGLE-BULLET THEORY: the Commission's re-enactment of the assas-

sination and observation of the film of the assassination taken 

by Abraham Zapruder revealed that from the time when Kennedy 

would first have been visible to a man perched in the sixth floor 

TSBD window until the time Connally was shot Oswald's gun was cap-

able of firing only one round. The Commission concluded that a 

virtually pristine bullet found on a stretcher at Parkland Hospital 

had passed through the President's neck, hit Connally in the back 

shattering a rib, emerged from his chest, traversed his wrist, 

lodged in his thigh, and then tell out onto the stretcher. The 

Commission theorized that Gov. Connally had experienced a delayed, 

reaction to his wounds, explaining why the Zapruder film appeared 

to show him unhit until a point significantly after the President 

definitely had been. Critics argued that it was extremely unlikely 

that one bullet could have accounted for seven wounds, shattering 

bone along the way, and still emerge undeformed. They also argued 

that a bullet striking bone, as was the case with Connally, results 

in an immediate reaction in compliance with the physical law of 

transfer of momentum, and that the later reaction by Gov. Connally, 

therefore, indicated that he had been hit by a second bullet. 

THE GRASSY KNOLL: law-enforcement officers and bystanders immediately 

converged on - this area after the asassination as the apparent 

• source of the shots. It was located to the right front of the 

President. 

THE HEAD SNAP: the Zapruder film revealed that upon impact of the 

final and fatal bullet the President's head was thrust violently 
to the left and to the rear -- a reaction that seemed consistent 

with a shot fired from the grassy knoll. 

THE THROAT WOUND: the wound in the President's throat was originally 

diagn)sed as an entrance wound by the' doctors who treated him at 

Parkland Hospital. The Commission's contention that it was an ex-

it wound was challenged by most of the critics. 

The Warren Report was soon under attack from all sides. In July 

1966 Richard Goodwin, a former advisor and close, associate of Pres-

ident Kennedy, reviewed "Inquest" for a)ok Week. He called the book 
"impressive" and called for the convening of a panel to evaluate the 

findings of the Warren Commission'and determine if a completely new 



-8- 

investigation was warranted.19  He later added that there y-ere othon 
associates of the late President "who feel as I do."20  In `eptember 
1966 a Harris Poll found that 54% of the American public doubted that 
the Warren Commission had told the full story.21 The same month Mark 
Lane's "Rush To Judgment" made the Best Seller List of The New York 
Times (by November 1966 it was the Number One Best Seller, a position 
it maintained for several months). The Times of London called for a 
new investigation toward the end of September 1966, a call that was 
echoed in The London Observer by Lord Devlin,: one of England's most 
respected legal figures. On September 28, 1966 Manhattan Congressman 
Theodore Kupferman asked Congress to conduct its own investigation. 
into' the adequacy of the Warren Report.Writing:ih the October 1966 • 
Commentary Alexander Bickel, Chancellor Kent of Yale University, 
called for a new investigation observing that "the findings of the 
Warren Commission, and the fatuous praise with which all of the 
voices of the great majority greeted them - two years ago, were in some 
measure a matter of wish fulfillment." The November 25, 1966 cover 
of Life magazine featured aaframe from the Zapruder film with the bold 
caption: "DID OSWALD ACT ALONE? A MATTER OF REASONABLE DOUBT." Life  

- qUestioned the validity of  the single-buliet theory and concluded that 
"a new investigative body should be set up, perhaps at the initiative 
of Congress." The January 14, 1967 L'aturLiaLlyfninq Post also carried 
a cover story challenging the Warren Report, and it also ran an edit-
orial calling for a new inquiry. 

Others who publicly expressed doubts about the conciusions of 
the 'arren Commission included Senators Russell. Long, Eugene IJ.carthy, 
Strom Thurmond, William Fulbright, and Thomas Dodd; ConExessmen Ogden 
Reid, John W. Wydler, and William F. Ryan; Arthur Schlesinger Jr., 
William Buckley, Norman Mailer, Murray Kempton, Max Lerner, Pete 
Hamill, Walter Lippman, Dwight MacDonald, aichard-7. Rovere, Cardin-
al Cushing and many others. 

The reaction of The New York Times to the emerging controversy 
was less than enthusiastic. Following the May 29, 1966 Washington . 
Post headline a Times reporter was assigned to do a story on the 
emerging controversy. His story appeared on June 5 -- not on page one, 
but on page 42. The author of the piece wrote one of the critics: 
"With space limitations and national desk instructions, I am sorry 
that everything but the single-bullet hypothesis got forced out of 
the story."22 



-9- 
"Whitewash" and "Inquest" were reviewed in the July 3 New York 

Times Book Review by the Times.' Supreme Court correspondent, Fred 
Graham. The Times apparently saw no conflict in assigning Graham 
to review two books severely critical, implicitly if not explicitly, 
of the then Chief Justice of the Supreme Court. The review consisted 
largely of a lengthy defense of the methods utilized by the Warren 
Commission under the direction of "the nation's most distinguished 
jurist." Graham called Weisberg a "painstaking investigator," but 
added that he "questions so many points made by the report that the 
effect is blunted -- it is difficult to believe that any institution 
could be as inept, careless, wrong, or venal as he implies. Rather, 
the reader is impressed With the elusiveness of truth..." Graham 
called "Inquest" superficial, and he criticized Epstein's use of the 
words "political truth," claiming that Epstein was actually charging 
deliberate fraud. Graham admitted that the single-bullet theory was 
"porous," but he maintained that no other explanation made sense be-
cause if another assassin had fired from the TSBD it would have been-- 
unlikely that he and his rifle could disappear without a trace. He 
avoided alternatives that did make sense, e.g. that an assassin or 
assassins had fired from the grassy knoll. Graham concluded that 
"a major scholarly study is not feasible now because the crucial 
papers in the archives... have not yet been de-classified." On the 
one hand he was ignoring the fact that the Times had lauded the 
Warren Report before any evidence was available, and on the other 
hand he was passing judgment in advance on any subsequent crit-
ical works, a fact that should have disqualified him as a reviewer 
of future books on the subject. 

On August 28, 1966 Mark Lane's "Rush to Judgment" and Leo Sau-
vage's "The Oswald Affair" were reviewed in The New York Times Book 
Review by Fred Graham. Graham's review gave the false impression 
that both books relied mainly on eyewitness testimony rather than 
more tangible hard evidence. 'Eyewitness testimony," noted Graham, 
"is far less reliable than it seems to be." He made the incredible 
observation that the main source of the Warren Commission's ailemna 
lay in the fact that it had to issue a report. The broad proof against 
Oswald and the lack of evidence pointing to any other possible assas-
sin, according to Graham, gave the Commission no choice "but to smooth 
over the inconsistencies to the extent possible and brand Oswald the 
lone assassin." Graham concluded with the unsubstantiable claim that 



-10- 

Oswald would easily have been convicted of murder by any jury faced 

with the material before the Warren Commission and in these books. 

As the controversy grew the Times greeted the issue with a most 

astonishing article in the September 11, 1966 New York Times Ilagazine, 

entitled "1O CONSPIRACY, BUT -- TWO ASSASSINS, PERHAPS?" by Henry 

Fairlie, an English political commentator. Fairlie acknowledged that 
it was hard to dispute the contention that the Warren Commission "did 

a hurried and slovenly job," and he conceded that there might well 

have been more than one assassin, "available evidence seems to me 

confusing." But he contended that even if this supposition were made, 

"it still does not justify making the long leap to a conspiracy 

theary,".because even if two or more people were involved, he argued,' 

"it is possible to regard such people as fanatics or nuts and nothing More.'' 

Of course, if there were two or more people involved it was, by def- 

inition, a conspiracy. The article concluded that it was not the 

proper time for a new.  .investigation, for "to set up another indep- 

endent. body with no promise that it would succeed, would be to ag- 

itate public doubt without being certain that it could in the end, 

settle it. Popular fear and hysteria are dangerous weirds to excite..." 
Thus i+  would appear that to Henry 14'aio and The New Yark Times  

it was more important to support the official findings of the War- 
ren Commission -- even though questionable -- than to look further 

into the President's assassination and risk adding to the already 

existing doubt and scepticism about those findings, warranted or not. 

