
 

a 

 

HEIR-APPARENT GERALD WARREN & PRESS SECRETARY RONALD ZIEGLER 

THE PRESS 

74 

New Man Up Front 
John Dean's testimony last week 

pulverized whatever credibility White 
House Press Secretary Ronald Ziegler 
had retained concerning Watergate. 
Dean did not accuse Ziegler of con-
scious participation in the cover-up. In-
stead, his portrait of the press secre-
tary's hapless entanglement in decep-
tion bordered on the farcical. As Dean 
told it, Ziegler's trusted colleagues and 
superiors regularly sent him into the 
cockpit of the White House briefing 
room armed with bogus information or 
none at all about Watergate. "Mr. Zie-
gler, on countless occasions,-  Dean 
testified, "asked me to brief him. I on 
several occasions asked Mr. [John' Ehr-
lichman if I could brief Ziegler. I was 
given very specific instructions that I 
was not to brief Ziegler." 

If Ziegler was frequently unin-
formed, he was often well rehearsed (see 
box following page). But Dean's testi-
mony also suggests that Ziegler's out-
ward shows of arrogance sometimes 
masked simple ignorance of the truth. 
Perhaps the most damning instance of 
the facts being hidden from Ziegler was 
contained in Dean's account of Admin-
istration efforts to dodge a pending 
TIME article on the FBI's electronic sur-
veillance of White House staffers and 
newsmen (see lot:owing story). 

Such episodes returned to spook 
Ziegler. His relations with White House 
reporters were shaky even before Wa-
tergate. Now, with his added title of As-
sistant to the President, Ziegler is doing 
less of a routine briefing of newsmen. 
Last week Melvin Laird, the new White 
House domestic affairs adviser, told the 
Washington Post that Ziegler might be 
replaced altogether as principal spokes-
man. That would mean more exposure 
—and heat—for Deputy Press Secre- 

tary Gerald Warren, 42. a genial sort 
who seems to have won the season's 
most dubious assignment. "This White 
House," says Victor Gold, formerly Spi-
ro Agnew's press secretary, "could 
make Saul of Tarsus look like an idiot 
in two days, with the things they give 
their spokesmen to say." 

A newsman since his college days 
at the University of Nebraska, Warren 
flew for the Navy during the Korean 
War, later signed on as a trainee with 
the San Diego Union. where he worked 
his way up to assistant managing ed-
itor. Just after Warren got that post in 
1968, a mutual friend introduced him 
to Ziegler, who invited him to come to 
the White House as a deputy press sec-
retary. Warren and his wife Euphemia 
moved into a comfortable house in 
Washington's fashionable Spring Valley 
section. began an active, gregarious so-
cial life; they even maintain personal 
friendships with members of the White 
House press corps. Warren had hoped 
to leave the White House after the 1972 
campaign. Friends feel that he is now 
trapped in an unpalatable job by his 
own sense of duty. "I believe the Pres-
ident," Warren insists. "1 have confi-
dence in the President. I made a con-
scious decision to stay." 

Room for Humor. Warren's brief-
ing-room manner differs markedly from 
Ziegler's. His horn-rimmed glasses and 
pipe lend a thoughtful air to his com-
ments; he pauses to consider questions 
before replying and accepts hostile que-
ries without resorting to Ziegler's huff-
iness. Ziegler's programmed manner 
leaves little room for humor. Warren 
is more unbuttoned. Failing to hear 
a question from NBC Correspondent 
Richard Valeriani, he quipped: "Rich-
ard, will you speak in your on-the-air 
voice?" When he first began subbing for 
Ziegler, Warren would open with a  

crack at his own expense: 
"I'm briefing today—any-
body who wants to leave 
can go now." 

Personally, Warren has 
won a measure of accep-
tance from White House 
reporters. "He's more artic-
ulate than Ron,-  UPI's 
Helen Thomas observes. 
"He knows how to speak 
the English language; he 
can put two words together 
to make sense." 

But Warren has already 
tripped into the contradic-
tions that plagued Ziegler; 
it was he who first denied 
John Dean's claim of 35 to 
40 meetings with Nixon 
this spring, then admitted 
that the meetings had oc-
curred. He added that the 
White House would not re-

lease the logs, later had to shift again 
to say that the material would be turned 
over to Senate investigators. 

