
mony to the grand jury came 
from Hugh W. Sloan Jr., for-
mer treasurer of the Nixon 
campaign. Sloan's attorney de-
nied "unequivocally" yester-
day that his client had named 
Haldeman in connection with 
the secret fund. 

The attorney, James R. 
Stoner, told CBS News: "As a 
matter of fact, we categori-
cally deny that such a state-
ment was made to the grand 
jury." 

Ziegler denied that "Bob 
Haldeman had access to the 
fund," and also the existence 
of the fund itself. He said also 
that Haldeman had not been 
questioned by the FBI in 
connection with sabotage and 
espionage charges as The Post 
had alleged. 

At a press conference at the 
headquarters 16f the Commit-
tee to Re-elect the President, 
Clark MacGregor, the cam-
paign chairman, also Issued a 
direct denial of The Post 
story. 

"I am assured by both Mr. 
Haldeman and Mr. (Maurice) 
Stares (the finance chariman of 
the committee) that at no time 
did Bob Haldeman have au- 
thority to disburse or to direct 
the disbursement of funds 
contributed for the President's 
re-election." 

MacGregor also denied for 
the first time that Herbert W. 
Kalmbach, the President's per- 
sonal lawyer who until April 7 
served as associate finance 
chairman of the Nixon cam- 
See WATERGATE, AS, Col. 1 

White House 
Denies Story 
On Haldeman 

I A  /1 t  7 L., 	By Peter Osnos 
' 	Washington Post Staff Writer 

The White House and the Republican Party leadership 
denied yesterday a Washington Post story,  that H. R. 
Haldeman, President Nixon's White House chief of staff, 
had been authorized to approve payments from an alleged 
secret Nixon campaign fund used in part to finance intel-
ligence gathering and political espionage. 

At the White House, press] 
secretary Ronald L. Ziegler) 
coupled his denial with a 
lengthy denunciation of The 
Washington Post for engaging 
in a "political effort" at 
"character assassination" that 
he said was "the shoddiest 
type of journalism." 

"I will say," Ziegler said of 
the story, "that it is political 
and it is an effort to discredit 
individuals within this admin-
istration based on hearsay and 
it is a blatant effort at charac-
ter assassination that I do not 
think has been witnessed in 
the political process in some 
time." 

The statement from the 
White House was the sharpest 
yet In attacking The Post. It 
was the first to comment so 
specifically on individual alle-
gations contained in the news-
paper's stories detailing the 
operation of what federal in-
vestigators have said was an 
apparently 	unprecedented 
spying and sabotage campaign 
against Democratic candi-
dates. 

Post Executive Editor Ben-
jamin C. Bradlee said yester-
day, "We stand by our story." 

The Post reported yesterday 
that Haldeman had access to 
the fund, which at times. to-
taled $700,000. The newspaper 
attributed the story to federal 
investigators and accounts of 
sworn testimony before the 
grand jury investigating the 
Watergate bugging incident. 

The Post said that the testi-, 

WATERGATE, From Al 
paign, had control of re-elec-
tion funds. 

Kalmbach was named by 
The Post on Oct. 16 as another 
of the five high-ranking presi-
dential associates authorized 
to approve payments from the 
secret fund. "At no time," said 
MacGregor," did Herb Kalm-
bach have authority to dis-
burse or to direct the, dis-
bursement of funds contrib-
uted for the President's re-
election an datno time did he 
In fact do so." 

Time magazine independ-
ently identified Kalmbach as 
the man who made payments 
of $35,000 to an alleged politi-
cal saboteur working on be-
half of President Nixon's re-
election. - 

Besides Haldeman and 
Kalmbach, the persons named 
by The Post as having access 
to the secret fund are: Former 
Attorney General John N. 
Mitchell, who resigned as Mr. 
Nixon's campaign manager 
July 1; Stares, a former Com-
merce Secretary in whose of-
lice safe the fund was alleg-
edly kept; and Jeb Stuart Ma-
gruder, a former White House 
assistant and now deputy 
director of the campaign. 

As the source of its informa-
tion about the five names, the 
Post cited accounts of Sloan's 
grand jury testimony and 
sources dose to the investiga-
tions. The denial by Sloan's at-
torney yesterday mentioned 
wily Haldeman. 

After issuing his statement 
about Haldeman and Kalm-
bach, reporters asked Mac-
Gregor about the other three 
people identified as having ac-
less to the fund. 

