
2/8/73 

Dear Harold, 

Enclosed are a few copies of the Realist, which is finally 
out aftera several month delay. 

I'm sorry that I haven't yet completed indexing the CIA file, 
but I'm writing another article,(this one dealing with the way in 
which Nixon et al, intimidated, coerced, and courted the media and 
manipulated headlines in order that McGovern would be forced to 
look like a clown, McGovern would be forced off page one, and Nixon 
would be portrayed as a dignified statesmen), and due to .the timely 
nature of the subject matter I've had to temporarily drop the index. 
At any rate, I'm currently unemployed and without access to a xerox 
machine, so I couldn't make copies of the index even if it were 
`completed. Hopefully it will be completed shortly, and I will have 
the means to duplicate it. 

I hope all is well with you and lit. 

Best, 



the 	 c&osassinations 
Pin the Pniteri tats as Nirit !ern !it to print in 

byglit New Mork gilittfi  Jerry Policoff 

Since the publication of the Pentagon Papers, The New York Times, America's most prestigious newspaper, has been the recipient of what may be an unparalleled stream of tributes and 
awards for its dedication to the principles of a free press and the people's right to know. 

Unfortunately the Pentagon Papers represent something of a departure — if that is, in fact, what they are — for the paper whose image of its role was described by Gay Talese in his critically acclaimed biography of the Times, The Kingdom and the Power, as the "responsible spokesman for the system."' For the Times often places secondary importance upon its responsibility to in-form the public when that responsibility conflicts with its own concept of that ominous and all-encompassing enigma known as "the national security." 
The example of the Bay of Pigs is well known. The Times had deduced by evaluating various published accounts that a United States trained and financed group of Cuban exiles was about to invade Cuba. The story was to be a major exclusive featured on the front page. Instead the management of the Times decided to play down the story and strip it of its revelations. It appeared in-side the paper under the deliberately misleading subhead, "Quick Action Opposed."2  Thus a major diplomatic and strategic blinultr whiclr might otherwise have been averted was not. 
In 1966 when Dean Rusk protested to the Times that an impending news series on the C.I.A. was not in the national inter-est, the Times responded by sending the completed series to John McCone, former head of the C.I.A., for editing. Turner Cat-ledge, then Managing Editor, wrote a placating memo to his con-cerned boss, Arthur Ochs Sulzberger, the Publisher of the Times. "I don't know of any other series in my time," wrote Catledge, "which has been prepared with greater care and with such remark-able attention to the views of the agency involved as this one."3  There is little wonder that Talese described the relationship between the highest levels of the U.S. Government and The New York Times as "a hard alliance" which, in any large showdown, "would undoubtedly close ranks and stand together."4  
The 1960s represented a dark decade for many 'millions of Americans who saw their hopes and aspirations for the future dashed amid the blaze of guns that struck down President John F. Kennedy, the Rev. Dr. Martin Luther King, Jr., and Senator Robert F. Kennedy. In all three cases the official verdict was swift: lone assassin; no conspiracy. In all three cases serious doubts remain — doubts that have encountered little more than official silence and denial. 
The political assassinations of the '60s seem to have given rise to a most peculiar policy at The New York Times, a policy that maintains that the "official" line is the only line. In the process the Times has subjected its readers to distortion, misrepresentation, and outright deception. 
Harrison E. Salisbury, Assistant Managing Editor of the Times, described the Times performance in the wake of the Presi- dent's assassination thusly: "The Times by principle and by habit considers itself a 'newspaper of record' [which] consciously seeks to present all of the facts required by a public spirited citizen to formulate an intelligent opinion. Clearly the shooting of the 

The Realist  

\CAI \ V  

President would require an extraordinary record 	detailed, accurate, clear, complete. 
"Thus the initial responsibility of the Times is to provide an intimate, detailed, accurate chronology of events. . . The Times record must be the one that will enable the reader to pick his way, 

fairly well, through fact, fiction, and rumor." 
Salisbury's prose made good reading, but it hardly describes the true nature of the Times coverage, epitomized by the defini- tive headline of November 25, 1963, "President's Assassin Shot to Death in Jail Corridor by a Dallas Citizen." Thus the Times required no Warren Commission to tell it what it had already assumed three days after the President's assassination: that Lee Harvey Oswald, the official suspect, was the assassin. 
Nor were Jack Ruby's motives any mystery to the Times as was demonstrated the same day by the headline, "Kennedy Admirer Fired One Bullet." Other stories, e.g. "Doctors Question Oswald's Sanity," and "Lone Assasin the Rule in U.S.: Plotting 

More Prevalent Abroad,"8  tended to reinforce the erratic nature of the "assassin" and the notion that conspiracies are foreign to 
the American political scene. 

Once the Warren Commission was formed the Times acted as little less than a press agent for it. On March 30, 1964 — a mere twelve days after the Warren Commission had begun its field 
investigation in Dallas9  — the. Times carrel an AP story report-ing that the Commission had "found no evidence that the crime was anything but the irrational act of an individual, according to knowledgeable sources."10  

On June I, the Times ran a Page One exclusive, "Panel to Reject Theories of Plot in Kennedy's Death," which amounted to an extensive preview of the Warren Report nearly four months 
prior to its official release. 

When the Warren Commission's report was issued on Sep-tember 27, 1964 its most vocal advocate was The New York Times. The lead story said that "the commission analysed every issue in exhaustive, almost archeological detail."11  A Times edi-torial said that "the facts — exhaustively gathered, indepen- dently checked and cogently set forth — destroy the basis for con-spiracy theories that have grown weedlike in this country and abroad."I2  
Arthur Krock called the report a "definitive history of the tra-gedy,"13  and C.L. Sulzberger expressed relief at the report's conclusions. "It was essential in these restless days," wrote Sulz-berger, "to remove unfounded suspicions that could excite latent jingo spirit. And it was necessary to reassure our allies that ours is a stable reliable democracy..14  
Such unequivocal praise of the Warren Report was nothing less than irresponsible journalism. There had been barely enough time for a thorough reading of the report, and the testimony and exhi-bits upon which it supposedly was based were not yet available. Without the latter no objective appraisal of the report was possible. 
The Times also made quite a financial proposition out of the Warren Report. The entire report was printed as a supplement to the September 28 edition. In addition the Times collaborated with the Book of the Month Club on a hard-bound edition and with Bantam Books on a soft-bound edition of the report (with a lau-datory introduction by Harrison Salisbury in the latter). 

Page 27 



By the end of the first week Bantam had printed 1,100,000 
copies.I5  Ironically the Times would later imply that the critics of 
the report were guilty of exploitation because of the "minor, if 
lucrative industry" that arose from their challenges to the official 
version of the assassination.,' 

Nor was the Times less effusive when the 26-volumes of exhi-
bits and testimony were released on November 24. The Times 
instant analysis of the more than 10 million words contained in 
the volumes brought the premature observation that their publi-
cation by the Warren Commission "brings to a close its inquiry, at 
once monumental and meticulous.",7  

Within a month, again in collaboration with Bantam, the 
'limes published The Witnesses, consisting of "highlights" of the 
hearings before the Warren Commission, prepared by "a group of 
editors and reporters of The New York Times." 

The Witnesses included the affidavit of Arnold Rowland 
stating that he had observed a man with a rifle on the 6th floor of 
the Texas School Book Depository before the assassination, but 
not his testimony in which he stated that he had actually seen two 
men, and that the F.B.I. had told him to "forget it," and in which 
he stated his opinion that the source of the shots had been the rail-
road yards in front of the President. 

Omitted from the testimony of amateur photographer Abra-
ham Zapruder was his statement that his immediate reaction was 
that the shots had come from behind him (in front of the Presi-
dent). 

Similar statements relating an immediate impression that the 
shots had come from the front were deleted from the excerpted 
testimony of David F. Powers, a special assistant to the Presi-
dent, and Secret Service Agent Forest V. Sorrels, as it appeared in 
The Witnesses. 

Deleted from the testimony of Secret Service Agents William 
Greer, Clinton Hill, and Roy Kellerman was the description each 
gave of a bullet wound in the President's back below the shoulder 
(the "official" autopsy report placed it about six inches higher in 
the neck). Also omitted from Agent Hill's excerpted testimony 
was his stntPrnerit that he was notscc.rtain that all of the shots had 
come from the rear, and that they did not all sound alike. 

Autopsy surgeon Commander James J. Humes' excerpted 
testimony in The Witnesses omitted his statement that he had 
destroyed the first draft of the autopsy, as well as his verbal 
gymnastics in reconciling the location of the bullet holes six 
inches below the collar in the President's shirt and jacket with the 
officially designated location of the wound in the neck. 

Both Humes and Colonel Pierre Finck, a second autopsy sur-
geon, were skeptical that the nearly pristine bullet found on a 
stretcher in Parkland Hospital could have hit both Kennedy and 
Governor Connally (the Warren Commission ultimately con-
cluded that this was indeed the case), but these exchanges also 
were omitted from The Witnesses, as was the portion of the testi-
mony of Nelson Delgado, a friend of Oswald's from his Marine 
Corps days, in which he referred to Oswald's extremely poor 
marksmanship. 

Testimony left , out of The Witnesses altogether included 
numerous witnesses who reported at least some shots fired from 
the front, including Jean Hill who reported seeing a man fleeing 
from the area of the "grassy knoll" after the shooting. Also left out 
was the testimony of Wilma Tice and reporter Seth Kantor who 
reported seeing (the latter conversing with) Jack Ruby at Park-
land Hospital, as well as many others who gave relevent but 
inconvenient testimony before the Warren Commission. 

In short, The Witnesses was a careful selection of only that 
testimony which tended to support the official findings con-
tained in the Warren Report. It was a patently biased and dis-
honest work, shamelessly slanted toward the lone-assassin hypo-
thesis, and capitalizing on the legendary objectivity of The New 
York Times. 

In Europe where the press had been less eager to embrace the 
Page 28  

official findings of the Warreh Commission, the assassination 
rapidly became a controversy. Who Killed Kennedy, a critical 
hook by American expatriate Thomas Buchanan was already a 
best-seller by the end of 1964. 