THE TI1]ES INVESTIGATION  

Toward the end of 1966 a degree of dissatisfaction with the 
conclusions of the Warren Commision began to manifest itself at the 

Times  

Tom Wicker wrote in his column that a number of impressive books 

had opened to question the Warren Commission's "procedures, its ob-

jectivity and its members diligence." "The damaging fear has been 

planted, here as well as abroad, that the commission -- even if 

subconsciously -- was more concerned to quiet public fears or - con-

spiracy and treachery than it was to establish the unvarnished truth, 

and thus made the facts fit a convenient thesis." Wicker endorsed the 

call for a Congressional review that had been made by Congressman 

Kupferman.23  

Harrison Salisbury radically revised his early - praise of the 



Report -.- not in. the Times but in the November 1966 issue of The 

Progressive, a magazine of limited circulation. While reiterating 

his belief that Oswald acted alone, Salisbury wrote that his read-

ing of "Inquest" and "Rush to Judgment," both of which he called 

"serious, thoughtful examinations," had convinced him that questions 

of major importance remained unanswered. Like Wicker, he endorsed 

the Kuprerman resolution, adding that "I would like to see the most 

painstaking inquiry into each of the principal areas of doubt. The 

nation no longer lives in the trauma which persisted for months after 

the President's death. The Warren Commission had good reason to con-

cern itself ror the national interest, to worry about national mor-

ale,. to  take upon itself the task.or damping.down .rumors. But today 

and tomorrow the_sole criteria or an inquiry should be the truth --

every element of it that can be obtained -- and a frank racing of 

unresolved and unresolvable dilemnas." 

On November 16, 1966, on the other hand, Clifton Daniel, then 

Managing Editor, in addressing a public symposium on "The Role or the 

Mass Media in Achieving and Preserving a Free Society," defended 

the-Warren Report and accused its critics of "dragging red herrings 
all offer ,,  piap. "24 

Under this setting the Times Quietly undertook, in early Nov-

ember 1966, a new investigation of the assassination under the dir-

ection of Harrison Salisbury. "We will go over all the areas of 

doubt," Salisbury told Newsweek, "and hope to eliminate them. "z5 On 

November 25, with the unpublicized investigation already underway, 

the Times ran a carefully worded editorial, "UNANSWERED QUESTIONS," 

which maintained that there were enough solid doubts of thoughtful 

citizens to require official answers. "Further dignified silence, 

or merely more denials by the commission or its staff, are no 

longer enough." • 

About a month into the investigation - Salisbury received per-

mission from the government of North Vietnam to visit Hanoi, and 

he quickly departed for Paris to complete final preparations for the 

trip. Shortly after his departure the Times investigation was ended. 

Reporter Peter Kihss, a member of the team, wrote Mrs. Sylvia Meagher 

on January 7, 1967, "regrettably the project has broken off without 

any windup story, at least until Harrison Salisbury, who was in 

charge, gets back from North Vietnam." Another member or the team, 

Gene Roberts -- then Atlanta bureau chier'and now National Editor 



-12- 

of the Times -- told me that "there was no real connection between 
Salisbury going to Hanoi and the decision not to publish, or to 
disband the inquiry. It just kind of happened that way. Presumably 
if he had been here he might have knocked it off even sooner or he 
might have continued it a week or two. I just don't know."26 Rob-
erts told me that the team was unable to find evidence supporting 
the contentions of the critics. "We found no evidence that the War-
ren Report was wrong," he said, "which is not to say that the Warren 
Report was right." "We are not in the business of printing opinion, 
and that is why nothing was printed in the end."27  

If Salisbury's words to Newsweek are to be taken literally the 
purpose of the investigation to begin with was to shore up the•find-
ings of the Warren Commission. There can be little doubt that if the 
investigation had strongly reaffirmed those findings it would have 
been boldly splashed across the front page. Yet there now seem to be 
several versions as to just what that investigation found. George 
Palmer, Assistant to - the Managing Editor, wrote one questioner that 
nothing had been printed about the investigation "for the simple 
reason that there were no findings,"28 but.he wrote me that "the dis-

- continuance-  -of our inouiries meant that they had substantially re-
affirmed the findings of the Warren Commission."2 -/0   Palmer also wrote 
me that the determination to discontinue the investigation was made 
upon the return of Salisbury from Hanoi. Walter Sullivan, Times 
Science Editor, writing on behalf of Harrison Salisbury, wrote Wash-
ington attorney Bernard Fensterwaid, Chairman of the Committee To 
Investigate Assassinations, "it is true that an intensive invest-
igation of the J.F. Kennedy assassination was carried out by the Times 
staff under Mr. Salisbury's supervision. It was set aside when he 
suddenly received permission to visit Hanoi. "At this stage, Mr. Sal-
isbury tells me, it had become obvious that the President was killed 
by a single demented man and that no conspiracy was involved. The 
investigation has therefore not been pursued further."3°  

Following the Times at best inconclusive investigation its ad-
vocacy of the official line became at least as rigid as it had ever 
been. An anonymous review of "The Truth About the Assassination," 
by Charles Roberts, Newsweek's White House correspondent, said: "Pub-
lish 10,400,000 words or research and What do you get? In the case 
of the Warren Commission and the book business, you get a fabulous- 



-13- 

ly successful spin-off called the assassination industry, whose pro-

ducts would never stand the scrutiny of Consumers Union. Consumers 

buy it as they buy most trash: the packaging promises satisfaction 

but the innards are mostly distortions, unsupported theories and gap-

ing omissions" that are "neatly debunked by Charles Roberts..."By 

selecting the incredible and the contradictory, scavengers like Mark 

Lane sowed confusion. By writing an honest guide for the perplexed, 
Roberts performs a public service."31  In fact, Roberts' book was ex-

tremely superficial, its text consuming a mere 118 pages. It glossed 

over the crucial evidence, substituting. personal invective against the 

critics for answers to their criticisms. 

In late 1967 the publication of "Six .Seconds In. Dallas," by Prof-

essor Josiah Thompson and "Accessories After the Pact," by Mrs. Sylvia 

Meagher further fanned the flames of the Warren-  controversy. Mrs. 

Meagher had previously distinguished herself by putting together a 

subject index to the 26-volumes -- a service the Warren Commission 

had neglected to provide. "Six Seconds In Dallas" was previewed by 

The Saturday Evening Post, which featured the book's jacket on its 

December 2, 1967 cover along with the headline "MAJOR NEW STUDY SHOWS 

THREE ASSASSINS KIL,LED KENNEDY. " An editorial in that issue stated 

that it had now been "demonstrated fairly conclusively that the War-

ren Commission was wrong." Thompson's book contained a comprehensive 
study of the Zapruder film, graphs of the reaction of Connally, tables 

summarizing the impressions of eyewitnesses, interviews with crucial 

witnesses, mathematical calculations of the acceleration of the 

President's head in relation to the movement of the car, etc. The 

book was profusely illustrated with photographs, drawings and charts. 

"Accessories After the Fact" was an exhaustive analysis of the 

26-volumes and related material from the National Archives not con-

tained in the volumes. Playboy called it "the best of the new crop 
of books -- and the most chilling in its implications." Playboy  
called the most unsettling aspect of both, books "the failure of 

the Warren Commission to investigate, evaluate -- or even acknowledge --

the huge body of evidence in its posession indicating the possible 

presence of more than one gunman..."These new books lend weight to 

widening appeals by Congressmen and the press for an independent new 

investigation..."32  Congressman Theodore Kupferman said "on the 
subject of the Warren Report Sylvia Meagher could replace:.a compater,1! 
calling her book "overwhelming. "33 Congressman William F. Ryan said 



-14- 

"Sylvia Meagher raises a number of disturbing nuestions." He aded 
that it pointed out the need for a Congressional review of the 2:ind-
ings of the Warren Commission."34  

Both books were reviewed in The New York Times Book Review on 
February 28, 1968 -- by Fred Graham, of course. Graham found it as-
tonishing that there was such a degree of disbelief "in a document 
that has the endorsement or some of the highest officials in the 
Government." He contended that inconsistencies notwithstanding, "none 
of the critics have been able to suggest any other explanation that 
fits the known facts better than the Warren Commission's." Graham 
found Mrs. Meagher's book "a bore," and he found that Thompson's 
scientific approach ignored. "the larger logic of the - Warren Report." 
"Although it has seemed that the flow of anti-Warren Report books 
would never end," he_continued, "these two may represent a sweet 
climax." 

THE NEW ORLEANS Al'InTZI-IATH  

The New York Times followed the March 1, 1969 acquittal of Clay 
L. Shaw (charged by New Orleans D.A. Jim.Garrison with conspiring to 
assassinate the late President) with a renewed offensive against 
previous criticism of the Warren Report. An editorial on March 2 
referred to Garrison's "obsessional conviction about the fraudulent 
character or the Warren Commission" as a "fantasy." The "News of the 
Week in Review" that day carried a piece by Sidney Zion, "GARRISON 
FLOPS ON THE CONSPIRACY TIE!:07f," which maintained, in essence, that 
Garrisoh had "restored the credibility of the Warren Report." The 
Times ignored the ract that the jury had been charged solely with 
the duty of determining the guilt or innocence of Mr. Shaw, not with 
determining the validity of the Warren Report. 