"I don't know precisely who 
had authority to disburse 
funds contributed to the Presi-
ient's re-election before July 1. 
when I became director, 
"MacGregor replied, "I can 
tell you this, that I have. been 
assured by the gentlemen you 
mentioned that none of them 
had any awareness whatsoever 
of the use of funds contrib-
uted for the President's re-
',sIection in pursuing any il-
legal, improper, as we know 
she phrase to be, improper 

f. Later, MacGregor specified 
Amproper activities" as "tail-
:ng people, or surveillance or 
:wiretapping." 

Asked whether such activi-
ties ever took place or wheal-
Yr a fund was established to 
;my for them, MacGregor re- 



'lied: "I know there was no 
.fund set up for such activities. 
Whether such activities took 
:,lace, I know about what I've 
::•ead in the papers." 
.1 Ziegler said he had been 
:;old there was no secret fund 
sly John Dean III, the White 
douse counsel who conducted 
,in investigation of the Water-
gate incident at the Presi-

:Ient's direction. 
The first reference to the 

Nnd came on Aug. 26, when 
the General Accounting Of-

' ace, the investigative arm of 
congress, reported that the 
e-election committee failed to 

;nake a required public dis-
'!losure on contributions and 
:!xpenditures involving $350,-
:100 in cash possibly left over 

the 1968 presidential 
':ampaign. 

The GAO said the fund was 
rept in Stans' safe, and that 
tome of the money, originally 

,received as checks, had been 
deposited in the bank account 
)f Bernard L. Barker, one of 
he Watergate bugging sus-. 
iects. Sources close to the 
nvestigation said this was 
lone to keep the checks from 
wing traced as campaign 
tontributions. 

On Sept. 12, a 58-page con-
clential report by the House 

Banking and Currency Com-
mittee staff stated that Texas 
1.1nd-raisers took $700,000 to 
A-ashington in an oil execu-
ives's suitcase on April 5, two 

before a strict campaign 
lisclosure law took effect. In- 

eluded in that money, the re-
port says, were funds from 
Mexico that ended up in Bank-
er's bank account. 

On Sept. 18, The Post re-
ported that the only record of 
the fund—a single sheet of 
yellow lined ledger paper list-
ing the names of about 15 
people who had received pay-
ments from the fund and how 
much they had received—'had 
been kept by Sloan and de-
stroyed by Nixon committee 
officials. 

Ziegler was asked about the 
existence of the GAO report 
alleging there was a secret 
fund. 

First Ziegler said: "I can-
not confirm that. I am told 
there there was no ,push 
fund." Di LI IV Vvs% Vierni 

Later Ziegler 'aid: "I have 
read the GAO report as you 
have, but I also stand on what 
I said." 

Although Ziegler denied all  

aspects of The Post story on 
Halderman, he refused to go 
beyond past White House 
statements on allegations that 
Donald H. Segretti, a young 
California attorney and a num-
ber of other persons, were 
hired by the White House and 
campaign committee for the 
purpose of sabotaging Demo-
cratic candidates. 

Instead, he focused on The 
Post's reporting. "I think," 
he said, "this is a vicious abuse 
of the entire journalism pro-
cess by The Washington Post 

Ziegler said he had not dis-
cussed The Post statement or 
his remarks with the Presi-
dent, but stressed that he was 
speaking as a White House 
spokesman. 

Pressed for evidence that 
his accusation that The Post 
stories were part of a "politi-
cal effort, well-conceived and 
well-coordinated," the press 
secretary replied: 

"It is my opinion. It is my 
observation based on the tech-
niques used in the story and 
based upon the careful placing 
of the stories, and based upon 
the pattern of the release of 
the stories." 

Ziegler has said before that 
The Post is acting out of po-
litical motivation in publishing 
allegations about the opera-
tion of the President's cam-
paign. So have MacGregor and 
Sen. Robert J. Dole, chairman 
of the Republican National 
Committee. 

Ziegler and Dole have said 
that Post Executive Editor 
Bradlee "is not a supporter 
of President Nixon." 

Dole also said in a Baltimore 
speech Tuesday night devoted 
entirely to an attack on The 
Post that Katharine Graham, 
the paper's publisher, told a 
"nationally known journalist" 
seated next to her at a dinner 
party that the newspaper was 
attacking the President, "be-
cause I hate him." 

Mrs. Graham said yesterday 
that she never made such a 
statement to anyone, and that 
she did not feel that way. 

Dole, at the press confer-
ence with MacGregor refused 
to disclose the source of his 
information. 