In Britain, Bertrand Russell organized a "Who Killed Ken-
nedy Committee" composed of some of the most influential mem-
bers of the British intellectual community. 

In December 1964, Hugh Trevor-Roper, well-known British 
historian and Regius Professor of Modern History at Oxford 
University, writing in The Sunday Times of London, accused the 
Warren Commission of setting up a smokescreen of irrelevant 
material while failing to ask elementary and essential questions. 

In the United States, too, the report slowly emerged as a major 
issue — spurred first by a number of critical articles and later by a 
series of major books. 

George and Patricia Nash documented Commission negli-
gence in the October 1964 New Leader by locating without diffi- 
culty three witnesses to the slaying of Patrolman Tippit who had 
not been called by the Warren Commission, but whose accounts 
differed radically from the Commission's. 

The January and March 1965 issues of Liberation magazine 
carried articles highly critical of the Warren Report by Phila- 
delphia attorney Vincent Salandria. An article in the January 
t965 American Bar Association Journal by Alfredda Scobey, a 
lawyer and former Warren Commission staff member, acknow- 
ledged that much of the evidence against Oswald was circum-
stantial and strongly implied that Oswald's conviction would 
have been less than guaranteed had he gone to trial. 

In February, 1966 the 18th annual meeting of the American 
Academy of Forensic Sciences held a symposim which scored the 
Commission for its failure to hear enough expert testimony, and 
for failing to examine the photos and X-rays taken of the Presi-
dent's body during the autopsy. 

On May 29, 1966 the Warren Report became a national issue 
overnight when The Washington Post ran an 8-column banner 
headline on Page One, "An Inquest: Skeptical Postscript to 
Warren Group's Rt-port.on Assassinaliou,“-dealing with Harold 
Weisberg's Whitewash and Edward J. Epstein's Inquest. The 
article covered a sizeable portion of page 1 and nearly all of page 
3, and concluded that the two books raised "grave doubts about 
the Commission's work." 

Epstein had obtained interviews from several members of the 
Warren Commission and its staff and was given access to -a 
number of internal Commission memoranda (the book began as 
an intended Masters thesis). Concentrating on the internal 
workings of the Commission, Epstein argued that bureaucratic 
pressures from within and time pressures imposed from without 
had severely handicapped the Commission with the result that the 
investigation was superficial rather than exhaustive. 

He cited the discrepancies pertaining to the location of the 
President's back wound, noting that the holes in the Presidenrs 
shirt and jacket, the report on the autopsy filed by FBI agents 
Siebert and O'Neill, and the testimony of three Secret Service 
agents all placed the location in the hack below the shoulder while 
the official autopsy report located the wound significantly higher 
at the base of the neck. The higher location was essential to the 
Warren Commission's theory that the wound in the President's 
throat was one of exit fora bullet that had traversed his neck from 
the rear. 

Epstein contended that the Warren Commission was more 
interested in dispelling rumors than in exposing facts and that it 
preferred not to consider the possibility that there had been a 
second assassin. He implied the belief that the Warren 
Commission had deliberately altered the autopsy report, adding 
that if this were the case the Warren Report would have to he 
viewed as an expression of "political truth."'s 

Weisberg approached the issue on a much broader level by 
carefully dissecting the mass of evidence purported by the Warren 
Commission to prove that Oswald was the lone assassin. In addi- 

The Realist 



tion to the back wound discrepancy, Weisberg went into such matters as Oswald's marksmanship; the lack of tangible evidence linking Oswald with the shooting or the 6th floor window with the actual source of the shots; the shooting of officer Tippitt, etc. Weisberg strongly implied that more than one gunman had been involved and that it was by no means certain that Oswald had been one of them. 

The major issues that arose out of these books and books that followed included: 
The Single-Bullet Theory: The Commission's re-enactment of the assassination and observation of the film of the assassination taken by Zapruder revealed that from the time when Kennedy would first have been visible to a man perched in the 6th floor window until the time Governor Connally was shot, Oswald's gun was capable of firing only one round. The Commission con-cluded that a virtually pristine bullet found on a stretcher at Park-land Hospital had passed through the President's neck, hit Con-nally in the back shattering a rib, emerod from his chest, tra-versed his wrist, lodged in his thigh, and then fell out onto the stretcher. 

The Commission theorized that Connally had experienced a delayed reaction to his wounds, explaining why the Zapruder film appeared to show him unhit until a point significantly after the President definitely had been. Critics argued that it was extremely unlikely that one bullet could have accounted for seven wounds, shattering bone along the way, and still emerge undeformed. They also argued that a bullet striking bone, as was the case with Con-nally, results in an immediate reaction in compliance with the physical law of transfer of momentum, and that the later reaction by Connally, therefore, indicated that he had been hit by a second bullet. 
The Grassy Knoll: Law-enforcement officers and bystanders immediately converged on this area after the assassination as the apparent source of the shots. It was located to the right front of the President. 
the Head Snap: The Zapruder film revealed that upon impact of the final and fatal bullet the President's head was thrust vio-lently to the left and to the rear — a reaction that seemed con-sistent with a shot fired from the grassy knoll. The Throat Wound: The wound in the President's throat was originally diagnosed as an entrance wound by the doctors who treated him at Parkland Hospital. The Commission's contention that it was an exit wound was challenged by most of the critics. 

The Warren Report was soon under attack from all sides. In July 1966 Richard Goodwin, a former advisor and close associ-ate of President Kennedy, reviewed Inquest for Book Week. He called the book "impressive" and called for the convening of a panel to evaluate the findings of the Warren Commission and determine if a completely new investigation was warranted)? He later added that there were other associates of the late President "who feel as I do."20  
In September 1966 a Harris Poll found that 54% of the Ameri-can public doubted that the Warren Commission had told the full story?' The same month Mark Lane's Rush to Judgment made the Best Seller List of The New York Times (by November 1966 it was the Number One Best Seller, a position it maintained for several months). 
The Times of London called for a new investigation toward the end of September 1966, a call that was echoed in The London Observer by Lord Devlin, one of England's most respected legal figures. 
On September 28, 1966 Manhattan Congressman Theodore Kupferman asked Congress to conduct its own investigation into the adequacy of the Warren Report. 
Writing in the October 1966 Commentary Alexander Bickel, Chancellor Kent of Yale University, called for a new inves-tigation observing that "the findings of the Warren Commission, and the fatuous praise with which all of the voices of the great The Realist 

majority greeted them two years ago, were in some measure a matter of wish fulfillment." 
The November 25, 1966 cover of Life magazine featured a frame from the Zapruder film with the bold caption: "Did Oswald Act Alone? A Matter of Reasonable Doubt." Life questioned the validity of the single-bullet theory and concluded that "a new investigative body should be set up, perhaps at the initiative of Congress." 
The January 14, 1967 Saturday Evening Post also carried a cover story challenging the Warren Report, and it also ran an edi-torial calling for a new inquiry. 
Others who publicly expressed doubts about the conclusions of the Warren Commission included Senators Russell Long, Eugene McCarthy, Strom Thurmond, William Fulbright, and Thomas Dodd; Congressmen Ogden Reid, John W. Wydler, and William F. Ryan; Arthur Schlesinger Jr., William Buckley, Norman Mailer, Murray Kempton, Max Lerner, Pete Hammill, Walter Lippman, Dwight MacDonald, Richard H. Rovere, Cardinal Cushing and many others. 
The reaction of The New York Times was less than enthusi-astic. Following the May 29, 1966 Washington Post headline, a Times reporter was assigned to do a story on the emerging contro- versy. His story appeared on June 5 — not on page I, but on page 42. The author of the piece wrote one of the critics: "With space limitations and national desk instructions, I am sorry that every-thing but the single-bullet hypothesis got forced out of the st or y."22  . 

Whitewash and Inquest were reviewed in the July 3 New York Times Book Review by the Times' Supreme Court correspond- , ent, Fred Graham. The Times apparently saw no conflict in as-signing Graham to review two books severely critical, implicitly if not explicitly, of the then Chief Justice of the Supreme Court. The review was largely a defense of the methods utilized by the War- • ren Commission under the direct:K:1i of "the nation'Itreost disting-uished jurist." 
Graham called Weisberg a "painstaking investigator," but added that he "questions so many points made by the report that the effect is blunted — it is difficult to believe that any institution could be as inept, careless, wrong, or venal as he implies. Rather, the reader is impressed with the elusiveness of truth . . . " Graham called Inquest superficial, and he criticized Epstein's use of the words "political truth," claiming that Epstein was ac-tually charging deliberate fraud. Graham admitted that the sin-gle-bullet theory was "porous," but he maintained that no other explanation made sense because if another assassin had fired from the Book Depository it would have been unlikely that he and his rifle could disappear without a trace. Graham avoided alternatives that did make sense, e.g., that an assassin or assassins had fired from the grassy knoll. He con-cluded that "a major scholarly study is not feasible now because the crucial papers in the archives . . . have not yet been de-classi-fied." 

On the one hand he was ignoring the fact that the Times had lauded the Warren Report before any evidence was available, and on the other hand he was passing judgment in advance on any subsequent critical works, a fact that should have disqualified him as a reviewer of future books on the subject. On August 28, 1966 Mark Lane's Rush to Judgment and Leo Sauvage's The Oswald Affair were reviewed in The New York Times Book Review by Fred Graham. His review gave the false impression that both books relied mainly on eyewitness testi-mony rather than more tangible hard evidence. "Eyewitness tes-timony," noted Graham, "is far less reliable than it seems to be." He made the incredible observation that the main source of the Warren Commission's dilemma lay in the fact that it had to issue a report. The broad proof against Oswald and the lack of evidence pointing to any other possible assassin, according to Graham, gave the Commission no choice "but to smooth over the inconsist- 

Page 29 



• 

encies to the extent possible and brand Oswald the lone assas-
sin." 

Graham concluded with the unsubstantiable claim that Os-
wald would easily have been convicted of murder by any jury 
faced with the material before the Warren Commission and in 
these books. 