On April 20, 1969 The New York Times Magazine carried an article, 
"THE FINAL CHAPTER IN THE ASASSINATION CONTR9VERSY?" by Edward j. 
Epstein, onetime critic of the Warren Report. 

Epstein's article was a bitter attack upon the critics which 
impugned their motives and integrity, and implied that much of their 
criticism was politically motivated. He suggested that many of the 
critics were "demonologists" with "books as well as conspiracy theor-
ies to advertise," doubtless excluding his own "Inquest" from this 
category. He conspicuously neglected to mention that only "Inquest" 
had accused the Commission of seeking "political truth." 

Epstein arbitrarily wrote off the work of a number or the critics 



-15- 

because they had, in various degrees, supported Garrison. It is in-
deed unfortunate that many sincere Warren Commission critics showed 
much the same blind faith in Garrison that The New York Times had 
shown in the Warren Commission, but this could not invalidate the 
serious flaws which they (Epstein inoluded) had documented in the 
Warren Report. 

Epstein was less critical of Professor Thompson and Mrs. Meagher, 
both of whom had disassociated themselves from Garrison and his in-
vestigations, but he maintained that their books contained only two 
substantial arguments that, if true, would preclude Oswald as the 
lone assassin,-- the improbability of the single-bullet theory and 
the backward acceleration of the President's head. 

To dispose of the first point Epstein relied upon a CBS in-
quiry which had theorized that 3 jiggles in the Zapruder film rep-
resented the photographer's reaction to the sound of shots, and 
therefore themselves coincided with the points at which the shots 
were fired. CBS had thereby hypothesized that the first shot had been 
fired at an earlier point than the Warren Commission had believed 
likely -- at a point when'the President would have been visible 
from the sixth floor windOw for abOut 1/10th of a second through 
a break in the foliage of a large Oak tree which otherwise obstructed 
the view until a later point. However CBS had failed to mention that 
jiggles appeared at several other points in the film, and that there 
were five jiggles, not three, in the frame sequence in question. Life  
magazine, which owns the original Zapruder film, rejected the "jig-
gle theory" in November 1966, attributing all but the most violent 
one that coincided with the head shot to imperfections in the camera 
mechanism.3 The CBS analysis was a skillful deception which has been 
thoroughly discredited, including by Professor Thompson in his 
book (see "Six Seconds In Dallas," Appendix 	-- a critique of the 
CBS documentary, "The Warren Report").

* 
 Epstein maintained that 

the CBS analysis persuasively-argued that the President and Gov. 
Connally could have been hit by separate bullets by a single assas- 

** A.M. Rosenthal, Managing Editor of the Times said on "Behind the 
Lines" on New York's WNET-TV on Oct. 8, 1971: "...I've seen some 
things on television that were better than anything I've seen 
in the newspapers. I think that CBS' documentary on the Kennedy 
assassination, for instance, was a magnificent piece of invest-
igative journalism." 



-16- 

sin, and that the single-bullet theory had therefore been rendered 
"irrelevant." What is more significant than the questionable nature 
of the CBS analysis is the fact that Epstein misrepresented the con-
clusions, for CBS did not theorize an earlier hit, but an earlier  
miss. CBS_ recognized that an earlier hit meant a steeper trajectory, 
precluding the throat wound being one of exit, and again implying a 
fraudulent autopsy report. CBS reluctantly endorsed the single-
bullet theory as "essential" to the lone-assassin findings of the 
Warren Commission.36 Epstein, too, recognized this when he wrote in 
"Inquest": "either both men were hit by the same bullet, or there 
were two assassins."37  His misrepresentation of the CBS study al-
leviated him of the problem of credibly defending the singie-bullet 
theory -- an undertaking he obviously did not relish. 

Epstein dismissed the head movement by citing a report released • 
by the Justice Department in January 1969 in which a panel of forensic 
pathologists who had studied the sequestered autopsy photos and x-rays 
had concluded that they supported the Warren Report. But even super-
ficial study of the Panel Report (its popular name) revealed glaring 
differences between it and the original autopsy report. Thus again . 	. 	. 
Epstein Eel i or7 upon a study which raised more questions than it an- 
swered in an effort to explain away irreconcileable deficiencies in 
the Warren Report. In this way he was able to conclude that he knew 
of no substantial evidence "that indicated there was more than one 
rifleman firing." 

If one is somewhat astounded by the Times failure to check The 
accuracy of Epstein's article, subsequent actions are even more as-
tonishing. 

Mrs. Meagher and Professor Thompson sent the Times letters of 
almost identical length, both challenging the veracity of the CBS 
study.and the Panel Report. But Mrs. Meagher's letter also included 
quotes from a letter Epstein had written her more than a year earlier: 
"I am shocked that 5 not 3 frlmes were blurred. If this is so, C.B.S. 
was egregiously dishonest. and the tests are meaningless," and "By a 
common sense standard, which you point out the Warren Report uses, I 
think your book shows it extremely unlikely, even inconceivable, that 
a single assassin was responsible." 

The Times thanked Mrs. Meagher for her letter, adding that "we 
are planning to run a letter along very similar lines from Josiah 
Thompson and I am sure that you will understand that space limit- 



-17— 

ations will prevent us from using both." 
Mrs. Meagher wrote again asking that the Times reconsider and 

print at least the paragraph which revealed that Epstein knew in ad-
vance that the CBS claims were specious, and that his private ad-
missions in writing were the exact opposite of his representations in 
the Times. "One understands the Times unwillingness to acknowledge 
to its readers that it has given Epstein a platform from which to 
disseminate not mere error, but deliberate falsehood," wrote Mrs. 
Meagher. "However I would like to request you to reconsider your 
decision... in the interests of fair play and or undoing a dis-
service to your readers that was surely unintended." She received 
no reply, and her letter was not published. 

Harold Weisberg wrote the Times asking that certain statements 
which he felt were libelous be corrected, and asking that he be per-
mitted to write .an article rebutting Epstein. The Times replied deny-
ing libel.. and maintaining that the article itself was sound. "If how-
ever you want to write us a short letter of not more than 250 or 
300 words challenging Epstein's interpretation of the assassination," 
the Times added, "we'd be glad to consider it for publication. But 
I'd like to caution you to avoid difficult, arcane details that would 
simply baffle our readers." 

Readers of The New York  Times... baffled? 

A HERITAGE 9? STONE  

On December 1, 1970 the daily book columns of the Times carried 
a dual review of two books on the Jim Garrison atfair. The first, 
"American Grotesque," by James Kirkwood, was critical of Garrison 
and the meth7)ds he utilized in prosecuting Clay Shaw. The second, 
"A Heritage of Stone," was Jim Garrison's account of the Kennedy 
assassination. 

The review by Times staff reviewer John Leonard, was entitled 
"'Who Killed John P. Kennedy?" The portion dealing with "A Heritage of 
Stone" follows: 



-18- 

Which II:Int:a us to Jim Girriirl'e "A 
Heritage of Stone." The Distnet Attorney 
of Orleans Parish arguer; thnt Kennedy': 
assessinatiou ran only he explaincd by A 
"model" that pins the murder ha ilia Cen• 
nil IntrliIircner AEency, The C.I A. could 
lave engalrered Dallas in hei,Ilf of the 

military - triteIlleance - Indualrial complex 
that fenced the President's rhspnaitlen 
toward a detente with the Ftkmicr,s. Mr. 
onrrls9n nowhere In hk honk mentions 
Clay View, or the hutch hie office made of 
Shaw's prosecution, ho 15, however, heavy 
on all the other charicters. who 'nava here 
corn a, familiar to 	iota-nizht Ode 
chows on television. And he insists that 
the Warren Commission, the executive 
branch of On government, nuino member,' 
of the Dallas Pollee Deportment, the 

pothoir:gists at lir.thesita'—wilo performed 
'the Second Henne.dy nutnpsy and many, 
.rany others rro ,7t have known they were 
lying to the American 

hlytticrles Perelet 

• Frankly, I prefer to bel.eva that the 
Warren Commission old a poor Jnb, rather 
than a dishonest one. I like to think that 

I r, Garrison Invents monsters to er7pilla 

ncompetence. Rut until somebody ea-plains 
y'hy two hUtOpS1C3 Corill to two different 
conclusions about the President's wounds, 
why the limousine was washed out and re• 
built. without Investigation. why certain 
witnesses near the "grow knoll" were 
never asked to testily beforo the Commis-
sion, why v•..• were all so anger to buy 
Osweld'a brilliant marksmanship In split 
seconds, why no one inquired Into Jerk 

Puby'e vlationa with a staggering %eriety 
of strang^ people, why a "loner" she 01• 
}said always had friends end could always 
get e passport---who can bleMO the Gaul,  
son guerrillas for fantosleing? 