Like Ziegler, Warren insists that he 
has full access to White House infor-
mation, as well as the President. But 
Dean's testimony last week suggests 
that Ziegler's easy access to members 
of the Nixon inner circle did not pre-
vent him from being deceived and in 
turn deceiving. Despite his personal 
charm, Warren can help restore White 
House credibility only if he gets a lot 
of assistance—and truth—from the top. 

"A Flat-Out Lie" 
During his long week before the Er-

vin committee, John Dean made fre-
quent reference to a TIME story last 
spring that provoked White House con-
sternation. The background: On Feb. 22 
Correspondent Sandy Smith filed an ex-
clusive report stating that three years 
earlier Attorney General John Mitchell 
had authorized FBI Director J. Edgar 
Hoover to place taps on the phones of 
a number of Washington newsmen. 
Two days later, Smith discovered that 
phones of a number of White House 
staffers had also been bugged, appar-
ently in an Administration effort to 
trace leaks to reporters. 

Smith learned that when L. Patrick 
Gray became acting director of the FBI 

after Hoover's death, he agreed to a 
White House order that the taps be con-
tinued; the bugging stopped only after 
the Supreme Court ruling in June 1972 
that domestic wiretaps were illegal un-
less authorized by a court. When TIME 

asked for White House reaction to the 
story. Dean was in "a real quandary" 
and went to John Ehrlichman for ad-
vice. According to Dean, both he and 
Ehrlichman knew that the story was 
true, but Ehrlichman said, "Just flat out 
deny it." "Now," Dean added, "that was 
a flat-out lie." As a result, Ziegler told 
reporters: "The inquiry came to us from 
TIME magazine as to whether or not 
anyone here at the White House was 

38 
	 TIME, JULY 9, 1973 



 

MEMO 
1 -.•■■••=1/ 

 

  
 

 

. . sm. • its 	AMOR. of 
a. aaewel 4-Mms 	r 	ew 
ft.. oar Ja. 

t,..1 4 in.. min A. 1121 . MMis 
Ammo In P.m I.. imes ewers mRis. 
mai. oleo imme. eer 	I..., Tn., 
ems. res Ws row mermn.  mrro.m tos 

tht ism 
meJ 

.. 	

reAl-wen 	.•set 
.0. at 4rarli sm.. Me a 	emminesh 

Tem mma. esiier.111 mem 
roal ose Im call *MI 

  
 

NA 	 •04Tillem._ IMS 

How to Rehearse for Deception 
The problem before White House aides 
last October was how to respond to news 
reports that Dwight Chapin, then the 
President's appointments secretary, had 
hired Lawyer Donald Segretti and di-
rected him in political sabotage. John 
Dean last week supplied the Ervin com-
minee with a transcript of a "practice 
session" in which four officials coached 
Ronald Ziegler. 

Impersonating both hostile report-
ers and Ziegler himself, John Ehrlich-
man. Chapin, Dean and Special Pres-
idential Counsel Richard A. Moore 
alternately badgered Ziegler with ex-
pected questions and brainstormed lines 
of counterattack. Although the tran-
script does not always identify the 
speaker, most of the participants in the 
rehearsal urged that Ziegler discredit 
the stories as politically motivated. At 
one point, Chapin—the participant with 
the most at stake—struck the tone he 
thought Ziegler should take: "I am not 
going to dignify desperation politics." 

Later, Ehrlichman (as Ziegler) chal-
lenged a roomful of imaginary report-
ers: "We just don't take as seriously as 
you do these campaign pranks. Some 
of you for your own purposes have 
blown these into something that is not 
there." The real Ziegler's cautious cri-
tique from the wings: "I don't think we 
can take on the press." 

Another participant suggested a 
statement from the President saying, in 
part: "Dwight Chapin is one of the most 
able and most respected men on my 
staff. In my opinion, he made a mis-
take in encouraging pranks. However. 
this has occurred in my campaigns in 
the past and had no effect there. I am 
sure these pranks have had no effects 
here." That notion seemed to depict the 
President as a past victim of feckless ca-
pers. In any event, Ehrlichman hastily 
opposed the idea. 

Ultimately, the group came up with 
three alternative responses. In the first, 
Ziegler was to say that the President 

was not obliged to answer charges that 
were "unsubstantiated," "unsupported" 
and "political in character." A second 
response called for an admission that 
Chapin had hired Segretti but had no 
subsequent responsibility for Segretti's 
activities. Third, Ziegler could say that 
the President refused comment on all 
"allegations of campaign tactics." 