As the controversy grew the Times greeted the issue with a 
most astonishing article in the September II,  1966 New York 
Times Magazine, entitled "No Conspiracy, But — Two Assas-
sins, Perhaps?" by Henry Fairlie, an English political commenta-
tor. Fairlie acknowledged that it was hard to dispute the conten-
tion that the Warren Commission "did a hurried and slovenly 
job," and he conceded that there might well have been more than 
one assassin; "available evidence seems to me confusing." 

But he contended that even if this supposition were made, "it 
still does not justify making the long leap to a conspiracy theory," 
because even if two or more people were involved, he argued, "it is 
possible to regard such people as farr.acs or nuts and nothing 
more." Of course, if there were two or more people involved it 
was, by definition, a conspiracy. 

The article concluded that it was not the proper time for a new 
investigation, for "to set up another independent body with no 
promise that it would succeed, would be to agitate public doubt 
without being certain that it could in the end, settle it. Popular 
fear and hysteria are dangerous weirds to excite . . ." 

Thus it would appear that to Henry Fairlie and The New York 
Times it was more important to support the official findings of the 
Warren Commission — even though questionable — than to look 
further into the President's assassination and risk adding to the al-
ready existing doubt and scepticism about those findings, war-
ranted or not. 

The Times Investigation 
Toward the end of 1966 a degree of dissatisfaction with the con-

clusions of the Warren Commission began to manifest itself at the 
Times. 

Tom Wicker wrote in his column that a number of impressive 
books had opened to question the Warren Commission's "proce-
dures, its objectivity and its members diligence. The damaging 
fear has been planted, here as well as abroad, that the commis-
sion — even if subconsciously — was more concerned to quiet 
public fears of conspiracy and treachery than it was to establish 
the unvarnished truth, and thus made the facts fit a convenient 
thesis." Wicker endorsed the call for a Congressional review that 
had been made by Congressman Kupferman.23  

Harrison Salisbury radically revised his early praise of the Re-
port — not in the Times but in the November 1966 issue of The 
Progressive, a magazine of limited circulation. While reiterating 
his belief that Oswald acted alone, Salisbury wrote that his read-
ing of Inquest and Rush to Judgment, both of which he called 
"serious, thoughtful examinations," had convinced him that 
questions of major importance remained unanswered. 

Like Wicker, he endorsed the Kupferman resolution, adding 
the principal areas of doubt. The nation no longer lives in the 
trauma which persisted for months after the President's death. 
The Warren Commission had good reason to concern itself for 
the national interest, to worry about national morale, to take 
upon itself the task of damping down rumors. But today and 
tomorrow the sole criteria of an inquiry should be the truth -
every element of it that can be obtained — and a frank facing of 
unresolved and unresolvable dilemmas. 

On November 16, 1966, on the other hand, Clifton Daniel, then 
Managing Editor, in addressing a public symposium on "The 
Role of the Mass Media in Achieving and Preserving a Free So-
ciety," defended the Warren Report and accused its critics of 
"dragging red herrings all over the place."24  

Under this setting the Times quietly undertook, in early No-
vember 1966, a new investigation of the assassination under the  

direction of Harrison Salisbury. "We will go over all the areas of 
doubt," Salisbury told Newsweek, "and hope to eliminate 
them.-25 

On Nobember 25, with the unpublicized investigation already 
underway, the Times ran a carefully worded editorial, "Unan-
swered Questions," which maintained that there were enough sol-
id doubts of thoughtful citizens to require official answers. 
"Further dignified silence, or merely more denials by the com-
mission or its staff, are no longer enough." 

About a month into the investigation Salisbury received per-
mission from the government of North Vietnam to visit Hanoi, 
and he quickly departed for Paris to complete final preparations 
for the trip. Shortly after his departure the Times investigation 
was ended. 

Reporter Peter Kihss, a member of the team, wrote Ms. Sylvia 
Meagher on January 7, 1967, "Regrettably the project has 
broken off without any windup story, at least until Harrison Sal-
isbury, who was in charge, gets back from North Vietnam." 

Another member of the team, Gene Roberts — then Atlanta 
bureau chief and at the time I spoke with him National Editor of 
the Times (he recently left to become Executive Editor of The 
Philadelphia Enquirer) — told me that "There was no real con-
nection between Salisbury going to Hanoi and the decision not to 
publish, or to disband the inquiry. It just kind of happened that 
way. Presumably if he had been here he might have knocked it off 
even sooner or he might have continued it a week or two. I just 
don't know."26  

Roberts told me that the team was unable to find evidence sup-
porting the contentions of the critics. "We found no evidence that 
the Warren Report was wrong," he said, "which is not to say that 
the Warren Report was right. We are not in the business of print-
ing opinion, and that is why nothing was printed in the end."27  

If Salisbury's words to Newsweek are to be taken literally the 
purpose of the investigation to begin with was to shore up the 
findings of the Warren Commission. There can be little doubt 
that if the investigation had strongly reaffirmed those findings it 
wou!ri have been boldly splashed across the front page. Yet there 
now seem to be several versions as to just what that investigation 
found. 

George Palmer, Assistant to the Managing Editor, wrote one 
questioner that nothing had been printed about the investigation 
"for the simple reason that there were no findings,"28  but he wrote 
me that "the discontinuance of our inquiries meant that they had 
substantially reaffirmed the findings of the Warren Commis-
sion." 29  

Palmer also wrote me that the determination to discontinue the 
investigation was made upon the return of Harrison Salisbury 
from Hanoi. Walter Sullivan, Times Science Editor, writing on 
behalf of Salisbury, wrote Washington attorney Bernard Fen-
sterwald, Chairman of the Committee to Investigate Assassina- - 
tions, "It is true that an intensive investigation of the J.F. Ken-
nedy assassination was carried out by the Times staff under Mr. 
Salisbury's supervision. It was set aside when he suddenly re-
ceived permission to visit Hanoi. At this stage, Mr. Salisbury tells 
me, it had become obvious that the President was killed by a sin-
gle demented man and that no conspiracy was involved. The in-
vestigation has therefore not been pursued further."3° 

Following the Times at best inconclusive investigation its ad-
vocacy of the official line became at least as rigid as it had ever 
been. An anonymous review of The Truth About the Assassina-
tion by Charles Roberts, Newsweek's White House 
correspondent, said: 

"Publish 10,400,000 words of research and what do you get? In 
the case of the Warren Commission and the book business, you 
get a fabulously successful spin-off called the assassination in-
dustry, whose products would never stand the scrutiny of Con-
sumers Union. Consumers buy it as they buy most trash: the pack- 

Page 30 
	

The Realist 



aging promises satisfaction but the innards are mostly distor-
tions, unsupported theories and gaping omissions" that are "neat-
ly debunked by Charles Roberts . . . 

"By selecting the incredible and the contradictory, scavengers 
like Mark Lane sowed confusion. By writing an honest guide for 
the perplexed, Roberts performs a public service."31  

In fact, Roberts' book was extremely superficial, its text con-
suming a mere 118 pages. It glossed over the crucial evidence, sub-
stituting personal invective against the critics for answers to their 
criticisms. 

In late 1967 the publication of Six Seconds In Dallas by Pro-. 
fessor Josiah Thomson and Accessories After the Fact by Sylvia 
Meagher further fanned the flames of the Warren controversy. 
Ms. Meagher had previously distinguished herself by putting to-
gether a subject index to the 26-volumes — a service the Warren 
Commission had neglected to provide. 

Six Seconds In Dallas was previewed by The Saturday Even-
ing Post, which featured the book's jacket on its December 2, 1967 
cover along with the headline "Major New Study Shows Three 
Assassins Killed Kennedy." An editorial in that issue stated that it 
had now been "demonstrated fairly conclusively that the Warren 
Commission was wrong." 

Thompson's book contained a comprehensive study of the Za-
pruder film, graphs of the reaction of Connally, tables summar-
izing the impressions of eyewitnesses, interviews with crucial wit-
nesses, mathematical calculations of the acceleration of the Pre-
sident's head in relation to the movement of the car, etc. The book 
was profusely illustrated with photographs, drawings and charts. 

Accessories After the Fact was an exhaustive analysis of the 26 
volumes and related material from the National Archives not con-
tained in the volumes. Playboy called it "the best of the new crop 
of books — and the most chilling in its implications." 

Playboy called the most unsettling aspect of both books "the 
failure of the Warren Commission to investigate, evaluate — or 
even acknowledge — the huge body of evidence in its possession 
indicating the possible presence of more than one gunman.. . 

"These new books lend weight . to widening appeals by Con-
gressmen and the press for an independent new investiga--  
tion. . ."32  

Congressman Theodore Kupferman said, "On the subject of 
the Warren Report, Sylvia Meagher could replace a computer," 
calling her book "overwhelming."33  

Soft-Core Pornography of the Month 
Oakland A's Gene Tenace plays with Jim Nabors' bat 

The Realist 

Congressman William F. Ryan said, "Sylvia Meagher raises a 
number of disturbing questions." He added that it pointed out the 
need for a Congressional review of the findings of the Warren 
Comm ission."34  

Both books were reviewed in The New York Times Book Re-
view on February 28, 1968 — by Fred Graham, of course. Gra-
ham found it astonishing that there was such a degree of disbelief 
"in a document that has the endorsement of some of the highest 
officials in the Government." He contended that inconsistencies 
notwithstanding, "None of the critics have been able to suggest 
any other explanation that fits the known facts better than the 
Warren Commission's." 

GrAam found Ms. Meagher's book "a bore," and he found 
that Thompson's scientific approach ignored "the larger logic of 
the Warren Report. Although it has seemed that the flow of anti-
Warren Report books would never end," he continued, "these two 
may represent a sweet climax." . 

The New Orleans Aftermath 
The New York Times followed the March 1, 1969 acquittal of 

Clay L. Shaw (charged by New Orleans D.A. Jim Garrison with 
conspiring to assassinate the late President) with a renewed offen-
sive against previous criticism of the Warren Report. An edi-
torial on March 2 referred to Garrison's "obsessional conviction 
about the fraudulent character of the Warren Commission" as a 
"fantasy." 