Something stinks about this whole at. 
fair. ''A Heritage of Stone" rehashes the 
smelliness; the recipe is an unappetizing as 
our doubts about the official version of 
wl:at happened, (Wouli then.Attorney 
Genural Robert t. Kennedy have endured 
his brother's murder In silence? Wan John 
Kennedy quite so liberated from cold war, 
elichiss es Mr. Gallium maintains?) Rut the 
stench is there, and clings to each of os. 
Why were ICenndy's neck organ, not Ix. 
smined at flethesde for evidence of ft tree. 

•tal shot? Why WAS his body whisked AW11`. 
to Washington before the Icgaily repaid 
Texas inquest? Why? 

This review was certainly not an unfair one, and it raised some 

- rather searching questions 	questions one rarely saw asked in the 

Times. But this review appeared.only in the early edition. Before the 

second edition could reach the stands it underwent a strange meta-

morphosis. The title was changed from "Who Killed John P. Kennedy?" 

to "The Shaw-Garrison Affair," and 'the review now read as follows: 

Which brings us to Jim Garrison's "A 
Herltaee of Stone" The District Attorney 
of Orleans Parish argues that Kennedy's 
assassination can only be explained by a 
"model" that pins the murler no the Cen-

Aral Intelligence. Agency. The r IA. cmdd 
have engineered Dallas in behalf nt the 
military - Inteliigence - Industrial comnlex 
that feared the President's disposition 
toward a datente with the Russians. Mr. 
Garrison nowhere in his knob men:inns 
Clay Shaw, or the botch his office made of 
Shaw's prosecution; he Is, however, heavy 
on all the other characters who have be- 

come familiar to us via late-night :talk 
shows on television. And he Insists that 
the Warren Commission, the executive 
branch of the govenonent, some members 
of the Dallas PrOice Department, the 
pathologists at Esthesda 'who performed 
the second Kennedy autopsy and mane, 
many others must have known they were 
lying to the American puhliii. 

Frankly, I prefix to believe that the 
Warren Commission did a poor job, rather 
than a dishonest one. I like to think that 
Mr. Garrison invents monsters to explain 
Incompetence. 38 

Thus the paragraph heading "Msteries Persist" had mysterious-

ly vanished, and the last thirty lines o-f the review had been whisked 

away -- into some subteronnean Tines "memory hole" no doubt. The 

meaning of the review was completely altered, and the questions 

which the Times apparently feels are unaskable remained unasked. 

A letter to the Times inquiring as to the reason for the alter-

ation of the original review brought a response from George Palmer, 

Assistant to the Eanaging Editor: "Deleting that material... involved 

routine editing in line with a long-standing policy of our paper. 

"Our book reviewers are granted full freedom to-write whatever they 

wish about the books and authors they are dealing with, but we do 

not permit personalized editorials in the book'columns."39  

This was a form letter which the Times sent out, with minor 

variations, to those who questioned the two reviews. The recipient 

of one such letter observed that the line "frankly I prefer to be-

lieve that the 7arren Comission did a poor job rather than a dis-

honest one," was clearly editorial in nature -- surely much more so 



-19- 

than the material that was deleted. To this Palmer replied: "I don't 
believe these comments represented the type of excessive editorial-
izing our editors had in mind when they made the deletions."40  

The Times seems to have clarified just what it considers "ex-
cessive editorializing" when on September 29, 1971 Christopher Leh-
mann-Haupt, in reviewing "The Magician," by Sol-  Stein, described 
the protagonist as "a random case; he is one of. those'types,' like 
Lee Harvey Oswald andZames Earl Ray, who are born to lead, but lack-
ing the equipment to do so, must assassinate the true leaders." The 
Times saw nothing "excessive" or "ecitorial" in this review, and it 
appeared in the second edition exactly as it had appeared in the first. 

Noteworthy is the fact that then Managing Editor, Turner Cat-
ledge, pledged after the death of Oswald that future articles and 
headlines would refer to Oswald as the alleged assassin, the American. 
system of justice carrying with it the presumption of innocence 
until guilt is proven in a court of law. Catledge's pledge has been 
consistently and systematically disregarded ever since.41  

THE EIGHTH ANNIVERSARY  

One of the important witnesses for theWarrenCommission as 
Charles Givens, a porter employed at the Book Depository. In a dep-
osition taken by Commission lawyer David W. Belin, Givens testified 
that he had left the sixth floor (where he worked) at about 11:30 A.M. 
on the morning of the assassination, but that he had forgotten his 
cigarettes, and when he returned to retrieve them at about noon he 
encountered Oswald lurking near the Southeast corner window -- the 
alleged sniper's nest. 

Writing in the August 13, 1971 Texas Observer, Sylvia Meagher 
cast great doubt upon the veracity of Givens and the methods of the 
Warren Commission. Her article, "THE CURIOUS TESTIMONY OF MR. GIVENS," 
revealed. that material from the National Archives relating to Mr. 
Givens gave an entirely different account. On the day of the assas-
sination Givens told authorities that he had last seen Oswald. at 
11:50 A.M. reading a newspaper on the first floor of the Depository. 
Neither then nor in two subsequent affidavits sworn to prior to his 
Warren Commission testimony dil he ever mention having returned to 
the sixth floor. However an P.B.I. agent's report noted a statement 
by Lt. Jack Revill of the Dallas Police that Givens had previously 
had difficulty with the Dallas Police and probably "would change 



-20- 

his testimony for money." ;Moreover, David Belin, the lawyer who took 
Givens testimony, was aware of Givens earlier statements, for he had 
noted them in a memo six weeks before Givens testified. In that same 
memo he noted that three other Depository employees, like Givens, had 
also reported seeing Oswald on the first floor. 

David Belin's reply in the same issue of The Texas Observer de-
cried the "assassination sensationalists," assured the reader that 
he was an honorable man, and insisted that the Warren Commission had 
done a thorough and competent job. The Texas Observer, commenting on 
the exchange, called Belin's answer "the slick irrelevant reply of a 
lawyer who doesn't have much of a defense to present." 

Mrs. Meagher sent copies or her article, Belin's reply and'the 
accompanying editorial to several people at the Times including Har-
rison Salisbury, whose responsibilities include editing the op-ed 
page. Salisbury's position seemed ambiguous, for since his article 
in The Progressive in 1966 he had again implied acceptance of the 
official version of the assassination in his introduction to the 
Times/Bantam edition or the "Report of the National Commission on the 
Causes and Prevention or Violence." 

His pOsition labttid not be ambiguous for long. On November 22,-  
1971 -- the eighth anniversary or the President's death -- the head. 
line "THE WARREN REPORT WkS RIGHT" appeared emblazoned across the top. 
of the op-ed page. The article decried the "assassination sensation-
alists" and its author was none other than David W. Belin. 

Mrs. Meagher sent a second copy or the Observer material to 
Salisbury, and it was returned with a polite form letter thanking her 
for her manuscript which the Times regretted it could not use. She 
replied that the form letter did not surprise her, but that she had 
not sent a manuscript, but rather documented material which demon-
strated irrefutably deliberate misrepresentation or evidence by the 
Warren Commission, and which "clearly implicated David W. Belin in 
serious impropriety and misfeasance.'" She noted that "you have not 
Questioned, much less challenged, the documentary evidence I made 
available to you twice in two months. Instead you provided a'forum 
for Belin to influence your readers, without even cautioning them 
that serious charges had been published elsewhere on his conduct as 
an assistant cJunsel for the Warren Commission." Mrs. Meagher con-
cluded that the Times 1964 praise of the Warren Report "may have 
been merely gullible or unprofessional," but that in 1971 it was 

simply "propaganda on behalf of a discredited Government paper," 



-21- 

wrapped in sanctimony and pretending "to seek truth or justice." 

Salisbury's reply read in full: "Do forgive the form card which 

went back to you. That was a product of our bureaucracy, I'm afraid. 

I hadn't seen your letter, alas, having been out of the office for 

a few days." 

THE KENNEDY PHOTOS AND X-RAYS 

The photos and x-rays taken of the President's body during the 

autopsy represent possibly the most crucial evidence of the assas-

sination. They could resolve once and for all whether the President 

was hit in the back or in the neck, and they could resolve consider-

doubt as to the direction from which the various bullets that struck 

the President came. Nevertheless, they were allegedly never even 

viewed by the Warren Commission, nor have they since been released 
for study. In late 1966 they were deposited in the National Archives 

under the proviso that only Government agencies could view them for 

five years at which tine "recognized experts in the field of pathol-

ogy or related areas of science or technology" might be given access. 

