Counting Nixon’s Money

Reporting President Nixen’s disclo-
sures of his personal finances on Dec. 8,
cBs' Dan Rather delivered an aside un-
usual on network television. He relayed
the suggestion of White House officials
that viewers scrutinize their newspapers
and newsmagazines for ‘fuller accounts
of the story than TV could provide.

The acknowledgment of TV's lim-
itation in clarifying se complex and vo-
luminous a pile of data was accurate
enough. But the advice that Americans
turn to print for more lucid, complete re-
portage was only partly satisfactory.

H
£
2

a2 ]

Fa Hal. Dy I
koetis o AeRnd l T, Pagesiony and G

e et My g Wi
T

iFi

Uy

i 4

Welin b4 b .

128
55
;

3
s w
S 2 :
. i o
ta ]
! ‘3 |
S e I
Sy A, o e
| = 28y = — a2 I
“ 7 s 1AL AR DU ip o n[ |
e e CERFALD. ey B 1
e i
@ 4 wa! W 3
e r S

“Take comfort, mi‘rea‘riend, in the
knowledge that the law giveth and the

law taketh away.”

Newspapers too had a difficult time

counting and tracing Nixon’s money

with clarity. The press’s performance

was mixed: massive but often confusing

coverage of the financial statement;

healthily skeptical conclusions on its
- impact. :

The White House's hope that sat-
uration reporting would aid Nixon’s Op-
eration Candor proved illusory. News
accounts, unable to digest or isclate the
wealth of material released by Presiden-
tial aides, pointed out how many ques-
tions remained unanswered. Many pa-
pers in the Sunday editions followed the
United Press International lead, which
stressed the fact that Nixon had tripled
his personal wealth while in office.

It was a difficult story to report un-
der deadline pressure in any medium.
That burden was only partially eased
by the White House decision to hold
three briefing sessions starting on Fri-

68

day, Dec. 7, about 24 hours before the of-
ficial release of the information. Pres-
idential - advisers, wusing charts and
pointers to explain Nixon’s labyrinth in
cash flow and purchases, unloaded
enough figures to gag a roomful of ac-
countants. Editors for the most part fol-
lowed suit, publishing an overwhelming
array of disparate stories and arcane -
bles. The Milwaukee Journal and Miami
Herald. for example, presented a kalei-
doscope of summaries, texts, wire-ser-
vice rundowns and assorted sidebars.
The New York Times devoted 31 col-
umns- to the event, including four
front-page stories and a two-page in-
side summary of 50-odd documents and
records.

Cut Corners. The overkill was too
often unrelieved by concise and unify-
ing interpretative pieces that made the
revelations comprehensible to those who
are not accountants and tax lawyers.
Two exceptions were the Washington
Star-News and the Louisville Courier-
Journal, which managed to cut through
the intricacies by front-paging capsule
highlights of Nixon's statement in ad-
dition to giving more detailed stories.
The Wall Street Journal, lacking a Sun-
day edition, wisely published a single
terse wrap-up on Monday. A few pa-
pers consulted outside specialists infor-
mally; the New York Times took the
exira step of retaining four professional
tax experts to help guide its coverage.

Editorial-page writers generally re-
frained from leaping to shrill conclu-
sions until analysts had had forther time
to examine the Nixon statement. But a
number agreed with the Detroit News
—until recently a loyal Nixon supporter
—that the disclosures may have come
too late to help restore Nixon’s fading
credibility. Others appraised the newin-
formation as confirmation that Nixon
had violated the spirit, if not the sub-
stance, of the nation’s tax law. Com-
mented the Des Moines Register: “He
stretched for every advantage he could
get within the letter of the law, if not its
spirit.” Echoed the Cleveland Press:
“The picture that comes through ... is
that of the leader of this nation who per-
mitted his tax lawyers and accountants
to cut every corner,”

Three issues in particular came un-
der editorial glare: Nixon's nonpayment
of state taxes since he became President,
his modest charitable donations and his
minimal federal income tax payments.
In California, Nixon’s voting domicile,
the Los Angeles Timeswas especially of-
fended at his failure to contribute to the
state treasury. The Atlanta Constiturion
bluntly stated: “He would be charged
with tax evasion if he were an ordinary
citizen.” Columnist Mary McGrory, not-
ing Nixon's total 1972 benefactions of
$295, bristled: “For someone who con-
sistently urged that private charities

should take the lead in helping the un-

forfunate, he set a. rather miserable
example.” s
It was Nixon’s use of guestionable
deductions to drastically trim his fed-
eral tax payments that drew heaviest
criticism. Two weeks earlier, before the
Associated Press managing editors, Nix-
on had disdainfully labeled certain types.
of taxmanship as “gimmicks.” Now the
Washington Post, conceding that Nix—
on (according to Judge Learned Hand’s
dictum) has no “high moral obligation™
to give money away to the Federal Gov-
ernment, threw the “gimmicks” descrip-
tion right back at the President. i
Some papers, notably the Houston
Chronicle, Chicago Tribune and San
Francisco. Chronicle, offered mild de-
fenses of the President or urged their
readers to withhold judgment until the
joint congressional committee has inves-
tigated his tax case. Hearst’s Los An-
geles Herald-Examiner even found Nix-.
on’s disclosure “encouraging proof” that

the President believes he has nothing to.

hide. But other papers went so far as to
initiate or repeat calls for impeachment.
Among them: the Miami News and St.
Louis Post-Dispatch. A few papers dis-
cerned a positive note of sorts by ob-
serving that Nixon's disclosures at least
had offered a new and strong case for
tax reforms that would close loopholes.

Principal Offense _

It seemed like a good idea in 1971,
when the weekly Montgomery County,
Md., Sentinel decided to offer readers
an unusual consumer service by rating
all 22 of the county’s high school prin-
cipals, Two young Sentimel reporters
questioned parents, teachers and stu-
dents. The criteria: how successfully
each principal had “established a pos-
itive, open learning atmosphere in his
high school—the extent to which he
leads instead of drives the students.”

When the results were tabulated and'
published, eight principals earned “out-
standing” marks, eight were termed
“good,” four were judged “poor” and two
luckless educators brought up the rear
as “unsuited.” One of those two, Fred
L. Dunn Jr., slapped the Sentinel with a
$21 million libel suit, later reduced to
$15 million.

“Why the rating?” demanded
Dunn’s attorney. “They destroyed a man
to make money, to sell newspapers.”
Last weel a Maryland circuit-court jury
agreed and awarded $356,000 in dam-
ages. The Sentinel {circ. 35,000), which
has promised an appeal, argued that a
verdict for Dunn would end criticism of
local officials by newspapers. Ironically,
one of the two reporters who wrote the
offending story has since taken on na-
tional officials with impunity. Bob
Woodward joined the Washington Posr
and, with Carl Bernstein, blazed an in--

vestigative trail through Watergate.

TIME, DECEMBER 24, 1973