The "News of the Week in Review" that day carried a piece by 
Sidney Zion, "Garrison Flops on the Conspiracy Theory," which 
maintained, in essence, that Garrison had "restored the credi-
bility of the Warren Report." The Times ignored the fact that the 
jury had been charged solely with the duty of determining the guilt 
or innocence of Mr. Shaw, not with determining the validity of 
the Warren Report. 

On April 20, 1969 The New York Times Magazine carried an 
article, "The Final Chapter in the Assassination Controversy?" by 
Edward J. Epstein, onetime critic of the Warren Report. 

Epstein's al-title was a bitter attack upon the 'Critics which 
impugned their motives and integrity, and implied that much of 
their criticism was politically motivated. He suggested that many 
of the critics were "demonologists" with "books as well as con-
spiracy theories to advertise," doubtless excluding his own 
Inquest from this category. He conspicuously neglected to 
mention that only Inquest had accused the Commission of 
seeking "political truth." 

Epstein was less critical of Professor Thompson and Ms. 
Meagher, both of whom had disassociated themselves from 
Garrison and his investigations, but he maintained that their 
books contained only two substantial arguments which, if true, 
would preclude Oswald as the lone assassin — the improbability 
(.4 the single-bullet theory and the-backward acceleration of the 
President's head. 	• • 

To dispose of the first point Epstein relied upon a CBS inquiry 
which had theorized that 3 jiggles in the Zapruder film repre-
sented the photographer's reaction to the sound of shots, and 
therefore themselves coincided with the points at which the shots 
were fired. 

CBS had thereby hypothesized that the first shot had been fired 
at an earlier point than the Warren Commission had believed 
likely — at a point when the President would have been visible 
from the 6th floor window for about I / 10th of a second through a 
break in the foliage of a large oak tree which otherwise obstructed 
the view until a later point. 

However, CBS had failed to mention that jiggles appeared at 
several other points in the film, and that there were five jiggles, not 
three, in the frame sequence in question. Life magazine, which 
owns the original Zapruder film, rejected the "jiggle theory" in 
November 1966, attributing all but the most violent one that coin- 

Page 31 



cided with the head shot to imperfections in the camera 
mechanism.  35  

The CBS analysis was a skillful deception which has been thor-
oughly discredited, including by Professor Thompson in his book 
(see Six Seconds In Dallas, Appendix F — a crititique Of the CBS 
documentary, The Warren Report). Epstein maintained that the 
CBS analysis persuasively argued that the President and 
Governor Connally could have been hit by separate bullets by a 
single assassin, and that the single-bullet theory had therefore 
been rendered "irrelevant." 

What is more significant than the questionable nature of the 
CBS analysis is the fact that Epstein misrepresented the con-
clusions, for CBS did not theorize an earlier hit, but an earlier 
miss. CBS recognized that an earlier hit meant a steeper trajec-
tory, precluding the throat wound being one of exit, and again 
implying a fraudulent autopsy report. 

CBS reluctantly endorsed the single-bullet theory as "essen-
tial" to the lone-assassin findings of the Warren Commission.36  
Epstein, too, recognized this when he wrote in Inquest: "Either 
both men were hit by the same bullet, or there were two asses-
sins."37  His misrepresentation of the CBS study alleviated him of 
the problem of credibly defending the single-bullet theory — an 
undertaking he obviously did not relish. 

Epstein dismissed the head movement by citing a report 
released by the Justice Department in January 1969 in which a 
panel of forensic pathologists who had studied the sequestered 
autopsy photos and X-rays had concluded that they supported 
the Warren Report. But even superficial study of the Panel 
Report (its popular name) revealed glaring differences between it 
and the original autopsy report. 

Thus again Epstein relied upon a study which raised more ques-
tions than it answered in an effort to explain away irreconcileable 
deficiencies in the Warren Report. In this way he was able to con-
clude that he knew of no substantial evidence "that indicated 
there was more than one rifleman firing." 

Ms. Meagher and Professor Thompson sent the Times letters 
of almost identical length, both challenging the veracity of the 
CBS study and the Panel Report. But Ms.'Meagher's letter also 
included quotes from a letter Epstein had written her more than a 
year earlier: "I am shocked that 5 not 3 frames were blurred. If this 
is so, CBS was egregiously dishonest and the tests are meaning-
less." And, "By a common sense standard, which you point out 
the Warren Report uses, I think your book shows it extremely 
unlikely, even inconceivable, that a single assassin was 
responsible." 

The Times thanked Ms. Meagher for her letter, adding that 
"We are planning to run a letter along very similar lines from 
Josiah Thompson and I am sure that you will understand that 
space limitations will prevent us from using both." 

Ms. Meagher wrote again asking that the Times reconsider and 
print at least the paragraph which revealed that Epstein knew in 
advance that the CBS claims were specious, and that his private 
admissions in writing were the exact opposite of his representa-
tions in the Times. 

"One understand the Times unwillingness to acknowledge to its 
readers that it has given Epstein a platform from which to dis- 
seminate not mere error, but deliberate falsehood," wrote Ms. 
Meagher. "However I would like to request you to reconsider 
your, decision. . . in the interests of fair play and of undoing a dis-
service to your-readers that was surely unintended." 

She received no reply, and her letter was not published. 
Harold Weisberg wrote the Times asking that certain state-

ments which he felt were libelous be corrected, and asking that he 
be permitted to write an article rebutting Epstein. The Times 
replied denying libel and maintaining that the article itself was 
sound. "If however you want to write us a short letter of not more 
than 250 or 300 words challenging Epstein's interpretation of the 
assassination," the Times added, "we'd be glad to consider it for 

publication. But I'd like to caution you to avoid difficult, arcane 
details that would simply baffle our readers." 

Readers of The New York Times . . . baffled? 

A Heritage of Stone 
On December 1, 1970 the daily book columns of the Times 

carried a dual review of two books on the Jim Garrison affair. The 
first, American Grotesque, by James Kirk-
wood, was critical of Garrison and the methods he utilized in 
prosecuting Clay Shaw. The second, A Heritage of Stone, was 
Jim Garrison's own account of the Kennedy assassination. 

The review by Times staff reviewer John Leonard, was entitled 
"Who Killed John F. Kennedy?" The.  portion dealing with A 
Heritage of Stone follows: 

Which brings us to Jim Garrison's "A Heritage of Stone." The District 
Attorney of Orleans Parish argues that Kennedy's assassination can only 
be explained by a "model" that pins the murder on the Central Intelli-
gence Agency. The C.I.A. could have engineered Dallas in behalf of the 
military - intelligence -; industrial complex that feared the President's 
disposition toward a detente with the Russians. Mr. Garrison nowhere in 
his book mentions Clay Shaw, or the botch his office made of Shaw's 
prosecution; he is, however, heavy on all the other characters who have 
become familiar to us, via late-night talk shows on television. And he 
insists that the Warren Commission, the executive branch of the goven. 
ment, some members of the Dallas Police Department, the pathologists at 
Bethesda who performed the second Kennedy autopsy and many, many 
others must have known they were lying to the American public. 

Mysteries Persist 
Frankly, I prefer to believe that the Warren Commission did a poorjob, 

rather than a dishonest one. I like to think that Mr. Garrison invents mon-
sters to explain incompetence. But until somebody explains why two 
autopsies came to two different conclusions about the President's 
wounds, why the limousine was washed out and rebuilt without inves-
tigation, why certain witnesses near the "grassy knoll" were never asked to 
testify before he Commission, why we were all so eager to buy Oswald's 
brilliant marksmanship in split seconds, why no one inquired into Jack 
Ruby's relations with a staggering variety of strange people, why a "loner" 
like Oswald always had friends and could always get a passport — who 
can blame the Garrison guerrillas for fantasizing? 

Something stinks about this whole affair. "A, Heritage of Stone" 
rehashes the smelliness; the recipe is as unappetiiihg as our doubts about 
the official version of what happened. (Would then-Attorney General 
Robert F. Kennedy have endured his borther's murder in silence? Was 
John Kennedy quite so liberated from cold war cliches as Mr. Garrison 
maintains?) But the stench is there, and clings to each of us. Why were 
Kennedy's neck organs not examined at Bethesda for evidence of a frontal 
shot? Why was his body whisked away to Washington before the legally 
required Texas inquest? Why? 

This review was certainly not an unfair one, and it raised some 
rather searching questions — questions one rarely saw asked in 
the Times. But this review appeared only in the early edition. Be-
fore the second edition could reach the stands it underwent a 

. strange metamorphosis. The title was changed from "Who Killed 
John F. Kennedy?" to "The Shaw-Garrison Affair," and the 
review now read as follows: 

Which brings us to Jim Garrison's "A Heritage of Stone." The District 
Attorney of Orleans Parish argues that Kennedy's assassination can only 
he explained by a "model" that pins the murder on the Central Intelli-
gence Agency. The C.I.A. could have engineered Dallas in behalf of the 
military - intelligence - industrial complex that feared the President's dis-
position toward a detente with the Russians. Mr. Garrison nowhere in his 
book mentions Clay Shaw, or the botch his office made of Shaw's prose-
cution; he is, however, heavy on all the other characters who have become 
familiar to us via late-night talk shows on television. And he insists that 
the Warren Commission, the executive branch of the government, some 
members of the Dallas Police Department, the pathologists at Bethesda • 
who performed the second Kennedy autopsy and many, many others must 
have known they were lying to the American public. 

Frankly, I prefer to believe that the Warren Commission did a poorjob, 
rather than a dishonest one. I like to think that Mr. Garrison invents mon-
sters to explain incompetence.'" 

Thus the paragraph heading "Mysteries Persist" had mysteri-
ously vanished, and the last 30 lines of the review had been 

Page 32 
	

The Realist 



whisked away — into some subterannean Times "memory hole," 
no doubt. The meaning of the review was completely altered, and 
the questions which the Times apparently feels are unaskable 
remained unasked. 

A letter to the Times inquiring as to the reason for alter-
ation of the original 'review brought a response from George 
Palmer, Assistant to the Managing Editor: "Deleting that 
material. . . involved routine editing in line with a long-standing 
policy of our paper. Our book reviewers are granted full freedom 
to write whatever they wish about the books and authors they are 
dealing with, but we do not permit personalized editorials in tl 
book columns." 