Toward the end of 1968 District Attorney Garrison of New Orleans 

took•legal 'steps to obtain this material. In an-effort••to block access • 

the Justice Department released a report by a panel of forensic Path-

ologists who had been given access and had reported that the photos 

and x-rays confirmed the medical findings that all the shots came 

from the rear. _ 
The Panel Report was covered for the Times by Fred Graham. His 

highly favorable story ran on the front page and consumed eight ad-

ditional columns on page 17.42 But far from resolving the contro-
versy the Panel Report only raised new questions, for even perfunc-

tory study of it revealed radical differences from the original au-

topsy report and the Warren Commission testimony of the autopsy sur-

geons. Some of these discrepancies were brought to Graham's attention 

by Sylvia Meagher. He replied, "I wish I had known this at the time, 

but perhaps it is not too late to backtrack a bit and see if anybody 

can come up with explanations...."I'll see what can be turned up, and 

if anything can, I trust you'll be reading about it."45  There was 

no follow-up story. 

The following month Dr. Cyril H. Wecht, one of the most emin-

ently qualified forensic pathologists in the United States, testified 

in the District of Columbia Court of General Sessions to the glaring 

inconsistencies between the report of the Panel and the autopsy report. 



-22- 

Judge Charles Halleck was so impressed with Dr. Wecht's presentation 

that he ruled against the Justice Department, ordering that Wecht 

be permitted to examine the autopsy material as the basis for his 

testimony on the medical findings (this was later rendered moot 

when the Justice Department announced its intention to appeal the 

decision. This would have resulted in an indefinite delay, and 

Garrison withdrew his suit). Graham did not cover Wecht's testimony. 

Instead the Times buried.a four-paragraph UPI dispatch on page 17. 

The UPI story omitted any mention of Dr. Wecht's testimony regard-

ing the Panel Report.44 

When the first person "not under Government auspices" was per- 

mitted to see the photos-  and x-rays this year the exclusive was ob-

tained by Fred Graham of The Yew York Times. On January 9, 1972 the 
Times announced on the front page that Dr. John K. Lattimer, Chairman • 

of the Department of Urology at Columbia University's College of Phy-

sicians and Surgeons, had viewed the photos and x-rays and found that 

they "eliminate any doubt completely" about the validity of the War-
ren Commission's conclusion that Lee Harvey Oswald fired all the 

shots that struck the President. Dr. Lattimer disagreed with the 

Commission only insofar as he said that the neck wound was actually 

higher than the Commission had believed. Therefore the throat wound 

could not possibly be one of entrance, according to Dr. Lattimer, 

because the front wound was so far below the back one that "if any-

one were to have shot him from the front, they would have to be 

squatting on the floor in front of him." 

Graham noted that "some skeptics" of the Warren Report had re-

ferred to Dr. Lattimer as an "apologist for the Warren Commission," 
but he gave no examples of why they referred to him this way. One 

of the many examples he could have cited was the following quote by 

Dr. Lattimer from the 'larch 13, 1970 Medical World News (p.6): 

"Oswald showed what the educated, modern-day, traitorous guerilla can 

do among his own people -- working with religious-type conviction, 

willing to lay down his life, but proposing to kill as many anti- 

- communists as possible. Oswald was devious, skilled at his business, 

and amazingly cool." 

More important than Dr. Lattimer's background, however, is the 
fact that his "observations" raised some rather interesting questions. 

Fred Graham is an experienced reporter and a lawyer -- trained to 

cross-examine in an effort to resolve conflicts. Yet he did ndt ask-how 



a urologist who, by his own admission, knows virtually nothing about 

forensic pathology '4 (the branch of forensic medicine specializing 

in the determination of the cause and manner of death in cases where 

it is sudden, suspicious, unexpected, unexplained, traumatic, medic-

ally undetected, or violent) qualified as an "expert in the field of 

pathology or related areas of science and technology"_to view the 

autopsy material. Nor did Graham ask why Dr. Lattimer, a urologist, 

was chosen while three doctors with experience in forensic pathol-

ogy, including Dr. Wecht,• were excluded. Dr. Wecht is Chief Medical 

Examiner of Allegheny County (Pittsburgh), Research Professor of Law 

and Director of the Institute of Forensic Sciences at Duquesne Univ-

ersity School of .Law, President of the American College of Legal Med-

icine, and President of the American Academy of Forensic Sciences. 

By coincidence, among the three with experience in pathology and the 

urologist who requested access, only the urologist had spoken or 

written about the Warren Report in an uncritical fashion. In addition, 

despite the inconsistencies of the Panel Report, it did not cite a 

higher location for the "neck wound." Thus the autopsy report said 

one thing, the Panel Report said another, and Dr. Lattimer gave yet 

a third different-  description o1 the President's wounds. Nor did 

Graham question Dr. Lattimer's contention that the photos and x-rays 

"eliminate any doubt completely" that Oswald had fired all the shots --

something they could not possibly prove to Dr. Lattimer unless he is 

endowed. with telepathic powers. Moreover, if a shot from the front ' 

would have had to come from the floor of the President's car as Dr. 

Lattimer suggests, a shot from the rear following the same trajectory 

in reverse would have ended up in the floor. Dr. Lattimer did not ex-

plain, and Graham did not inquire, how a bullet following this new 

steeper trajectory could have altered its course to strike Gov. Con-

nally below the right armpit and exit below his right nipple as the 

Warren Commission contends it did. 

Thus the Times revelatiOhs that the Warren Report has finally 

been proven right would logically seem to imply the opposite. One 

can only wonder what they will come up•with next. 

THE TIMES ATM  TH7; MPG CASE  

On March 10, 1969 the official curtain closed on the assassin-

ation of Dr. Martin Luther King. James Earl Ray pleaded guilty to 

a technical plea of murder "as explained to you by your lawyers," 

and was sentenced to 99 years in prison (Ray has always maintained 



-24- 

that he killed no one). Thus the State of Tennessee, by an arrange-

ment that had the advance blessings of the Federal Government, dis-

pensed with the formality of a trial for the accused assassin of Dr. 

King. 

The next day a scathing editorial in the Times entitled "TONGUE- 

TIED JUSTICE," denounced the proceedings, calling "the aborted trial 

of James Earl Ray" a "mockery of justice" and "a shocking breach of 

faith with the American people." The Times demanded to know, "was 

there a conspiracy to kill Dr. King and who was in it?" They demanded 

the convening of formal legal proceedings, by the Federal Government 

if not the State. 

For all its editorial eloquence the Times record on the King 

case once the "official" verdict was in would be no better than it 

had been in the John F. Kennedy case (prior to the Ray'trial the 

Times reporting, particularly that of Martin Waldron, was excellent). 

Ray's efforts to obtain a new trial and his contention that he had 

been pressured into his plea were, and continue to be, almost com-

pletely blacked-out by the Times. 

March 1971 brought a startling challenge to the "official" 

contention that Ray had killed Dr. King and that there had been no 

conspiracy. The challenge was a new book by Harold Weisberg,"Frame-

Up: The Martin Luther King/James Earl Ray Case." Weisberg has ded-

icated the past eight years to the investigation of political as-

sassinations that plagued the 60's -- a vocation that is far from 

lucrative despite the inferences of some. "Frame-Up" was the culmin-

ation of more than two years of investigation, legal action, and re- 

search. Much of his evidence Weisberg obtained when he successfully 

sued the Justice Department for access to the suppressed James Earl 

Ray extradition file. The suit resulted in a rare Summary Judgment 

against the Justice Department (not news fit to print to the Times), 

and the release of official documents which were exculpatory of Ray. 

Thus Weisberg revealed that ballistics tests which failed to 

link Ray's rifle with the crime were misrepresented by the prosecution 

in the formal narration, implying the opposite by substituting the 

word "consistent," a meaningless word in ballistics terminology. The 

alleged shot from the bathroom window would have required a contortion-

ist, and tangible evidence suggested that the shot had come from 

elsewhere. Numerous contradictions and conflicts impeached the testim-

ony of the only alleged witness placing, Ray at the scene. Ray left 



• -25- 

no prints in the bathroom, or in another room where he was alleged 

to have rearranged furniture, or in the car he allegedly drove 400 

miles after the slaying, or on parts of the rifle he would have had 

to handle in order to fire it. Persuasive evidence suggested that a 

bundle conveniently left behind in a doorway near the rooming house 

and which contained the alleged assassination rifle and several of 

Ray's personal effects, had actually been planted on the scene by 

someone other than Ray. :Auch more in "Frame-Up" pointed toward a 

conspiracy in which Ray had served the role of "patsy." 