The transcript breaks off without 
noting a final decision, but Ziegler's sub-
sequent responses to reporters' ques-
tions on the Chapin-Segretti relation-
ship are a matter of record. He 
reiterated Chapin's claim that such sto-
ries were "fundamentally inaccurate," 
added that "at no time has anyone in 
the White House or this Administration 
condoned such activities as spying on in-
dividuals ... or sabotaging campaigns 
in an illegal way " He also said that the 
President was concerned about stories 
"based on hearsay, innuendo, guilt by 
association." Chapin finally resigned to 
take a job with an airline—after Zie-
gler had denied that he was under pres-
sure to leave. That denial, according to 
Dean. was also inaccurate. 

aware, knew of, or at any time was in-
volved in that [wiretapping), and the an-
swer is a flat no, of course not." John 
Mitchell scoffed: "A pipe dream. Wire-
taps on reporters were never authorized 
by me." TIME stuck by its information 
and printed the story—with Adminis-
tration denials—in the issue of March 5. 

Vanishing Editorial 
London Times Editor William 

Rees-Mogg recently started a contro-
versy by attacking U.S. press coverage 
of the Watergate investigation and ar-
guing that British papers have more re-
spect for the rights of suspects. British 
restraint, he argued, protected "univer-
sal principles" of justice. He had hard. 
ly  returned to London from a U.S visit 
when an uncomfortable reminder of 
that restraint was visited on his paper. 

The Times issue of June 23 was roll-
ing off the presses with a lead editorial 
titled "Poulson and Watergate"; the pa-
per urged that a public tribunal of in-
quiry be established to investigate the 
affairs of Architect John Poulson and 
the widespread charges of kickbacks in 
British public housing construction, 
With 46,000 copies left to print, Times 
editors learned that Poulson had been 
arrested and charged with conspiracy 
after a police investigation. According 
to British law, the instant a civil or crim-
inal matter is formally brought before 
a court, newsmen risk jail for contempt 
if they publish more about the case than 
is revealed in open court. The Times 
felt that it had to yank the editorial from 
the remaining press run. In its place ap-
peared much white space and a note ex-
plaining that the article had been ren-
dered "potentially prejudicial." 

TIME, JULY 9, 1973 

Poulson's arrest means that British 
papers will no longer refer to him in 
connection with the growing scandal 
—now being called the "British Water-
gate"—and it makes especially poignant 
one sentence in the self-censored edi-
torial: "We should certainly try to avoid 
the situation in the United States in 
which there are ordinary prosecutions 
and a major public inquiry taking place 
simultaneously." The upshot is that dis-
cussion of the larger scandal has been 
quashed for now. If the same system ex-
isted in the U.S., the real story of Water-
gate might have remained buried while 
the pawns were being prosecuted. 

LONDON TIMES PAGE AFTER DELETION 

'Potentially prejudicial." 

Baltimore Standoff 
When Maryland started a $50,000- 

a-week lottery in late May, Baltimore's 
two afternoon papers, the Evening Sun 
and Hearst's News American, stood to 
benefit by printing winning numbers 
daily. Then the promotion-minded 
News American, which had a small lead 
in readership but lagged far behind the 
Sun in ad linage, came up with a shrewd 
gimmick. It began running daily lists of 
51 "losers," numbers not drawn in the 
state lottery but for which the News of-
fers cash consolation prizes ranging 
from $10 to S100. Sundays, the loser 
of the week gets a $500 jackpot. 

For TA weeks, Sun executives 
watched a stampede of hopeful punt-
ers over to the News. After News sales 
rose an estimated 10% (20,000), the Sun 
struck back. The Sunday Sun printed a 
front-page box listing both official lot-
tery winners and the News American's 
lucky losers; it instructed Sun readers 
holding numbers in the second list to 
visit News American offices and collect 
their winnings. Since then, the Evening 
Sun has continued to print each day its 
rival's list of losing numbers. 

"Very unethical," huffed News 
American Publisher Mark F. Collins. 
"Plagiarism at its highest form." Wil-
liam F. Schmick Jr., president of the 
Sun papers, responded that the News 
prizes affected the commonweal and 
were therefore public information. "We 
think that people are entitled to know 
what they're worth," Schmick said. 
News American officials are muttering 
darkly about legal moves, but the Sun's 
counter-gambit has beefed up its cir-
culation and given Baltimore losers 
double prominence. 

39 