This was a form letter which the Times sent out, with minor 
variations, to those who questioned the two reviews. The recipi-
ent of one such letter observed that the line "Frankly I prefer to 
believe that the Warren Commission did a poor job rather than a 
dishonest one," was clearly editorial in nature — surely much 
more so than the material that was deleted. To this Palmer 
replied: "I don't believe these comments represented the type of 
excessive editorializing our editors had in mind when they made 
the deletions."44  

The Times seems to have clarified just what it considers "exces-
sive editorializing" when on September 29, 1971 Christopher 
Lehmann-Haupt, in reviewing The Magician, by Sol Stein, 
described the protagonist as "a random case; he is one of those 
'types,' like Lee Harvey Oswald and James Earl Ray, who are 
born to lead, but lacking the equipment to do so, must assas-
sinate the true leaders." The Times saw nothing "excessive" or 
"editorial" in this review, and it appeared in the second edition 
exactly as it had appeared in the first. 

Interestingly enough, then Managing Editor,, Turner Cat-
ledge, pledged after the death of Oswald that future articles and, 
headlines would refer to Oswald as the alleged assassin. The 
American system of justice carrying with it the presumption of 
innocence until guilt is proven in a court of law. Catledge's pledge 
has been consistently and systematically disregarded ever since.41  
cince 41  

The Eighth Anniversary 
One of the important witnesses for the Warren Commission 

was Charles Givens, a porter employed at the Book Depository. 
In a deposition taken by Commission lawyer David W. Belin, 
Givens testified that he had left the 6th floor (where he worked) at 
about 11:30 a.m. on the morning of the assassination, but that he 
had forgotten his cigarettes, and when he returned to retrieve 
them at about noon he encountered Oswald lurking near the 
Southeast corner window — the alleged sniper's nest. 

Writing in the August 13, 1971 Texas Observer, Sylvia 
Meagher cast great doubt upon the veracity of Givens and the 
methods of the Warren Commission. Her article, "The Curious 
Testimony of Mr. Givens," revealed that material from the 
National Archives relating to Givens gave an entirely different 
account. 

On the day of the assassination Givens told authorities that he 
had last seen Oswald at 11:50 a.m. reading a newspaper on the 
first floor of the Depository. Neither then nor in two subsequent 

affidavits sworn to prior to his Warren Commission testimony 
did he ever mention having returned to the 6th floor. 

However, an F.B.I. agent's report noted a statement by Lt. Jack 
Revill of the Dallas Police that Givens had previously had diffi-
culty with the Dallas Police and probably "would change his testi-
mony for money." Moreover, David Belin, the lawyer who took 
Givens testimony, was aware of Givens' earlier statements, for he 
had noted them in a memo six weeks before Givens testified. In 
that same memo he noted that three other Depository employees, 
like Givens, had also reported seeing Oswald on the first floor. 

David Belin's reply in the same issue of The Texas Observer 
decried the "assassination sensationalists," assured the reader  

that he was an honorable man, and insisted that the Warren Com-
mission had done a thorough and competent job. The Texas 
Observer, commenting on the exchange, called Belin's answer 
"the slick irrelevant reply of a lawyer who doesn't have much of a 
defense to present." 

Ms. Meagher sent copies of her article, Belin's reply and the 
accompanying editorial to several people at the Times including 
Harrison Salisbury, whose responsibilities include editing the Op-
Ed page. Salisbury's position seemed ambiguous, for since his • 
article in The Progressive in 1966 he had again implied accept-
ance of the official version of the assassination in his intro-
duction to the Times/Bantam edition of the Report of the 
National Commission on the Causes and Prevention of Violence. 

His position would not be ambiguous for long. On November 
22, 1971 — the 8th anniversary of the President's death — a head-
line "The Warren Report Was Right" appeared emblazoned 
across the top of the Op-Ed page. The article decried the 
"assassination sensationalists" and its author was none other than 
David W. Belin. 

Ms. Meagher sent a second copy of the Observer material to 
Salisbury, and it was returned with a polite form letter thanking 
her for her manuscript which the Times regretted it could not use. 
She replied that the form letter did not surprise her, but that she 
had not sent a manuscript, but rather documented material which 
demonstrated irrefutably deliberate misrepresentation of 
evidence by the Warren Commission, and which "clearly impli-
cated David W. Belin in serious impropriety and misfeasance." 

She noted that "You have not questioned, much less chal-
lenged, the documentary evidence I made available to you twice in 
two months. Instead you provided a forum for Belin to influence 
your readers, without even cautioning them that serious charges 
had been published elsewhere on his conduct as an assistant 
counsel for the Warren. Commission." 

Ms. Meagher concluded that the Times 1964 praise of the 
Warren Report "may have been merely gullible or unprofes-
sional," but that in 1971 it was simply "propaganda on behalf of a 
discredited Government paper," wrapped in sanctimony and pre-
tending "to seek truth or justice.' 

Salisbury's reply read in full: "Do forgive the form card which 
went back to you. That was a product of our bureaucracy, I'm 
afraid. 1 hadn't seen your letter, alas, having been out of the office 
for a few days." 

The Kennedy Photos and X-Rays 

The photos and X-rays taken of the President's body during the 
autopsy represent possibly the most crucial evidence of the 
assassination. They could settle whether the President was hit in 
the neck or in the back, and they could resolve considerable doubt 
as to the direction from which the various bullets were fired. 

Nevertheless, they were allegedly never viewed by the Warren 
Commission. In late 1966 .they were deposited in the Naticinal 
Archives under the proviso that only Government agencies would 
be permitted to view them for five years at which time "recog-
nized experts in the field of pathology or related areas of science 
and technology" might be permitted to view them. 

Toward the end of 1968 D.A. Garrison of New Orleans took 
legal steps to secure release of the material. In an effort to block 
access, the Justice Department released a report by a panel of 
forensic pathologists who had examined the photos and X-rays a 
year earlier and had reported that they confirmed the medical 
findings that all the shots came from the rear. 

The Panel Report was covered for. the Times by Fred Graham. 
His uncritical story was carried on page I and consumed eight 
additional columns on page 17.42  But far from resolving the 
controversy the Panel Report only raised new questions, for even 
perfunctory study of it revealed radical differences between it 
and the original autopsy report and the Warren Commission 
testimony of the autopsy surgeons, not the least of which was the 

The Realist 
	 Page 33 



fact that the fatal head wound had mysteriously moved by 
approximately 4 inches. 

Some of the discrepancies were brought to Graham's attention 
by Sylvia Meagher. He replied: "Thank you for your thoughtful 
and informative letter about the Kennedy X-rays and photo-
graphs. I wish I had known this at the time, but perhaps it is not 
too late to backtrack a bit and see if anyone can come up with 
explanations. . . I'll see what can be turned up, and if anything 
can, I trust you'll be reading about it."" 

There was no follow-up story. The following month Dr. Cyril 
H. Wecht, an eminently qualified forensic pathologist, testified in 
the District of Columbia Court of General Sessions about the 
inconsistencies between the Panel Report and the autopsy report. 
Judge Charles Halleck was sufficiently impressed with Dr. 
Wecht's testimony to rule against the Justice Department, 
ordering that Wecht be permitted to examine the autopsy 
material as the basis for his testimony on the medical findings. 

(The ruling was later rendered moot when the Justice Depart-
ment announced it would appeal. This would have resulted in an 
indefinite delay beyond the conclusion of the Shaw trial, and 
Garrison withdrew his suit.) 

The Times coverage of this event consisted of a 4-paragraph 
UPI dispatch which omitted any mention of Dr. Wecht's testi-
mony regarding the Panel Report. The UPI story was buried on 
page l3.' Five days later Fred Graham reported on the Justice . 
Department's announcement that it would appeal Judge Hal-
leck's order that the photos and X-rays beproduced at t he,Shaw 
trial, but the story contained no reference to Dr. Wecht or his 
testimony." 

When the first person "not under Government auspices" was 
permitted to see the photos and X-rays this year the exclusive was 
obtained by Fred Graham of The New York Times. 

On January 9, 1972 the Times announced on page I that Dr. 
John K. Lattimer, Chairman of the Department of Urology at 
Columbia University's College of Physicians and Surgeons, had 
viewed the photos and X-rays and found that they "eliminate any 
doubt completely" about the validity of the Warren Corn-
alission's conclusion that Oswald fired all the-shots. 

Dr. Lattimer disagreed with the Commission only insofar as he 
said that the neck wound was actually higher than the Com-
mission had reported. He maintained that therefore the throat 
wound could not possibly be one of entrance because the front 
wound was so far below the back one that "if anyone were to have 
shot him from the front, they would have to be squatting on the 
floor in front of him." 

Graham's article noted that "some skeptics" regarded Latti-
mer as "an apologist for the Warren Report," but he did not 
elaborate. In fact Dr. Lattimer had earned the title over a period 
of several years by publishing a number of sycophantic articles in 
defense of the Warren Report. In the March 13, 1970 issue of 
Medical World News, for example, he wrote: 

"Oswald showed what the educated, modern-day, traitorous 
guerilla can do among his own people — working with religious-
type conviction, willing to lay down his own life, but proposing to 
kill as many anti-communists as possible. Oswald was devious, 
skilled at his business, and amazingly cool." 

More important than Dr. Lattimer's background, however, is 
the fact that a number of interesting questions were raised both by 
his selection as the person who would finally be permitted to study 
the autopsy material, and by the rather curious nature of his 
"observations." 

How, for example, did a urologist with virtually no knowledge 
of forensic pathology- (the branch of forensic medicine spe- 
cializing in the determination of the cause and manner of death in 
cases where it is sudden, suspicious, unexpected, unexplained, 
traumatic, medically undetected or violent) qualify as an "expert 
in the field of pathology or related areas of science and tech-
nology" to view the autopsy photos and X-rays? 

Page 34 

Why was a urologist chosen when three doctors with experi-
ence in forensic pathology, including Dr. Wecht, had also 
applied? Dr. Wecht is Chief Medical Examiner of Pittsburgh, 
Research Professor of Law and Director of the Institute of 
Forensic Sciences at Duquesne University School of Law, past-
President of the American College of Legal Medicine, and past-
President of the American Academy of Forensic Sciences. 