The Times found no news fit to print in "Frame-Up," though even 

Fred Graham had called Weisberg a "painstaking investigator," and 

Times reporter Peter KihSe had written lengthy and favorable articles 

about two of his previous books.46 

"Frame-Up" was enthusiastically received at first. Publishers' 

Weekly said: "This review can barely suggest the detailed number of 

Weisberg's charges, speculations, freshly documented evidence and rev-

elations about the King murder. In two areas he is pure TNT: his 

attack on Ray's lawyer, Percy Foreman... and his sensational head-on 

assault on J. Edgar Hoover, the FBI and the government itself for 
V hat he claims was the supprassing of official evidence indicating 

Ray was not alone in the King assassination... Weisberg has brought 

forth a blistering book."47  Saturday Review said: "Evidence that Ray 

fired the fatal shot. There is none... The reek of conspiracy is on 

everything. Weisberg is an indefatigable researcher... he has pur-

sued the facts... And thay are facts that lay claim to the conscience 

of America."48  The Chicago Sun Tines said: "Weisberg has dug up much 

material, some of it properly designated as suppressed, that must 

give any reasonable and unprejudiced person pause."49  The Times of 

London, in a news story on "Frame-Up" called Weisberg "one of that 

small but impassioned group of authorities on recent American pol-

itical assassinations... 'Frame-Up' is a detailed analysis of the 

entire process of Ur. Ray's arrest and trial... There is remarkably 

little evidence to connect Ray with the shot that killed Dr. King."50  

"Frame-Up" was reviewed in The New York Times Book Review on 

::Tay 2, 1971 by John Kaplan. The review began: "The silly season ap-

parently is over so far as the critics of the Warren Commission are 

concerned... Now Harold Weisberg... hopes to repeat the triumph of 

his 'Whitewash' series with 'Frame-Up` 	:;ir. Weisberg's theory is 

that James Earl Ray was merely a decoy, Tart of a conspiracy, ap-' 



-26- 

parently... his evidence is exiguous at best." The review continued: 

"Mr. Weisberg's grasp of law is, to say the least, somewhat shaky 

(he is described elsewhere as a chicken farmer)'... Whether or not 

Ray fired the fatal bullet or- merely acted as a decoy does not in-

fluence the propriety of his guilty plea. In either case, he would 
be a murderer... A review such as this in which nothing favorable is 

said obviously prompts questions as to why one might wish to read or, 

for that matter, to devote newspaper review space to the book... 

-Finally, one might ask if 'Frame-Up' tells us anything significant 

about the Martin Luther King assassination. Regrettably, the answer 

is no..." 

Kaplan's review was nothing short of a personal attack upon 
Harold Weisberg which totally ignored the contents of "Frame-Up," 

and falsely implied that "newspaper stories" were the basis of 

his "exiguous" evidence. 

An article on the front page of The Wall Street Journal, "HOW 

BOOK REVIEWS MAKE OR BREAK BOOKS --.OR HAVE NO IMPACT" described The 

New York Times Book Review as "generally considered the most prestig-.  
ious and .influential review medium." 1  The article described how a 

particularly poor review there can discourage further reviews and cut-
off bookstore orders. "Frame-Up" received no further reviews, and for 

all practical purposes the book was soon dead. 

The Times capsule biography of the reviewer said that "John 

Kaplan teaches at Stanford Law School and is author of 'llarijuana: 

The New Prohibition.' " It was inadequate, to say the least. 

From 1957 to 1961 Kaplan served the Justice Department (against 

which Weisberg obtained the Summary Judgment not mentioned in the 
Times review), first as a lawyer with the Criminal Division, then as 

a special prosecutor in Chicago, and finally as an Assistant U.S. 
Attorhey in San Francisco. He wrote an article, "THE ASSASSINS," which 

appeared in the Spring 1967 American Scholar. The assassins John Kap-

lan was talking about were the critics of the Warren Report whom he 
characterized as "revisionists," "perverse," and "silly." He was also 

critical of Life's call for a new investigation and the Times call 

for answers to unanswered questions. These, according to Kaplan, 

"contributed relatively little in the way of enlightenment." 52 In 

-xmIn addition to having been a newspaper reporter, an intellegence an-
alyst for the Office of Strategic Services, and a Senate Investig-
ator, Weisberg had also once owned a poultry farm. 



• -27- 

its original form "THE ASSASSINS" was considered so libelous by the 

legal counsel of The A7lorican Scholar that the latter refused to pub-

lish- it until Kaplan reluctantly agreed to revise it.53  Kaplan's most 

recent venture, published the same week as his review of "Frame-Up," 

was an article written for the U.S. Information Agency (the official  

propaganda arm of the Government) entitled "THE CASE OP ANGELA DAVIS: 

THE PROCESSES OP ATTERICAT JUSTICE. "54  

John Leonard, now editor of The New York Times Book Review told 

me that he had been totally unaware of Kaplan's background. He had 

received a letter from Mr. Weisbe-g, and its contents distressed him. 

Leonard told me that "another editor" had assigned the book, but he 

implied that the matter would be rectified On the letters page.55  .It 

was John Leonard, then a daily reviewer, whose review of "A Heritage 

of Stone" had been edited because it was "excessively editorial." 

Weisberg's letter received no reply, nor did a subsequent one 

addressed directly to Leonard seeking some acknowledgment to' the first, 

"if only to record that you did not consciously assign this review 

to a man so saddled with irreconsilable conflicts." 

On May 29 the Times Book Review published but one letter dealing 

with the -Kaplan- review -- that a strongly worded denial -of a footnote 

unrelated to the Ray case in which Weisberg said, in the context of 

discussing press coverage, that in. 1966 the book reviewer of the 

Washington Post had been ordered not to review "Whitewash" after he 

read it and decided on a favorable review. Kaplan chose to - quote it 

out of context as an example of how, in Kaplan's words, Weisberg 

thought he was being nicked on. Geoffrey Wolff, who had been Book 

Review Editor of the 7ashington Post in 1966, vociferously denied 

the footnote in a- letter which the Times, in total disregard of 

publishing ethics, chose to publish without sending Weisberg a copy 

so that he could respond. Thus Weisberg was not permitted to quote 

his dated contemporaneous notes of his meetings with Wolff and a 

letter he had written Wolff in August 1966, and readers of the Times  

were given only Wolff's version of what had occured, leaving them 

with the impression that there was only one version. 

Thus the Times assigned a biased reviewer who was permitted to 

misrepresent "Frame-tip's" contents and to quote a tangential footnote 

completely out of context as an exercize in personal invective against 

Weisberg. This was followed by the publication of only one letter 
which 	 the defamation of the Kaplan review. This train of 



-28-- 

events suggests that the Times never intended anything less than to 
kill "Frame-Up" and discredit Weisberg. 

Following the appearance of Wolff's letter John Leonard told me 
that it had been published at that time because it had been set in 
type while others had not been, but that a "full page round-up" of 
letters dealing with the Kaplan review would be published "in about 
three weeks. 

Weisberg's letter responding to the published Wolff letter re-
ceived no reply from the Times and was never published. The full 
page round-up never appeared. Instead on August 29, seventeen weeks 
after the Kaplan review and twelve weeks after the publication of the 
Wolff letter -- after "Frame-Up" was already dead -- Weisberg's orig-
inal letter (which Leonard told me he had just received when I spoke 
to him on May 5) was published in the Times .Book Review along with a . 
self-serving reply by Kaplan, who was permitted the traditional right 
of reply that the Times had previously denied Weisberg. 

Weisberg wrote John Leonard: "...I think you owe me... more than 
this too late, too little, too dishonest feebleness... "You have my 
work, which stands, as it must, alone. You have my detailed and lengthy 
lett'er,•Which. reMain-undenIed by anyone. unanswered by-.you. You have 
enough to show that the Times and John Leonard will at least make an 
effort to be decent and honorable. Will you?" 

For the first time Weisberg received a reply. Leonard's response 
read in full: "Apparently everyone in the country is without honor 
except you. I don't think we have anything useful to say to one an-
other." 57  

THE TIMES AID THE RFK CASE  
If many were unsatisfied with the "official" facts about the 

assassinations of President Kennedy and Dr. King, there seemed lit-
tle reason to doubt that Senator Robert F. Kennedy had fallen vic-
tem to the deranged act of a single sick individual -- until the • 
publication of Robert Blair Kaiser's "R.P.K. Must Die!" Kaiser is 
an established and respected reporter and a former correspondent for 
Time magazine. His previous reporting had won him a Pulitzer Prize 
nomination and an Overseas Press Club Award for the best magazine 
reporting in foreign alTairs. 

Kaiser signed on with the Sirhan defense team as an investig-
ator. •In the course of his studies and investigations he became the 
chief repository of knowledge in the case and the bridge between the 



-29-- 

defense attorneys and the psychiatrists probing the motivations of 
Sirhan Bishira Sirhan. Kaiser was to spend close to 200 hours with 
Sirhan, and that exposure together with his researches were to con-
vince him that there had been•a.conspiracy. 

Kaiser was unimpressed with the investigations turned in by the 
Los Angeles Police Department and the F.B.I. He felt that they were 
predisposed to the conclusion that no conspiracy existed, and they 
were consequently unwilling to pursue leads that might lead in that 
direction. Thus when the "girl in the polka-dot dress" seen with 
Sirhan just before the assassination was not turned up, the author-
ities concluded that she did not exist despite,overwhelming evidence 
to the contrary. Nor was a zealous effort made to locate or thoroughly 
investigate certain acquaintances of Sirhan who could not be.regard-
ed as above suspicion. 

Kaiser became perplexed by Sirhan's notebooks in which he had 
often repeatedly written his name, and in which several pages bore 
the similarly repeated inscription "I= must die," always accompanied 
by the phrase "please pay to the order of Sirhan." Sirhan had no re-
collection of these writings, nor did he recall firing eight bullets 
at Senator Kennedy. 

On the night of the assassination Sirhan had behaved oddly. He 
was observed staring fixedly at a teletype machine two hours before 
the assassination, and he did not respond when addressed by the tele-
type operator. Several bystanders could not lbosen the vice-like grip 
or sway the seemingly frozen arm of Sirhan when he bagan firing. After 
the shooting it was reported that his eyes were dilated, and he was 
described as extremely detached during the all-night police inter-
rogation. In the morning he was found shivering in his cell. 

Dr. Bernard L. Diamond, the chief psychiatrist for the defense 
decided upon the use of hypnosis on Sirhan. His subject proved so 
susceptible that Diamond concluded that Sirhan had likely been fre-
quently hypnotized before. Under hypnosis Sirhan proved adept at the 
same type of automatic writing that appeared in his notebooks. Given 
a pen and paper he filled an entire page with his name, continuing 
to write even at the end of the page. Instructed to write about Robert 
Kennedy he wrote "RFK must die" repeatedly until told to stop. Under 
hypnosis Sirhan recalled his previous notebook entries which had been 
made in a trance-like state induced by mirrors in his bedroom. The 
hallways of the Ambassador Hotel were also lined with mirrors. Dr 



-30- 

Diamond programmed Sirhan to climb the bars of his cell like a mon-
key, but to retain no memory of the instructions. Upon awakening Sir-
han climbed the bars of his cell "for exercise." Hypnosis produced 
an interesting side-effect on Sirhan. Upon emerging from a hypnotic 
state he would suffer chills -- just as he had the morning after the 
assassination. 

Dr. Diamond became convinced that Sirhan had acted in a dis-
sociated state, unconscious of his actions, the night he killed Sen-
ator Kennedy. He concluded that Sirhan had programmed himself like a 
robot. Kaiser reached a slightly different conclusion. If Sirhan had 
programmed himself, he reasoned, why did he retain no recollection 
of the programming or the shooting. Furthermore, when asked under 
hypnosis if others had been involved, Sirhan would go into a deeper 
trance in which he could not reply or he would block -- hesitating 
fora long period before giving a negative reply. 

Kaiser's research turned up several case-histories in which a 
suggestible individual had actually been programmed by a skilled hyp-
notist to perform illegal acts with no recollection of either the deed 
or the programming, including a relatively recent case in Europe in • . 	_ which a man convicted of murder was later wyluitted when a suspicious 
psychiatrist succeeded in deprogramming him with the result that 
the programmer was convicted in his stead. Kaiser felt that Sirhan, 
too, had been programmed and his memory blocked by some kind of block-
ing mechanism. 

"R.F.K. Must Die!" which was also not "news fit to print" was 
reviewed in The New York Times Book Review on November 15, 1970 by 
Dr. Thomas S. Szasz. Kaiser was described as a "conscientious and 
competent reporter," but the review totally ignored the contents of 
the book, the reviewer preferring to expound upon his own philosophy 
that it is "absurd" to judge Sirhan's act in" any context other than 
the fact that he had committed the act, because in courtroom psychiatry 
"facts are constructed to fit- theories." Dr. Szasz also expounded 
upon his faith in capital punishment as a deterrent to crime and upon 
several other irrelevancies. Only one sentance of the review addressed 
Kaiser's premise: "And Kaiser uncritically accepts Diamond's theory 
of the assassination '...that Sirhan had -- by his automatic writing --
programmed himself exactly like a comouter is programmed by its mag-
netic tape... for the coming assassination.' " 

Dr. Szasz completely misrepresented the thesis of the book he 



-31- 

was reviewing, for Kaiser explicitly disagreed with Dr. Diamond. Dr. 

Szasz' review gave no hint that Kaiser had postulated a conspiracy. 

Robert Kaiser wrote me: "My narrative of the facts, most of which have 

been hidden from the public, cried out for a re-opening of the case 

by the authorities. That was news and Dr. Szasz ignored it."58  

Assigning Dr. Thomas Szasz to review "R.P.K. Must Die!" was like 

assigning Martha Mitchell to review Senator Fulbright's "The Arrogance 

of Power." Kaiser's book, was largely a psychiatric study of Sirhan. 

and a narrative of the psychiatric nature of the defense strategy 

(Sirhan had definite paranoid-schizophrenic tendencies). Dr. Szasz 

is generally regarded as the most controversial figure in the psy-

chiatric profession, for he contends that mental illness is a myth, 

and he is irrevocably opposed to the use of psychiatry in the court-

room. His views are so controversial that The New York Times Magazine • 

devoted an entire article to then.59 Dr. Szasz' philosophy regarding 

courtroom psychiatry and mental illness precluded in advance an ob-

jective review. 

The relationship existing between Dr. Szasz and Dr. Diamond 

(who Kaiser describes as "the only hero in my book"60), moreover, 

should have further disqualified Dr. Szasz, for their views diametric-

ally  oppose one another, and the two men have faced each other in pub-

lic debate. Dr. Diamond is a leading expert on and advocate of the 

legal concept known as diminished capacity, a psychiatric defense. 

In the ')ctober 1964 California Law Review Dr. Diamond reviewed one 

of Dr. Szasz' books. A quote of the opening lines of that review 

illustrates sufficiently well the enmity existing between the two: 

"Lavii  Liberty and Psychiatry is an irresponsible, reprehensible, and 

dangerous book. It is irresponsible and reprehensible because the au-

thor must surely know better. It is dangerous because its author is 

clever, brilliant and articulate -- the books reads well and could 

be most convincing to the intellegent, but uncritical reader." 

Kaiser cogently summed UP the Szasz review: "An honest review 

of my book, pro or con, one that would have dealt with the facts I re-

vealed and the issues I raised, could have been a valuable service 

to the large reading public that depends on the Times Book Review. 

From a purely personal viewpoint, it made the difference for me; in-

stead of being a bestseller, my book was only a modest success --

not because the reviewer made a successful attack on my thesis, but 
- because he simply ignored it."61  



-32- 

One of the confusing facts in the Robert Kennedy case is that 
the fatal bullet entered behind the left ear and was fired from only 
about an inch away, a fact .  that was attested to by the massive pow-
der burns the weapon produced around the wound. Sirhan was several 
feet in front of Senator Kennedy. It was generally assumed that Ken-
nedy had fallen in Sirhan's direction, receiving the wound as he fell, 
but events of the past Summer have challenged this theory. 

On May 28, 1971 Los, Angeles attorneyBarbara Warner Blehr chal-
lenged the qualifications of DeWayne Wolfer, acting head of the LAD 
Crime Lab, in an effort to block his permanent appointment. Her chal-
lenge included declarations by three ballistics experts alleging that 
Wolfer had violated the four precepts of firearms identification 
when he testified at Sirhan's trial that Sirhan's gun and no other 
was involved in the shooting of Kennedy and two other .persons on the 
scene. Mrs. Blehr charged that Wolfer's testimony established that 
three bullets introduced in evidence were fired not from Sirhan's 
gun but from a second similar gun which, though evidence in the case 
on June 6, 1968, "was reportedly destroyed by the LAPD... in July, 
1968." She charged that a second person with a gun similar to Sirhan's 
had also fired shots -t Senator Kennedy. • 

Mrs. Blehr's charges resulted in the convening of a grand jury 
which ultimately found that serious questions concerning the integ-
rity or exhibits in the Sirhan case were raised as a result of hand-
ling of the evidence by unauthorized persons while in the custody of 
the Los Angeles County Clerk's office. District Attorney Busch claim-
ed that the confusion was the result of a clerical error made in lab-
eling an envelope containing three bullets test-fired from Sirhan's 
gun by Wolfer. He claimed that Mrs. Blehr's charges also contained 
serious errors, but he did not specify:them. 