By coincidence, of the four applicants, only the urologist, Dr. 
Lattimer, had spoken or written of the Warren Report in an 
uncritical fashion. How could he contend unequivocally that the 
photos and X-rays "eliminate any doubt completely" that Oswald 
had fired all the shots — something they are incapable of proving 
to anyone not endowed with telepathic powers? 

Moreover,. if a shot from the front would have had to come 
from the floor of the President's car as Dr. Lattimer suggests, a 
shot from the rear following the same trajectory in reverse would 
have ended up in the floor. 

How could such a bullet following this new steeper trajectory 
have altered its course to strike Governor Connally below the 
right armpit and exit below his right nipple as the Warren Com-
mission contends it did? 

Even more curious is the fact that despite the inconsistencies of 
the Panel Report, it did not cite a higher location for the "neck" 
wound. 

Thus the Panel Report, the autopsy report, and Dr. Lattimer 
all offered different descriptions of the President's wounds. 

None of these questions were raised by Fred Graham. He did 
add that Burke Marshall, the Kennedy family representative 
charged with deciding which "recognized experts" will be 
admitted, was also considering the requests of Dr. Cyril H. Wecht 
and Dr. John Nichols, "pathologists who have written critically of 
the Warren Commission report," and Dr. E. Forrest Chapman. 

"Mr. Marshall said that in granting or denying permission, he 
would not consider whether applicants were supporters or critics 
of the Warren Report, but only if they had a serious historical 
purposi in seeing the material." 

In 1964 Burke Marshall, then head of the Civil Rights Section 
of the Justice Departmeiu, showed a keen interest in inves- 
tigating how Malcolm X was financing his international travels 
aimed at bringing the American racial question before the United 
Nations — an area which would hardly seem to be of concern to 
the Civil Rights Division." 

It was-reliably reported to me that the Lattimer story caused 
serious repercussions at the Times as a result of a torrent of out- 
raged letters from forensic experts and scholars astounded that 
Dr. Lattimer had assumed the role of expert in a highly spe-
cialized field in which he had no competence, and that the Times 
had lent him credibility with its uncritical reporting. 

Possibly as a, result of these letters or possibly because he was 
becoming somewhat skeptical himself, Fred Graham telephoned 
Dr. Wecht in May 1972 to inquire as to ,the status of his appli-
cation. 

Dr. Wecht told Graham that Marshall had totally ignored 
repeated letters and telegrams seeking either an approval or rejec-
tion of his application. 

According to Dr. Wecht, Fred Graham made at least two calls 
to Burke Marshall after his initial conversation with Wecht, and 
Graham applied at least some degree of pressure upon Marshall 
to act upon Wecht's application. 

Whether or not the spectre of an article in The New York Times 
asking why the autopsy material continued to be inaccessible 
helped to influence his decision is impossible to say, but in mid-
June, Burke Marshall approved Dr. Wecht's application. 

Dr. Wecht spent two days at the National Archives on August 
23 and 24, making a detailed study of the photographs, X-rays, 
and related physical evidence. Because of the positive role 
Graham had played, Wecht offered him an exclusive interview. 

Wecht limited his discussion of his observations pending closer 

The Realist 



study and consultation and issuance of a detailed report. He did 
discuss a "little flap" of loose scalp which "might have been an 
entrance or exit wound," but which had never been mentioned 
before either by Dr. Lattimer or in the autopsy report or in the 
Panel Report. 

He also disclosed that photographs of the top of the removed 
brain "disclose a sizeable foreign object that could have been a 
flattened bullet fragment or a brain tumor." This object was 
reported by the Panel, but was not mentioned in the autopsy 
report or by Dr. Lattimer. 

Wecht also reported that he had requested permission to 
examine the preserved brain of the President (essential to any 
thorough examination, and specifically necessary if the flattened 
object in the brain was to be identified), as well as microscopic 
slides of tissue removed from the President's wounds (these can 
identify whether a wound is one of entrance or exit), but that these 
items, which have never been studied, were denied him. 

Wecht told Graham that he intended to write to Mr. Marshall 
asking him to lay all the questions to rest by allowing hint to again 
inspect the materials "plus the brain and microscopic slides of the 
wounds, with a team of experts, including a radiologist, a neuro-
surgeon, a firearms expert, a criminalist and an examiner of ques-
tioned documents." 

Graham also interviewed Marshall who denied knowledge of 
the brain or other objects not in the archives. He said that "They 
have no bearing on who killed the President." He deplored Dr. 
Wecht's "chasing after parts Of the President's body because he 
hasn't found any evidence that anything else was wrong." He 
termed the probing "offensive," and said "It is a terrible thing to 
do to that family." 

Graham's story ran in the Sunday New York Times on August 
27 on page I . While the article betrayed a degree of slanting (e.g., 
"While [Dr. Wecht] was here last week, he was provided trans-
portation by the Committee to Investigate Assassinations, a 
Washington-based organization that includes District Attorney 
Jim Garrison of New Orleans"), Graham nevertheless gave a very 
factual recounting of his interview with Dr. Wecht. 

Graham also did considerable background research and con-
ducted a number of secondary interviews in an effort to trace the 
history of the missing brain. 

What will transpire when Dr. Wecht issues his technical report 
detailing his findings, and whether Fred Graham follows up on 
Dr. Wecht's request of Marshall that a second panel including Dr. 
Wecht and other experts be allowed to now conduct a thorough 
examination of all the material remains to be seen. 

Marshall has so far ignored the request. 

The Times and the King Case 

On March 10, 1969 the official curtain closed on the assassina-
tion of Martin Luther King. James Earl Ray pleaded guilty to a 
technical plea of murder "as explained, to you by your lawyers," 
and was sentenced to 99 years in prison (Ray has always main-
tained that he killed no one). Thus the State of Tennessee, by, an 
arrangement that had the advance blessings of the Federal 
Government, dispensed with the formality 'of a trial for the 
accused assassin of Dr. King. 

The next day a scathing editorial in the Times entitled "Tongue-
Tied Justice," denounced the proceedings, calling "the aborted 
trial of James Earl Ray" a "mockery of justice" and "a shocking 
breath of faith with the American people." The Times demanded 
to know, "Was there a conspiracy to kill Dr. King and who was in 
it?" They demanded the convening of formal legal proceedings, by 
the Federal Government if not the State. 

But, for all its editorial eloquence the Times record on the King 
case once the "official" verdict was in would be no better than it 
had been in the John F. Kennedy case (prior to the Ray trial the 
Times reporting, particularly that of Martin Waldron, was 
excellent). Ray's efforts to obtain a new trial and his contention 
that he had been pressured into his plea were, and continue to be, 
almost completely blacked-out by the Times. 

March 1971 brought a challenge to the "official" contention 
that Ray •had killed Dr. King and that there had been no con-
spiracy. The challenge was a new book by Harold Weisberg, 
Frame-Up: The Martin Luther King/ James Earl Ray Case. 

Frame-Up was the culmination of more than two years of 
investigation, legal action, and research. Much of his evidence 
Weisberg obtained when he successfully sued the Justice Depart-
ment for access to the suppressed James Earl Ray extradition file. 
The suit resulted in a rare Summary Judgment against the Justice 
Department (not news fit to print to the Times), and the release of 
official documents which were exculpatory of Ray. 

Thus Weisberg revealed thatballistics tests which failed to Imo _  
Ray's rifle with the crime were misrepresented by the prosecution 
in the formal narration, implying the opposite by substituting the 
word "consistent," a meaningless word in ballistics terminology. 

The alleged shot from the bathroom window would have 
required a contortionist, and tangible evidence suggested that the 
shot had come from elsewhere. Numerous contradictions and 
conflict inpeached the testimony of the only alleged witness 
placing Ray at the scene. 

Ray left no prints in the bathroom, or in another room where he 
was alleged to have rearranged furniture, or in the car he alle-
gedly drove 400 miles after the slaying, or on parts of the rifle he 
would have had to handle in order to fire it. 

Persuasive evidence suggested that a bundle conveniently left 
behind in a doorway near the rooming house-and which con-- • - 
tained the alleged assassination rifle and several of Ray's per 
sonal effects, had actually been planted on the scene by someone 
other than Ray. Much more in Frame-Up pointed toward a con-
spiracy in which Ray had served the role of "patsy." 

The Times found no news fit to print in Frame-Up, though even 
Fred Graham had called Weisberg a "painstaking investigator," 
and Times reporter Peter Kihss had written lengthy and favor-
able articles about two of his previous books." 

Frame-Up was enthusiastically received at first. Publishers' 
Weekly said: "This review can barely suggest the detailed number 
of Weisberg's charges, speculations, freshly documented evidence 
and revelations about the King murder. In two areas he is pure 
TNT: his attack on Ray's lawyer, Percy Foreman. . . and his 
sensational head-on assault on J. Edgar Hoover, the FBI and the 
government itself for what he claims was the suppressing of offi-
cial evidence indicating Ray was not alone in the King assassina-
tion. . . Weisberg has brought forth a blistering book."49  

The Realist 
	 Page 35 



Saturday Review said: "Evidence that Ray fired the fatal shot. 
There is none. . . The reek of conspiracy is on everything. Weis-
berg is an indefatigable researcher. . . he has pursued the 
facts. . . And they are facts that lay claim to the conscience of 
America."50  

The Chicago Sun Times said: "Weisberg has dug up much 
material, some of it properly designated as suppressed, that must 
give any reasonable and unprejudiced person pause."51  

The Times of London in a news story on Frame-Up called 
Weisberg "one of that small but impassioned group of authori-
ties on recent American political assassinations. . . Frame-Up is 
a detailed analysis of the entire process of Mr. Ray's arrest and 
trial. . . There is remarkably little evidence to connect Ray with 
the shot that killed Dr. King."52  

Frame- Up was reviewed in The New York Times Book Review 
on May 2, 1971 by John Kaplan. The review began: "The 
silly season apparently is over so far as-the critics of the Warren 
Commission are concerned. . . Now Harold Weisberg. . . hopes 
to repeat the triumph of his Whitewash series with Frame-Up.. . 
Mr. Weisberg's theory is that James Earl Ray was merely a decoy, 
part of a conspiracy, apparently. . . his evidence is exiguous at 
best." 

The review continued: "Mr. Weisberg's grasp of law is, to say 
the least, somewhat shaky (he is described elsewhere as a chicken 
farmer) . . . Whether or not Ray fired the fatal bullet or merely 
acted as a decoy does not influence the propriety of his guilty plea. 
In either case, he would be a murderer .. . A review such as this in 
which nothing favorable is said obviously prompts questions as to 
why one might wish to read or:for thaat matter, to devote news-
paper review space to the book . . . Finally, one might ask if 
Frame-Up tells us anything significant about the Martin Luther 
King assassination. Regrettably, the answer is no. . ." 

Kaplan's review was nothing short of a personal attack upon 
Harold Weisberg which totally ignored the contents of Frame-
Up, and falsely implied that "newspaper stories" were the basis of 
his "exiguous" evidence. 

An article on the front page of The Wall Street Journal, "How 
• Book Reviews Make or Break Books — or Have No Impact," 

described The New York Times Book Review as "generally con-
sidered the most prestigious and influential review medium."53  It 
described how a particularly poor review there can discourage 
further reviews and cut off bookstore orders. Frame-Up received 
no further reviews, and for all practical purposes the book was 
soon dead. 

The Times capsule biography of the reviewer said that "John 
Kaplan teaches at Stanford Law School and is author of Mari-
juana: The New Prohibition." It was inadequate, to say the least. 

From 1957 to 1961 Kaplan served the Justice Department 
(against which Weisberg obtained the Summary Judgment not 
mentioned in the Times review), first as a lawyer with the Crimi-
nal Division, then as a special prosecutor in Chicago, and finally 
as an Assistant U.S. Attorney in San Francisco. 

He wrote an article, "The Assassins," which appeared in the 
Spring 1967 American Scholar. The assassins John Kaplan was 
talking about were the critics of the Warren Report whom he 
characterized as "revisionists," "perverse," and "silly." He was 
also critical of Life's call for a new investigation and the Times call 
for answers to unanswered questions. These, according to 
Kaplan, "contributed relatively little in the way of enlighten-
ment."54  

In its original form "The Assassins" was considered so libelous 
by the legal counsel of The American Scholar that the latter 
refused to publish it until Kaplan reluctantly agreed to revise it.55  
Kaplan's most recent venture, published the same week as his 
review of Frame-Up, was an article written for the U.S. Infor-
mation Agency (the official propaganda arm of the Government) 

Page 36  

entitled "The Case of Angela Davis: The Processes of American 
Justice."56  

John Leonard, now editor of The New York Times Book 
Review, told me that he had been totally unaware of Kaplan's 
background. He had received a letter from Mr. Weisberg, and its 
contents distressed him. Leonard told me that "another editor" 
had assigned the book, but he implied that the matter would be 
rectified on the letters page.57  It was John Leonard, than a daily 
reviewer, whose review of A Heritage of Stone had been edited be-
cause it was "excessively editorial." 

Weisberg's letter received no reply, nor did a subsequent one 
addressed directly to Leonard seeking some acknowledgment to 
the first, "if only to record that you did not consciously assign this 
review to a man so saddled with irreconcilable conflicts." 

On May 29 the Times Book Review published but one letter 
dealing with the Kaplan review — that a strongly worded denial 
of a footqote unrelated to the Ray case in which Weisberg said, in 
the context of discussing press coverage, that in 1966 the book 
reviewer of the Washington Post had been ordered not to review 
Whitewash after he read it and decided on a favorable review. 
Kaplan chose to quote it out of context as an example of how, in 
Kaplan's words, Weisberg thought he was being picked on. 

Geoffrey Wolff, who had been Book Review Editor of the 
Washington Post in 1966, vociferously denied the footnote in a 
letter which the Times, in total disregard of publishing ethics, 
chose to publish without sending Weisberg a copy so that he could 
respond. Weisberg was not permitted to quote his dated contem-
poraneous notes of his meetings with Wolff and a letter he had 
written Wolff in August 1966, and readers of the Times were given 
only Woffs version of what had occurred, leaving them with the 
impression that there was only one version. 

Thus the Times assigned a biased reviewer who was permitted 
to misrepresent Frame- Up's contents and to quote a tangential 
footnote completely out of context as an exercise in personal 
invective against Weisberg. This_wasfollowed by-the publication 
of only one letter which compounded the defamation of the 
Kaplan review. 

This train of events suggests that the Times never intended any-
thing less than to kill Frame- Up and discredit Weisberg. 

Following the appearance of Wolffs letter, John Leonard told 
me that it had been published at that time because it had been set 
in type while others had not been, but that a "full page round-up" 
of letters dealing with the Kaplan review would be published "in 
about three weeks."58  

Weisberg's letter responding to the published. Wolff letter 
received no reply from the Times and was never published. The 
full page round-up never appeared. Instead on August 29, 17 
weeks after the Kaplan review and 12 weeks after the publication, _ _ 
of the Wolff letter — after Frame-Up was already dead — Weis-
berg's original letter (which Leonard told me he had just received 
when I spoke to him on May 5) was published in the Times Book 
Review along with a self-serving reply by Kaplan, who was per-
mitted the traditional right of reply that the Timis had previously 
denied Weisberg. 

Weisberg wrote John Leonard: "I think you owe me. . . more 
than this too late, too little, too dishonest feebleness. . . You 
have my work, which stands, as it must, alone. You have my 
detailed and lengthy letters, which remain undenied by anyone, 
unanswered by you. You have enough to show that the Times and 
John Leonard will at least make an effort to be decent and honor-
able. Will youT' 

For the first time Weisberg received a reply. Leonard's response 
read in full: "Apparently, everyone in the country is without honor 
except you. I don't think we have anything useful to say to one 
another."59  

The Realist 



The Times and the RFK Case 
If many were unsatisfied with the "official" facts about the 

assassination of President Kennedy and Dr. King, there seemed 
little reason to doubt that Senator Robert F. Kennedy had fallen 
victim to the deranged act of a single sick individual — until the 
publication of Robert Blair Kaiser's R.F.K. Must Die! 

Kaiser is an established and respected reporter and a former 
correspondent for Time magazine. His previous reporting had 
won him a Pulitzer Prize nomination and an Overseas Press Club 
Award for the best magazine reporting in foreign affairs. 

He signed on with the Sirhan defense team as an investigator. 
In the course of his studies and investigations he became the chief 
repository of knowledge in the case and the bridge between the 
defense attorneys and the psychiatrists probing the motivations of 
Sirhan Sirhan. Kaiser was to spend close to 200 hours with 
Sirhan, and that exposure together with his researches were to 
convince him that there had been a conspiracy. 

Kaiser was unimpressed with the investigations turned in by the 
Los Angeles Police Department and the F.B.I. He felt that they 
were predisposed to the conclusion that no conspiracy existed, 
and they were consequently unwilling to pursue leads in that 
direction. 

Thus when the "girl in the polka-dot dress" seen with Sirhan 
just before the assassination was not turned up, the authorities 
concluded that she did not exist despite overwhelming evidence 
to the contrary. Nor was a zealous effort made to locate or thor-
oughly investigate certain acquaintances of Sirhan who could not 
be regarded as above suspicion. 

Kaiser became perplexed by Sirhan's notebooks in which he 
had often repeatedly written his name, and in which several pages 
bore the similarly repeated inscription "RFK must die," always 
accompanied by the phrase "Please pay to the order of Sirhan." 

Sirhan had no recollection of these writings, nor did he recall 
firing at Senator Kennedy. 

On the night of the assassination Sirhan had behaved oddly. He 
was observed staring fixedly at a teletype machine two hours 
before the assassination, and he did not respond when addressed 
by the teletype operator. Several bystanders could not loosen the 
vice-like grip or sway the seemingly frozen arm of Sirhan when he 
began firing. After the shooting it was reported that his eyes were 
dilated, and he was described as extremely detached during the 
all-night police interrogation. In the morning he was found 
shivering in his cell. 

Dr. Bernard L. Diamond, the chief psychiatrist for the defense, 
decided upon the use of hypnosis on Sirhan. His subject proved so 
susceptible that Diamond concluded that Sirhan had likely been 
frequently hypnotized before. Under hypnosis Sirhan proved 
adept at the same type of automatic writing that appeared in his 
notebooks. 

Given a pen and paper he filled an entire page with his name, 
continuing to write even at the end of the page. Instructed to write 
about Robert Kennedy he wrote "RFK must die" repeatedly until 
told to stop. Under hypnosis Sirhan recalled his previous note-
book entries which had been made in a trance-like state induced 
by mirrors in his bedroom. 

The hallways of the Ambassador Hotel were also lined with 
mirrors. Dr. Diamond programmed Sirhan to climb the bars of 
his cell like a monkey, but to retain no memory of the instruc-
tions. Upon awakening Sirhan climbed the bars of his cell "for 
exercise." Hypnosis produced an interesting side-effect on 
Sirhan. Upon emerging from a hypnotic state he would suffer 
chills — just as he had the morning after the assassination. 

Dr. Diamond became convinced that Sirhan had acted in a dis-
sociated state, unconscious of his actions, the night he allegedly 
killed Senator Kennedy. He concluded that Sirhan had pro-
grammed himself like a robot. Kaiser reached a slightly different 

conclusion. If Sirhan had programmed himself, he reasoned, why 
did he retain no recollection of the programming or the shooting. 
Furthermore, when asked under hypnosis if others had been in-
volved, Sirhan would go into a deeper trance in which he could 
not reply or he would block — hesitating for a long period before 
giving a negative reply. 

Kaiser's research turned up several case-histories in which a 
suggestible individual had actually been programmed by a skilled 
hypnotist to perform illegal acts with no recollection of either the 
deed or the programming, including a relatively recent case in 
Europe in which a man convicted of murder was later acquitted 
when a suspicious psychiatrist succeeded in deprogramming him 
with the result that the programmer was convicted in his stead. 
Kaiser felt that Sirhan, too, had been programmed and his 
memory blocked by some kind of blocking mechanism. 