Meanwhile there still seems to be a strong question as to wheth-
er the ballistics markings on all of the bullets match up. Retired 
criminologist William Harper 'Viewed two of the bullets, one taken 
from a second victem and the other removed from Kennedy's neck. He 
stated that he could find "no individual characteristics in common 
between these two bullets." 

The Los Angeles Times has given each of these developments large 
play, and a summary article on August 8, 1971 by 1.A. Times staff 
writer Dave Smith ran on page one and continued onto pages eight, 
nine and ten, taking up approximately 125 column inches. By the same 



-33- 
token these developments have been almost totally blacked-out by The 

New York Times. National Editor, Gene Roberts, told me that he could 

not explain. why these developments had received so little coverage, 

claiming ignorance of them -- a situation for which he acknowledged 

there was little excus. He suggested that I contact Wallace Turner, 

a reporter with the Los Angeles bureau whom Roberts said was fam- 

iliar with the Robert Kennedy case.69 	wrote instead to the L.A. bureau 

chief, Steven V. Roberts, suggesting that a policy decision was res-

ponsible for the black-out. He replied that "the questions were of 

the most tentative and flimsy character" which "just did not merit 

doing a full-scale investigation." Roberts wrote that he had told 

New York (meaning the National desk) "to use whatever they wanted 

that was run by the wire services, but that I was not going to do 
anything myself..."63 I wrote again asking why these events were not 

newsisiMply.because the Times  had not investigated them, and why 

Robert Kaiser's book also contained no news fit to print. He replied: 

"As I told you the first time, we have to set priorities here. We can 

report only a small percentage of the many stories that come our way 

every day. I have decided that the controversy over the Sirhan bullets 

is not substantial enough to warrant my time, when there are so many 
other things  to  worry about. "I appreciate your concern, but I think 

that's about all I have to say on the matter."64 

One must wonder, should the controversy over the Sirhan bullets 

prove substantial after all, how the Times will explain to its read-

ers that other priorities demanded that previous developments were 
not "news fit to print." 

Only The New York Times can answer why they have for - nine years 
maintained a consistent policy of literary assassination of literature 
and deliberate management of news suggesting, that three of the great-
est crimes of the twentieth century may, despite "official" findings 
to the contrary, be yet unsolved. But the unassailable fact is that 
in the process they have acted as little less than an unofficial 

propaganda arm of the Government which has maintained so staunchly;--
and in the face of all evidence to the contrary, great and trivial --

that assassinations in the United States are inevitably the work of 

lone demented madmen. Justice Hugo Black in his concurring opinion 

in the Supreme Court decision favoring The New York Times in the 

case of the Pentagon Papers said, "only a free and unrestrained press 

can effectively expose deception in,government. And paramount 



-34- 
among the responsibilities of a free press is the duty to prevent 

any part of the Government from deceiving the people..." Far from 

preventing deception in the case of political assassinations, the 

Times has practised it, and in the process defrauded its readers 

and violated every ethic of professional and objective journalism. 

The greatest tragedy is the4the Times is America's newspaper of 

record. As was demonstrated with the Pentagon Papers it wields the 

power to command international headlines. Along with The Washington  

Post it is read daily by- statesman and bureaucrat in the nation's 

capitol. It appears in every foreign capitol and in 11,464 cities 

around the world.
65 Yet it seems all too evident that the ”news 

fit to print" is often little more than propaganda reflecting the 

tdases And preconceptions of Publisher- and editors of The New York  

Times. 



FOOTNOTES  

1. Gay Talese, The Kingdom aryl the Power, Bantam Books, N.Y., 1970 p.547 

2. New York Times, April 7, 1961, p.2 

3. Turner Catiedge, My life and the Times, Harper & Row, N.Y., 
1971, p.288 

4. Talese, op. cit., p.148 

5. The Kennedy Assassination and the American Public - Social Commun-
ication. In Crisis,edited by Bradley S. Greenberg & Edwin B. Parker, 
Stanford University Press, Stanford, Cal., pp.37-45 

6. New York Times, November 25, 1963, p.1 

7. New York Times, November 25, 1963, p.10 

8.. New York Times, November 26, 1963, p.15; November 25, 1963, p.9 

9. Edward J. Epstein, Inquest, Bantam Books,.N.Y., 1966, p.19 

10.New York Times, March 30,-71964, p.26 

11.New York Times, September 28, 1964, p.1 

12.New York Times, September 28, 1964, p.28 

13.New York Times, September 29, 1964, p.42 

14.New York Times, September 28, 1964, p.28 

15.New York Times, October 18, 1964, V11:8 

16.New York Times, January 10, 1969, Ed. "UFO's And All That" 

17.New York Times, November 25, 1964, p.36 

18.Epstein, op. cit., p.50 

19.Book Week, July 24, 1966, p.1 

20.New York Times, July 24, 1966, p.25 

21.New York Post, March 6, 1967, p.4 

22.Letter from Peter Kihss to Harold Weisberg - dated June 7, 1966 

23.New York Times, September 25, 1966, IV:10 

24.New York Times, November 17, 1966, p.46 

25.Newsweek, December 12, 1966, p.20 

26.Telephone interview with Gene Roberts - October 18, 1971 

27.Telephone interview with Gene Roberts - September 29, 1971 

28.Letter from George Palmer to Mr. Richard Levine —.dated March 8, 1971 

29.Letter from George Palmer to the author - dated August 26, 1971 

.30.Letter from ';,'alter Sullivan to Bernard Fensterwald, Jr. - dated 
March 19, 1970 

31.New York Times, May 21, 1967, VII:48 

32.Playboy, February, 1968, pp.16-18 

33.Sylvia Meagher, Accessories After the Fact, Bobbs-Merrill, 
1967, hack jacket 

34.Ibid 

35.Josiah Thompson, Six Seconds In Dallas, Bernard Geiss Ass., N.Y., 
1967, p.293 



-B- 

36. C. B. S. News Incuiry - 	Warreort., June 25-28, 1967, 
transcript - Part II, p. 1 5 

37. Epstein, op.cit., p.40 

38. the two reviews were first discovered by the Washington based 
Committee to Investigate Assassinatior which also first published 
the two side-by-side in its newsletter. 

39.Letter from George Palmer to the author - dated June 22, 1971 

40.Letter from George Palmer to Hr. Howard Roffman, Phil. , Pa. 	7/22/71 

41.New York Times, November 27, 1963, p.36 

42.New York Times, January 17, 1969, p.1 

43.Ietter from Fred Graham to Sylvia Meagher - dated January 26, 1969 

44.New York Times, February 13, 1969,_.p.17 

45.Interview of Dr. .John K.- Iattimer by Long John Nebel - WNBC radio, 
January 10, 1972 

46.New York Times, December 8, 1966, p.40; J::Lly 9, 1967, p.51 

47.Publishers' Weekly, February 1, 1971 

48.Saturday Review, April 10, 1971 

49.Chicago Sun Times, April 4, 1971 

50.Times of London, June 5, 1971-11".1 

51.The Wall Street Journal, June 9, 1971, p.1 

52.American Scholar, Spring 1967, p.302 

53.Telephone conversation with Mary Moore Maloney, Managing aditor, 
The American Scholar - August 18, 1971 

54.USIA Byliner -- L-5/71 -F- 111 Hay, 71 IPS/PO/OISETH - May 5&6, 1971 

55.Telephone conversation with John Leonard - May 5, 1971 

56.Telephone conversation with John Leonard. - June 1, 1971 

57.Letter from John Leonard to Harolc, eisherg - dated. September 9, 1971 

58.Letter from Robert Kaiser to the author - dated August 9, 1971 

59.New York Times 1Tarmzine, October 3, 1971, "Normality Is A Square 
Circle or a Four Sided Triangle," by Maggie Scarf 

60.Letter from Robert Kaiser, op. cit., 

61.Ibid 

62.Telephone interview with Gene Roberts - September 29, 1971 

63.Letter from Steven V. Robcfrts to toe author - du'Ged - December 29, 1971 

64.Letter from Steven V. Roberts to the author - dated January 21,1972 

65.Talese, op. cit., p.89 