R. F. K Must Die!, which was also not "news fit to print" was 
reviewed in The New York Times Book Review on November 15, 
1970 by Dr. Thomas S. Szasz. Kaiser was described as a 
"conscientious and competent reporter," but the review totally 
ignored the contents of the book, the reviewer preferring to 
expound upon his own philosophy that it is "absurd" to judge 
Sirhan's act in any context other than the fact that he had com-
mitted the act, because in courtroom psychiatry "facts are con-
structed to fit theories." 

Dr. Szasz also expounded upon his faith in capital punish-
ment as a deterrent to crime and upon several other irrelevancies. 
Only one sentence of the review addressed Kaiser's premise: "And 
Kaiser uncritically accepts Diamond's theory of the assas-
sination 'that Sirhan had — by his automatic writing — pro-
grammed himself exactly like a computer is programmed by its 
magnetic tape. . . for the coming assassination.' " 

Dr. Szasz completely misrepresented the thesis of the book he 
was reviewing, for Kaiser explicitly disagreed with Dr. Diamond. 
Dr. Szasz' review gave no hint that Kaiser had postulated a con-
spiracy. Robert Kaiser wrote me: "My narrative of the facts, most 
of which have been hidden from the public, cried out for a re-
opening of the case by the authorities. That was news and Dr. 
Szasz ignored it."6° 

Assigning Dr. Thomas Szasz to review R.F.K. Must Die! was 
like assigning Martha Mitchell to review Senator Fulbright's The 
Arrogance of Power. Kaiser's book was largely a psychiatric 
study of Sirhan and a narrative of the psychiatric nature of the 
defense strategy (Sirhan had definite paranoid-schizophrenic ten-
dencies). 

Dr. Szasz is generally regarded as the most controversial figure 
in the psychiatric profession, for he contends that mental illness is 
a myth, and he is irrevocably opposed to the use of psychiatry in 
the courtroom. His views are so controversial that The New York 
Times Magazine devoted an entire article to them.61  Dr. Szasz' 
philosophy regarding courtroom psychiatry and mental illness 
precluded in advance an objective review. 

The relationship existing between Dr. Szasz and Dr. Diamond 
(who Kaiser describes as "the only hero in my book"62), more-
over, should have further disqualified Dr. Szasz, for their views 
diametrically oppose one another, and the two m6i, have faced 
each other in public debate. 

Dr. Diamond is a leading expert on and advocate of the legal 
concept known as "diminished capacity," a psychiatric defense. In 
the October 1964 California Law Review Dr. Diamond reviewed 
one of Dr. Szasz' books. A quote of the opening lines of that 
review illustrates sufficiently well the enmity existing between the 
two: 

"Law. Liberty and Psychiatry is an irresponsible, repre-
hensible, and dangerous book. It is irresponsible and repre- 
hensible because the author must surely know better. It is a dan-
gerous book because its author is clever, brilliant and articulate -
the books reads well and could be most convincing to the intelli-
gent, but uncritical reader." 

The Realist 
	

Page 37 



, 	• 
Kaiser cogently summed up the Szasz review: "An honest 

review of my book, pro or con, one that would have dealt with the 
facts I revealed and the issues I raised, could have been a valuable 
service to the large reading public that depends on the Times 
Book Review. From a purely personal viewpoint, it made the dif-
ference for me; instead of being a bestseller, my book was only a 
modest success — not because the reviewer made a successful 
attack on my thesis, but because he simply ignored it."63  

One of the confuSing facts in the Robert Kennedy case is that 
the fatal bullet entered behind the left ear and was fired from only 
about an inch away, a fact that was attested to by the massive 
powder burns the weapon produced around the wound. Sirhan 
was several feet in front of Senator Kennedy. It was generally 
assumed that Kennedy had fallen in Sirhan's direction, receiving 
the wound as he fell, but events of the past Summer have chal-
lenged this theory. 

On May 28, 1971 Los Angeles attorney Barbara Warner Blehr 
challenged the qualifications of DeWayne Wolfer, acting head of 
the LAPD Crime Lab, in an effort to block his permanent 
appointment. Her challenge included declarations by three ballis-
tics experts alleging that Wolfer had violated the four precepts of 
firearms identification when he testified at Sirhan's trial that 
Sirhan's gun and no other was involved in the shooting of Ken-
nedy and two other persons on the scene. 

Ms. Blehr charged that Wolfer's testimony established that 
three bullets introduced in evidence were fired not from Sirhan's 
gun but from a second similar gun which, though evidence in the 
case on June 6, 1968 "was reportedly destroyed by the LAPD 
in July, 1968." She charged that a second person with a gun 
similar to Sirhan's had also fired shots at Senator Kennedy. 

Ms. Blehr's charges resulted in the convening of a grand jury 
which ultimately found that serious questions concerning the 
integrity of exhibits in the Sirhan case were raised as a result of 
handling of the evidence by unauthorized persons while in the 
custody of the Los. Angeles County Clerk's office. District 
Attorney Busch claimed that the confusion was the result of a 
clerical error made in labeling an envelope containing three 
bullets test-fired from Sirhan's gun by Wolfer. He claimed that 
Ms. Blehr's charges also contained serious errors, but he did not 
specify them. 

Meanwhile there still seems to be a strong question as to whe-
ther the ballistics markings on all of the bullets match up. Retired 
criminologist William Harper viewed two of the bullets, one 
taken from a second victim and the other removed from Ken-
nedy's neck. He stated that he could find "no individual charac-
teristics in common between these two bullets." 

The Los Angeles Times has given each of these developments 
large play, and a summary article on August 8, 1971 by L.A. 
Times staff writer Dave Smith ran on page 1 and continued onto 
pages 8, 9 and 10, taking up approximately 125 column inches. By 
the same token these developments have been almost totally 
blacked-out by The New York Times. Then National Editor, 
Gene Roberts, told me that he could not explain why these 
developments had received so little coverage, claiming ignorance 
of them — a situation for which he acknowledged there was lit-.  
tle excuse. He suggested that I contact Wallace Turner, a re-
porter with the Los Angeles bureau whom Roberts said was fa-
miliar with the Robert Kennedy case." 

I wrote instead to the L.A. bureau chief, Steven V. Roberts, 
suggesting that a policy decision was responsible for the black-
out. He replied that "the questions were of the most tentative and 
flimsy character" which "just did not merit doing a full-scale 
investigation." Roberts wrote that he had told New York 
(meaning the National desk) "to use whatever they wanted that 
was run by the wire services, but that I was not going to do any-
thing myself. . ."65  

ii  I wrote again asking why these e ents were not news simply 
because the Times had not investigat them, and also asking why 
the L.A. Bureau had reported on Si han's efforts to block publi-
cation of R. F. K. Must Die!, but saw nothing newsworthy in the 
book or its revelations when it was published. He replied: "As I 
told you the first time, we have to set, priorities here. We can 
report only a small percentage of the many stories that come our 
way every day. I have decided that the controversy over the 
Sirhan bullets is not substantial enough to warrant my time, when 
there are so many other things to worry about. I appreciate your 
concern, but I think that's about all I have to say on the matter."66  

One must wonder, should the controversy over the Sirhan 
bullets prove substantial after all, how the Times will explain to its 
readers that other priorities demanded that previous develop-
ments were not "news fit to print." 

Only The New York Times can answer why they have for nine 
years maintained a consistent policy of literary assassination of 
literature and deliberate management of news suggesting that 
three of the greatest crimes of the 20th century may, despite 
"official" finding to the contrary, be yet unsolved. 

But the unassailable fact is that in the process they have acted as 
little less than an unofficial propaganda arm of the Government 
which has maintained so staunchly — and in the face of all evi-
dence to the contrary, great and trivial — that assassinations in 
the United States are inevitably the work of lone demented mad-
men. 

Justice Hugo Black in his concurring opinion in the Supreme 
Court decision favoring The New York Times in the case of the 
Pentagon Papers said, "Only a free and unrestrained press can 
effectively expose deception in government. And paramount 
among the responsibilities of a free press is the duty to prevent any 
part of the Government from deceiving the people. . ." 

Far from preventing deception in the case of political assas-
sinations, the Times has practiced it, and in the process defraud-
ed its readers and violated every ethic of professional and 
objective journalism. 	 . 

The greatest tragedy is that the Times indeed is America's 
newspaper of record. As was demonstrated with the Pentagon 
Papers it wields the power to command international headlines. 
Along with The Washington Post it is read daily by statesmen and 
bureaucrats in the nation's capitol. It appears in every foreign 
capitol and in 11,464 cities around the world.67  

Yet it seems all too evident that the "news fit to print" is often 
little more than propaganda reflecting the biases and precon-
ceptions of the Publisher and editors of The New York Times. 

I. Gay Talese, The Kingdom and the Power, Bantam Books, N.Y.. 1970 
p.547 
2. New York Times, April 7, 1961, p.2 
3. Turner Catledge, My Life and the Times, Harper & Row, N.Y., 1971, 
p.288 
4. Talese, op. cit., p.148 
5. The Kenneth,  Assassination and the American Public -- Social Com-
munication In Crisis, edited by Bradley S. Greenberg & Edwin B. Parker, 
Stanford University Press, Stanford, Cal., pp.37-45 
6. New York Times, November 25, 1963, p.1 
7. New York Times, November 25, 1963, p.I 0 
8. New York Times, November 26, 1963, p.15: November 25, 1963, p.9 
9. Edward J. Epstein, Inquest. Bantam Books, N.Y., 1966, p.19 
10. New York Times, March 30, 1964, p.26 
I I. New York Times, September 28, 1964, p.1 
12. New York Times. September 28, 1964. p.28 
13. New York Times. September 29, 1964, p.42 
14. New York Times, September 28, 1964, p.28 
15. New York Times, October 18, 1964, V11:8 
16. New York Times, January 10, 1969, Ed. "UFO's And All That" 
17. New York Times, November 25, 1964, p.36 
18. Epstein, op. cit., p.50 

Page 38 
	

The Realist 


